Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
120 weergaven
18-5-2026
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
Eten en gegeten worden is heel normaal in de natuur, in principe doe ik daar niet moeilijk om.

Maar ik ben er wel voor om het lijden zo veel mogelijk te beperken, alsmede ook rekening te houden met duurzaamheid en natuur- en milieuvriendelijkheid.

Maar goed, wij zijn omnivoor (alleseter) dus hebben wij de luxe om de keuze te kunnen maken tussen wel of geen vlees, en ik respecteer de mensen die er voor gekozen hebben om geen vlees te eten. En dan hoop ik dat zij ook mijn keus respecteren om wel vlees te eten.
Klik om te vergroten...

Omnivoren? Niet aanvallend bedoeld maar ik wil jou nog wel is een maand lang rauw vlees zien eten. Kip bijvoorbeeld. Zoals alle omnivoren / alles eters.

Of eet een net geslacht koe met vel en al. Denk dat je er na 12 maanden nog steeds een stukje vlees probeert af te bijten. Wij komen er met onze kleine sla tandjes er niet doorheen:wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat je het beter niet in al te definitieve termen ziet. De mens 'is' geen omnivoor. De mens heeft de vrije wil om te beslissen wat hij eet. Maar oogst daarmee ook de consequenties van zijn keuze. Een vegetarisch dieet maakt je lichter (als in: minder aards, gevoelsmatig minder onderhevig aan zwaartekracht), fijner afgestemd, gevoeliger, emotioneel stabieler, intelligenter. De mens is een flexibel wezen en veranderd zichzelf door zijn dieet en omstandigheden. Je kunt vlees eten maar dat heeft consequenties op vele vlakken. En je weet niet hoe goed je je zal voelen met een vegetarisch dieet omdat je nog niet veranderd bent door dat nieuwe dieet. Je bent echt wat je eet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Yaizer

Even wachten,

Waar hebben we bepaald dat alles rauw moet zijn? Veganisme is toch ook geen rauw dieet? Als ik niet meer mag koken dan mogen jullie dat ook niet meer en dan valt er daar ook veel weg, veel plantaardig materiaal bevat rauw gifstoffen en/of kan nauwelijks verteerd worden en dan heb ik het over groenten en graanproducten. dus blijft er over fruit en noten. En dan eet ik daar wel een rauw visje bij hoor. :tongueout:

@Mindless

Een vegetarisch dieet maakt je lichter (als in: minder aards, gevoelsmatig minder onderhevig aan zwaartekracht), fijner afgestemd, gevoeliger, emotioneel stabieler, intelligenter.
Klik om te vergroten...

WTF?

Sorry, maar waar komen al die aannames vandaan? Ik geloof er werkelijk waar geen bal van. En dat je geen vlees eet ok, maar als je je daar mee boven vleeseters verheven voelt da ga je een grens over hoor, we zijn allemaal gelijk, ongeacht onze mening/geloofsovertuiging en dat geldt dus ook voor eetgedrag.

En dat is dan ook precies waar het hier fout gaat. Zoals ik al in mijn eerste bericht hier stelde moet er wel respect zijn voor de ander zijn mening. En dat mis ik hier volkomen dus stap ik voorlopig even uit deze discussie.

Ik ben geen minderwaardig mens omdat ik vlees eet, punt. Pas als daar geen misverstand meer over is sluit ik hier weer aan in de discussie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waar komt dit vandaan acht.zes?

Ik voel mij helemaal niet verheven boven 'vleeseters'. Ik eet zelf zo nu en dan vlees. Ik benoem de effecten van niet vlees eten. Natuurlijk ben je niet minderwaardig als je vlees eet. Op al die punten die ik noemde kun jij al 'beter' zijn dan mij, maar als je geen vlees meer eet waarschijnlijk nóg beter.

Dit is niet waar het fout gaat. Waar het fout gaat is waar mensen zich identificeren met hun dieet en emotioneel reageren wanneer iemand het over dieetkeuzes heeft. Ik ben niet een 'veganist' of 'vegetarier'. Ik eet het meeste van de tijd gewoon geen vlees.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Mindless

Lees je bericht nog even door dan want ik lees er toch echt in dat niet-vleeseters superieur zijn aan hen die wel vlees eten.

Je aannames zijn niet wetenschappelijk dus zijn geen argumenten in een discussie. dan kan ik ook wel dingen gaan lopen verzinnen om mijn standpunt kracht bij te zetten.

Waar het fout gaat is waar mensen zich identificeren met hun dieet en emotioneel reageren wanneer iemand het over dieetkeuzes
Klik om te vergroten...
Je zet mij als een minderwaardig mens neer en dan mag ik niet een klein beetje gepikeerd zijn? je zit me gewoon uit te lokken en komt dan aanzetten met 'die vleeseters reageren altijd zo emotioneel'?

nogmaals, WTF?

Je bent echt wat je eet.
Klik om te vergroten...
dus dat maakt mij een varken? En jou een snijboon? Een kat is een muis en een koe een grasspriet? deze one-liner is zo belachelijk.

Vul nou eens religieuze geloofsovertuiging in waar het over veganisme gaat en ik hoop dat je dan in ziet hoe fout je eigenlijk bezig bent.

Bepaal zelf wat je doet/eet maar ga niet over anderen oordelen die het anders doen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zal vanmiddag hierop ingaan aangezien ik op mijn werk zit, maar het is op geen enkele manier zo bedoeld zoals jij het nu schetst.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mindless

Ok, maar probeer te begrijpen dat het wel zo over komt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat zal ik doen. Excuses in ieder geval dat het zo overkomt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Yaizer zei:
Omnivoren? Niet aanvallend bedoeld maar ik wil jou nog wel is een maand lang rauw vlees zien eten. Kip bijvoorbeeld. Zoals alle omnivoren / alles eters.
Klik om te vergroten...
Eet jij ook geen brood meer dan Yaizer?!?!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Lees je bericht nog even door dan want ik lees er toch echt in dat niet-vleeseters superieur zijn aan hen die wel vlees eten.
Klik om te vergroten...
Allereerst: ik verdeel mensen niet onder 'vleeseters' en 'niet-vleeseters'. Mensen zijn mensen en eten oftewel vlees, of niet. Er wordt geen stempel op je gedrukt genaamd "vleeseter". Als jij jezelf beschouwd als een vleeseter, dan kies je zelf voor dat label.

Wat ik zei is dat het menselijk lichaam op die punten beter gaat functioneren bij geen consumptie van vlees. Ja, dat had ik dan misschien niet door moeten trekken naar de rest van de mensheid en enkel mijzelf als voorbeeld moeten nemen, maar ik hoor en lees het overal wat voor effecten een vegetarisch dieet teweegbrengt en dit komt heel erg overeen met mijn ervaring. Maar mijn fout dan dat ik dat doortrok naar iedereen, ook al geloof ik nog steeds dat het menselijk lichaam in het algemeen op deze punten beter gaat functioneren. Wellicht moet je het beleven om het te geloven.

acht.zes zei:
Je zet mij als een minderwaardig mens neer en dan mag ik niet een klein beetje gepikeerd zijn? je zit me gewoon uit te lokken en komt dan aanzetten met 'die vleeseters reageren altijd zo emotioneel'?
Klik om te vergroten...
Ik zei niet dat vleeseters altijd emotioneel reageren. Ik scheer die "groep" niet over een kam, maar gaf aan dat het fout gaat wanneer mensen zich identificeren met het stuk eten dat ze in hun mond stoppen.

acht.zes zei:
dus dat maakt mij een varken? En jou een snijboon? Een kat is een muis en een koe een grasspriet? deze one-liner is zo belachelijk.
Klik om te vergroten...
Nee zo letterlijk bedoelde ik het niet. Het is een beetje lastig om uit te leggen, maar kijk het filmpje dat ik hierboven postte maar eens en je komt aardig in de buurt van hoe ik er tegenaan kijk. Ik geloof dat een stuk vlees niet zomaar een stuk vlees is. De stress van een beest zit letterlijk opgeslagen in het vlees dat je eet, omdat beesten emoties hebben net als ons. Je bent wat je eet in de zin dat je lichamelijk de energetische eigenschappen van dat wat je eet overneemt.

acht.zes zei:
Bepaal zelf wat je doet/eet maar ga niet over anderen oordelen die het anders doen.
Klik om te vergroten...
Mijn intentie was om aan te geven wat voor immens positieve effecten vegetarisch eten heeft op een mens. Deze intentie was louter positief. Ik ben echter geen vegetariër of veganist. Ik eet gewoon praktisch nooit vlees en merk daar de effecten van. Als ik zou oordelen over "vleeseters" zou dat enorm hypocriet zijn want ik heb mijn hele leven vlees gegeten en doe dat nog steeds zo nu en dan. En wederom: een "vleeseter" of een "veganist" is niets. Deze dingen bestaan niet en dus is het ook niet nodig om je onder die zogenaamde groep te scharen. Ik denk dat jezelf zien als een "vleeseter" of een "veganist" polariserend werkt. Altijd is er dan de ander die anders dan jou is. Nee, we zijn allemaal hetzelfde, maar wat we doen is anders.

Maar alsnog excuses voor degenen die mijn stukje als beledigend ervoeren.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Geweldig leuk verteld en getekend spiritueel filmpje dat imo wel aanzet tot nadenken over het eten van dieren.


Ik zag het even op een heel andere manier toen hij het had over dieren als onze kleinere broertjes en zusjes.

Inmiddels ben ik praktisch een vegetariër geworden omdat de gedachte van vlees eten mij soms letterlijk bijna misselijk maakt. Maar er zijn dan ook weer momenten dat ik dat niet heb en die lust naar vlees er weer is. Er is denk ik nog meer het besef nodig dat dieren toch echt soortgelijk zijn aan ons als voelende wezens en dat het eigenlijk een hele rare geachte is dat je wezens die zo erg op jezelf lijken aan het doden en opeten bent. Absurd eigenlijk, maar die vleeslust kan dat compleet wegdrukken.
Klik om te vergroten...
Jezus wat een hoop aannames brengt die man als feit. Ik wilde er eigenlijk niet op reageren, maar andere dieren eten vlees door de mens... Seriously?! Al die dieren aten al vlees ver voordat wij er überhaupt waren....

De boodschap dat alle dieren gelijk zijn ben ik het wel mee eens overigens, maar snap niet echt waarom er zo'n aparte theorie zonder enige onderbouwing achter moet zitten. Jammer dat hij zoveel onzin nodig heeft om zijn punt te maken, leidt in mijn optiek alleen maar af.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Haha ja bij dat punt moest ik me ook even achter mijn oren krabben. Kan ook onmogelijk zeggen dat ik het daarmee eens ben. Het ging mij ook om de overall message.

Er worden soms whacky dingen gezegd. Misschien is hij er echt van overtuigd, misschien weet hij meer dan ons. Geen idee. Het heeft in ieder geval geen zin om het zomaar aan te nemen.
J
Johnny SnowLid
01-01-2024, 00:00
#13
We zijn van nature, als mens, omnivoren - ons gebit en ons spijsverteringsstelsel alsmede dat de mens sinds mensenheugenis zowel vlees als groenten, fruit enz... eet mogen hier van getuigen. Echter is er een factor die niet meer dezelfde is: thans zijn we op een punt gekomen waarop de vleesindustrie uno) destructief werkt ecologisch gezien en daardoor secundo) destructief is voor het voortbestaan van de soort - wat in strijd is met de naturalistische visie van de evolutietheorie...

Daarnaast zijn er ook nog de belangen van de dieren zelf: zoals kippen die in rennen zo vet gemest worden dat ze door hun eigen poten zakken, die zo op elkaar gepakt zitten dat van de stress overlijden aan een fatale hartaanval. Of koeien, net als de mens groepsdieren, die nerveus worden wanneer er telkens een koe verdwijnt en niet meer terugkomt - ze schijnen aan te voelen dat er voor henzelf eveneens onheil op komst is...

Ecologisch: zo kapt men Regenwoud om velden aan te leggen om dieren op vet te mesten, daarnaast kapt men Regenwoud om het voor vegetarische mensen zeer geschikte Soja te telen - echter niet voor deze mensen, maar om deze dieren mee vet te mesten, waarvan uiteindelijk een klein lapje vlees op ons bord komt te liggen.

Zo zijn er voorbeelden legio te geven waarom het wél belangrijk is om bewust om te gaan met onze vleesconsumptie, al ben ik geen voorstander om geheel en al vegetarisch, laat staan veganistisch te leven - wel denk ik dat het ecologisch meer verantwoord zou zijn en ook voor een groot deel het voedseltekort aan zou kunnen pakken als men op globale schaal meer bewust met de consumptie van vlees zou omgaan en deze te beperken tot wat noodzakelijk is, en voorts aan te vullen met veel groene groenten, kikkererwten/humus, een lekker potje bulgur, wat falafel en als we dan toch vlees eten waarom dan geen halal-vlees of biologisch - dan zien onze mede-dieren ook wat minder af dan de beschaafde mens die netjes met vork en mes zijn lapje vlees opeet en zich daardoor meer voelt dan de Leeuw die een Zebra aan stukken scheurt in de zinderende namiddagzon die haar stralen werpt over de warme Savanne...

Zolang men zich maar bewust is van de dingen, kan men er ook naar handelen - anders zou de vita activa een verloochening van de vita contemplativa zijn en de Ziel zich prijsgeven voor wat het in essentie werkelijk is: iemand The Lord Of The Flies gelezen? - beschaving is niet meer dan een dun laagje vernis op onze huid, en bij het minste schrammetje breken daar van oer-instincten doordrongen, beestachtige handelingen uit los.

Maar daar heeft apathie netjes komaf mee gemaakt, niet beste medemensen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/27-05-2018/VPWON_1284417

Een aantal weken geleden zag ik deze uitzending van tegenlicht over kweekvlees die ik graag met jullie wil delen. Ben bovendien ook benieuwd hoe vegans hier naar kijken.

Ik ben sinds een maand ongeveer vegetariër, geen volledige vegan dus en heb voorlopig die ambitie ook niet aangezien dit voor mij al een enorme verandering is op het moment. Ik doe het om 3 redenen, namelijk dierenwelzijn, klimaat impact en gezondheid.

Ik was naar aanleiding van deze uitzending behoorlijk blij verrast, dacht dat kweekvlees nog jaren onbetaalbaar zou zijn maar dat valt blijkbaar reuze mee. Zou dit op de markt komen dan zou ik zeker niet weer elke dag vlees gaan eten aangezien ik me lichamelijk een stuk fitter voel zonder. Maar het hele dierenwelzijn en klimaat aspect zou hier eigenlijk in 1 keer mee opgelost worden. Ik zou dan ook zeker wel af en toe kweekvlees eten aangezien dat een stuk beter te verantwoorden valt voor mezelf en ik denk dat de impact op mijn gezondheid minimaal is als ik sporadisch eens vlees zou eten. Bovendien ben ik ook echt uit principiële overwegingen vegetariër geworden, want de cravings zijn er nog maar al te duidelijk. Ik vind vlees, zeker bepaalde stukken of van bepaalde dieren namelijk zo'n beetje het lekkerste eten wat er is.

Wat zouden jullie vegetariërs en vegans doen? Zouden jullie af en toe kweekvlees eten of zijn jullie zodanig principieel dat je dit ook niet voor jezelf kunt verantwoorden? Uiteraard ben ik dan ook wel benieuwd naar de beweegredenen om het wel of niet te doen.
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#15
een zeer intressante video. ik zelf eet minder vlees met de reden om iets bij te dragen aan het mileu. ik vind dat het een lastig onderwerp is omdat het alsnog iets is wat eigenlijk iets belangrijks is dat we binnenkrijgen. het cel vlees is een intressant en mooi concept. ik ben benieuwd tot hoe verre dit "cel vlees" op de markt gaat komen. prachtig topic.

die video
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ook vegetarisch Bee? Super! Voelt goed hè. :)

Wat betreft dat kweekvlees. Ik zou het niet eten omdat ik het al een tijdje niet meer mis om vlees te eten. Heb er eerder een aversie voor ontwikkelt. Wel een goed alternatief en dit zou revolutionair kunnen zijn denk ik.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oh ja, moet die documentaire nog steeds kijken! Vind het nog steeds wel knap Bee dat je als eigenlijk diehard vleeseter toch besloten hebt ermee te stoppen, daar is best wat discipline voor nodig.

Ik eet al sinds jaar en dag (amper tot) geen vlees meer; voor mij is dat vanaf het begin een puur principiële kwestie geweest, dierenwelzijn en milieu. M’n gezondheid boeit me dan weer minder, zou me misschien wel moeten boeien, lol, maar ja. Positieve bijwerking van stoppen met vlees eten is dat je meestal automatisch ook wat gezonder eet (hoeft niet natuurlijk!). Omdat mijn redenen puur principeel zijn en ik het dierenleed wat met de vleesindustrie gepaard gaat ronduit misdadig vind ik wacht ik echt op het moment dat kweekvlees zijn serieuze intrede doet. Als we dan toch op een volledig onnatuurlijke manier te werk moeten gaan, dan maar zo.

Na al die jaren mis ik vlees niet echt meer, althans, niet op een actieve manier. Maar ik heb af en toe wel nog een random craving, vooral als er geen fatsoenlijke veggie alternatieven zijn. Als er vlees gemaakt kan worden waarbij het dierenleed/milieubezwaar totaal weg valt en er zijn geen ander nieuwe grote principiële bezwaren, dan zie ik niet wat er mis mee is om af en toe een stukje namaakvlees te verorberen, als dat spul een beetje te vreten is dan. Ik zou me er misschien wel even mentaal overheen moeten zetten om weer een heel stuk vlees te eten (kan me de aversie van Mindless dus wel enigszins voorstellen) maar dat went ook wel weer, zeker als het geen echt beest is geweest.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja, zeker.

Het gene wat slecht is aan dierlijke producten is simpelweg cholesterol. Je lichaam maakt precies de hoeveelheid die nodig is. Elk extra cholesterol is dus overbodig. Of dierlijke eiwitten slecht voor je zijn is iets ter zijde en heb ik mij overigens ook te weinig over ingelezen.

Het kweekvlees is dus alleen spierweefsel, als ik het mij zo meen te herinneren. Niks anders dus. Als ik het kweekvlees daadwerkelijk lekker vind zal ik het vanzelfsprekend eten! Ook al is het volgens mij gemaakt voor de vleeseter want net zoals Roze Olifant zegt; ook ik mis geen vlees meer.

Wel moet ik zeggen dat ik sinds kort een eitje eet na het sporten en buitenhuis soms de vegetarische optie kies. Ik ben nog steeds van mening dat een plantaardig dieet "the way to go" is voor de dieren, milieu en gezondheid. Met mijn eieren bedraag ik jammer genoeg nu wel bij aan het slechte. Vooral met "the occasionally" zuivel consumptie want die industrie en uitstoot is toch wel erg....vervelend.

Maar blijkbaar vind ik het niet erg genoeg om het niet te doen. Momenteel andere dingen aan het hoofd wat ergens misschien toch wel jammer is.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Quinn zei:
ik vind dat het een lastig onderwerp is omdat het alsnog iets is wat eigenlijk iets belangrijks is dat we binnenkrijgen.
Klik om te vergroten...

Ik ben de laatste die zich geroepen voelt om zich te bemoeien met andermans vleesconsumptie, dus dat ga ik ook niet doen, ieders eigen keus. Maar als je hier bedoelt dat er belangrijke voedingsstoffen in vlees zitten die we nodig hebben, dat is niet waar, er zit in vlees niets dat we niet net zo prima uit andere voedingsmiddelen kunnen halen.

Vleeseters eten vlees omdat ze het lekker vinden. Dat er belangrijke stoffen in zouden zitten/ons lichaam het nodig zou hebben, is een drogreden.

[ Sorry trouwens voor de dubbele post, vergeten fatsoenlijk te quoten en op mijn telefoon is aanpassen ingewikkeld. Ik ben lui aangelegd. :wink: ]
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Plants can use underground communication to find out when neighbors are stressed

https://phys.org/news/2018-05-underground-neighbors-stressed.html

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."