Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
119 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
In het geval van mijn opa helaas alleen scharrelen, maar ik probeerde een breder beeld te krijgen.

Thanks, ik heb wel respect voor dat standpunt. :confused:mile:
Klik om te vergroten...
Ik zou ook van zulke kippen wel eieren eten! Ik wil 'later' (als ik groot ben) ook wel zelf kippen als het kan. Maar ik weet dat sommige veganisten dan alsnog geen eieren eten, want als eieren niet worden bevrucht eten kippen ze normaal gesproken zelf op om sterker van te worden (of iets dergelijks). Dus verschilt een beetje per persoon. Net zoals dat sommige veganisten wel biologische honing eten (omdat bijen dreigen uit te sterven) en anderen weer niet.

Toen ik net vegetarisch was 'mocht' ik van mezelf wel vlees eten bijvoorbeeld in een restaurant als ik wist dat het van goed verzorgde dieren uit de buurt kwam, maar dan dacht ik weer iets van 'gevulde aubergine!!!!' of 'PADDESTOELENRISOTTO!!!!' en werd het alsnog een vegetarisch gerecht. :P #life
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zitten veel spellings fouten in en er missen soms woorden maar heb flot doorgeschreven.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil. Geen problemen met vegans dus zolang ze geen problemen hebben met mij. Verder vind ik er eigenlijk niet zoveel van. Waarom moeten we toch altijd maar wat vinden van een ander zijn levensstijl? Laat elkaar toch lekker...
Klik om te vergroten...
Ik zou dit aanpassen naar: "Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij of zij wil, zolang hij of zij anderen hier niet mee schaadt". Persoonlijk ben ik van mening dat je hoort te leven op een manier die goed is voor jezelf, die goed is voor jouw directe omgeving en die uiteindelijk goed is voor de maatschappij. Dit kan je alleen doen door de waarheid te spreken en eerlijk en objectief te zijn richting jezelf. Als er straks over dertig jaar geen leven meer in de oceaan is - wat in principe gewoon is waar we op af stevenen door boven alles de huidige consumptie van vlees en zuivel - dan vraagt iedereen zich af hoe we het zo ver hebben laten komen. Het antwoord is dan: we hebben anderen altijd gewoon lekker laten doen wat zij wilden.

Ik denk echter dat veel mensen het probleem niet zien, omdat ze er niet zo mee bezig zijn en onvoldoende en opzettelijk foutief geïnformeerd zijn. Voor iemand die geïndoctrineerd is, lijkt het al heel snel op onnodige kritiek en bemoeienis.
De waarheid is dat de vlees- en zuivelindustrie boven alle andere industrieën over de hele wereld bijdraagt aan hongersnood, chronische ziekten, complete uitputting van oceanen, destructie van natuurgebieden, vreselijk dierenleed, etc. Er wordt van jongs af aan al ingepeperd dat het eten van vlees en drinken van zuivel doodnormaal is en nodig is voor je ontwikkeling en gezondheid. Deze producten bevatten zeker nodige voedingsstoffen, maar die kunnen ook uit plantaardige producten gehaald worden. Daarnaast bevatten ze ook veel schadelijke voedingsstoffen. Dieetgerelateerde ziektes zijn de grootste doodsoorzaak in westerse gebieden op het moment, maar deze industrieën blijven lobbyen en de overheid corrumperen om mensen de waarheid te onthouden over wat ze in hun lichaam stoppen. Net als de martelingen die plaatsvinden achter gesloten deuren en de wijze waarop dieren geslacht worden. We worden doodgegooid met propaganda van een lachende cartoon-ish koe die zijn melk laat afnemen of een Ben & Jerry's ijsbeker met je deelt. De waarheid is dat die koe niet lacht, maar blij is als ze uit haar lijden verlost wordt. De waarheid is ook dat melk niet 'goed voor elk is' en juist tot een tekort in calcium en een hogere kans op botbreuken en botziekten leidt. Ik ben zelf zeker niet uit op onmiddellijke gedragsverandering, maar wel op attitudeverandering. Ik kan me ergeren aan veganisten die anderen uit blinde woede lopen bashen en geen oog voor de bredere context hebben. Mensen moeten begrijpen wat er gaande is, maar als dat achtergehouden wordt en je geïndoctrineerd bent op jonge leeftijd, dan moet je eerst daar wat aan doen en dan pas kijken wie the message snapt en zijn gedrag aanpast.

HardstyleGabber zei:
Ik heb respect voor de vegans en veganisten. Zelf ben ik het niet en hou wel van een lekker stukje vlees.

Maar ik ben ook van mening hoe meer veganisten/vegans des te meer vlees er word weg gegooid. (Heb in een supermarkt gewerkt en gebeurt veel) en vlees weg gooien is ook zonde, dan is het dier voor niks afgemaakt.
Klik om te vergroten...
Als de vraag structureel afneemt, dan neemt de inkoop ook structureel af en dan neemt het dierenleed en de destructie van onze mooie aardbol ook structueel af.

Mudita zei:
Vegan "het eten van een plant-based dieet." geen vlees, eieren of melk.
Het is tegenwoordig helemaal in.

Zelf zou ik niet vegan gaan, maar ben wel van mening dat we allemaal biologisch vlees zouden moeten kopen aangezien de conventionele vlees industrie toch wel wat nare dingen teweeg brengt voor onze wereld.

Als we de gezondheidsreden er allemaal buiten laten, wat vind jij dan van deze levensstijl?
Klik om te vergroten...
Uit mijn tekst hierboven komt waarschijnlijk wel naar voren dat ik zelf veganistisch ben. Pakweg anderhalf jaar inmiddels. Ik praat dan ook van indoctrinatie omdat ik 24 jaar lang totaal niet bezig ben geweest met hetgeen ik hierboven heb geschreven. Op jonge leeftijd werd gezegd dat het er allemaal bijhoort, associaties met vreselijk leed en alles heb ik altijd ontlopen en ben ik nooit vanzelf tegengekomen. De afgelopen twee jaar heb ik me er meer in verdiept en wil ik absoluut op geen enkele manier meer bijdragen aan deze op propaganda terende moordmachine. Heinrich Himmler, fuhrer van de Schutzstaffel, heeft nota bene zijn ideeën voor de oplossing van het Joodse vraagstuk gehaald uit zijn werkzaamheden als kippenboer. Er is dan ook sprake van een holocaust die al decennialang gaande is voor miljarden dieren. Dat lijkt een stap te ver als je er niet mee bezig bent, maar de vergelijking misstaat niet. Om Holocaust overlevende Isaac Bashevis Singer te citeren: "What do they know - all these scholars, all these philosophers, all the leaders of the world - about such as you? They have convinced themselves that man, the worst transgressor of all the species, is the crown of creation. All other creatures were created merely to provide him with food, pelts, to be tormented, exterminated. In relation to them, all perople are Nazis; for the animals it is an eternal Treblinka."

Ik snap overigens wel enige ergernis die gericht wordt naar de hele veganistische beweging. Ik ben zelf geen fan van idealistische bewegingen, met name omdat er een soort bubbel wordt gecreëerd waarin iedereen elkaar alleen maar schouderklopjes geeft en elkaars biases bevestigd worden. Ik associeer me dan ook maar deels met deze beweging. Ik ben zelf uit Facebook groepen geflikkerd omdat ik een andere mening propageerde of hier en daar ergens een vraagteken bij zette. Dat vind ik het ergste wat er is; als je de mond wordt gesnoerd omdat je niet volledig achter het ideaalbeeld staat. Ik erger me ook aan veganisten die hun identiteit laten domineren door dat ene aspect. "Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.

Hopelijk zet deze trend wel door. Menig lezer zal denk ik versteld staan hoeveel goeds het teweeg zal brengen. Daarvoor moet je het alleen niet door mensen hun strot heen duwen, ook al is het moeilijk te verkroppen dat er intussen nog zoveel leed en destructie wordt aangericht en zal worden aangericht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sally Tessio zei:
"Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.
Klik om te vergroten...
Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren.

Zoals altijd is het weer een kwestie van bewustwording. Velen sluiten hun ogen voor dierenleed, zodat ze door kunnen gaan met wat ze gewend zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Zoals denk ik de meeste mensen, kan ik maar moeilijk het leed van dieren zien. Maar ja, je eet al je hele leven vlees en in je omgeving is het zo gewoon. Niet dat ik het goed praat, zeker niet. Maar dit weegt toch mee in de beslissing om door te gaan of te stoppen, ook al is het een domme reden.

Hopelijk zet deze trend van minder vlees eten door inderdaad. Ik ga me er in ieder geval bewuster mee bezig houden.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik weet inderdaad al dat Gary Yourofsky gestopt is. Hij is wel de man die mij heeft overtuigd. Vind het erg jammer omdat hij veel deed voor de vegan beweging. Hoop dat er nu inderdaad wat meer jongere gaan opstappen en zijn voetpaden gaan volgen.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben nog op de helft van het lezen van alle comments maar zal in het algemeen mijn mening weer even mededelen.

Ten eerste de discussie over dat vlees ongezond is wou ik bewust erbuiten laten omdat ik dit niet van toepassing vind, naar mijn mening (en vele studies) is vlees een gezond product voor ons zolang het maar van gezonde gras-gevoerde dieren is en zonder alle conserveermiddelen. De reden dat vele veganisten zich veel beter gaan voelen (fysiek gezien, niet spiritueel) is omdat ze vaak van conventioneel vlees naar geen vlees gaan en conventioneel vlees is inderdaad SUPER ongezond (antibiotica, stressvol leven, ongezond voer). Als je hier op in gaat met de discussie maar wij aten in de prehistorie een plantaardig dieet dan geef ik je inderdaad gelijk maar dat is inmiddels letterlijk al een aantal miljoenen jaren geleden. Wij zijn sinds we ons als mensheid ontwikkeld hebben tot het maken en gebruiken van "gereedschap" zoals speren gaan jagen op dieren en sindsdien zijn onze lichaam aardig beginnen te ontwikkelen. Als we nog een beetje later gaan in de pre historie hebben we geleerd om dieren en planten te houden (tuinieren, "boerderij") en daardoor begonnen de mensen te leven op één plek in plaats van als nomaden te leven. Toen gingen we een heel tijdperk in van grote ontwikkelingen aangezien de mens langzaam aan de hand zich minder hoefde bezig te houden op jagen en andere dingen kon gaan doen waarop we ons tot nu aan toe ontwikkeld hebben. Zo dat is in eens van veganisme naar een geschiedenis les gegaan haha.

Ten tweede wil ik even mijn mening nog delen over de discussie van: "ja maar vroeger..". Zoals ik al zei ben ik van mening dat vlees eten zeer gezond is (vooral orgaanvlees) en niet dat het veganistisch dieet perse ongezond word gedefinieerd maar dat wij tegenwoordig een keus hebben gekregen is het belangrijkste. Wij kunnen kiezen om veganistisch te gaan eten zonder ziek te worden en dat is juist het punt in mijn ogen. Wij hoeven niet beslist vlees te eten en door veganistisch te gaan eten kunnen we heel veel goede dingen voor de aardbol doen. En ja inderdaad een leeuw eet zijn vlees maar die leeuw weet niet beter en gaat op zijn overleving instinct af maar als die leeuw net als ons niet meer hoefde te overleven dan had die zich over de miljoenen jaren misschien ook wel verder ontwikkeld en een bewustzijn gekregen om de keus te maken tussen het vlees eten of veganisme.

Hiernaast wil ik wel even zeggen dat ik me super hypocriet voel aangezien ik als nog mijn stukje vlees op eet.

Na weer even verder te lezen over het punten van dat we ons vlees moeten koken voor we het kunnen eten, dat klopt. Dit komt omdat we vanaf het begin van ons vlees eten zijn begonnen door het te bakken op vuur. Toen wij in de pre historie vuur ontdekten was dit iets heel goeds omdat we alle bacteriën en gif uit het eten konden koken zodat we het vervolgens konden opeten. Overlevingsinstinct van de wat intelligentere dieren noem ik dat :).
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Yaizer zei:
Spiritualiteit en veganisme:

Veel mensen op dit forum zijn hier mee bezig. Spiritualiteit en vaak in combinatie met trippen maar hoe kan iemand spiritueel zijn als ze deelnemen aan zoveel dierenleed? Drinken melk terwijl dat bedoeld is voor het kalf dat het niet krijgt. Een koe die soort van verkracht wordt voor dat glaasje melk? Hoe kan je vlees eten...bloed...Ja sorry dit is allemaal heel moeilijk te beseffen. "Ja we zijn allemaal het zelfde" Zegt er weer dan eentje. "Moslim...christen...homoseksueel...donker of blank...oh wacht even moet even een hap nemen van m'n biefstuk". Ja we zijn allemaal hetzelfde....maar tel dan die dieren ook mee. En dieren netjes behandelen? Denk je dat de zwarten netjes werden behandeld in de slaven tijd? Of de joden in de concentratie kampen? Ik bedoel als je de slachthuizen....waar alle biggen op een rijtje naar de gaskamers lopen....oh en ze weten wat er te wachten staat. Ze willen allemaal niet doorlopen. Als je nou die biggen vervangt door...joden? Lijkt wel erg veel op een holocaust toch? Oh wacht? Biggen mag ik niet vergelijken met mensen omdat jij vindt dat jij "beter" bent als een big? Ik vind iedereen gelijk en ik maak dus die vergelijking. Hoe kan je dan spiritueel bezig zijn? Hoe kan je naar een hoger "zelf" als jij de oorzaak bent van zoveel leedt. Die koeien huilen drie dagen lang als hun kalf wordt weg gehaald...ze schreeuwen de longen uit hun lijf. Zoveel leedt. Ik zeg niet dat je als vleeseter of vegetariër niet spiritueel kan zijn. Dat kan zeker maar je begrijpt mij punt. Ik vind het scheef dat veel mensen om mij heen "super spiritueel" bezig zijn terwijl ze deelnemen aan al dat leedt. Of dat iemand zegt: "Ja ik ben wel echt een dierenvriend". Schei uit. Sorry....oh ook sorry dat ik zo boos word hier om maar ik ben soms boos om de kortzichtigheid van mensen en ik moet maar mijn mond houden elke keer als iemand vlees eet en dat doe ik. Ik doe gewoon dood-normaal want ik wil geen opmerkingen van: "Laat mij gewoon met rust".
Klik om te vergroten...

Spiritualiteit gaat niet over voeding of dingen die we doen. Het doel is meestal om enlightend te worden, en om dit het beste te beschrijven is dit een "dimensie" waar geen oordelen of überhaupt woorden bestaan. Haal je eigen perceptie van de wereld vandaan, haal je herinneringen weg, haal je ego weg, haal je lichaam weg en je houdt simpel gewoon; " " over.

Er zijn inderdaad wel wat meningen dat het veganisme iets goeds kan doen voor je spiritualiteit maar als we het vanuit een meditatief perspectief gaan bekijken is dit meteen alweer een oordeel.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Weer iets vergeten te typen. Wat ik nou echt verschrikkelijk vind is dat we net Hitler zijn alleen fokken we de dieren om ze vervolgens te volproppen in 10 cm² en dan te slachten.

Daarom verkies ik biologisch vlees, kijk eens naar iers rundvlees bijvoorbeeld.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#9
En dat cholesterol verhaal, omg. Ten eerste een ei bevat ongeveer 300-400 mg cholesterol.
Ten tweede is die statement gebaseerd op een studie van 50 jaar geleden waar random mensen werd getest.
Trans-vet is hier de schuldige voor al die bloed en vaatziekten, als je een studie doet waar iemand cholesterol en trans-vet en dit en dat tegelijk eet hoe wil je dan goed bepalen welke de boosdoener is. Vandaar dat ze inmiddels al weer jarenlang tegenbewijs hebben.

Als je een studie leest bekijk dan ook goed hoe het is gedaan, door wie/wat het gesponsord is.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik bedoelde dat wij terug kunnen kijken op onszelf/ons gedrag. Een dier doet gewoon wat zijn instinct hem ingeeft. Wij kunnen er bij stilstaan of wat we doen ook goed voor een ander is.

Dat een roofdier een ander wezen bruut afmaakt vind ik dus heel wat anders dan dat een mens een ander wezen bruut afmaakt. Dat is afdalen naar het niveau van een dier en niet de verantwoordelijkheid nemen die je hebt als "hoger" wezen. Daarbij: dieren die andere dieren afmaken zorgt niet voor een onbalans in de natuur. Mensen kennen echter nergens mate in en we zijn dus hard op weg om deze planeet naar de vernieling te helpen door de onbalans die we creëeren.
Klik om te vergroten...

Bedankt nu kan ik het weer nog beter uitleggen.
Dat een dier een ander dier afmaakt is part of the life cycle. Wij mensen hebben deze life cycle kunnen doorbreken en kunnen dingen dus bewerken waardoor het uit balans is geraakt. Zien wij ergens een life cycle in het massamoorden?


Erg jammer dat er als nog allemaal gezondheidsclaim berichten worden gepost desondanks ik er duidelijk bijgezet heb dat ik dat buiten de discussie wou houden. Ik sluit mijn mening hierbij af en ga (proberen :P) om hier niet meer op te reageren.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb een tijdje geleden ook een uitgebreide documentaire gezien over vlees eten en of dat nu wel/niet gezond is (maar ik weet niet meer hoe die heette?). Daaruit bleek dat als je één keer in de zoveel weken een plakje rood vlees op brood neemt dat het beste is eigenlijk.

Hee en Yaizer niet zo ongeduldig hè, staat nog op m'n watchlist :wink: Cowspiracy al wel gezien maar ja zo'n docu is toch wel weer een hele zit.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#12
"is vlees een gezond product voor ons zolang het maar van gezonde gras-gevoerde dieren is en zonder alle conserveermiddelen."

Dit is niet waar, punt. Vlees is ongezond en dit is een feit. Ik denk dat je je minder druk hoeft te maken om de conserveermiddelen of antibiotica.

In Amerika sterft 55-60% aan hart of vaat ziektes...van de vleeseters. Bij veganisten is dat >5%. Dit zegt wat. Veganisten krijgen 0 cholesterol binnen via hun voeding. Dit zegt wat. Er zijn tientallen studies van de Amerikaanse overheid en andere instanties die laten zien dat vlees eigenlijk niet goed is voor je.

Cholesterol is gewoon niet goed voor je...geen elke milligram heb je er van nodig. Je lichaam maakt zelf wat aan en dat is genoeg.

Ik snap niet dat niemand bij aangeraden documentaire "What the health" wil zien :( Hij is best leuk!!!

Als iemand hem heeft gezien, kan diegene mij een berichtje sturen...ben benieuwd wat je er van vindt!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me nog maar op enige manier in de topic te mengen, maar ik kan het niet laten aangezien het gezondsstandpunt over vlees wel erg ongenuanceerd vermeld wordt hier. Rood vlees dat bewerkt is, is bewezen erg slecht voor je hart en bloedvaten te zijn. Onbewerkt rood vlees en wit vlees is helemaal niet zo ongezond voor je mits je er natuurlijk niet teveel van eet.

Overigens vind ik de vraag of vlees goed of slecht voor je gezondheid is totaal irrelevant in deze discussie, dat is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Dat is net zoiets als met roken, dat moet je ontmoedigen maar laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets doen wat goed of slecht voor je is. Houd het lekker bij de effecten van vlees op het mileu en uiteraard het dierenleed, daarmee hebben jullie al voldoende argumenten. Door er nog meer irrelevante dingen bij te halen die ook nog eens niet volledig juist zijn maak jullie je punten alleen maar minder sterk. Focus je op de argumenten die er toe doen.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me nog maar op enige manier in de topic te mengen, maar ik kan het niet laten aangezien het gezondsstandpunt over vlees wel erg ongenuanceerd vermeld wordt hier. Rood vlees dat bewerkt is, is bewezen erg slecht voor je hart en bloedvaten te zijn. Onbewerkt rood vlees en wit vlees is helemaal niet zo ongezond voor je mits je er natuurlijk niet teveel van eet.

Overigens vind ik de vraag of vlees goed of slecht voor je gezondheid is totaal irrelevant in deze discussie, dat is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Dat is net zoiets als met roken, dat moet je ontmoedigen maar laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets doen wat goed of slecht voor je is. Houd het lekker bij de effecten van vlees op het mileu en uiteraard het dierenleed, daarmee hebben jullie al voldoende argumenten. Door er nog meer irrelevante dingen bij te halen die ook nog eens niet volledig juist zijn maak jullie je punten alleen maar minder sterk. Focus je op de argumenten die er toe doen.
Klik om te vergroten...

Amen, dit was dus mijn hele bedoeling van dit topic. Om eens mensen stil te laten staan bij het effect op het milieu in plaats van of het nou gezond of ongezond is. Vandaar ook dat ik het meteen bij de openingspost neergezet had.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mudita zei:
Amen, dit was dus mijn hele bedoeling van dit topic. Om eens mensen stil te laten staan bij het effect op het milieu in plaats van of het nou gezond of ongezond is. Vandaar ook dat ik het meteen bij de openingspost neergezet had.
Klik om te vergroten...
Jammer he dat dit dan toch zoveel wordt aangehaald in dit topic. Helaas zie je vaak dat wanneer mensen fanatiek voorstander van iets zijn dat ze dan zoveel mogelijk argumenten op tafel moeten gooien in de veronderstelling dat dit hun punt sterker maakt, terwijl dit vaak juist eerder averechts werkt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Agree on that! Drugs is ook ongezond en dat gebruiken we ook met zijn allen.... :lolol:
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psychedelibee zei:
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me nog maar op enige manier in de topic te mengen, maar ik kan het niet laten aangezien het gezondsstandpunt over vlees wel erg ongenuanceerd vermeld wordt hier. Rood vlees dat bewerkt is, is bewezen erg slecht voor je hart en bloedvaten te zijn. Onbewerkt rood vlees en wit vlees is helemaal niet zo ongezond voor je mits je er natuurlijk niet teveel van eet.

Overigens vind ik de vraag of vlees goed of slecht voor je gezondheid is totaal irrelevant in deze discussie, dat is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Dat is net zoiets als met roken, dat moet je ontmoedigen maar laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets doen wat goed of slecht voor je is. Houd het lekker bij de effecten van vlees op het mileu en uiteraard het dierenleed, daarmee hebben jullie al voldoende argumenten. Door er nog meer irrelevante dingen bij te halen die ook nog eens niet volledig juist zijn maak jullie je punten alleen maar minder sterk. Focus je op de argumenten die er toe doen.
Klik om te vergroten...

Totaal mee eens maar zoals je zegt bij roken "dat moet je ontmoedigen".

Vlees heeft bij de meeste mensen een beeld dat het "nodig" is en "gezond" is. Als iedereen de feiten weet en er dan voor kiest...doe je ding! Zelfde met roken en drugs gebruiken maar het wordt de mensen geen eens duidelijk gemaakt.

Maar ja meng mij misschien ook te veel in dit topic :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vraag me wel al heel lang af waar de overheidscampagnes blijven om minder vlees te eten. Het gaat altijd alleen maar om stroom- en waterverbruik gewoon in en rondom je huis. Terwijl minder vlees eten echt fucking veel meer scheelt.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
Ik vraag me wel al heel lang af waar de overheidscampagnes blijven om minder vlees te eten. Het gaat altijd alleen maar om stroom- en waterverbruik gewoon in en rondom je huis. Terwijl minder vlees eten echt fucking veel meer scheelt.
Klik om te vergroten...

Wordt ook uitgelegd in de documentaire "What the health".

De wereld draait momenteel op geld en zieke mensen zijn één van de grootste inkomsten bron ooit.
In Amerika gaat meer als de helft ooit dood aan hart of vaat ziektes (oorzaak = dierlijke producten). Dus we nemen even ruim 170 miljoen mensen. Iedereen slikt daarvoor op het einde van zijn leven wel zeker meer als een jaar (sommige echt jaren) en veel mensen hebben ook nog is een operatie van 15.000 euro....sommige mensen meerderen. Dokters bezoeken...ga maar door.

Maar even ruim geschat hé iedereen betaald dan maar 2000 euro ervoor (wat echt ver eronder zal zitten).
170.000.000 x 2000 = 340.000.000.000 euro (of dollar). Dit is dus ruim geschat en ver onder wat het echt zal zitten maar zo heb je even een beeld ervan om hoe veel geld het nou gaat.

Stel je voor als men gemiddeld 10.000 euro er aan kwijt is (sommige operatie, sommige jarenlang aan de medicatie etc.) best een redelijk getal voor de ziektekosten.

170.000.000 x 10.000 = 1700.000.000.000.

1700 miljard dus. (dit natuurlijk over een hele lange tijd).

Het draait om geld. Dit is misschien allemaal erg zweverig en hocus pocus maar het zijn feiten. De wereld draait om geld deze dagen.

De documentaire "what the health" ondersteund dit concept beter en heeft betere informatie.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Plants can use underground communication to find out when neighbors are stressed

https://phys.org/news/2018-05-underground-neighbors-stressed.html

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."