Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
128 weergaven
18-5-2026
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja, zeker.

Het gene wat slecht is aan dierlijke producten is simpelweg cholesterol. Je lichaam maakt precies de hoeveelheid die nodig is. Elk extra cholesterol is dus overbodig. Of dierlijke eiwitten slecht voor je zijn is iets ter zijde en heb ik mij overigens ook te weinig over ingelezen.

Het kweekvlees is dus alleen spierweefsel, als ik het mij zo meen te herinneren. Niks anders dus. Als ik het kweekvlees daadwerkelijk lekker vind zal ik het vanzelfsprekend eten! Ook al is het volgens mij gemaakt voor de vleeseter want net zoals Roze Olifant zegt; ook ik mis geen vlees meer.

Wel moet ik zeggen dat ik sinds kort een eitje eet na het sporten en buitenhuis soms de vegetarische optie kies. Ik ben nog steeds van mening dat een plantaardig dieet "the way to go" is voor de dieren, milieu en gezondheid. Met mijn eieren bedraag ik jammer genoeg nu wel bij aan het slechte. Vooral met "the occasionally" zuivel consumptie want die industrie en uitstoot is toch wel erg....vervelend.

Maar blijkbaar vind ik het niet erg genoeg om het niet te doen. Momenteel andere dingen aan het hoofd wat ergens misschien toch wel jammer is.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Quinn zei:
ik vind dat het een lastig onderwerp is omdat het alsnog iets is wat eigenlijk iets belangrijks is dat we binnenkrijgen.
Klik om te vergroten...

Ik ben de laatste die zich geroepen voelt om zich te bemoeien met andermans vleesconsumptie, dus dat ga ik ook niet doen, ieders eigen keus. Maar als je hier bedoelt dat er belangrijke voedingsstoffen in vlees zitten die we nodig hebben, dat is niet waar, er zit in vlees niets dat we niet net zo prima uit andere voedingsmiddelen kunnen halen.

Vleeseters eten vlees omdat ze het lekker vinden. Dat er belangrijke stoffen in zouden zitten/ons lichaam het nodig zou hebben, is een drogreden.

[ Sorry trouwens voor de dubbele post, vergeten fatsoenlijk te quoten en op mijn telefoon is aanpassen ingewikkeld. Ik ben lui aangelegd. :wink: ]
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ook vegetarisch Bee? Super! Voelt goed hè. :)
Klik om te vergroten...
Ja! Wilde het al veel langer trouwens, was ook al veel langer minder vlees aan het eten. Maar bleef het moeilijk vinden om er helemaal mee te stoppen, uiteindelijk heb ik na mijn reis in Peru besloten dat het goed geweest is zo. Overigens met wat tips van @Roze olifant, waarvoor dank!

Wat het voor mij moeilijk maakte was het idee dat ik dan echt helemaal nooit meer vlees zou kunnen eten, terwijl het niet perse allemaal zo zwart wit hoeft te zijn. Ik heb nu uiteindelijk besloten dat ik heel soms nog een keer vlees zou mogen eten van mezelf, maar dan wel als ik zeker weet dat het dier een goed leven heeft gehad. Dus wanneer ik bijvoorbeeld in een sterrenrestaurant zou zitten, waarvan je weet dat het vlees een goede oorsprong heeft of wanneer het om wild gaat dan zou ik dat voor een enkele prima vinden. Gek genoeg had ik het idee dat het perse zwart wit zou moeten zijn, maar toen ik het daar met olifantje een keer over had gaf zij aan dat ik het ook zo zou kunnen doen en alleen het idee al dat ik dan heel soms nog een keer vlees zou kunnen eten maakt het makkelijker om toch de overstap te maken.

Wat trouwens ook meespeelde in mijn beslissing is dat ik in Peru een Cavia heb gegeten. Ik ben altijd al iemand geweest die alles een keer wilt proberen en heb daardoor al eens hond gegeten in Vietnam om maar iets te noemen. Ik heb het namelijk altijd hypocriet gevonden dat mensen wel koeien eten, maar dan hond eten afkeuren omdat die schattig zijn. Ik vind alle dieren schattig en uiteindelijk voor mezelf maakt het dan niet meer uit of het een huisdier of vee betreft. Nu in Peru ging ik dus Cavia eten, alleen krijg je letterlijk een hele Cavia op je bord en daar had ik het toch best een beetje moeilijk mee. Uiteindelijk heb ik die Cavia wel gewoon opgegeten, maar het feit dat ik het er moeilijk mee had om dat het geen lapje vlees was maar een heel dier vond ik wel een signaal naar mezelf dat ik ergens diep van binnen misschien toch ook wel een beetje hypocriet met vlees bezig was.

Roze olifant zei:
Vind het nog steeds wel knap Bee dat je als eigenlijk diehard vleeseter toch besloten hebt ermee te stoppen, daar is best wat discipline voor nodig.
Klik om te vergroten...
Thanks! Heb ook al een aantal moeilijke momentjes gehad, voelde me laatst bijna naar binnen getrokken worden bij 2 hele goede burgerzaken waar ik langs liep. Maar inmiddels is de knop in mijn hoofd toch wel om merk ik. Ik weet duidelijk waarvoor ik het doe en kan het gewoon niet meer voor mezelf verantwoorden eigenlijk. En als je eenmaal iets echt wilt is het nooit zo lastig merk ik, het lastigste is vaak tot het punt komen dat je iets ook echt wilt.

Roze olifant zei:
Maar als je hier bedoelt dat er belangrijke voedingsstoffen in vlees zitten die we nodig hebben, dat is niet waar, er zit in vlees niets dat we niet net zo prima uit andere voedingsmiddelen kunnen halen.
Klik om te vergroten...
Alleen vitamine B12 is een ding, zeker wanneer je helemaal vegan wordt. Maargoed daar kun je gewoon supplementen voor slikken natuurlijk. Ik denk dat ik na een half jaar misschien wel eens mijn vitamine B12 waarde ga laten meten om te kijken of dat de verkeerde kant op gaat of niet, zo ja dan ga ik in ieder geval daar supplementen voor slikken.

Roze olifant zei:
[ Sorry trouwens voor de dubbele post, vergeten fatsoenlijk te quoten en op mijn telefoon is aanpassen ingewikkeld. Ik ben lui aangelegd. :wink: ]
Klik om te vergroten...
Haalt wat ... uit het potje :wink:, hahaha. Maar ben zelf ook altijd te lui om fatsoenlijk te quoten op mijn mobiel hoor, nu maar even mijn laptop erbij gepakt om het goede voorbeeld te geven :tongueclosed:.

Roze olifant zei:
Eerlijk zijn is alleen maar goed natuurlijk. Je hebt ook wel gelijk, dat anderen het nog ‘slechter’ doen mag geen argument zijn, maar toch zie ik het liever gewoon als een erg positieve ontwikkeling dat steeds meer mensen minderen met vlees eten of helemaal stoppen. Dat niet iedereen vegan gaat eten, tsja. Ik kan dat wel begrijpen gezien de veel grotere inspanning die dat vraagt. Ook de stap daarvóór (vegetariër) is een goede en ik word er blij van dat steeds meer mensen inzien dat er verandering nodig is en dat alle beetjes, hoe klein ook, helpen.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het ook wel mee eens, alle beetjes helpen uiteindelijk. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoe extreem je erin wilt zijn natuurlijk, maar heb nooit zo begrepen waarom met name vegans het zo streng willen doen. Dan is het ook nooit goed genoeg zeg maar, terwijl je ook gewoon tevreden kunt zijn in mijn optiek met de stappen die je wel maakt.

Maargoed uiteindelijk is het denk ik het belangrijkste dat je het voor jezelf kunt verantwoorden en je jezelf nog in de spiegel kunt aankijken, wat dat precies betekent moet iedereen voor zich bepalen.

Ik moedig iedereen aan die bewuster is van zijn/haar consumptie van dierlijke producten, als we allemaal 1 dag per week minder vlees zouden eten heeft dat ook al een enorme impact. Ook ik wordt ontzettend blij om te zien dat steeds meer mensen zich hiervan bewust worden en hun consumptie terugdringen. Tegenwoordig kijkt ook niemand meer raar op als je zegt vegetarier te zijn, wat ook gewoon goed is. Best een aantal mensen uit mijn persoonlijke omgeving waren in eerste instantie wel een beetje verbaasd toen ik zei vegetarier te zijn geworden, maar dat komt denk ik meer omdat ze weten wat voor enorme vleesliefhebber ik eigenlijk ben.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
https://nos.nl/l/2242268

De biologische landbouw is gegroeid, goede ontwikkeling, maar het kan nog veel beter! En dat heeft alles te maken met het koopgedrag van de consument.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Ik heb het namelijk altijd hypocriet gevonden dat mensen wel koeien eten, maar dan hond eten afkeuren omdat die schattig zijn.
Klik om te vergroten...

Psychologie bitch! (liefelijk bedoeld :) xxx)
Dit is een mooi voorbeeld waarom ik vind dat de menselijke psyche en menselijk gedrag zo waanzinnig interessant zijn. Ik was je stukje aan het lezen over het eten van de cavia en ik moest ook meteen denken dat je dat niet hoort te doen. Maar voordat ik zelf de tijd had om de gedachte te vormen hoe hypocriet die gedachte is legde jij er al de nadruk op. Ik vind dit ook een mooi voorbeeld hoe emotie en verstand soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Je voelt niet wat je weet.

Roze olifant zei:
Vleeseters eten vlees omdat ze het lekker vinden.
Klik om te vergroten...
Oke, even advocaat van de duivel spelen :tongueout:.
Er zijn wel degelijk vleeseters die vlees nodig hebben, niet alleen omdat ze het lekker vinden. Ik vind vegetariërs en veganisten heel erg nobel in hun gedachte en daden en een deel van mij is ook wel jaloers. Ik merk alleen wel dat ze het soms opdringen aan de zieltjes waar ze voor zorgen en daarmee weer een vorm van dierenleed de wereld in helpen. Daar kan ik me erg boos over maken. Wat van mij hypocriet is omdat ik vlees eet, maar ook hypocriet van hun omdat ze dierenleed willen voorkomen maar het juist toebrengen. Ik begrijp ook dat het gebeurt met alle goede intenties die die groep mensen in zich hebben maar het is ook belangrijk om de realiteit niet uit ogen te verliezen. Ik zag al een opmerking staan van Delibee dat veganisten soms extreem zijn, dat ze zo overtuigd zijn van hun levenswijze dat ze zich niet meer kunnen realiseren dat andere een andere visie mogen hebben. Mooi voorbeeld dus hoe iemand met de beste intenties op de wereld leed veroorzaakt. Trek dit even verder in het dagelijks leven en je zal merken dat (minstens?) de helft van de tijd dat je je gekwetst voelt door iemand, die persoon dat absoluut niet zo bedoeld had.


Kweekvlees vind ik ook een hele mooie uitvinding (om het zo maar even te noemen) hetgeen wat me hierbij het meest tegen de schenen schopte was dat dit vlees in de supermarkt waarschijnlijk niet verkocht mag worden als zijnde vlees. Maar dat het bij het vegetariër schap komt te liggen. Dit vind ik ontzettend jammer omdat het zo een stuk moeilijk word om mensen deze gezond geproduceerde vleeswaren te laten eten en zien. De meeste mensen denken minder over dingen na dan de mensen op dit forum, dat idee heb ik althans. Zodra die mensen het kweekvlees in het vega schap zien liggen zullen ze het waarschijnlijk niet beschouwen als volwaardig vlees en daarom niet kopen. Omdat ze simpelweg niet de kennis hebben hoe het vlees gemaakt is.
Ik hoop ontzettend dat kweekvlees door de overheid (of in ieder geval op grote schaal) fanatiek gepromoot word. De grootste problemen van de vleesindustrie zijn niet aanwezig bij deze manier van vlees produceren. Het is op zoveel vlakken een ontzettend goed stuk vlees dat het naar mijn mening normaal zou moeten worden om kweekvlees te eten. Dikke belastingen op gewoon vlees en weinig op kweekvlees!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Psychedelibee

Zo heb ik het ook wat aangepakt. Ik heb nooit een afspraak met mezelf gemaakt dat ik absoluut nooit meer vlees eet. Ik ben gewoon gestopt het te kopen/eten. En toen kwam ik er achter hoeveel beter dat voelde en dat ik het al gauw helemaal niet meer miste.

Ik kan het me trouwens voorstellen dat je het even moeilijk had met een hele cavia op je bord. :sweatsmile:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zweibeiner zei:
Er werd vleeseters gezegd, er werd niet specifiek bij gezegd dat het om vleesetende mensen ging. Ik ging er dus vanuit dat het bedoeld was op alle vleesetende dieren op aarde.
Ik denk dat het daar op mis gaat? Dat jij denkt dat het om mensen ging? Ik zou niet weten waarom je mijn punt anders niet zou snappen.
Klik om te vergroten...
Ah zo, maar we hebben het hier over vleesetende mensen in dit topic.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#8
(Wat een clickbait titel van dat filmpje, btw) Ik vind een vegan dieet voeren aan een volledig carnivoor dier ook echt niet oké. Snap ook niet dat je dan als vegan zo nodig een dier moet 'redden' dat zelf van vlees afhankelijk is, als je er zo'n probleem mee hebt het te geven. Ergens wel weer dubbel / frappant dat dit filmpje kennelijk zo'n onderwerp van discussie is, terwijl een groot deel van de meest bekende diervoedermerken voor honden en katten voor veel meer uit granen en plantaardige producten bestaat dan uit dierlijke producten... Iets waar veel niet-vegan huisdiereigenaren zich ook niet eens mee bezig houden of druk om maken. Die dieren krijgen ook echt niet naar hun carnivore behoefte gevoerd hoor, hier twee ingrediëntenlijstjes van een enorm merk kattenvoer, dit is toch tragisch?

Brokjes: granen, vlees en dierlijke bijproducten (30%, waarvan 4% kip in de lichtbruine brokken), plantaardige bijproducten, oliën en vetten, plantaardige eiwitextracten, mineralen, groenten (4% worteltjes in de oranje brokken, 4% erwtjes in de groene brokken).

In een bakje nat 'vlees' met kip: vlees en dierlijke bijproducten (22%, waarvan 4% kip), plantaardige eiwitextracten, suikers, mineralen
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zweibeiner zei:
Hallo, Ik ben autist die alles letterlijk neemt en niet even verder nadenkt dan hetgeen wat er exact staat :joycat:
Klik om te vergroten...
Haha is je vergeven :wink:.

ZERO- zei:
Bee, de volgende keer als we elkaar zien schotelen Skittles en ik je wel een mooi vegan maaltje voor. :grin:
Klik om te vergroten...
Klinkt goed, kijk er nu al naar uit! Heb je Skittles ook helemaal mee trouwens of zit die in het weekend nog stiekem kroketten naar binnen te schuiven?

ZERO- zei:
Er komen zo veel mooie producten uit de laatste tijd! Ben in m'n nopjes.
Klik om te vergroten...
Valt mij ook op de laatste tijd, ik heb blijkbaar een goed moment uitgekozen om vegatarisch te worden.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Ah zo, maar we hebben het hier over vleesetende mensen in dit topic.
Klik om te vergroten...

Hallo, Ik ben autist die alles letterlijk neemt en niet even verder nadenkt dan hetgeen wat er exact staat :joycat:
Wie ben jij, alles goed met jou?


KropSla zei:
Die dieren krijgen ook echt niet naar hun carnivore behoefte gevoerd hoor, hier twee ingrediëntenlijstjes van een enorm merk kattenvoer, dit is toch tragisch?
Klik om te vergroten...

Als je het aan mij vraagt is heel veel honden en katten voedsel zeer beneden de maat en zeer tragisch. Vervolgens vragen de baasjes zich wel af waarom hun hond zulke stinkscheten laat, waarom het gebit zo vaak gereinigd moet worden of waarom hij nou niet van die allergie afkomt etc.
Wat heb ik aan ziekte van de honden gehad wat niet onder de jaarlijkse controle viel.
Castratie Thalia
Ontstoken anaalklier Thalia
Wolfsklauwtjes verwijderd bij Gruul, een ervan was ingescheurd.
Gruul is een keer flik aangevallen door een rottweiler. Spieren in zijn borstkas en been door, helemaal bont en blauw. Gruul weegt 9,5 kilo, geen match voor een rotti.
Dus eigenlijk alleen de anaalkliertjes bij Thalia gehad. De rest lag buiten onze macht.

Ik zal je de ingrediëntenlijst eens geven van de brokken die ik mijn honden voer. Dan kan iedereen hier in het topic het verschil zien tussen goedkope troep uit de supermarkt (ook de de meeste dierenwinkel verkopen slechte brokken als je het mij vraagt) en fatsoenlijk voedsel. Ik betaal dan ook wel 75 euro voor 15 kilo, een stuk meer dan supermarkt troep. Maar mijn honden zijn dan ook kern gezond. Thalia is bijna 5 en heeft nog spierwitte tanden, ik poets ze niet. Moet je voor de grap eens kijken op de ingrediëntenlijst van snoepjes voor honden. Die denta sticks bijvoorbeeld, die goed zouden zijn voor de tanden. Er zit F***** suiker in. Wie heeft in hemelsnaam verzonnen dat iets wat goed is voor de tanden suiker moet bevatten? In veel supermarkt snoepjes zit suiker. Bij mij bestaan de snack uit natuurlijke dingen. Kippenpoten, ganzennekken dat soort dingen.

Mijn honden krijgen een beter dieet dan ik haha
vis (58%) (met inbegrip van zalm 13%, gedroogde zalm 9%, gedroogde haring 9%, gedroogde vis * 8%, forel 8%, zalm olie 8%, gedroogde garnalen 3%), aardappelen (20%), pompoen , kikkererwten, zalm fonds, mineralen, aardperen, pastinaak, mannanoligosacchariden (probiotische MOS), fructo-oligosacchariden (probiotische FOS), nucleotiden, Spirulina, tomaten, mediterrane kruiden mix, gedroogd zeewier, duindoorn, gedroogd zeewier, brandnetel, meidoorn, paardebloem, ginseng, yucca schidigera extract
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Veganism, wat ik er van vind?

Mensen die dieren een beter leven willen geven, maar zelf elkaar overhoop schieten, bombarderen en elkaar de oorlog verklaren. Vind het best wel barbaars, ook hoe mensen reageren op elkaar via social media. Dat is altijd erger dan wanneer iemand face to face een gesprek voert. Als je niet eens met je medemens kan omgaan, hoe wil je dan in staat zijn om dieren een beter leven te geven?

Ergens zou je zeggen, zorg dat mensen elkaar liefhebben en ga daarna dieren liefhebben. Maar dat is dan ook weer deels apart omdat je aan jezelf denkt en niet aan andere, in dit geval dus dieren.

Ik loop hier nu zelf al vast met wat ik wilde vertellen, tis wel een uitgebreid onderwerp waar je veel over kan vertellen. Maar ik vind; een beter leven begint bij jezelf!
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bas zei:
Veganism, wat ik er van vind?

Mensen die dieren een beter leven willen geven, maar zelf elkaar overhoop schieten, bombarderen en elkaar de oorlog verklaren. Vind het best wel barbaars, ook hoe mensen reageren op elkaar via social media. Dat is altijd erger dan wanneer iemand face to face een gesprek voert. Als je niet eens met je medemens kan omgaan, hoe wil je dan in staat zijn om dieren een beter leven te geven?

Ergens zou je zeggen, zorg dat mensen elkaar liefhebben en ga daarna dieren liefhebben. Maar dat is dan ook weer deels apart omdat je aan jezelf denkt en niet aan andere, in dit geval dus dieren.

Ik loop hier nu zelf al vast met wat ik wilde vertellen, tis wel een uitgebreid onderwerp waar je veel over kan vertellen. Maar ik vind; een beter leven begint bij jezelf!
Klik om te vergroten...

Leuke gedachtegang. Je kan hem ook zo zien:

Als een kind wordt opgevoed met het beeld dat het oké is om je beter te voelen (onderbewust) als een dier. Dat het oké is om een dier te doden voor eten. Hoe kunnen we verwachten dat het kind een vreedzame volwassene wordt als iets als een indirect een dier doden de normale gang van zaken is.

(Interessant om over na te denken :wink:)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Yaizer zei:
Leuke gedachtegang. Je kan hem ook zo zien:

Als een kind wordt opgevoed met het beeld dat het oké is om je beter te voelen (onderbewust) als een dier. Dat het oké is om een dier te doden voor eten. Hoe kunnen we verwachten dat het kind een vreedzame volwassene wordt als iets als een indirect een dier doden de normale gang van zaken is.

(Interessant om over na te denken :wink:)
Klik om te vergroten...

Just curious: hoe behandel jij insecten? Als iedereen gelijk is, heeft een mug of teek bijvoorbeeld in principe ook precies evenveel bestaansrecht als jij. Insecten zijn dieren. En ervaren gevoelens/sensaties, zij het zeer primitief en instinctmatig. Of maak je daar ineens wel onderscheid? Op basis waarvan dan?

En hoe denk je over de rol van dieren in medicijnonderzoek? Als je dieren totaal gelijk acht aan mensen, zou je als je consistent bent dus per definitie ook alle medicijnen moeten weigeren die tot stand zijn gekomen met behulp van proefdieronderzoek. Doe je dat? Want dat dieren worden opgeofferd om medicijnen te ontwikkelen die onze soort ten gunste komen impliceert onmiskenbaar dat wij onszelf superieur achten.

Ik probeer niet bewust advocaat van de duivel te spelen nu, want ik sta gevoelsmatig achter het principe dat dieren gelijk zijn aan mensen, maar het is in de praktijk toch best wel ingewikkeld om dat na te leven, want dat voert veel verder dan alleen de vleesindustrie.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze olifant zei:
Hmm. Ik moet het nog in detail bekijken, maar klinkt voor mij als mogelijk te heftig. Door teveel te willen shockeren en daarmee indirect mensen die vlees/zuivel eten als barbaren weg te zetten ontstaat die weerstand t.o.v. ‘relvegans’ waar je nu al veel over hoort, waarmee veganisme eerder in een negatief dan in positief daglicht wordt gezet terwijl het dat laatste verdient.

Ik vind het lastig hoor, want ik weet ook niet zo goed waar de grens dan ligt tussen te heftig/aanvaardbaar, maar de nadruk moet volgens mij vooral liggen op informeren en niet shockeren (al gebeuren er wel degelijk schokkende dingen).
Klik om te vergroten...
Een hersenspinsel: hoezo verdient veganisme alleen een positief daglicht als er op dagelijkse basis zulke erge dingen gebeuren? Ik ben het ook wel met je eens hoor, want zo bekijk ik het liever ook, maar aan de andere kant moeten we denk ik ook eerlijk zijn: shit is cruel. Mag dat niet ook shockerend zijn? Moeten we alles via een schattig vegan taartje brengen?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Bas zei:
Mooi deze discussie's, haha.

Ik weet niet wie je aan het quoten was 8.6, maar die persoon mag ook eens nadenken over de kleding dat wij dragen dat van katoen gemaakt is, oftewel wol dat van dieren afkomt. Net zoals bepaalde zalfjes en crèmes waar dierlijke producten in worden verwerkt. En denk eens na aan al die dierenproeven die worden gedaan om bijvoorbeeld een nieuwe genezingspil van 1 of andere ziekte te testen...

En andere onderzoekjes die worden gedaan op dieren in de naam van de wetenschap. D'r is nog zó veel meer leed dat dieren worden aangedaan door mensen. Je kan jezelf niet hoog de wereld in prijzen als veganist als je ondertussen ook gewoon een fossiele brandstof auto voor de deur hebt staan. Dat zorgt voor vervuiling, opwarming van de aarde, kolencentrales die op oude bos percelen worden geplaatst, dumping van afval in rivieren, verontreiniging van drinkwater en van de lucht, aanleg nieuwe olieleidingen en handelsconflicten onder de mensen!

Je kan onmogelijk de dieren een goed leven geven als je zelf niet eens in staat bent om voor je medemens te zorgen. Kijk eens naar bepaalde landen die elkaar kinderachtige importheffingen opleggen (onder andere op voedsel). En dan wil je als veganist andere mensen overtuigen om in hun voetsporen te treden als veganist terwijl dat soort mensen juist alles erger maken?

Denk ook eens na over het feit hoe dieren elkaar behandelen. Het gaat gewoon puur om overleven. Bij de mens is dit doel wat verder gevorderd, tenminste zo ziet het er wel naar uit; geef door aan je nabestaanden wat er geleerd is. 'T leuke hieraan is dat dieren niet de hersencapaciteit hebben die wij hebben, we staan niet voor niets boven aan de voedselketen, dankzij evoluties.

Er is wetenschappelijk bewezen dat het DNA van alle organismen op aarde sterk op elkaar lijken qua bouw en structuur. Je kan hier momenteel al echt veel vanuit afleiden. Mensen hebben voor meer dan 98% dezelfde genen als chimpansees en zijn nauwer verwant aan de chimpansee dan de chimpansee aan de andere primaten, de gorilla’s en de orang-oetan.

Ik geloof in deze evolutie theorie en in de theorie dat de aarde een botsing heeft meegemaakt met een andere planeet waardoor bepaalde cellen zijn ontstaan. Denk eens na aan de kaart van de aarde, alle landen, continenten passen precies in elkaar als 1 geheel; wat betekent dat al het grond op aarde vroeger 1 land was. Als ik zou gaan filosoferen over het leven dat er toen was, dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat iedereen in harmony met elkaar leefde totdat bepaalde organisme voortgang boekte betreft evolutie.

Ik zou ook wel eens willen zien of dieren ons ook goed zullen behandelen nadat wij hun eenmaal goed behandelen. Ik betwijfel het. En opzich mag dit wel van 2 kanten komen, anders heb je er alleen jezelf mee. En dat maakt de mens naar mijn mening ook een dier, we zijn geen haar beter. We houden ons zelf voor de gek en doen ons beter voor dan we in werkelijkheid zijn.
Klik om te vergroten...
Mooie post. Even wat reactie:
- In principe gebruikt een veganist zo min mogelijk (geen) dierlijke producten, dus ook geen leer, wol, of verzorgingsproducten die niet vegan en/of dierproefvrij zijn, ga zo maar door.. Als het alleen om voeding gaat, eet je plantaardig maar 'ben' je geen vegan (zegt men, ik hecht zelf niet zo veel waarde aan die termen).
- Het is onzin om te zeggen dat als je iets goeds doet voor de wereld je daar niet trots op mag zijn, omdat je niet alles consequent doet. Je bent namelijk áltijd een vorm van hypocriet, omdat je onmogelijk met alles tegelijk rekening kunt houden. Daarnaast maakt geen dierlijke producten eten, ondanks dat je bijv. elk jaar met het vliegtuig gaat, nóg stééds een verschil. En iemand anders scheid al zijn afval netjes en gebruikt zo min mogelijk plastic, maar eet wel af en toe vlees. Da's toch ook oké? Betekent niet dat het dan allemaal ineens niet meer van toegevoegde waarde is.
- Op het punt van het juist behandelen van dieren en andere mensen ben ik het met je eens. Ik erger me daar soms ook zo in die vegagroepen.. Als je als vegan niet ook (soortvan) feminist bent begrijp je het volgens mij nog steeds niet. Maar veganisme vs. feminisme is volgens mij nogal een gevoelig debat haha.
- Ongeacht overleven, evolutietheorie en dat soort praat, hebben wij wel een keuze om goed voor anderen (inclusief dieren) te zijn en denk ik dat we dat ook zouden moeten doen. Dat betekent in mijn ogen zowel mensen als dieren niet uitbuiten.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#16
Avīci zei:
It's all ok. Maar ik zie veel berichten voorbij komen van de veggies hier dat ze het idee hebben dat hun lichamelijke conditie met sprongen vooruit is gegaan sinds ze veganistsich zijn gaan leven. Een ander geluid horen is dan ook prima.
Klik om te vergroten...

Jawel.
Ik eet zelf ook geen dierlijke dingen, maar ik merk zelf geen verschil met toen ik nog wel vlees at.

Don't believe the hype
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Avīci Ik heb persoonlijk meer energie sinds ik veganistisch ben gaan eten. Een tegengeluid horen is inderdaad goed, als die ervaringen er ook zijn. Ik vrees dat mensen verschillend op diverse diëten reageren en hun dieet soms natuurlijk ook niet goed samenstellen. Het zal dus verschillen van individu op individu.

Ben het verder wel eens met @Iskra dat veganisten doorgaans veel te makkelijk doen over het maken van de switch naar niet-dierlijke consumptie. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee gehad, maar er zit een hoop uitzoeken bij wat je allemaal mist en voor een veganistisch alternatief moet vervangen. Mijn ervaring is dat je in het begin veel hetzelfde eet als je niet zo'n creatieve en experimentele persoonlijkheid hebt.
Daarbij is uit eten gaan met een reguliere groep mensen doorgaans vrij kut en eet je vrijwel nooit iets waar je echt oprecht zin in had. Je kan natuurlijk moeilijk iedereen meetrekken naar een veganistisch alternatief als je iets gaat doen met een groepje alleseters. Ik heb zelf slechts enkele veganistische vriendinnen, dus die vormen de enige mogelijkheid om eens naar een mooi veganistisch restaurant in Amsterdam te gaan. Het is mij überhaupt niet gelukt om langdurige relaties op te bouwen met idealistische veganisten die zich helemaal niet meer kunnen verplaatsen in de keuzes van anderen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sally Tessio zei:
@Avīci Ik heb persoonlijk meer energie sinds ik veganistisch ben gaan eten. Een tegengeluid horen is inderdaad goed, als die ervaringen er ook zijn. Ik vrees dat mensen verschillend op diverse diëten reageren en hun dieet soms natuurlijk ook niet goed samenstellen. Het zal dus verschillen van individu op individu.
Klik om te vergroten...
Ik ook (meer energie), maar vooral: nooit meer een zwaar gevoel op de maag. Nooit meer uitbuiken. Geen last van lucht in de buik en zo.

Het kan ook nog zijn dat sommige mensen (lichamen) meer tijd nodig hebben in het switchen naar een vegetarisch/veganistisch dieet. En wat je zegt: hoe goed stellen mensen hun dieet samen? Zorgen ze er (tenminste) voor dat ze hun B12 binnenkrijgen?

Sally Tessio zei:
Ben het verder wel eens met @Iskra dat veganisten doorgaans veel te makkelijk doen over het maken van de switch naar niet-dierlijke consumptie. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee gehad, maar er zit een hoop uitzoeken bij wat je allemaal mist en voor een veganistisch alternatief moet vervangen.
Klik om te vergroten...
Ik heb er dus ook weinig moeite mee gehad, dus neig ik al gauw te zeggen dat de overstap naar niet-dierlijke consumptie niet zo moeilijk is. Maar dan spreek ik dus slechts vanuit eigen ervaring. Veel uitzoeken? Dat valt toch wel mee?

Sally Tessio zei:
Mijn ervaring is dat je in het begin veel hetzelfde eet als je niet zo'n creatieve en experimentele persoonlijkheid hebt.
Klik om te vergroten...
Dat is wel zo. In mijn geval was dat ook al zo voor de switch. Ik hecht vrij weinig waarde aan of mijn eten creatief, afwisselend of zelfs lekker is. Ik zorg ervoor dat ik gezonde dingen eet, maar eet vrij eentonig en zonder poespas. Ik spendeer zo weinig mogelijk tijd in de keuken en eten is gewoon geen big deal voor mij. Maar ik voel goed aan dat wat ik eet goed voor me is.

Sally Tessio zei:
Daarbij is uit eten gaan met een reguliere groep mensen doorgaans vrij kut en eet je vrijwel nooit iets waar je echt oprecht zin in had. Je kan natuurlijk moeilijk iedereen meetrekken naar een veganistisch alternatief als je iets gaat doen met een groepje alleseters.
Klik om te vergroten...
Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer opties voor niet-vleeseters zullen gaan komen. Maar dit is nu nog wel een lastig iets ja.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#19
In de documentaire Cowspiracy wordt daar ook over gesproken als ik mij niet vergis.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Iskra Yep, daar gaat praktisch de hele documentaire over.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."