Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
123 weergaven
18-5-2026
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Humor

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/05/how-can-you-tell-if-someones-a-vegan.jpg
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hmm, ik had geen idee dat de groeiende overbevolking een mythe zou zijn.

Ik heb zelf even rond gezocht, maar de wereldpopulatie stijgt momenteel wel degelijk. De meningen betreffende de toekomst zijn dan weer erg verdeeld:

Bevolkingsprognose Verenigde Naties:
https://www.nidi.nl/nl/demos/2017/07/03
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Screenshot_20181002-235204_Gallery.jpg
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
@acht.zes

In deze video een uitgebreide uitleg. Ook de gevolgen van het onmenselijke een-kind-beleid in China. Na ca. 30 min. eenzelfde grafiek als die jij toonde. Vanaf ca. 48:30 video's waaronder eentje die al hierboven staat.

www.youtube.com/watch?v=9lfhkn96j7w
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Haha die heb ik meerdere malen doorgestuurd gekregen.... :innocent: #yogasnuiver
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#6
https://chriskresser.com/do-vegetar...ns-vegans-live&utm_content=&utm_campaign=blog

De fabel ontkracht dat vegetariers en veganisten langer zouden leven.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#7
"Volgens de onderzoekers zijn dierlijke producten de enige bron van vitamine B12."

https://tpo.nl/2018/12/19/verwacht-je-niet-vegetariers-hebben-vitaminentekort/
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor de liefhebbers van tofu.

8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Lol, Albedo on fire!
M
MementoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lol, dat je je eigen vleesconsumptie goed wilt praten door gekleurde artikelen te plaatsen die je gevonden heb door cherry picking.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Memento
Er valt niks goed te praten, mensen zijn omnivoren en vlees heeft altijd een groot gedeelte uitgemaakt van ons voedsel dat valt gewoonweg niet te ontkennen. Onzinnig om je schuldig te voelen voor wat je bent. Geef dan de natuur de schuld, die heeft het immers mogelijk gemaakt dat er leven is waar diersoorten andere diersoorten eten.

Daarnaast kan je met zo'n oneliner niks in deze discussie. Lees bovenstaande links en kom met argumenten om ze te weerleggen, dan praten we weer verder.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nouja, sorry acht.zes, maar zo'n filmpje is ook inhoudelijk niet echt iets om op in te gaan, toch?
Het natuur-argument is volgens mij ook al meermaals op ingegaan, maar gebruik jij nu ook weer. Alsof alles wat in de natuur gebeurt, automatisch goed is. In de natuur gebeuren wel meer dingen die ik zelf niet als voorbeeld zou willen stellen of ethisch gezien oké zou vinden als mensen ze zouden toepassen. Is de natuur dan jouw morele voorbeeld?

Maar oké, inhoudelijk in gaan op zo'n gestuurd linkje. Ik pak deze:

https://www.alexfergus.com/blog/8-p...ugG0PmvTDqIl8y-ryFBhbMPo70O3HwFRChP3_cAuP_Hok
Met allemaal redenen waarom een vega(n) dieet niet gezond zou zijn.

Edit: oké tijdens het uitzoeken kom ik erachter dat er gewoon zoooveel bullshit hier staat. En weet je wat me dan persoonlijk wel stoort? Dat het aan de vega(n) is om inhoudelijk hierop in te gaan, maar dat de plaatser of niet vega(n) lezer kennelijk geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen om er inhoudelijke of kritisch naar te kijken. Dat vind ik krom. En irritant.

1) + 2) Moeilijk om genoeg (juiste) proteïne binnen te krijgen
Is echt niet zo, want je hebt helemaal niet bizar veel eiwit nodig om gezond te zijn, en praktisch elk voedsel bevat proteïne- niet alleen vlees. Als je gewoon je dagelijkse hoeveelheid kcal naar binnen werkt op een gevariëerd dieet is het bijna onmogelijk om een eiwit-tekort te krijgen als je gezond bent. https://brendadegroot.com/vegan-eiwitten/

3) Vega(n)s missen aminozuren doordat ze geen bottenbouillion eten
Deze is echt lachen, ik kan niemand in mijn omgeving (omni of wat dan ook) die dit wél eet. Verder over aminozuren, zie ook de link bij 1/2. Of over taurine https://veganhealth.org/taurine-and-carnitine en https://veganhealth.org/taurine-and-carnitine/

4) Moeilijker om genoeg gezonde vetten te eten
Hier geeft hij zelf het al aan: "Sure, there are some great options to get some healthy fats in your diet as a vegan, such as coconut oil, high-cacao dark chocolate, or avocados. But let’s say that you’re mostly eating beans, rice, soy, fruits, vegetables, and (hopefully soaked or sprouted) grains. In that case, you will still end up having problems getting the right fats into your diet."
Het is op een vega(n) dieet makkelijk te doen om gezonde vetten in je dieet toe te voegen. Ik ken weinig veganisten die alleen rijst/bonen/fruit/groenten/soja/graan eten, veel eten ook gewoon vetten uit noten, zaden, avocado's, olijfolie, lijnzaad, kokosolie, bla.

5) Tekorten aan mineralen (ijzer, calcium, etc)
Het is echt moeilijk om inhoudelijk te reageren op zoveel onwaarheden / aannames / generalisaties moet ik zeggen. IJzer zit in zoveel producten en zolang je geen opnameprobleem hebt zul je niet snel een tekort krijgen, ook niet als vega(n). Calcium uit spinazie halen is wel moeilijk, maar calcium zit gewoon toegevoegd aan veel plantaardige producten (net als dat er veel vitamines of mineralen toegevoegd zijn aan dierlijke producten). Twee eenheden zuivel-vervanger op een dag en je zit prima met je calcium, en daar kom je makkelijk aan. Een glas plantaardige zuivel door je shake/havermout/muesli en een bakje kwark/yoghurt of een glas alpro choco/fristi en voila.

6) Vitaminetekorten
Ik weet niet of iemand dit eigenlijk leest, probably not, dus ik ga mezelf wat moeite besparen en linkjes gooien ipv uittypen:
https://www.veganisme.org/voeding/voedingsstoffen/vitamine-a/
https://www.veganisme.org/voeding/voedingsstoffen/vitamine-d/
(Je kunt de linkjes zelf verder invullen met de andere vitamines die hij noemt voor info).
Vitamine D en B12 vragen wel extra aandacht. Vitamine D is buiten de zonneperiodes moeilijk te krijgen, maar dat geldt voor bijna elk dieet, volgens mij is dat o.a. waarom mensen vroeger levertraanolie aten en aan kinderen gaven. Er zijn gelukkig gewoon plantaardige vitamine D supplementen. Vitamine B12 moet je als vega(n) gewoon supplementeren, punt. We weten dat de mens het zelf kan aanmaken maar weten niet of dat goed opneembaar is, better safe than sorry. (In veel veevoeder zitten ook extra toevoegingen om te zorgen dat de dieren extra B12 aanmaken, zodat er genoeg B12 in het vlees zit. Ook niet volledig natuurlijk dus.)

7) Tekort aan creatine en andere c'tjes
Dit zijn niet eens allemaal essentiële voedingsstoffen die hij noemt, bijv. creatine, carnosine en carnitine niet. Dus ik weet niet eens wat ik hiervan moet zeggen. Het is wel makkelijk om een beeld te schetsen om deze manier, maar er klopt inhoudelijk natuurlijk geen reet van. En dan is het ineens weer aan de vega(n) kant om onzin te weerleggen. Het zou fijn zijn als de poster of elke reageerder zelf ook zich inleest misschien en niet alleen inhoudelijke reactie van de ander verwacht. Maar hier twee linkjes blabla:
https://veganhealth.org/choline/
https://veganhealth.org/taurine-and-carnitine/
Er zijn veel vegan bodybuilders en topathleten, dus kennelijk is het prima mogelijk gezond én gespierd én sportend te zijn op een vega(n) dieet.

8.) Van een vegan dieet voel je je slechts korte tijd goed en daarna niet meer
Dit is helemaal geen onderbouwd feit maar een slecht onderbouwde mening. Bij een normaal en gevarieerd vega(n) dieet en een B12 supplement, en als je geen opnamestoornissen hebt, bouw je geen tekorten op. Dat is wél een feit. En mijn persoonlijke mening (hoewel ik niet zo van anekdotisch bewijs houd) is dat ik me nog altijd prima voel, ook na lange tijd vegan zijn, en tientallen jaren vega. En gelukkig veel anderen met mij :wink:.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Anunnaki zei:
Euh ja.
Klik om te vergroten...

Euh nee.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Sally Tessio zei:
Hetzelfde geldt voor mij, alleen over een periode van drie jaar. Bloedwaardes zijn perfect en sommige waarden kwamen zelfs wat te hoog uit omdat ik goed let op voldoende bij supplementeren (B12 en ijzer vooral). In het begin had ik moeite met op gewicht blijven, maar dat is inmiddels ook helemaal in orde. Het kan dus wel, mensen. :wink:
Klik om te vergroten...
Het kan ook zeker. Kijk maar naar hoeveel succesvolle vegan sporters er zijn die echt op hoog niveau mee doen.

Casaan zei:
Ik heb er moeite mee dat je mijn bericht samenvat tot bladiebla. Ik sta open voor wat je schrijft
Klik om te vergroten...
Dat was meer om niet het hele verhaal nogmaals in het topic te laten verschijnen. Ik vind zelf grote quotes erg irritant. Ik had er inderdaad ook puntjes van kunnen maken als je dat neutraler vind maar ik deed snel gewoon even blabla. Dit doen mensen toch wel vaker in het forumleven? Het was niet mijn bedoeling dat op een bepaalde manier over te laten komen, maar ik vind het dan wel weer interessant dat je het op zo'n manier op vat. :sweatsmile:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
ZERO- zei:
ik vind het dan wel weer interessant dat je het op zo'n manier op vat. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Dat heeft te maken met de negatieve waarde die ik toeken aan "bladiebla".
Z
ZonnetjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dit topic heeft me vooral doen denken over wat leed nu eigenlijk is en of het uitmaakt of niet, en of leed onder mensen erger is dan leed onder dieren. (het lijden van een mens (ons eigen dierenras) of dat van een dier)
Al laten we maar eerst beginnen met ze beter behandelen en te waarderen.
Misschien een QR code op de verpakking dat je het process kunt zien hoe je stukje vlees tot stand is gekomen. Vind het zelf ook altijd zo apart die verschillende empathie voor dieren. (honden & katten VS koeien, kippen & varkens)
Ik ramble altijd beetje een mooi lapje tekst typen is niet mijn beste vak haha.
M
Matty420Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Hou er helemaal van! Voel me zo veel beter sinds dat ik vegan ben ♡ Ik heb een betere connectie met dieren en de natuur nu en mijn relatie met eten is echt verbeterd. Raad het zeker aan, voor jezelf, de dieren en het milieu :)
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan je populair worden puur omdat je je aan een bepaald dieet houdt? En zijn we nu al bij een punt gekomen dat iemand zich zou moeten schamen voor wat die eet?

Bizar dat ik lees dat deze vrouw ooit 25 dagen niks heeft gegeten en niks anders dronk dan water en dat vonden haar 'fans' schijnbaar wel best en nu is er stront aan de knikker omdat er een visje gegeten is. Rare jongens die veganisten met hun idolen.
Klik om te vergroten...

Goede post mijn grote vriend :tonguewink:
Zo denk ik er ook over..
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Niks voor mij, geef mij maar een lekker biefstuk ipv vitaminepillen! Als iemand vegan wil zijn, prima maar val mij er niet mee lastig!
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#20
hansje1963 zei:
Niks voor mij, geef mij maar een lekker biefstuk ipv vitaminepillen! Als iemand vegan wil zijn, prima maar val mij er niet mee lastig!
Klik om te vergroten...
Word je zo lastig gevallen dan door agressieve bleekselderij-eters? :rolleyes:

Zitten ze je aubergines op te dringen en slaan ze je met paksois om de oren?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."