Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij. Verder vind ik er eigenlijk niet zoveel van. Waarom moeten we toch altijd maar wat vinden van een ander zijn levensstijl? Laat elkaar toch lekker...
Ik zou dit aanpassen naar:
"Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil, zolang hij of zij anderen hier niet mee schaadt". Persoonlijk ben ik van mening dat je hoort te leven op een manier die goed is voor jezelf, die goed is voor jouw directe omgeving en die uiteindelijk goed is voor de maatschappij. Dit kan je alleen doen door de waarheid te spreken en eerlijk en objectief te zijn richting jezelf. Als er straks over dertig jaar geen leven meer in de oceaan is - wat in principe gewoon is waar we op af stevenen door boven alles de huidige consumptie van vlees en zuivel - dan vraagt iedereen zich af hoe we het zo ver hebben laten komen. Het antwoord is dan: we hebben anderen altijd gewoon lekker laten doen wat zij wilden.
Ik denk echter dat veel mensen het probleem niet zien, omdat ze er niet zo mee bezig zijn en onvoldoende en opzettelijk foutief geïnformeerd zijn. Voor iemand die geïndoctrineerd is, lijkt het al heel snel op onnodige kritiek en bemoeienis.
De waarheid is dat de vlees- en zuivelindustrie boven alle andere industrieën over de hele wereld bijdraagt aan hongersnood, chronische ziekten, complete uitputting van oceanen, destructie van natuurgebieden, vreselijk dierenleed, etc. Er wordt van jongs af aan al ingepeperd dat het eten van vlees en drinken van zuivel doodnormaal is en nodig is voor je ontwikkeling en gezondheid. Deze producten bevatten zeker nodige voedingsstoffen, maar die kunnen ook uit plantaardige producten gehaald worden. Daarnaast bevatten ze ook veel schadelijke voedingsstoffen. Dieetgerelateerde ziektes zijn de grootste doodsoorzaak in westerse gebieden op het moment, maar deze industrieën blijven lobbyen en de overheid corrumperen om mensen de waarheid te onthouden over wat ze in hun lichaam stoppen. Net als de martelingen die plaatsvinden achter gesloten deuren en de wijze waarop dieren geslacht worden. We worden doodgegooid met propaganda van een lachende cartoon-ish koe die zijn melk laat afnemen of een Ben & Jerry's ijsbeker met je deelt. De waarheid is dat die koe niet lacht, maar blij is als ze uit haar lijden verlost wordt. De waarheid is ook dat melk niet 'goed voor elk is' en juist tot een tekort in calcium en een hogere kans op botbreuken en botziekten leidt. Ik ben zelf zeker niet uit op onmiddellijke gedragsverandering, maar wel op attitudeverandering. Ik kan me ergeren aan veganisten die anderen uit blinde woede lopen bashen en geen oog voor de bredere context hebben. Mensen moeten begrijpen wat er gaande is, maar als dat achtergehouden wordt en je geïndoctrineerd bent op jonge leeftijd, dan moet je eerst daar wat aan doen en dan pas kijken wie the message snapt en zijn gedrag aanpast.
Ik heb respect voor de vegans en veganisten. Zelf ben ik het niet en hou wel van een lekker stukje vlees.
Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.
Als de vraag structureel afneemt, dan neemt de inkoop ook structureel af en dan neemt het dierenleed en de destructie van onze mooie aardbol ook structueel af.
Vegan "het eten van een plant-based dieet." geen vlees, eieren of melk.
Het is tegenwoordig helemaal in.
Zelf zou ik niet vegan gaan, maar ben wel van mening dat we allemaal biologisch vlees zouden moeten kopen aangezien de conventionele vlees industrie toch wel wat nare dingen teweeg brengt voor onze wereld.
Als we de gezondheidsreden er allemaal buiten laten, wat vind jij dan van deze levensstijl?
Uit mijn tekst hierboven komt waarschijnlijk wel naar voren dat ik zelf veganistisch ben. Pakweg anderhalf jaar inmiddels. Ik praat dan ook van indoctrinatie omdat ik 24 jaar lang totaal niet bezig ben geweest met hetgeen ik hierboven heb geschreven. Op jonge leeftijd werd gezegd dat het er allemaal bijhoort, associaties met vreselijk leed en alles heb ik altijd ontlopen en ben ik nooit vanzelf tegengekomen. De afgelopen twee jaar heb ik me er meer in verdiept en wil ik absoluut op geen enkele manier meer bijdragen aan deze op propaganda terende moordmachine. Heinrich Himmler, fuhrer van de Schutzstaffel, heeft nota bene zijn ideeën voor de oplossing van het Joodse vraagstuk gehaald uit zijn werkzaamheden als kippenboer. Er is dan ook sprake van een holocaust die al decennialang gaande is voor miljarden dieren. Dat lijkt een stap te ver als je er niet mee bezig bent, maar de vergelijking misstaat niet. Om Holocaust overlevende Isaac Bashevis Singer te citeren: "What do they know - all these scholars, all these philosophers, all the leaders of the world - about such as you? They have convinced themselves that man, the worst transgressor of all the species, is the crown of creation. All other creatures were created merely to provide him with food, pelts, to be tormented, exterminated. In relation to them, all perople are Nazis; for the animals it is an eternal Treblinka."
Ik snap overigens wel enige ergernis die gericht wordt naar de hele veganistische beweging. Ik ben zelf geen fan van idealistische bewegingen, met name omdat er een soort bubbel wordt gecreëerd waarin iedereen elkaar alleen maar schouderklopjes geeft en elkaars biases bevestigd worden. Ik associeer me dan ook maar deels met deze beweging. Ik ben zelf uit Facebook groepen geflikkerd omdat ik een andere mening propageerde of hier en daar ergens een vraagteken bij zette. Dat vind ik het ergste wat er is; als je de mond wordt gesnoerd omdat je niet volledig achter het ideaalbeeld staat. Ik erger me ook aan veganisten die hun identiteit laten domineren door dat ene aspect. "Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.
Hopelijk zet deze trend wel door. Menig lezer zal denk ik versteld staan hoeveel goeds het teweeg zal brengen. Daarvoor moet je het alleen niet door mensen hun strot heen duwen, ook al is het moeilijk te verkroppen dat er intussen nog zoveel leed en destructie wordt aangericht en zal worden aangericht.