Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
82 weergaven
18-5-2026
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Verder wel waar dat wetenschap hoe dan ook ook lang niet alle antwoorden heeft, en mogelijk ook nooit zal kunnen hebben.
Klik om te vergroten...
Dat was het punt dat ik wilde maken... als ik iets te stellig was over het aspect tijd dan geloof ik je!

Roze Olifant zei:
De vraag is of zelf gaan speculeren op basis van individuele ervaringen ons dichter bij de waarheid brengt.
Klik om te vergroten...
Dat weet ik ook niet zeker maar ik zie weinig alternatieven. Ik heb tegelijkertijd vertrouwen in de wetenschap en vertrouwen in wat ik zelf zie/ervaar (primaire ervaring/waarneming). Volgens kom je het dichst bij de waarheid als je beide bronnen gebruikt.

Roze Olifant zei:
Het is in ieder geval leuk om te doen. :)
Klik om te vergroten...
Dat sowieso! En dat is op zichzelf al heel wat waard!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eik zei:
Dat was het punt dat ik wilde maken... als ik iets te stellig was over het aspect tijd dan geloof ik je!


Dat weet ik ook niet zeker maar ik zie weinig alternatieven. Ik heb tegelijkertijd vertrouwen in de wetenschap en vertrouwen in wat ik zelf zie/ervaar (primaire ervaring/waarneming). Volgens kom je het dichst bij de waarheid als je beide bronnen gebruikt.


Dat sowieso! En dat is op zichzelf al heel wat waard!
Klik om te vergroten...

Dat is zeker wat waard. :) Het loont zich sowieso altijd om verder te zoeken en je niet alleen te focussen op één vorm van kennis m.i. Wetenschap is één manier om naar de zaken te kijken - wellicht wel de meest betrouwbare die we kennen, maar daarmee niet de enige relevante.

Ik had nog iets aan m’n reactie toegevoegd, ik weet niet of je het zo paraat hebt, maar ik zou wel benieuwd zijn naar wetenschappelijke artikelen die wat zeggen over dit onderwerp.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Interessant wetenschappelijk stuk over ruimte en tijd waarvan Einstein al heeft aangetoond dat die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en het begrip ruimtetijd introduceerde alsmede nieuwe inzichten in dat gebeuren:

https://www.quantumuniverse.nl/wat-ruimte-wat-tijd

@Mindless
Ik weet dat jij niet zo van de wetenschappelijke benadering bent, maar ik hoop dat je het toch wil lezen en je mening er over wil geven.
Klik om te vergroten...
Ik moet zeggen, ik begrijp lang niet alles wat er in dat stuk gezegd wordt.

De vooruitgang in de laatste 10 jaar is echter zodanig dat mijn verwachting is dat er binnen afzienbare tijd een doorbraak plaats zou kunnen vinden die onze ideeën over ruimte, tijd en zwaartekracht voor altijd zullen veranderen.
Klik om te vergroten...
Totdat er weer nieuwe ideeën komen die ons begrip voor "altijd" veranderen. Ik geloof hier dus niet in, dat er theoretische wetenschap kan zijn die voor altijd stand houdt.

Dit suggereert dat ruimte en tijd op microscopische schaal hun betekenis verliezen en slechts emergente begrippen zijn. Ruimte en tijd, en daarmee zwaartekracht, zijn wellicht slechts boekhoudkundige constructies die de verdeling en stroom van informatie, opgeslagen in de quantummechanische toestanden van deeltjes en krachten, bijhouden.
Klik om te vergroten...
Zeer interessant dit, al kan ik niet echt met zekerheid zeggen dat ik precies begrijp wat hier gezegd wordt. Wordt hier bijvoorbeeld gezegd dat ruimte en tijd als informatie lagen opgeslagen op quantum- niveau? Kun jij hier misschien jouw kijk op geven?

Bedankt voor het delen. :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Ben het overall met je eens, maar dit is niet op alle punten helemaal waar. De wetenschap heeft bijvoorbeeld echt wel een aardig idee van wat ‘tijd’ is.

Alleen is dit voor leken soms lastig te lezen. Ik ben me door ‘Een korte geschiedenis van de tijd’ van Hawking aan het heenwerken momenteel. Daarin is e.e.a. relatief simpel en met een lettergrootte voor half-blinden (lol) uitgelegd, maar alsnog is het moeilijk te vatten als niet-natuurkundige. Maar dat betekent dus niet dat de wetenschap er nog niet veel over weet. Ik durf dat in ieder geval niet zo stellig te beweren. :wink:

Verder wel waar dat wetenschap hoe dan ook ook lang niet alle antwoorden heeft, en mogelijk ook nooit zal kunnen hebben. Het zijn natuurlijk sowieso vrijwel altijd theorieën, of waarschijnlijkheden, en iets wetenschappelijk gezien ‘hard maken’ kan een crime zijn.

De vraag is of zelf gaan speculeren op basis van individuele ervaringen ons dichter bij de waarheid brengt. (Even voor de duidelijkheid: dit is geen standpunt/oordeel, maar een overpeinzing.)

Het is in ieder geval leuk om te doen. :)
Klik om te vergroten...
Erg leuk inderdaad om het hierover te hebben of te filosoferen.
Echter weten wij een hoop van tijd inderdaad maaaar (toevallig ook "een korte geschiedenis van de tijd" hier liggen en gelezen) in die kennis van tijd zitten nog grote gaten. Zo is "tijd" in de relativiteitstheorie al behoorlijk uitgediept (macrowereld) maar vooralsnog niet strokend met alle huidige theorieën van de quantumwereld (microwereld). In de quantumwereld gelden de wetten niet waar wij dagelijks mee te maken hebben. Zo ook niet in de singulariteit van een zwart gat bijvoorbeeld. Daar worden alle natuurwetten getart zo ook dus in de quantumwereld. We missen nog steeds puzzelstukken om de wetten van de macrowereld en de microwereld te kunnen verenigen. Gaan wij dit nog meemaken in ons leven?

"Tijd" zal het leren :wink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Erg leuk inderdaad om het hierover te hebben of te filosoferen.
Echter weten wij een hoop van tijd inderdaad maaaar (toevallig ook "een korte geschiedenis van de tijd" hier liggen en gelezen) in die kennis van tijd zitten nog grote gaten. Zo is "tijd" in de relativiteitstheorie al behoorlijk uitgediept (macrowereld) maar vooralsnog niet strokend met alle huidige theorieën van de quantumwereld (microwereld). In de quantumwereld gelden de wetten niet waar wij dagelijks mee te maken hebben. Zo ook niet in de singulariteit van een zwart gat bijvoorbeeld. Daar worden alle natuurwetten getart zo ook dus in de quantumwereld. We missen nog steeds puzzelstukken om de wetten van de macrowereld en de microwereld te kunnen verenigen. Gaan wij dit nog meemaken in ons leven?

"Tijd" zal het leren :wink:
Klik om te vergroten...

Daar ben ik ook benieuwd naar!

Soms vind ik het ook gewoon frustrerend dat ik zo dom ben. :’) Zou liefst van alle wetenschapsgebieden kennis hebben en alles kunnen lezen, zodat ik ook echt nog veel gefundeerder een oordeel zou kunnen vormen... Maar een groot deel is op hoger niveau gewoon onleesbaar voor mij, helaas.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Mindless, waarom zou theoretische wetenschap niet voor altijd stand kunnen houden? Er zijn in de loop der vele jaren toch tig (weliswaar simpelere) vragen al wél definitief beantwoord door wetenschap?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mindless
De theorie van Einstein staat al honderd jaar als een huis, en heeft op grotere schaal tot dusver alle tests goed doorstaan. Probleem alleen is dat zijn theorie op quantumniveau (microscopisch klein niveau) niet op gaat, dus moet er een theorie bedacht worden die uiteindelijk de relativiteitstheorie verbindt met wat er op quantumniveau allemaal aan de hand is, en dan zal heel erg veel duidelijk worden over hoe de wereld in elkaar zit en wat bijvoorbeeld tijd en ruimte (of ruimtetijd) nu werkelijk zijn (is).

Ze zeggen dat ze er dicht bij zijn, dus waarschijnlijk gaan wij dat nog wel meemaken.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@Mindless
De theorie van Einstein staat al honderd jaar als een huis, en heeft op grotere schaal tot dusver alle tests goed doorstaan. Probleem alleen is dat zijn theorie op quantumniveau (microscopisch klein niveau) niet op gaat, dus moet er een theorie bedacht worden die uiteindelijk de relativiteitstheorie verbindt met wat er op quantumniveau allemaal aan de hand is, en dan zal heel erg veel duidelijk worden over hoe de wereld in elkaar zit en wat bijvoorbeeld tijd en ruimte (of ruimtetijd) nu werkelijk zijn (is).

Ze zeggen dat ze er dicht bij zijn, dus waarschijnlijk gaan wij dat nog wel meemaken.
Klik om te vergroten...
Dat is ook inderdaad het aparte.
De relativiteitstheorie is gewoon volledig kloppend. (echt een ongelofelijke prestatie van Einstein) Helaas klopt er niks van als je naar de wereld gaat kleiner dan atomen.

Hoe kan het universum nou verzinnen dat atomen (waar alles uit opgebouwd is) voor 99,999% hol zijn. Een atoom is voor meer dan 99% simpelweg "niks".
Hoe kan het universum nou verzinnen dat bepaalde deeltjes zich op meerdere plaatsen tegelijk bevinden? Dus werkelijk "1" deeltje kan zich op meerdere plekken tegelijk bevinden.
Of hoe kan het nou zo zijn dat een verstrengeld deeltje zich elkaar direct kunnen blijven beïnvloeden ongeacht de afstand? Een verstrengeld deeltje kan zijn tegenpool beïnvloeden "zonder" tijdverlies ookal is dat verstrengeld deeltje lichtjaren van elkaar verwijdert.

Bekijk eens de double split experiment... Best interessant ook voor jou @Mindless want in dit experiment wordt eigenlijk gezegt dat "aandacht" of "bewustzijn" het deeltje kan beinvloeden of in ieder geval de uitkomst van een resultaat.

Ookal dwalen we hierbij volledig af van hoe denken jullie over de dood vind ik dat deze "wetenschappelijke" feiten wel de mogelijkheid in stand houden dat er meer is dan we hier mee maken. Dat er meer is na de dood. Want zelfs het tijdloze in de kwantummechanica beginnen we te begrijpen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
@Mindless, waarom zou theoretische wetenschap niet voor altijd stand kunnen houden? Er zijn in de loop der vele jaren toch tig (weliswaar simpelere) vragen al wél definitief beantwoord door wetenschap?
Klik om te vergroten...
Voor altijd is een lange tijd...


acht.zes zei:
Probleem alleen is...
Klik om te vergroten...
Er is inderdaad altijd een probleem en dat is dan ook het probleem denk ik. :tonguewink:

acht.zes zei:
...en dan zal heel erg veel duidelijk worden over hoe de wereld in elkaar zit en wat bijvoorbeeld tijd en ruimte (of ruimtetijd) nu werkelijk zijn (is).

Ze zeggen dat ze er dicht bij zijn, dus waarschijnlijk gaan wij dat nog wel meemaken.
Klik om te vergroten...
Ik wil best in het ongelijk gesteld worden wanneer dat gebeurd, maar ik kan het (persoonlijk) gewoon niet geloven. Ik denk dat theoretische wetenschap alleen het aller buitenste laagje van realiteit behandeld/beschrijft. Natuurlijk ook maar mijn geloof.


Mezelf zei:
Bekijk eens de double split experiment... Best interessant ook voor jou @Mindless want in dit experiment wordt eigenlijk gezegt dat "aandacht" of "bewustzijn" het deeltje kan beinvloeden of in ieder geval de uitkomst van een resultaat.
Klik om te vergroten...
Ik ben er bekend mee. Zeer interessant ja. Het zegt eigenlijk hetzelfde als dat de wereld zo is als wij er naar kijken, maar dan op een wetenschappelijke manier. :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik ben er bekend mee. Zeer interessant ja. Het zegt eigenlijk hetzelfde als dat de wereld zo is als wij er naar kijken, maar dan op een wetenschappelijke manier. :wink:
Klik om te vergroten...
Precies! Bestaat alles wel, als er niks is wat het waar kan nemen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
@. Mindless, @ Mezelf , @ Revolutionair,
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik jullie input en de moeite, hiervoor gedaan, buitengewoon waardeer. Ja. Jullie posts, dat is materie, waar in ieder geval ik , iets aan heb! Iets mee kan!
Dat wil ik toch wel even gezegd hebben.....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Precies! Bestaat alles wel, als er niks is wat het waar kan nemen?
Klik om te vergroten...
Niet als particles/materie dus. :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Mindless
Het blijven theorieën he, geen feiten.

En het zullen altijd theorieën blijven. Er zijn wel wiskundige vergelijkingen waarmee heel veel te verklaren en te voorspellen valt, maar niet alles. Ook als waar ik het over heb (microscopisch niveau en de theorie van Einstein) met elkaar verbonden worden dan zal dat nog een theorie blijven en geen feit.
En je bent als mens vrij om af te wijken van wat de theorieën zeggen, dus blijf vooral geloven waar jij in gelooft! :sunglasses:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik zie het niet als een negatieve draai, maar als een logisch gevolg voortkomend uit mijn wereldbeeld (bewustzijn is fundamenteel). Daarnaast geeft het imo ook nog extra motivatie om innerlijke rust te vinden in dit leven, wat denk ik juist een positief iets is. Al was het alleen al voor dit leven zelf. En is het zo dat je je karma meeneemt, dan ben je voorbereid.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Helaas zullen theorieën wel als feiten beschouwd worden door velen.

Je kunt er ook niet echt iets aan doen wat je echt gelooft. :wink: Totdat je door het een of ander een inzicht krijgt dat dat allemaal onderuit haalt.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zie "de dood" als iets waar ik rust zal hebben.
Waar ik geen pijn en verdriet zal voelen .
De gedachten aan de dood geven mij persoonlijk juist rust.
Dit zal waarschijnlijk komen door wat ik heb mee gemaakt.
De gedachten dat er een plek bestaat (ookal weet niemand of dat daadwerkelijk zo is dit denk ik zelf) waar ik gewoon rust heb vind ik erg prettig.
Ik ben er niet bang voor en zie het als iets wat ook mooi kan zijn als het moment daar is.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
Er zijn biljarden levensvormen op aarde.
Door dat wij een communicatieve bewustzijn hebben gecreëerd voelen wij ons speciaal en denken de meeste mensen dat onze geest iets is dat verder gaat. Maar uiteindelijk zijn het gewoon je hersenen die alle informatie verwerken waarbij de persoonlijkheid word gecreëerd.

Maar een vlieg sla je gewoon dood!
Zonder berouw. Terwijl dat ook een levensvorm is.
Net als met varkens en koeien.

Door onze bewustzijn denken we dat onze geest een meerwaarde heeft in vergelijking met andere dieren.

Maar we gaan gewoon allemaal de grond in en als je lichaam weg is dan is je bewust zijn ook weg.

Want je hersens werken eenmaal niet meer.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Revolutionair
Ik herinner me een eerste biologieles op de middelbare school waar werd gepoogd mij bij te brengen dat de mens superieur is aan dieren, wat uitmonde in een felle discussie en ik zelfs bijna de klas werd uitgestuurd.

En nog steeds vind ik dat de mens dus gewoon een diersoort is.

Er wordt nogal eens vergeten dat we gewoon onderdeel uitmaken van de natuur en dat de natuur als een geheel zou moeten worden gezien. Wij kunnen gewoonweg niet zonder bepaalde andere plant en diersoorten, die op hun beurt niet zonder andere bepaalde plant en diersoorten kunnen die op hun beurt weer enzovoort.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Revolutionair zei:
Maar we gaan gewoon allemaal de grond in en als je lichaam weg is dan is je bewust zijn ook weg.

Want je hersens werken eenmaal niet meer.
Klik om te vergroten...
Dat is geen feit, maar geloof gebaseerd op de aanname dat bewustzijn secundair is aan het lichaam. Voor hetzelfde is het andersom en bestaat bewustzijn volledig autonoom, zonder 'van een wereld' dus.

acht.zes zei:
En nog steeds vind ik dat de mens dus gewoon een diersoort is.
Klik om te vergroten...
Wel een diersoort die kan denken, verbaal kan communiceren en in staat is bewust te worden van zichzelf. In die zin zijn we een hogere diersoort. Maar juist daarom ook hebben wij denk ik een veel grotere verantwoordelijkheid dan andere dieren die voornamelijk slechts hun door de natuur ingegeven instincten volgen.

acht.zes zei:
Er wordt nogal eens vergeten dat we gewoon onderdeel uitmaken van de natuur en dat de natuur als een geheel zou moeten worden gezien. Wij kunnen gewoonweg niet zonder bepaalde andere plant en diersoorten, die op hun beurt niet zonder andere bepaalde plant en diersoorten kunnen die op hun beurt weer enzovoort.
Klik om te vergroten...
Dat is ook weer waar.
D
DMT.exeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Try DMT

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."