Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
113 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Yaizer zei:
Ik ben niet streng, ik ben eerlijk :wink:

Ik draag momenteel bij aan dierenleed en milieu-problemen. Ik ga dat niet verheerlijken met het idee dat vleeseters het "eigenlijk" nog slechter doen als mij wat ik wel veel om mij zie gebeuren. Nog geef ik jou gelijk dat vegetarisch eten een betere stap is als vlees eten ook al is de ei en zuivel industrie geen pretje.

En zoals ik eerder zei; blijkbaar vind ik het niet erg genoeg om weer volledig plantaardig te eten anders had ik dat natuurlijk meteen gedaan.

Ik weet zeker dat ik in de toekomst terug ga naar een plantaardig dieet.

De reden dat een eitje na het sporten eet? Ik zou het echt niet weten. Kan geen reden verzinnen, denk omdat ik het lekker vind?
Klik om te vergroten...

Eerlijk zijn is alleen maar goed natuurlijk. Je hebt ook wel gelijk, dat anderen het nog ‘slechter’ doen mag geen argument zijn, maar toch zie ik het liever gewoon als een erg positieve ontwikkeling dat steeds meer mensen minderen met vlees eten of helemaal stoppen. Dat niet iedereen vegan gaat eten, tsja. Ik kan dat wel begrijpen gezien de veel grotere inspanning die dat vraagt. Ook de stap daarvóór (vegetariër) is een goede en ik word er blij van dat steeds meer mensen inzien dat er verandering nodig is en dat alle beetjes, hoe klein ook, helpen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ook vegetarisch Bee? Super! Voelt goed hè. :)
Klik om te vergroten...
Ja! Wilde het al veel langer trouwens, was ook al veel langer minder vlees aan het eten. Maar bleef het moeilijk vinden om er helemaal mee te stoppen, uiteindelijk heb ik na mijn reis in Peru besloten dat het goed geweest is zo. Overigens met wat tips van @Roze olifant, waarvoor dank!

Wat het voor mij moeilijk maakte was het idee dat ik dan echt helemaal nooit meer vlees zou kunnen eten, terwijl het niet perse allemaal zo zwart wit hoeft te zijn. Ik heb nu uiteindelijk besloten dat ik heel soms nog een keer vlees zou mogen eten van mezelf, maar dan wel als ik zeker weet dat het dier een goed leven heeft gehad. Dus wanneer ik bijvoorbeeld in een sterrenrestaurant zou zitten, waarvan je weet dat het vlees een goede oorsprong heeft of wanneer het om wild gaat dan zou ik dat voor een enkele prima vinden. Gek genoeg had ik het idee dat het perse zwart wit zou moeten zijn, maar toen ik het daar met olifantje een keer over had gaf zij aan dat ik het ook zo zou kunnen doen en alleen het idee al dat ik dan heel soms nog een keer vlees zou kunnen eten maakt het makkelijker om toch de overstap te maken.

Wat trouwens ook meespeelde in mijn beslissing is dat ik in Peru een Cavia heb gegeten. Ik ben altijd al iemand geweest die alles een keer wilt proberen en heb daardoor al eens hond gegeten in Vietnam om maar iets te noemen. Ik heb het namelijk altijd hypocriet gevonden dat mensen wel koeien eten, maar dan hond eten afkeuren omdat die schattig zijn. Ik vind alle dieren schattig en uiteindelijk voor mezelf maakt het dan niet meer uit of het een huisdier of vee betreft. Nu in Peru ging ik dus Cavia eten, alleen krijg je letterlijk een hele Cavia op je bord en daar had ik het toch best een beetje moeilijk mee. Uiteindelijk heb ik die Cavia wel gewoon opgegeten, maar het feit dat ik het er moeilijk mee had om dat het geen lapje vlees was maar een heel dier vond ik wel een signaal naar mezelf dat ik ergens diep van binnen misschien toch ook wel een beetje hypocriet met vlees bezig was.

Roze olifant zei:
Vind het nog steeds wel knap Bee dat je als eigenlijk diehard vleeseter toch besloten hebt ermee te stoppen, daar is best wat discipline voor nodig.
Klik om te vergroten...
Thanks! Heb ook al een aantal moeilijke momentjes gehad, voelde me laatst bijna naar binnen getrokken worden bij 2 hele goede burgerzaken waar ik langs liep. Maar inmiddels is de knop in mijn hoofd toch wel om merk ik. Ik weet duidelijk waarvoor ik het doe en kan het gewoon niet meer voor mezelf verantwoorden eigenlijk. En als je eenmaal iets echt wilt is het nooit zo lastig merk ik, het lastigste is vaak tot het punt komen dat je iets ook echt wilt.

Roze olifant zei:
Maar als je hier bedoelt dat er belangrijke voedingsstoffen in vlees zitten die we nodig hebben, dat is niet waar, er zit in vlees niets dat we niet net zo prima uit andere voedingsmiddelen kunnen halen.
Klik om te vergroten...
Alleen vitamine B12 is een ding, zeker wanneer je helemaal vegan wordt. Maargoed daar kun je gewoon supplementen voor slikken natuurlijk. Ik denk dat ik na een half jaar misschien wel eens mijn vitamine B12 waarde ga laten meten om te kijken of dat de verkeerde kant op gaat of niet, zo ja dan ga ik in ieder geval daar supplementen voor slikken.

Roze olifant zei:
[ Sorry trouwens voor de dubbele post, vergeten fatsoenlijk te quoten en op mijn telefoon is aanpassen ingewikkeld. Ik ben lui aangelegd. :wink: ]
Klik om te vergroten...
Haalt wat ... uit het potje :wink:, hahaha. Maar ben zelf ook altijd te lui om fatsoenlijk te quoten op mijn mobiel hoor, nu maar even mijn laptop erbij gepakt om het goede voorbeeld te geven :tongueclosed:.

Roze olifant zei:
Eerlijk zijn is alleen maar goed natuurlijk. Je hebt ook wel gelijk, dat anderen het nog ‘slechter’ doen mag geen argument zijn, maar toch zie ik het liever gewoon als een erg positieve ontwikkeling dat steeds meer mensen minderen met vlees eten of helemaal stoppen. Dat niet iedereen vegan gaat eten, tsja. Ik kan dat wel begrijpen gezien de veel grotere inspanning die dat vraagt. Ook de stap daarvóór (vegetariër) is een goede en ik word er blij van dat steeds meer mensen inzien dat er verandering nodig is en dat alle beetjes, hoe klein ook, helpen.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het ook wel mee eens, alle beetjes helpen uiteindelijk. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoe extreem je erin wilt zijn natuurlijk, maar heb nooit zo begrepen waarom met name vegans het zo streng willen doen. Dan is het ook nooit goed genoeg zeg maar, terwijl je ook gewoon tevreden kunt zijn in mijn optiek met de stappen die je wel maakt.

Maargoed uiteindelijk is het denk ik het belangrijkste dat je het voor jezelf kunt verantwoorden en je jezelf nog in de spiegel kunt aankijken, wat dat precies betekent moet iedereen voor zich bepalen.

Ik moedig iedereen aan die bewuster is van zijn/haar consumptie van dierlijke producten, als we allemaal 1 dag per week minder vlees zouden eten heeft dat ook al een enorme impact. Ook ik wordt ontzettend blij om te zien dat steeds meer mensen zich hiervan bewust worden en hun consumptie terugdringen. Tegenwoordig kijkt ook niemand meer raar op als je zegt vegetarier te zijn, wat ook gewoon goed is. Best een aantal mensen uit mijn persoonlijke omgeving waren in eerste instantie wel een beetje verbaasd toen ik zei vegetarier te zijn geworden, maar dat komt denk ik meer omdat ze weten wat voor enorme vleesliefhebber ik eigenlijk ben.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
https://nos.nl/l/2242268

De biologische landbouw is gegroeid, goede ontwikkeling, maar het kan nog veel beter! En dat heeft alles te maken met het koopgedrag van de consument.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
Ik heb het namelijk altijd hypocriet gevonden dat mensen wel koeien eten, maar dan hond eten afkeuren omdat die schattig zijn.
Klik om te vergroten...

Psychologie bitch! (liefelijk bedoeld :) xxx)
Dit is een mooi voorbeeld waarom ik vind dat de menselijke psyche en menselijk gedrag zo waanzinnig interessant zijn. Ik was je stukje aan het lezen over het eten van de cavia en ik moest ook meteen denken dat je dat niet hoort te doen. Maar voordat ik zelf de tijd had om de gedachte te vormen hoe hypocriet die gedachte is legde jij er al de nadruk op. Ik vind dit ook een mooi voorbeeld hoe emotie en verstand soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Je voelt niet wat je weet.

Roze olifant zei:
Vleeseters eten vlees omdat ze het lekker vinden.
Klik om te vergroten...
Oke, even advocaat van de duivel spelen :tongueout:.
Er zijn wel degelijk vleeseters die vlees nodig hebben, niet alleen omdat ze het lekker vinden. Ik vind vegetariërs en veganisten heel erg nobel in hun gedachte en daden en een deel van mij is ook wel jaloers. Ik merk alleen wel dat ze het soms opdringen aan de zieltjes waar ze voor zorgen en daarmee weer een vorm van dierenleed de wereld in helpen. Daar kan ik me erg boos over maken. Wat van mij hypocriet is omdat ik vlees eet, maar ook hypocriet van hun omdat ze dierenleed willen voorkomen maar het juist toebrengen. Ik begrijp ook dat het gebeurt met alle goede intenties die die groep mensen in zich hebben maar het is ook belangrijk om de realiteit niet uit ogen te verliezen. Ik zag al een opmerking staan van Delibee dat veganisten soms extreem zijn, dat ze zo overtuigd zijn van hun levenswijze dat ze zich niet meer kunnen realiseren dat andere een andere visie mogen hebben. Mooi voorbeeld dus hoe iemand met de beste intenties op de wereld leed veroorzaakt. Trek dit even verder in het dagelijks leven en je zal merken dat (minstens?) de helft van de tijd dat je je gekwetst voelt door iemand, die persoon dat absoluut niet zo bedoeld had.


Kweekvlees vind ik ook een hele mooie uitvinding (om het zo maar even te noemen) hetgeen wat me hierbij het meest tegen de schenen schopte was dat dit vlees in de supermarkt waarschijnlijk niet verkocht mag worden als zijnde vlees. Maar dat het bij het vegetariër schap komt te liggen. Dit vind ik ontzettend jammer omdat het zo een stuk moeilijk word om mensen deze gezond geproduceerde vleeswaren te laten eten en zien. De meeste mensen denken minder over dingen na dan de mensen op dit forum, dat idee heb ik althans. Zodra die mensen het kweekvlees in het vega schap zien liggen zullen ze het waarschijnlijk niet beschouwen als volwaardig vlees en daarom niet kopen. Omdat ze simpelweg niet de kennis hebben hoe het vlees gemaakt is.
Ik hoop ontzettend dat kweekvlees door de overheid (of in ieder geval op grote schaal) fanatiek gepromoot word. De grootste problemen van de vleesindustrie zijn niet aanwezig bij deze manier van vlees produceren. Het is op zoveel vlakken een ontzettend goed stuk vlees dat het naar mijn mening normaal zou moeten worden om kweekvlees te eten. Dikke belastingen op gewoon vlees en weinig op kweekvlees!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Psychedelibee

Zo heb ik het ook wat aangepakt. Ik heb nooit een afspraak met mezelf gemaakt dat ik absoluut nooit meer vlees eet. Ik ben gewoon gestopt het te kopen/eten. En toen kwam ik er achter hoeveel beter dat voelde en dat ik het al gauw helemaal niet meer miste.

Ik kan het me trouwens voorstellen dat je het even moeilijk had met een hele cavia op je bord. :sweatsmile:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zweibeiner zei:
Er zijn wel degelijk vleeseters die vlees nodig hebben, niet alleen omdat ze het lekker vinden
Klik om te vergroten...
Licht dit eens toe als je wilt? Waarvoor hebben ze het nodig dan?

Zweibeiner zei:
hetgeen wat me hierbij het meest tegen de schenen schopte was dat dit vlees in de supermarkt waarschijnlijk niet verkocht mag worden als zijnde vlees. Maar dat het bij het vegetariër schap komt te liggen.
Klik om te vergroten...
Want? Zover zijn we nog helemaal niet, dus hoe kun je dit nu al weten? Wellicht zal dat in het begin wel zo zijn hoor, maar na jaren wanneer het meer gemeengoed wordt zal dat waarschijnlijk ook wel veranderen. Hierbij moet je denk ik vooral naar de langere termijn toekomst kijken en juist niet naar de korte termijn van een paar jaar.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Want? Zover zijn we nog helemaal niet, dus hoe kun je dit nu al weten? Wellicht zal dat in het begin wel zo zijn hoor, maar na jaren wanneer het meer gemeengoed wordt zal dat waarschijnlijk ook wel veranderen. Hierbij moet je denk ik vooral naar de langere termijn toekomst kijken en juist niet naar de korte termijn van een paar jaar.
Klik om te vergroten...

Daar maak je een zeer goed punt wat betreft kijken naar de toekomst en niet kijken naar hoe het over een jaar is.
Ik heb een docu (of iets in die aard, ik weet het niet meer precies hoe en waar ik het gezien heb) gezien waarin ze vertelde over kweekvlees en ze gaven een reden waarom het in de vegetarische schappen moest komen te liggen. Ik durf niet met zekerheid te zeggen welke reden het was helaas.
Het ging er wel om hoe het vlees geproduceerd werd. Vlees moet aan bepaalde standaarden voldoen om in het vleesschap te mogen liggen.
Ik heb dit even snel gekopieerd van internet, ik geloof dat het zo'n soort reden was.
"Op etiketten van vlees kan naast de herkomstaanduiding en de code van de verwerkende bedrijven aanvullende informatie zijn vermeld. Bijvoorbeeld een houderij- of huisvestingsvorm, zoals scharrel- en biologisch vlees, het gebruik van een bepaald soort voer of het hebben van groepshuisvesting."
Omdat vlees in het lab gemaakt is kan er geen informatie over de houderij op staan waardoor ze het niet als echt vlees kunnen verkopen. Zoiets was het maar ik weet het niet meer met zekerheid. Het was bureaucratisch gezeik in ieder geval waardoor het niet in de vleesschappen gelegd mocht worden maar alleen in de vega schappen.
Nu geloof ik ook nog wel dat die docu uit Amerika komt en dat ze daar andere regels handhaven dus dat het misschien niet eens van toepassing is in Nederland. Ik weet nog wel dat ik er even boos om ben geweest. Mijn eerste gedachte was lekker rationeel vingertje wijzen haha: Oke, de vlees industrie gaat verliezen draaien als dit vlees op de markt komt dus gaan ze er nu alles aan doen om ervoor te zorgen dat het vlees niet als echt vlees verkocht mag worden. Tadaa! bureaucratisch gezeik.
Waarom ik wel onthouden heb wat ik toen dacht maar niet de reden waarom het in de vega schappen komt weet ik niet. Ik heb wel vaker last van een selectief geheugen :grin:


Psychedelibee zei:
Licht dit eens toe als je wilt? Waarvoor hebben ze het nodig dan?
Klik om te vergroten...


Neem als simpele voorbeelden de hond of de woestijnvos. Er zitten bepaalde stoffen in vlees die ze nodig hebben. Voor de woestijnvos is taurine bijvoorbeeld heel belangrijk omdat ze dat nodig hebben voor onder andere hun zicht. Goede kwaliteit hondenbrokken zit nog niet genoeg vlees in voor ze.

Filmpje van een fennics die een vegan diet heeft. Ik denk dat je geen kenner hoeft te zijn om te zien dat de vos in het filmpje niet gezond is.


P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweibeiner zei:
Neem als simpele voorbeelden de hond of de woestijnvos. Er zitten bepaalde stoffen in vlees die ze nodig hebben. Voor de woestijnvos is taurine bijvoorbeeld heel belangrijk omdat ze dat nodig hebben voor onder andere hun zicht. Goede kwaliteit hondenbrokken zit nog niet genoeg vlees in voor ze.

Filmpje
Klik om te vergroten...
Voor een hoop dieren, carnivoren, is vlees essentieel inderdaad en is het misdadig dat hun baasjes die zogenaamd dierenvrienden zijn ze niet de vlees gunnen die ze nodig hebben. Maar wij mensen zijn geen carnivoren, dus ik snap je punt niet helemaal.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Er werd vleeseters gezegd, er werd niet specifiek bij gezegd dat het om vleesetende mensen ging. Ik ging er dus vanuit dat het bedoeld was op alle vleesetende dieren op aarde.
Ik denk dat het daar op mis gaat? Dat jij denkt dat het om mensen ging? Ik zou niet weten waarom je mijn punt anders niet zou snappen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zweibeiner zei:
Er werd vleeseters gezegd, er werd niet specifiek bij gezegd dat het om vleesetende mensen ging. Ik ging er dus vanuit dat het bedoeld was op alle vleesetende dieren op aarde.
Ik denk dat het daar op mis gaat? Dat jij denkt dat het om mensen ging? Ik zou niet weten waarom je mijn punt anders niet zou snappen.
Klik om te vergroten...
Ah zo, maar we hebben het hier over vleesetende mensen in dit topic.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#11
(Wat een clickbait titel van dat filmpje, btw) Ik vind een vegan dieet voeren aan een volledig carnivoor dier ook echt niet oké. Snap ook niet dat je dan als vegan zo nodig een dier moet 'redden' dat zelf van vlees afhankelijk is, als je er zo'n probleem mee hebt het te geven. Ergens wel weer dubbel / frappant dat dit filmpje kennelijk zo'n onderwerp van discussie is, terwijl een groot deel van de meest bekende diervoedermerken voor honden en katten voor veel meer uit granen en plantaardige producten bestaat dan uit dierlijke producten... Iets waar veel niet-vegan huisdiereigenaren zich ook niet eens mee bezig houden of druk om maken. Die dieren krijgen ook echt niet naar hun carnivore behoefte gevoerd hoor, hier twee ingrediëntenlijstjes van een enorm merk kattenvoer, dit is toch tragisch?

Brokjes: granen, vlees en dierlijke bijproducten (30%, waarvan 4% kip in de lichtbruine brokken), plantaardige bijproducten, oliën en vetten, plantaardige eiwitextracten, mineralen, groenten (4% worteltjes in de oranje brokken, 4% erwtjes in de groene brokken).

In een bakje nat 'vlees' met kip: vlees en dierlijke bijproducten (22%, waarvan 4% kip), plantaardige eiwitextracten, suikers, mineralen
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zweibeiner zei:
Hallo, Ik ben autist die alles letterlijk neemt en niet even verder nadenkt dan hetgeen wat er exact staat :joycat:
Klik om te vergroten...
Haha is je vergeven :wink:.

ZERO- zei:
Bee, de volgende keer als we elkaar zien schotelen Skittles en ik je wel een mooi vegan maaltje voor. :grin:
Klik om te vergroten...
Klinkt goed, kijk er nu al naar uit! Heb je Skittles ook helemaal mee trouwens of zit die in het weekend nog stiekem kroketten naar binnen te schuiven?

ZERO- zei:
Er komen zo veel mooie producten uit de laatste tijd! Ben in m'n nopjes.
Klik om te vergroten...
Valt mij ook op de laatste tijd, ik heb blijkbaar een goed moment uitgekozen om vegatarisch te worden.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Ah zo, maar we hebben het hier over vleesetende mensen in dit topic.
Klik om te vergroten...

Hallo, Ik ben autist die alles letterlijk neemt en niet even verder nadenkt dan hetgeen wat er exact staat :joycat:
Wie ben jij, alles goed met jou?


KropSla zei:
Die dieren krijgen ook echt niet naar hun carnivore behoefte gevoerd hoor, hier twee ingrediëntenlijstjes van een enorm merk kattenvoer, dit is toch tragisch?
Klik om te vergroten...

Als je het aan mij vraagt is heel veel honden en katten voedsel zeer beneden de maat en zeer tragisch. Vervolgens vragen de baasjes zich wel af waarom hun hond zulke stinkscheten laat, waarom het gebit zo vaak gereinigd moet worden of waarom hij nou niet van die allergie afkomt etc.
Wat heb ik aan ziekte van de honden gehad wat niet onder de jaarlijkse controle viel.
Castratie Thalia
Ontstoken anaalklier Thalia
Wolfsklauwtjes verwijderd bij Gruul, een ervan was ingescheurd.
Gruul is een keer flik aangevallen door een rottweiler. Spieren in zijn borstkas en been door, helemaal bont en blauw. Gruul weegt 9,5 kilo, geen match voor een rotti.
Dus eigenlijk alleen de anaalkliertjes bij Thalia gehad. De rest lag buiten onze macht.

Ik zal je de ingrediëntenlijst eens geven van de brokken die ik mijn honden voer. Dan kan iedereen hier in het topic het verschil zien tussen goedkope troep uit de supermarkt (ook de de meeste dierenwinkel verkopen slechte brokken als je het mij vraagt) en fatsoenlijk voedsel. Ik betaal dan ook wel 75 euro voor 15 kilo, een stuk meer dan supermarkt troep. Maar mijn honden zijn dan ook kern gezond. Thalia is bijna 5 en heeft nog spierwitte tanden, ik poets ze niet. Moet je voor de grap eens kijken op de ingrediëntenlijst van snoepjes voor honden. Die denta sticks bijvoorbeeld, die goed zouden zijn voor de tanden. Er zit F***** suiker in. Wie heeft in hemelsnaam verzonnen dat iets wat goed is voor de tanden suiker moet bevatten? In veel supermarkt snoepjes zit suiker. Bij mij bestaan de snack uit natuurlijke dingen. Kippenpoten, ganzennekken dat soort dingen.

Mijn honden krijgen een beter dieet dan ik haha
vis (58%) (met inbegrip van zalm 13%, gedroogde zalm 9%, gedroogde haring 9%, gedroogde vis * 8%, forel 8%, zalm olie 8%, gedroogde garnalen 3%), aardappelen (20%), pompoen , kikkererwten, zalm fonds, mineralen, aardperen, pastinaak, mannanoligosacchariden (probiotische MOS), fructo-oligosacchariden (probiotische FOS), nucleotiden, Spirulina, tomaten, mediterrane kruiden mix, gedroogd zeewier, duindoorn, gedroogd zeewier, brandnetel, meidoorn, paardebloem, ginseng, yucca schidigera extract
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Haha @Zweibeiner ik had het uiteraard over vleesetende mensen, niet over carnivoren in het dierenrijk. Dat is echt een totaal ander verhaal. Mijn kat krijgt geen vegetarisch menu voorgeschoteld, zou niet durven. :wink: Zou mevrouw me ook absoluut niet in dank afnemen.

Ik vind het wel grappig dat je mijn reactie als basis gebruikt om te motiveren waarom zoiets veel te extreem zou zijn, want daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn. Ik vind dat soort denkbeelden ook te ver doorgeslagen. En op zijn eigen manier inderdaad een vorm van dierenmishandeling.

Ik zou het trouwens heel erg vreemd vinden als kweekvlees tussen de vegetarische producten kwam te liggen. Moreel niet oké. Vlees is vlees en per definitie niet vegetarisch. Maar we zullen zien. Amerika is Amerika, daar gebeuren wel meer vreemde dingen. (Hier ook, maar daar nog effe net wat meer.)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Fijn dat dit topic nog steeds zo actief is en leuk om te lezen dat mensen ermee bezig zijn. Daar word ik blij van! Bee, de volgende keer als we elkaar zien schotelen Skittles en ik je wel een mooi vegan maaltje voor. :grin: Ik denk dat belangrijk is om vooral niet te streng te zijn voor jezelf, zoals Mindless zegt. Mild zijn naar jezelf is sowieso wel een goede eigenschap (of vaardigheid?), en het zorgt er juist voor dat je bepaalde regels voor jezelf (zoals geen vlees eten, of minder suiker eten, of vaker sporten etc) makkelijker volhoudt dan wanneer je heel streng bent. Houdt het leuk. En het zorgt er denk ik ook voor dat je milder naar anderen kan zijn. Want die strengheid van sommige vegans, die ik enerzijds wel begrijp (want wat wij doen met vee is onwerkelijk en pijnlijk als je de waarheid tot je laat doordringen), is tegelijkertijd ook niet helpend als je anderen wil informeren hierover.

Ik heb begrepen via de Vereniging voor Veganisme dat er voor kweekvlees wel bloed van dieren nodig is... of iets dergelijks... Ik heb me er nog onvoldoende in verdiept eigenlijk. Maar als dat het geval is: obviously zonde, maar tegelijkertijd, als het relatief minder dierenleed is, nog steeds beter dan hoe het nu is? Ik weet het niet zo goed. Als kweekvlees kan zonder dierenleed ben ik echt helemaal voor!

Overigens jammer dat vorige week die documentaire op TV was waarin allemaal foutieve informatie over veganisme werd verteld. Dat de meeste veganisten een groot B12-tekort hebben terwijl echt regel nummer 1 van veganisme (en vegetarisme) is om B12 bij te slikken! VvV heeft excuses/rectificatie geëist maar betwijfel of dat gaat komen.

Verder zat ik ooit in een FB groep voor veganisten en daar waren mensen ook wel pittig hardcore, daar waren ook mensen die hun huisdieren veganistisch voer gaven. Sommige dieren konden daar echt prima tegen en waren hartstikke gezond, andere dieren konden het niet hebben waardoor men weer is overgestapt op vleesvoer. Als een dier gezond is, maakt het toch niet uit welke voeding het is?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Also even belangrijk IK HEB eindelijk DE VEGAN CORNETTO'S GESPOT BIJ DE AH XL. De nieuwe Oreo Peanutbutter zijn OOK VEGAN en echt hemels als je ze op B&J Peanutbutter Cookie gooit. Jumbo heeft ook nieuwe bakken ijs die vegan zijn. En Vivera heeft nu de biefstuk die heel echt lijkt te zijn en bij AH nog veel meer nieuwe vegavlees en -vis. Er komen zo veel mooie producten uit de laatste tijd! Ben in m'n nopjes.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#17
Veganism, wat ik er van vind?

Mensen die dieren een beter leven willen geven, maar zelf elkaar overhoop schieten, bombarderen en elkaar de oorlog verklaren. Vind het best wel barbaars, ook hoe mensen reageren op elkaar via social media. Dat is altijd erger dan wanneer iemand face to face een gesprek voert. Als je niet eens met je medemens kan omgaan, hoe wil je dan in staat zijn om dieren een beter leven te geven?

Ergens zou je zeggen, zorg dat mensen elkaar liefhebben en ga daarna dieren liefhebben. Maar dat is dan ook weer deels apart omdat je aan jezelf denkt en niet aan andere, in dit geval dus dieren.

Ik loop hier nu zelf al vast met wat ik wilde vertellen, tis wel een uitgebreid onderwerp waar je veel over kan vertellen. Maar ik vind; een beter leven begint bij jezelf!
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bas zei:
Veganism, wat ik er van vind?

Mensen die dieren een beter leven willen geven, maar zelf elkaar overhoop schieten, bombarderen en elkaar de oorlog verklaren. Vind het best wel barbaars, ook hoe mensen reageren op elkaar via social media. Dat is altijd erger dan wanneer iemand face to face een gesprek voert. Als je niet eens met je medemens kan omgaan, hoe wil je dan in staat zijn om dieren een beter leven te geven?

Ergens zou je zeggen, zorg dat mensen elkaar liefhebben en ga daarna dieren liefhebben. Maar dat is dan ook weer deels apart omdat je aan jezelf denkt en niet aan andere, in dit geval dus dieren.

Ik loop hier nu zelf al vast met wat ik wilde vertellen, tis wel een uitgebreid onderwerp waar je veel over kan vertellen. Maar ik vind; een beter leven begint bij jezelf!
Klik om te vergroten...

Leuke gedachtegang. Je kan hem ook zo zien:

Als een kind wordt opgevoed met het beeld dat het oké is om je beter te voelen (onderbewust) als een dier. Dat het oké is om een dier te doden voor eten. Hoe kunnen we verwachten dat het kind een vreedzame volwassene wordt als iets als een indirect een dier doden de normale gang van zaken is.

(Interessant om over na te denken :wink:)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casaan zei:
Weet je wat ik mis in deze discussie over veganisme?
De ecologische footprint.

Waarom gaat het altijd over dieren welzijn terwijl het welzijn van de planeet feitelijk veel belangrijker is. Zonder planeet geen dieren, zonder planeet geen veganisten.
Klik om te vergroten...
Eerder in de discussie is dit wel ter sprake gekomen hoor.

Voor mij is het klimaat trouwens minstens zo belangrijk geweest als dierenleed om de stap te maken naar vegetarier.
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben tegen het Veganisme

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."