Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ik slik nu circa een maand dexamfetamine op recept van mijn huisarts, ik neem 3x10MG per dag, of dit voldoende is is nog afwachten want ik begon met 5, toen 7.5 en nu dus 10. Nou heb ik hier in het algemeen een hoop vragen over maar misschien voor een andere keer.. maar dan het volgende, word je met dit soort medicatie voor de gek houden? Het word als medicijn gebruikt voor ADD/ADHD, dan zou ik dus moeten functioneren als een "normaal" mens wanneer ik dit neem, ik zelf merk enorm veel verschil en absoluut een verbetering, ik zit veel beter in mijn vel, rust in m'n hoofd, ik praat makkelijker en sociaal contact leggen is over het algemeen een stuk beter te doen omdat ik goed uit mijn woorden kom en alles lekker vloeiend gaat, ik praat ook aan 1 stuk door en plaatste ook eigenlijk best weinig hier voordat ik ze nam. Maar het probleem is dus: is dit hoe ik normaal hoor te wezen, of ben ik nu gewoon een heel ander persoon? dus hou ik mezelf en anderen voor de gek omdat ik in principe gewoon onder invloed ben, of is dit de persoon die ik echt ben? vind dit persoonlijk een hele lastige vraag en ook iets dat me laat twijfelen over het gebruik van dit middel."
"AphexTwin zei: Ik zie medicatiegebruik als een recht: ik heb het recht om beter te functioneren, om mezelf te ontwikkelen met minder barrières, ook al is dit met medicijnen. Klik om te vergroten... Ben het hier zeker mee eens, maar dat ik het recht heb wilt niet zeggen dat ik ook echt die persoon hoor te wezen, ik ben op aarde gezet met deze problemen en om het dan weg te werken met medicatie.. ik ben eigenlijk wie ik wil wezen en niet wie ik hoor te wezen, tenminste dat idee heb ik."
"Psychedelibee zei: Ik heb zeer sterk het vermoeden zelf ADD te hebben, @Roze olifant heeft me ook al vaker officieus zo gediagnosticeerd haha. Maar persoonlijk heb ik helemaal geen behoefte om een officiële diagnose te krijgen en dagelijks een stimulant te gaan slikken. Heb ik er last van in mijn dagelijks leven? Jazeker, ben soms wat warrig, altijd te laat, extreme moeite met structuur en concentratie. Maar toch vind ik dat ik dat deels gewoon moet accepteren van mezelf en dat ik er deels ook prima aan kan werken doormiddel van oa meditatie. Klik om te vergroten... Herken me ook in de klachten die je omschrijft en eigenlijk was ik in het verleden erg tegen medicatie, bij mijn diagnose was er vastgesteld dat ik alle symptomen heb van ADD en ik had steeds meer door dat het alleen maar erger werd. Ik was voordat ik dexamfetamine nam zo chaotisch in mijn hoofd dat ik nieteens meer van muziek kon genieten omdat ik zo afgeleid was door mijn gedachten dat ik de muziek nieteens meer hoorde, slapen was ook onmogelijk, heb nachten gehad dat ik mezelf wel KO wou slaan omdat mn gedachten op hol sloegen en het stopte maar niet, zelfs een normaal gesprek voeren was bijna niet te doen omdat ik na 1 woordje al weer aan iets anders dacht. Vergat ook daadwerkelijk alles, schreef ik afspraken in mijn agenda omdat ik het anders zou vergeten dan vergat ik wel in mijn agenda te kijken Dus toen een maand geleden toch maar besloten dex te proberen en het heeft me alleen maar geholpen, aan de ene kant denk ik van ja, dit is eigenlijk niet wie ik ben.. maar aan aan de andere kant denk ik er weleens over na hoe ik mij een maand geleden voelde en daar wil je zelf echt niet mee te maken hebben, als je denkt dat je zelf ook ADD hebt hoop ik voor je dat het niet zo erg is als bij mij of dat het nooit zo erg gaat worden."
"Benzo's zijn een hell man, oppassen."
"Bedankt voor de reacties ik waardeer het enorm, tof. Op iedereen kan ik in principe met hetzelfde antwoord komen en dat is om mijn vorige post even te lezen, ik kan wel met mijn ADD leven maar ik zou het eerder overleven noemen, en dan nog amper. Hier mee leven is voor mij een te grote stressfactor en hindert mij met dingen waar een "normaal" mens geen last van heeft, ik wil ook niet meteen zeggen dat ik speciaal ben in dat opzicht maar volgens mij ben ik wel 1 van de weinige die er zo erg last van heeft.. maar misschien is er ook meer aan de hand? ik zou het niet weten, wel weet ik dat mijn medicatie werkt. Ik denk dat ik wel Dex blijf gebruiken, maar ik zou er graag na een tijdje mee stoppen om te kijken of ik zonder ook kan functioneren want als het erger kan worden naarmate ik ouder word zou het in principe mogelijk moeten zijn dat het ook weer mindert, tenminste dat hoop ik als iemand hier meer over weet hoor ik het graag."
"Mindless zei: Misschien, maar pak je het niet liever wat actiever aan? Zoals Psychedelibee aangeeft bijvoorbeeld. Misschien dat voor sommigen ADD een werkelijke aandoening is, maar voor velen is het een gedragsprobleem. Misschien is het ook wel van beide wat. Het in alle gevallen beschouwen als een ziekte, een aandoening is jezelf in ieder geval machteloos maken. 'Afwachten tot het beter wordt' Waarom niet bezig gaan met oefeningen, meditatie, mindfulness, etc. Dan neem je een actieve houding aan en wie weet kun je sommige symptomen zelfs verminderen. Ik wil niet zeggen dat je passief bent ofzo hoor. Ik raad gewoon aan om wel dingen te gaan proberen. Misschien doe je dat ook al. Klik om te vergroten... Alvast excuses voor de lange tekst, als je hier geen zin aan hebt begrijp ik dat volkomen haha, ik blame Dex Zonder Dexamfetamine ben ik niet eens in staat om zulke dingen te proberen dat is eigenlijk het grootste probleem, als ik dit zonder medicatie had gelezen was ik meteen al vergeten wat ik gelezen heb ongeacht van het aantal keer dat ik het lees. Misschien dat ik dit ook een beetje verkeerd uitleg maar ik vind het ook heel lastig aangezien ik het zelf ook niet volledig snap, maar ik zal proberen uit te leggen wat er in mijn hoofd omgaat op dat moment. Als ik jouw tips had gelezen slaan mijn gedachte meteen over op een situatie waarin ik dit woord eerder heb gehoord bijvoorbeeld een video op Youtube waar ze het hier over hebben, dan over op andere momenten in diezelfde video wat eigenlijk niks met dat woord te maken heeft, en op die manier kom ik uit op een ander woord en zo gaat het cirkeltje eigenlijk rond. Dit is dan gewoon een voorbeeld maar dat is wel ongeveer hoe het altijd gaat en soms zit ik wel een kwartier te dromen, sorry als dit als een rommelig stukje tekst lijkt maar beter dan dit kan ik het niet verwoorden. Na een tijdje besef ik mij ineens dat ik jouw reactie aan het lezen was maar ben ik al helemaal vergeten waar het over ging en moet ik alles nog een keer lezen, maar dan gebeurt er dus precies hetzelfde en ik ben me hier bewust van maar heb er totaal geen controle over, dit is eigenlijk ook 24/7 gaande waardoor ik mentaal geen rust pak en op sommige dagen oververmoeid en zeer gestresst ben, ik begin ook bijna te twijfelen of dit wel geheel met ADD te maken heeft aangezien het zo heftig is. Het komt wel overeen met symptomen van ADD maar dan gewoon heel extreem.. Mezelf machteloos maken tegenover de klachten die ik ervaar zou inderdaad dom wezen maar ik heb het punt bereikt waarop ik weet dat ik hier niks aan kan doen zonder medicatie, wat ik zelf echt dood zonde vind, tenzij iemand hetzelfde meemaakt of heeft meegemaakt en een gouden tip voor mij heeft. Hoop dat ik je door middel van de informatie die ik hier en daar plaats een beetje een beter beeld kan geven over mijn klachten, verder moet ik mij bij @Roze olifant aansluiten maar ik snap wel dat bij sommige mensen de symptomen zo mild zijn dat dit overkomt als een gedragsprobleem, vooral bij ADHD maar volgens mij is dit gewoon ADD met hyperactiviteit en speelt hier wel wat meer dan simpelweg niet willen luisteren net als bij ADD, vaak word slechte opvoeding hier ook mee geassocieerd maar ik ben het hier totaal niet mee eens. Ik heb het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe erg de situatie voor mij is vandaar dat ik heb geprobeerd uit te leggen hoe ik dit ervaar en ik neem je dit natuurlijk ook niet kwalijk aangezien je niet bij mij in het hoofd kan gluren, verder wil je zeker enorm bedanken dat je de moeite neemt om mij hier tips voor te geven en probeert mee te denken."
"Mindless zei: Persoonlijk geloof ik dus wél dat lichaam en geest compleet met elkaar in verbinding staan en dat we dus veel meer aan onze aandoeningen kunnen doen dan we waarschijnlijk geloven Klik om te vergroten... Hier ben ik het wel redelijk mee eens, maar uitzoeken wat je hier tegen kan doen is een taak op zich dat voor mij te hoog begrepen is vrees ik, dit kan je zien als mezelf machteloos maken maar ik ben zeker niet van plan te stoppen met medicatie in de hoop dat ik ooit uitvind hoe ik mezelf kan helpen want ik ben allang super blij dat ik hier eindelijk geen last meer van heb. Mentaal ben ik hier (niet meer) sterk genoeg voor, ik kan er niet veel langer mee door het leven dan dat ik al heb gedaan en dat lijkt wellicht op overdrijven maar ik kan niet beschrijven wat voor klachten en dan ook lichamelijke klachten ik eraan overhoud, het brengt je op het randje van compleet doordraaien, het is gewoon een luidspreker die altijd aan staat in je hoofd en je kan hem niet uitzetten. <-- maar dit zullen mensen nu ook wel over mij denken want ik kan me mond echt niet meer houden haha Vandaar dat ik het naar het forum breng in de hoop dat er iemand is die mij kan helpen uitzoeken wat dit wellicht is of iemand die hier ook een ervaring mee heeft van zichzelf of bekenden. Er moet bijna wel meer aan de hand zijn dan alleen ADD."
"Mindless zei: @050 Je kunt toch ook dingen (concentratie oefeningen, mindfulness, meditatie, yoga, etc.) doen én medicatie nemen? Klik om te vergroten... Dat zou eventueel kunnen ja, maar mocht ik willen kijken of dit mij ook echt helpt moet ik alsnog stoppen met medicatie aangezien ik nergens last van heb als ik Dexamfetamine neem dus ik weet niet of dat echt zin gaat hebben of ik zie iets over het hoofd dat kan ook nog. Ik las trouwens net dat je met ADD spreekt over onbewust op zoek zijn naar nieuwe "dopamineverhogende activiteiten", dit klinkt natuurlijk logisch aangezien ik nergens last van heb als ik Dex neem en dit de aanmaak van dopamine stimuleert (als ik dit zo goed zeg). Zou er dan niet spraken kunnen wezen van andere "aandoeningen(?)" die te maken hebben met dopamine? Want ik zou me zo niet kunnen bedenken wat bij de beschrijving past, ik verneem natuurlijk ook wel echt alle andere symptomen van ADD maar die zijn in vergelijking met de hiervoor beschreven klachten een stuk milder dus misschien dat dit 2 verschillende dingen zijn die elkaar alleen versterken?"
"Mindless zei: Zou kunnen denk ik... (Bewust of niet) op zoek zijn naar dopamine verhogende activiteiten is trouwens niet exclusief aan mensen met aandoeningen. Iedereen die niet happy is doet het. Klik om te vergroten... Ja klinkt best logisch, over het algemeen ben ik dan ook niet heel vrolijk maar dat komt dan ook omdat ik er zo'n last van heb, want mocht ik nou een hele goeie week hebben heb ik nog steeds dezelfde klachten ik wil ook niet meteen alles uitsluiten hoor en het dan meteen op een aandoening gooien. Vind het alleen heel apart."
"Ja.. dat oppeppende gevoel merk ik wel Voorgeschreven zit op 3x10mg per dag, maar merk het bij een lage dosis als 10mg al wel hoor. Wat je zegt is ook herkenbaar, ik heb ze dan voor ADD en dus niet ADHD, wel grappig om te lezen dat je hetzelfde ervaart. Hoewel het gevoel dat Dex je geeft geweldig is (geloof me ik weet hoe je je voelt) zou ik er toch goed op letten dat je niet te vaak die dosis omhoog gooit, heb ik ook gedaan en je moet steeds meer hebben want tolerantieopbouw gaat echt als een sneltrein. 2.5MG klapte bij mij al in als een bom toen ik het net kreeg en heb het toen voor de grap ook maar omhoog gegooit, uiteindelijk op 10MG uitgekomen hoewel dit mij niet echt het effect geeft waar ik van hou, maar daar is het tenslotte ook niet voor bedoeld. Mocht je dit alsnog doen zou ik proberen er een aantal weekjes vanaf te blijven of het alleen maar op bepaalde dagen te nemen, maakt het gebruik een stuk leuker. Ik zelf neem nu in het "weekend" belachelijke hoeveelheden, ik kan er wel mee stoppen maar daar heb ik de behoefte niet aan.. maar het is er wel ingeslopen al was het puur uit nieuwschierigheid dus pas er mee op. Maar het lijkt natuurlijk ook een stuk meer omdat je bijna 30 van die pillen moet wegwerken . Toch merk ik duidelijk dat Dex niet zonder risico's komt, en dat is maar goed ook want je zal er veel sneller meer van nemen dan nodig puur omdat het "medicatie" is. Hoop snel van je te horen hoe het gaat. (En ja, dat veel praten laat zich duidelijk zien)"