Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
76 weergaven
18-5-2026
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Verder wel waar dat wetenschap hoe dan ook ook lang niet alle antwoorden heeft, en mogelijk ook nooit zal kunnen hebben.
Klik om te vergroten...
Dat was het punt dat ik wilde maken... als ik iets te stellig was over het aspect tijd dan geloof ik je!

Roze Olifant zei:
De vraag is of zelf gaan speculeren op basis van individuele ervaringen ons dichter bij de waarheid brengt.
Klik om te vergroten...
Dat weet ik ook niet zeker maar ik zie weinig alternatieven. Ik heb tegelijkertijd vertrouwen in de wetenschap en vertrouwen in wat ik zelf zie/ervaar (primaire ervaring/waarneming). Volgens kom je het dichst bij de waarheid als je beide bronnen gebruikt.

Roze Olifant zei:
Het is in ieder geval leuk om te doen. :)
Klik om te vergroten...
Dat sowieso! En dat is op zichzelf al heel wat waard!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eik zei:
Dat was het punt dat ik wilde maken... als ik iets te stellig was over het aspect tijd dan geloof ik je!


Dat weet ik ook niet zeker maar ik zie weinig alternatieven. Ik heb tegelijkertijd vertrouwen in de wetenschap en vertrouwen in wat ik zelf zie/ervaar (primaire ervaring/waarneming). Volgens kom je het dichst bij de waarheid als je beide bronnen gebruikt.


Dat sowieso! En dat is op zichzelf al heel wat waard!
Klik om te vergroten...

Dat is zeker wat waard. :) Het loont zich sowieso altijd om verder te zoeken en je niet alleen te focussen op één vorm van kennis m.i. Wetenschap is één manier om naar de zaken te kijken - wellicht wel de meest betrouwbare die we kennen, maar daarmee niet de enige relevante.

Ik had nog iets aan m’n reactie toegevoegd, ik weet niet of je het zo paraat hebt, maar ik zou wel benieuwd zijn naar wetenschappelijke artikelen die wat zeggen over dit onderwerp.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Interessant wetenschappelijk stuk over ruimte en tijd waarvan Einstein al heeft aangetoond dat die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en het begrip ruimtetijd introduceerde alsmede nieuwe inzichten in dat gebeuren:

https://www.quantumuniverse.nl/wat-ruimte-wat-tijd

@Mindless
Ik weet dat jij niet zo van de wetenschappelijke benadering bent, maar ik hoop dat je het toch wil lezen en je mening er over wil geven.
Klik om te vergroten...
Ik moet zeggen, ik begrijp lang niet alles wat er in dat stuk gezegd wordt.

De vooruitgang in de laatste 10 jaar is echter zodanig dat mijn verwachting is dat er binnen afzienbare tijd een doorbraak plaats zou kunnen vinden die onze ideeën over ruimte, tijd en zwaartekracht voor altijd zullen veranderen.
Klik om te vergroten...
Totdat er weer nieuwe ideeën komen die ons begrip voor "altijd" veranderen. Ik geloof hier dus niet in, dat er theoretische wetenschap kan zijn die voor altijd stand houdt.

Dit suggereert dat ruimte en tijd op microscopische schaal hun betekenis verliezen en slechts emergente begrippen zijn. Ruimte en tijd, en daarmee zwaartekracht, zijn wellicht slechts boekhoudkundige constructies die de verdeling en stroom van informatie, opgeslagen in de quantummechanische toestanden van deeltjes en krachten, bijhouden.
Klik om te vergroten...
Zeer interessant dit, al kan ik niet echt met zekerheid zeggen dat ik precies begrijp wat hier gezegd wordt. Wordt hier bijvoorbeeld gezegd dat ruimte en tijd als informatie lagen opgeslagen op quantum- niveau? Kun jij hier misschien jouw kijk op geven?

Bedankt voor het delen. :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Ben het overall met je eens, maar dit is niet op alle punten helemaal waar. De wetenschap heeft bijvoorbeeld echt wel een aardig idee van wat ‘tijd’ is.

Alleen is dit voor leken soms lastig te lezen. Ik ben me door ‘Een korte geschiedenis van de tijd’ van Hawking aan het heenwerken momenteel. Daarin is e.e.a. relatief simpel en met een lettergrootte voor half-blinden (lol) uitgelegd, maar alsnog is het moeilijk te vatten als niet-natuurkundige. Maar dat betekent dus niet dat de wetenschap er nog niet veel over weet. Ik durf dat in ieder geval niet zo stellig te beweren. :wink:

Verder wel waar dat wetenschap hoe dan ook ook lang niet alle antwoorden heeft, en mogelijk ook nooit zal kunnen hebben. Het zijn natuurlijk sowieso vrijwel altijd theorieën, of waarschijnlijkheden, en iets wetenschappelijk gezien ‘hard maken’ kan een crime zijn.

De vraag is of zelf gaan speculeren op basis van individuele ervaringen ons dichter bij de waarheid brengt. (Even voor de duidelijkheid: dit is geen standpunt/oordeel, maar een overpeinzing.)

Het is in ieder geval leuk om te doen. :)
Klik om te vergroten...
Erg leuk inderdaad om het hierover te hebben of te filosoferen.
Echter weten wij een hoop van tijd inderdaad maaaar (toevallig ook "een korte geschiedenis van de tijd" hier liggen en gelezen) in die kennis van tijd zitten nog grote gaten. Zo is "tijd" in de relativiteitstheorie al behoorlijk uitgediept (macrowereld) maar vooralsnog niet strokend met alle huidige theorieën van de quantumwereld (microwereld). In de quantumwereld gelden de wetten niet waar wij dagelijks mee te maken hebben. Zo ook niet in de singulariteit van een zwart gat bijvoorbeeld. Daar worden alle natuurwetten getart zo ook dus in de quantumwereld. We missen nog steeds puzzelstukken om de wetten van de macrowereld en de microwereld te kunnen verenigen. Gaan wij dit nog meemaken in ons leven?

"Tijd" zal het leren :wink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Erg leuk inderdaad om het hierover te hebben of te filosoferen.
Echter weten wij een hoop van tijd inderdaad maaaar (toevallig ook "een korte geschiedenis van de tijd" hier liggen en gelezen) in die kennis van tijd zitten nog grote gaten. Zo is "tijd" in de relativiteitstheorie al behoorlijk uitgediept (macrowereld) maar vooralsnog niet strokend met alle huidige theorieën van de quantumwereld (microwereld). In de quantumwereld gelden de wetten niet waar wij dagelijks mee te maken hebben. Zo ook niet in de singulariteit van een zwart gat bijvoorbeeld. Daar worden alle natuurwetten getart zo ook dus in de quantumwereld. We missen nog steeds puzzelstukken om de wetten van de macrowereld en de microwereld te kunnen verenigen. Gaan wij dit nog meemaken in ons leven?

"Tijd" zal het leren :wink:
Klik om te vergroten...

Daar ben ik ook benieuwd naar!

Soms vind ik het ook gewoon frustrerend dat ik zo dom ben. :’) Zou liefst van alle wetenschapsgebieden kennis hebben en alles kunnen lezen, zodat ik ook echt nog veel gefundeerder een oordeel zou kunnen vormen... Maar een groot deel is op hoger niveau gewoon onleesbaar voor mij, helaas.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Mindless, waarom zou theoretische wetenschap niet voor altijd stand kunnen houden? Er zijn in de loop der vele jaren toch tig (weliswaar simpelere) vragen al wél definitief beantwoord door wetenschap?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mindless
De theorie van Einstein staat al honderd jaar als een huis, en heeft op grotere schaal tot dusver alle tests goed doorstaan. Probleem alleen is dat zijn theorie op quantumniveau (microscopisch klein niveau) niet op gaat, dus moet er een theorie bedacht worden die uiteindelijk de relativiteitstheorie verbindt met wat er op quantumniveau allemaal aan de hand is, en dan zal heel erg veel duidelijk worden over hoe de wereld in elkaar zit en wat bijvoorbeeld tijd en ruimte (of ruimtetijd) nu werkelijk zijn (is).

Ze zeggen dat ze er dicht bij zijn, dus waarschijnlijk gaan wij dat nog wel meemaken.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@Mindless
De theorie van Einstein staat al honderd jaar als een huis, en heeft op grotere schaal tot dusver alle tests goed doorstaan. Probleem alleen is dat zijn theorie op quantumniveau (microscopisch klein niveau) niet op gaat, dus moet er een theorie bedacht worden die uiteindelijk de relativiteitstheorie verbindt met wat er op quantumniveau allemaal aan de hand is, en dan zal heel erg veel duidelijk worden over hoe de wereld in elkaar zit en wat bijvoorbeeld tijd en ruimte (of ruimtetijd) nu werkelijk zijn (is).

Ze zeggen dat ze er dicht bij zijn, dus waarschijnlijk gaan wij dat nog wel meemaken.
Klik om te vergroten...
Dat is ook inderdaad het aparte.
De relativiteitstheorie is gewoon volledig kloppend. (echt een ongelofelijke prestatie van Einstein) Helaas klopt er niks van als je naar de wereld gaat kleiner dan atomen.

Hoe kan het universum nou verzinnen dat atomen (waar alles uit opgebouwd is) voor 99,999% hol zijn. Een atoom is voor meer dan 99% simpelweg "niks".
Hoe kan het universum nou verzinnen dat bepaalde deeltjes zich op meerdere plaatsen tegelijk bevinden? Dus werkelijk "1" deeltje kan zich op meerdere plekken tegelijk bevinden.
Of hoe kan het nou zo zijn dat een verstrengeld deeltje zich elkaar direct kunnen blijven beïnvloeden ongeacht de afstand? Een verstrengeld deeltje kan zijn tegenpool beïnvloeden "zonder" tijdverlies ookal is dat verstrengeld deeltje lichtjaren van elkaar verwijdert.

Bekijk eens de double split experiment... Best interessant ook voor jou @Mindless want in dit experiment wordt eigenlijk gezegt dat "aandacht" of "bewustzijn" het deeltje kan beinvloeden of in ieder geval de uitkomst van een resultaat.

Ookal dwalen we hierbij volledig af van hoe denken jullie over de dood vind ik dat deze "wetenschappelijke" feiten wel de mogelijkheid in stand houden dat er meer is dan we hier mee maken. Dat er meer is na de dood. Want zelfs het tijdloze in de kwantummechanica beginnen we te begrijpen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
@Mindless, waarom zou theoretische wetenschap niet voor altijd stand kunnen houden? Er zijn in de loop der vele jaren toch tig (weliswaar simpelere) vragen al wél definitief beantwoord door wetenschap?
Klik om te vergroten...
Voor altijd is een lange tijd...


acht.zes zei:
Probleem alleen is...
Klik om te vergroten...
Er is inderdaad altijd een probleem en dat is dan ook het probleem denk ik. :tonguewink:

acht.zes zei:
...en dan zal heel erg veel duidelijk worden over hoe de wereld in elkaar zit en wat bijvoorbeeld tijd en ruimte (of ruimtetijd) nu werkelijk zijn (is).

Ze zeggen dat ze er dicht bij zijn, dus waarschijnlijk gaan wij dat nog wel meemaken.
Klik om te vergroten...
Ik wil best in het ongelijk gesteld worden wanneer dat gebeurd, maar ik kan het (persoonlijk) gewoon niet geloven. Ik denk dat theoretische wetenschap alleen het aller buitenste laagje van realiteit behandeld/beschrijft. Natuurlijk ook maar mijn geloof.


Mezelf zei:
Bekijk eens de double split experiment... Best interessant ook voor jou @Mindless want in dit experiment wordt eigenlijk gezegt dat "aandacht" of "bewustzijn" het deeltje kan beinvloeden of in ieder geval de uitkomst van een resultaat.
Klik om te vergroten...
Ik ben er bekend mee. Zeer interessant ja. Het zegt eigenlijk hetzelfde als dat de wereld zo is als wij er naar kijken, maar dan op een wetenschappelijke manier. :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik ben er bekend mee. Zeer interessant ja. Het zegt eigenlijk hetzelfde als dat de wereld zo is als wij er naar kijken, maar dan op een wetenschappelijke manier. :wink:
Klik om te vergroten...
Precies! Bestaat alles wel, als er niks is wat het waar kan nemen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
@. Mindless, @ Mezelf , @ Revolutionair,
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik jullie input en de moeite, hiervoor gedaan, buitengewoon waardeer. Ja. Jullie posts, dat is materie, waar in ieder geval ik , iets aan heb! Iets mee kan!
Dat wil ik toch wel even gezegd hebben.....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Precies! Bestaat alles wel, als er niks is wat het waar kan nemen?
Klik om te vergroten...
Niet als particles/materie dus. :)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Revolutionair zei:
Ik denk dus dat alle informatie die je hebt en de manier hoe je hersens het verwerken en uitvoeren je IK maakt.
Dat dat je ziel is.
Natuurlijk hoop ik dat er meer is...
Maar zie daar weinig bewijs in dit leven van terug.



Dat bedoel ik dus..
Als je geloofd dat de ziel verder reist dan zou dat ook voor de dieren zo moeten zijn.
Denk dat het arrogant is om te denken dat het alleen voor de mens is omdat wij een betere communicatie en levensondrrhoud hebben ontwikkeld voor ons zelf

Off-topic is het allemaal zeker niet! De vraag is niet zo simpel en antwoorden al helemaal niet.
Klik om te vergroten...

Even vergeten te quoten en het is wat lastig op mijn telefoon om dat alsnog te doen, maar volledig eens!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#14
De dood is niks meer dan een overgang naar een andere plek of gedaante. Bewustzijn blijft voortbestaan. God bestaat mogelijk ook, maar dan niet zoals in de bijbel staat beschreven. De dood is even knap vervelend of kan vervelend zijn, maar als het hart eenmaal is gestopt met werken ga je een prachtige trip tegemoet waarbij je een megaorgasme beleefd zoals je dat nooit eerder hebt meegemaakt.
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik was vroeger bang om dood te gaan. Inmiddels niet meer, na heel veel keren dood te zijn gegaan (althans, zo ervaren) op psychedelica. Maar ook na een ongeluk jaren terug, waarbij ik met mijn fiets een tijd heb meegelift op de motorkap van een rijdende auto nadat hij me aanreed. Op dat moment dat ik met hoge snelheid op die auto lag kon ik alleen maar denken: "Goed, dit was het dan. Ik word er zometeen vanaf gegooid en dan is het klaar." En gek genoeg was ik zo bang dat mijn lichaam ineens in rustmodus ging en ik een enorme kalmte over me heen voelde komen. Het was goed zo. Het moment dat ik eraf werd gegooid kan ik me ook niet meer herinneren, ik weet alleen nog dat ik ineens op straat lag onder het bloed en mijn lichaam volledig in de kreukels en dat de politie snel ter plaatse was. Deze hele ervaring was voor mij wel een enorme omslag in het leven in hoe ik tegen "dood gaan" aankijk.
Verder geloof ik dat als je dood gaat je bewustzijn ook weg is, maar er toch energie altijd achterblijft die voortschrijdt in dit alles en het universum.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rupsje zei:
Ik was vroeger bang om dood te gaan. Inmiddels niet meer, na heel veel keren dood te zijn gegaan (althans, zo ervaren) op psychedelica. Maar ook na een ongeluk jaren terug, waarbij ik met mijn fiets een tijd heb meegelift op de motorkap van een rijdende auto nadat hij me aanreed. Op dat moment dat ik met hoge snelheid op die auto lag kon ik alleen maar denken: "Goed, dit was het dan. Ik word er zometeen vanaf gegooid en dan is het klaar." En gek genoeg was ik zo bang dat mijn lichaam ineens in rustmodus ging en ik een enorme kalmte over me heen voelde komen. Het was goed zo. Het moment dat ik eraf werd gegooid kan ik me ook niet meer herinneren, ik weet alleen nog dat ik ineens op straat lag onder het bloed en mijn lichaam volledig in de kreukels en dat de politie snel ter plaatse was. Deze hele ervaring was voor mij wel een enorme omslag in het leven in hoe ik tegen "dood gaan" aankijk.
Verder geloof ik dat als je dood gaat je bewustzijn ook weg is, maar er toch energie altijd achterblijft die voortschrijdt in dit alles en het universum.
Klik om te vergroten...
Misschien is energie wel een beter woord dan ziel inderdaad :thinking:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
Misschien is energie wel een beter woord dan ziel inderdaad :thinking:
Klik om te vergroten...
Misschien wel. Een 'ziel' is toch best een abstract iets en dus ga je er al gauw dingen bij voorstellen, of zelfs verpersoonlijken. Energie daarentegen is slechts... energie. Onpersoonlijke energie.

Denk zelf ook dat dat is wat je vindt in de stilte van je eigen wezen: intense ongemanifesteerde potentiële energie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb vaak de dood in de ogen moeten kijken.
Ik ben in het geheel niet bang voor Magere Hein. Nee. Ik ben zelfs nieuwsgierig .
Alleen de manier waarop.
Dat is andere koek.
Ik heb teveel mensen verschrikkelijk zien lijden.
Vandaar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Op zich ben ik zelfs nieuwsgierig hoe dat
" voelt" als mijn tijd gekomen is.
Is het te vergelijken met een zeer diepe slaap? Ga je " op reis"? Is het werkelijk " rust"? Of moeten we straks allemaal via de veerman Charon over de rivier de Styx worden overgezet naar het rijk van Hades, langs de hond met drie koppen zien te komen, dan over die scherpe, zeer smalle brug Es Siret, waar onze daden worden gewogen? Als de uitkomst daarvan goed genoeg is, vervolgens in het paradijs mogen binnentreden?
Welk geloof heeft het uiteindelijk bij het rechte eind?
Wie is er dan de grote baas daar? Is het God, Allah, Boeddha, of iemand anders?
Krijgen we dan toch de Heere Jezus te zien?
Een hele vragenlijst heb ik, en ik moet zeggen dat ik er de laatste tijd veel over aan het nadenken ben.
Het is ook zo verrekte definitief, want op slechts één persoon na, ( Lazarus was dit, na drie dagen dood te zijn geweest) is er nog nooit iemand teruggekomen om ons antwoord te geven op al onze vragen...

Ik heb nogal wat keren gedacht dat mijn tijd gekomen was, maar klaarblijkelijk was/is dit niet zo. Ondanks alle ongevallen ben ik er nog steeds, en het aantal vrienden en kennissen neemt al gestadig af.
Want deze zijn al op weg naar dat hiernamaals.
Wijlen mijn vader zei op zijn sterfbed, dat hij uiteindelijk nog was overgebleven, want al zijn vrienden waren reeds overleden, hij had er vrede mee dat op dat moment zijn eigen leven tot een einde zou gaan komen...en ik voel nu zelf, wat hij bedoeld heeft om mij te zeggen!

Kortom, een interessant onderwerp.
Ik heb dus geen idee wanneer de man met de zeis voor mij aan de deur staat.
Wanneer, geen idee, gelukkig maar !
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen in dit thread!

Uit stof zijt gij gekomen, en tot stof zult gij wederkeren....
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#20
Legio Patria Nostra zei:
Of moeten we straks allemaal via de veerman Charon over de rivier de Styx worden overgezet naar het rijk van Hades, langs de hond met drie koppen zien te komen, dan over die scherpe, zeer smalle brug Es Siret, waar onze daden worden gewogen?
Klik om te vergroten...

OMG ik zit het zo te lezen en denk neeeee ik heb nu al geen puf!!!.:sleeping:
Denk ik straks eindelijk rust te hebben moet ik dat allemaal ook nog gaan doen... :fearscream::tilttearlaugh:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."