Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
127 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snap ik. En het is ook niet een kleine bijkomstigheid voor mij dat dieren niet gekwetst worden hoor. :wink: Ik hou van dieren en zie ons mensen als degenen die de verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen dat dieren naast ons op deze aarde een goed bestaan hebben.

Maar als mijn eigen gezondheid niet goed is, dan werkt dat ook negatief door in alle andere aspecten van mijn leven en omgeving. Dus vandaar dat dat mijn grootste reden is.

Maar ach, uiteindelijk is het beide waardevol.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Het is eigenlijk ondenkbaar om weer terug te gaan naar de mate waarin ik vlees at. Dit lichte gevoel wil ik niet kwijt.
Klik om te vergroten...
Dat heb ik ook, vooral dat het minder zwaar wordt. Terwijl ik ook nog steeds dingen eet zoals (vegan) ijs en chocola etc. Eet nu eigenlijk altijd vegan tenzij het moeilijk is op vakantie. En ik bestel nog wel 1x in de 2 maanden een pizza met kaas omdat er geen andere optie is hier, maar binnenkort komt de New York Pizza met vegan pizza's dus is dat probleem ook weer opgelost. Doordat er telkens nieuwe vegan producten bij komen wordt het alleen maar makkelijker (:

Wat ik dus enorm frustrerend vind is dat er op mijn werk altijd 2 hondjes rondlopen van mijn baas waar iedereen gek op is en dat er dan op de lunchtafel gewoon allemaal vlees en vis ligt... Ik weet dat niet iedereen zomaar de koppeling maakt dat dat ook dieren zijn want dat zijn we natuurlijk allemaal afgeleerd met zijn allen, maar ik vind het elke keer best pijnlijk. Probeer er maar niet over na te denken want daar schiet ik natuurlijk ook niks mee op, maar ja. Frustrerend.

Oh ja: wat ik wél leuk vind, dat steeds meer mensen in mijn omgeving vega/vegan proberen te eten, al is het maar af en toe, zelfs de grootste vleeseters. Daar word ik blij van (:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, er lijkt echt meer bewustheid te komen in wat we eten. En meer openheid om andere dingen te proberen.

Ik denk dat er een tijd komt dat wanneer kinderen wordt verteld dat er ooit rijen aan dode beesten lagen opgesteld in supermarkten, dat ze dit letterlijk niet zullen geloven. Eerst zag ik niet hoe absurd dit eigenlijk is, maar het is alsof na langere tijd geen dierlijke producten eten er een soort sluier wegvalt voor je ogen.

Hoewel ik er zelf een afkeer voor heb gekregen, kan ik niet oordelen over mensen die wel vlees eten. Ik heb dit zelf ook praktisch mijn hele leven gedaan en toen voelde dat meestal ook niet verkeerd. Het is gewoon de omgeving waarin je komt en je neemt dat over.

Maar respect voor de mensen die open staan voor minder vlees eten en vegetarische opties een kans geven. Het hoeft ook allemaal niet in 1 keer te veranderen en zou nooit geforceerd moeten worden.
F
FruitvliegLid
01-01-2024, 00:00
#4
mikoz zei:
Alle buikklachten nu over?

Die labels zorgen vaak weer voor nieuwe sterke identificatie en verdeling, wat een onnodige bijkomst is. Stoppen met (onbewust) aanmoedigen van moord is genoeg (voor mij iig).
Klik om te vergroten...

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik dit een mooie observatie vind en ik ben het er mee eens. Het is een mooi streven om levende wezens niet te schaden. Zelf eet ik reeds 14 jaar overwegend (dus niet altijd helemaal!) vegetarisch. Het niet labelen van anderen of jezelf als zodanig kan ook voor jezelf een stukje stress ontnemen, want 'ben' je dan in 1x geen vegatarier meer als je een keer een stukje vis of vlees eet? Alsof je dan 'gefaald' zou hebben als vegetarier, terwijl je al jaren (of maanden, weken of dagen) met een goede intentie je best doet! Onnodige kopzorgen over een onnodige identificatie en label. Een goede intentie is alles wat je kan hebben. Trachten ernaar te handelen is alles wat je kan doen. Hoe dan ook een mooi en krachtig iets.

Ten tweede is het een mooie discussie hier, ook over het lichamelijke aspect. Ik eet sinds een tijdje steeds vaker veganistisch en ook ik heb inderdaad een lichter en schoner gevoel.Het is ook meer in overeenstemming met mijn intentie om geen levende wezens te laten lijden en dat voelt natuurlijk goed.

Ten laatste merk ook ik dat geen vlees eten steeds meer terrein begint te winnen. Een mooi voorbeeld hiervan is het aanbod in vleesvervangers: toen ik net vegetarisch trachtte te leven, leefde ik op kaassoufle's en vage worstjes uit de reformwinkel, nu zie je door de vegaschnitzels het soyabos niet meer! De intentie om geen levende wezens te schaden wordt steeds collectiever en daardoor krachtiger! Het geeft hoop en moed. Namaste!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Sorry als ik iemand beledig.

Maar in gesprek met vegetariërs/veganisten krijg ik altijd net zo'n gevoel als dat er jehova's voor de deur staan. Ze voelen zich verheven boven hen die wel vlees eten, en uiteindelijk moeten we allemaal 'bekeerd' worden tot hun geloof. (ze streven naar een wereld waarin niemand vlees eet)

het maakt mij echt niet uit wat iemand gelooft of wat zijn/haar overtuiging is maar dat gepreek dat geen vlees eten de toekomst is voor de gehele mensheid gaat mij te ver., net zoals ik die gasten niet trek die je proberen te bekeren aan de voordeur.

even een zijstraat. Insecten eten wordt de toekomst genoemd, zowel veel duurzamer dan vlees als land/tuinbouw. Mag dat wel van de veganist? Insecten zijn per definitie toch ook dieren.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
acht.zes zei:
Sorry als ik iemand beledig.

Maar in gesprek met vegetariërs/veganisten krijg ik altijd net zo'n gevoel als dat er jehova's voor de deur staan. Ze voelen zich verheven boven hen die wel vlees eten, en uiteindelijk moeten we allemaal 'bekeerd' worden tot hun geloof. (ze streven naar een wereld waarin niemand vlees eet)

het maakt mij echt niet uit wat iemand gelooft of wat zijn/haar overtuiging is maar dat gepreek dat geen vlees eten de toekomst is voor de gehele mensheid gaat mij te ver., net zoals ik die gasten niet trek die je proberen te bekeren aan de voordeur.

even een zijstraat. Insecten eten wordt de toekomst genoemd, zowel veel duurzamer dan vlees als land/tuinbouw. Mag dat wel van de veganist? Insecten zijn per definitie toch ook dieren.
Klik om te vergroten...

Vind het ook wel jammer dat sommige vegetariërs/veganisten deze houding hebben. Gelukkig echt niet allemaal hoor. Ik eet zelf al heel lang amper tot geen vlees meer maar ik bemoei me niet met andermans keuze, vind dit iets wat iedereen voor zichzelf moet weten.

Ik heb geen flauw idee hoe de gemiddelde vegetariër/veganist over insecten eten denkt eigenlijk. Ikzelf zal ze niet zo snel gaan eten, insecten zijn inderdaad per definitie gewoon dieren, maar omdat het zo duurzaam is ben ik in het algemeen niet tegen het idee.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Sorry als ik iemand beledig.

Maar in gesprek met vegetariërs/veganisten krijg ik altijd net zo'n gevoel als dat er jehova's voor de deur staan. Ze voelen zich verheven boven hen die wel vlees eten, en uiteindelijk moeten we allemaal 'bekeerd' worden tot hun geloof. (ze streven naar een wereld waarin niemand vlees eet)

het maakt mij echt niet uit wat iemand gelooft of wat zijn/haar overtuiging is maar dat gepreek dat geen vlees eten de toekomst is voor de gehele mensheid gaat mij te ver., net zoals ik die gasten niet trek die je proberen te bekeren aan de voordeur.

even een zijstraat. Insecten eten wordt de toekomst genoemd, zowel veel duurzamer dan vlees als land/tuinbouw. Mag dat wel van de veganist? Insecten zijn per definitie toch ook dieren.
Klik om te vergroten...
Sommige mensen zijn inderdaad best wel afkeurend en ik vind dat ook storend. Zat eerst in een vegan groep op facebook maar ben er om die reden uit gegaan. Ik snap de frustratie best wel (obviously), maar je bereikt er meestal het tegenovergestelde mee. Ik merk dat ik makkelijker met mensen erover in gesprek raak wanneer ik er gewoon relaxt over ben.

En ik denk dat er altijd mensen zullen blijven die het geen probleem vinden om dieren te eten en tja, hoe zuur ook (voor mij dan, of nouja, voor de dieren), dat moet ook oké zijn. Mensen verschillen nu eenmaal van mening en dat gaat altijd zo blijven. Laten we er dan op zijn minst voor zorgen dat deze dieren goed verzorgd worden.

Ik vind insecten ook dieren, maar ik kan niet ontkennen dat ik wel eens een mug dood klap :') #calltheveganpolice
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik was al nooit van plan om insecten te eten en nu ik een tijd lang geen vlees eet is de gedachte daarbij nog ongemakkelijker. Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar het is bij mij niet alleen een mentale keuze, maar er is nu ook een bijna fysieke afkeer tegen dierlijke etenswaren. Waarschijnlijk heeft niet iedereen dat. Het maakt het wel heel makkelijk om het "vol te houden".
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik was al nooit van plan om insecten te eten en nu ik een tijd lang geen vlees eet is de gedachte daarbij nog ongemakkelijker. Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar het is bij mij niet alleen een mentale keuze, maar er is nu ook een bijna fysieke afkeer tegen dierlijke etenswaren. Waarschijnlijk heeft niet iedereen dat. Het maakt het wel heel makkelijk om het "vol te houden".
Klik om te vergroten...
Dat heb ik dus vooral bij gamba's. Gad-ver-damme. Je hebt een héél dood dier in je mond. Ooit was ik 22 jaar of zo en at ik geen vlees meer maar nog wel eens vis, en toen zei iemand tegen me toen ik er net eentje in mijn mond had, en daarna heb ik nooit meer vis gegeten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja, ik wou vroeger al nooit de vorm van het dier wat ik at herkennen. Maar nu zie ik in een stuk vlees dus ook het dier terug... Wat samen met de geur vaak een soort walging bij me oproept nu.

Gezellig iemand was dat trouwens haha. "Hee leuk feitje, wist je dat je nu een héél dood dier in je mond hebt?" Èèèèn... weg eetlust. :kots:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ooit eens iets besteld in Frankrijk maar wist niet wat. Toen kreeg ik dus een mega tong op m'n bord, duidelijk te herkennen, denk van een varken of rund. Na van de verbazing bekomen te zijn gewoon opgegeten, was best lekker.
Kikkerbilletjes zijn ook zo herkenbaar, duidelijk dieren op je bord maar oh, wat zijn die lekker.

Voor mij maakt het dus niet uit hoe iets er uit ziet qua eten. Smaak en structuur zijn de enige criteria.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik was al nooit van plan om insecten te eten en nu ik een tijd lang geen vlees eet is de gedachte daarbij nog ongemakkelijker. Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar het is bij mij niet alleen een mentale keuze, maar er is nu ook een bijna fysieke afkeer tegen dierlijke etenswaren. Waarschijnlijk heeft niet iedereen dat. Het maakt het wel heel makkelijk om het "vol te houden".
Klik om te vergroten...

Heel herkenbaar hoor en volgens mij is dit vrij normaal, die ontwenning. Mijn moeder (doorgewinterde vegetariër vanaf d’r puberteit) heeft ooit een hamburger gegeten die - nadat ze hem al binnen had - niet vegetarisch bleek en is letterlijk ziek geweest van het idee. Klinkt vrij overdreven maar het idee van het eten van dieren kan echt onsmakelijk worden - de één heeft dit wel wat meer dan de ander denk ik. Het is eigenlijk wel een pre inderdaad als je de intentie hebt om minder vlees te gaan eten want het maakt het een stuk minder lastig om er van af te blijven.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
Sorry als ik iemand beledig.

Maar in gesprek met vegetariërs/veganisten krijg ik altijd net zo'n gevoel als dat er jehova's voor de deur staan. Ze voelen zich verheven boven hen die wel vlees eten, en uiteindelijk moeten we allemaal 'bekeerd' worden tot hun geloof. (ze streven naar een wereld waarin niemand vlees eet)

het maakt mij echt niet uit wat iemand gelooft of wat zijn/haar overtuiging is maar dat gepreek dat geen vlees eten de toekomst is voor de gehele mensheid gaat mij te ver., net zoals ik die gasten niet trek die je proberen te bekeren aan de voordeur.

even een zijstraat. Insecten eten wordt de toekomst genoemd, zowel veel duurzamer dan vlees als land/tuinbouw. Mag dat wel van de veganist? Insecten zijn per definitie toch ook dieren.
Klik om te vergroten...

Het probleem is dat het hier om levens gaat. Echte levende wezens van vlees en bloed zoals wij. Die een geboortedag hebben en sterfdag (die overigens bij hun al vast staat) net zoals wij. Die huilen van verdriet als hun jongen worden weg genomen. Die krijsen van angst als ze vergast worden of richting de slachtkamer moeten.

Ik ben zelf geen type die andere overhaalt, echt niet. Het maakt me de laatste tijd vrij weinig uit wie wat doet. Heb afgelopen vrijdagochtend ook een eitje gegeten in tijden omdat het in die situatie erg vervelend en lastig was.

Maar het lijkt alsof mensen die vlees eten totaal hun compassie zijn verloren voor dieren in een slachthuis. "Laat iedereen lekker eten wat ze zelf willen". In de ogen van sommige eet je gewoon vrienden weg. Wees bewust wat je eet.

Nogmaals ik haal men niet meer over maar ik vind dat veganisten wel degelijk recht hebben om mensen te overtuigen.

Ik ben ook veganist geworden omdat er maar één echt goed argument tegen is; het smaakt lekker.
Ik wil niet de zak zijn op deze wereld die dat boven al het andere trekt. Ik probeer hiermee mijn steentje bij te dragen.

Blijf maar terug komen hier :)
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Voor mij maakt het dus niet uit hoe iets er uit ziet qua eten. Smaak en structuur zijn de enige criteria.
Klik om te vergroten...
Wat denk je hiervan? :wink:

(Warning: wellicht niet voor iedereen een geschikt filmpje...)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Tja.

Er wordt net gedaan of eten en gegeten worden een asociale bezigheid is, maar de natuur draait daar al honderden miljoenen jaren op.

Dit los gezien van het feit dat er nog vele verbetering mogelijk is in de vleesindustrie.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
MacLeod zei:
Wat denk je hiervan? :wink:

(Warning: wellicht niet voor iedereen een geschikt filmpje...)
Klik om te vergroten...
Holy shit, ik heb een hoop rare dingen gegeten maar dit zou me toch net een stap te ver zijn. Vooral omdat je ook meteen botten, vacht en alles opeet.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ja, ik wou vroeger al nooit de vorm van het dier wat ik at herkennen. Maar nu zie ik in een stuk vlees dus ook het dier terug... Wat samen met de geur vaak een soort walging bij me oproept nu.
Klik om te vergroten...
Niet lullig bedoelt, maar het is denk ik goed dat je helemaal geen vlees meer eet dan. Want het is eigenlijk best hypocriet om alleen vlees te eten waarvan je het dier niet herkent.

Niks naar jouw persoonlijk, maar zo gaat het wel in onze maatschappij, we lijken te willen vergeten waar vlees vandaan komt. Ik eet zo goed als alles, maakt me niet uit of ik het dier er in kan terug herkennen en maakt me dan ook niet uit of het een knuffelbaar dier is of niet.

Toevallig gisteren alpaca gegeten en ga ergens de komende dagen waarschijnlijk cavia eten (je krijgt dan dus ook gewoon een hele cavia op je bord).

Voordat de extremelingen me nu gaan veroordelen, ik heb mijn vlees consumptie al met zo'n 70% verminderd en ben van plan dit geleidelijk naar zo goed als nul te brengen. Maar zo lang ik nog vlees eet vind ik het hypocriet als ik wel een koe zou eten maar niet een cavia, hond of weet ik het wat. Koeien zijn net zo goed levende wezens en eigenlijk ook best schattig.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psychedelibee zei:
Holy shit, ik heb een hoop rare dingen gegeten maar dit zou me toch net een stap te ver zijn. Vooral omdat je ook meteen botten, vacht en alles opeet.
Klik om te vergroten...

Psychedelibee zei:
Niet lullig bedoelt, maar het is denk ik goed dat je helemaal geen vlees meer eet dan. Want het is eigenlijk best hypocriet om alleen vlees te eten waarvan je het dier niet herkent.

Niks naar jouw persoonlijk, maar zo gaat het wel in onze maatschappij, we lijken te willen vergeten waar vlees vandaan komt. Ik eet zo goed als alles, maakt me niet uit of ik het dier er in kan terug herkennen en maakt me dan ook niet uit of het een knuffelbaar dier is of niet.
Klik om te vergroten...

:sweatsmile: (ik weet dat je bedoelt dat je geen vacht en botten wilt eten, maar toch, in het filmpje herken je het dier)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
mikoz zei:
:sweatsmile: (ik weet dat je bedoelt dat je geen vacht en botten wilt eten, maar toch, in het filmpje herken je het dier)
Klik om te vergroten...
Haha, scherp.

Maar inderdaad, vacht en botten gaan me net iets te ver, maar verder eet ik echt alles. En heb ook al teveel aparte dingen gegeten om hier op te noemen.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik weet inderdaad al dat Gary Yourofsky gestopt is. Hij is wel de man die mij heeft overtuigd. Vind het erg jammer omdat hij veel deed voor de vegan beweging. Hoop dat er nu inderdaad wat meer jongere gaan opstappen en zijn voetpaden gaan volgen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."