Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
112 weergaven
18-5-2026
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Psychedelibee zei:
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om me nog maar op enige manier in de topic te mengen, maar ik kan het niet laten aangezien het gezondsstandpunt over vlees wel erg ongenuanceerd vermeld wordt hier. Rood vlees dat bewerkt is, is bewezen erg slecht voor je hart en bloedvaten te zijn. Onbewerkt rood vlees en wit vlees is helemaal niet zo ongezond voor je mits je er natuurlijk niet teveel van eet.

Overigens vind ik de vraag of vlees goed of slecht voor je gezondheid is totaal irrelevant in deze discussie, dat is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Dat is net zoiets als met roken, dat moet je ontmoedigen maar laat mensen lekker zelf bepalen of ze iets doen wat goed of slecht voor je is. Houd het lekker bij de effecten van vlees op het mileu en uiteraard het dierenleed, daarmee hebben jullie al voldoende argumenten. Door er nog meer irrelevante dingen bij te halen die ook nog eens niet volledig juist zijn maak jullie je punten alleen maar minder sterk. Focus je op de argumenten die er toe doen.
Klik om te vergroten...

Amen, dit was dus mijn hele bedoeling van dit topic. Om eens mensen stil te laten staan bij het effect op het milieu in plaats van of het nou gezond of ongezond is. Vandaar ook dat ik het meteen bij de openingspost neergezet had.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mudita zei:
Amen, dit was dus mijn hele bedoeling van dit topic. Om eens mensen stil te laten staan bij het effect op het milieu in plaats van of het nou gezond of ongezond is. Vandaar ook dat ik het meteen bij de openingspost neergezet had.
Klik om te vergroten...
Jammer he dat dit dan toch zoveel wordt aangehaald in dit topic. Helaas zie je vaak dat wanneer mensen fanatiek voorstander van iets zijn dat ze dan zoveel mogelijk argumenten op tafel moeten gooien in de veronderstelling dat dit hun punt sterker maakt, terwijl dit vaak juist eerder averechts werkt.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Hoezo citeer je mijn post hierbij? Snap de link even niet helemaal.
Klik om te vergroten...

Foutje. :wink: Ik citeerde hem, jouw post kwam hier per ongeluk bij.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
https://theconversation.com/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Elpee zei:
Foutje. :wink: Ik citeerde hem, jouw post kwam hier per ongeluk bij.
Klik om te vergroten...
Ah vandaar.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Elpee zei:
Ik heb mijn best gedaan nader tot elkaar te komen, helaas blijf jij voor mij de eeuwig zeikende veganist. Prettige wedstrijd verder!

Ga vooral door met zout op de slakken leggen. Ik ben oprecht in de veronderstelling dat jij veganisme juist in een negatief daglicht zet. Met jou valt gewoon discussie te voeren, het is nooit genoeg voor jou.
Klik om te vergroten...
Erg volwassen. Het enige waar ik op doel is dat je totaal niet onderbouwt waar je het over hebt. Als je daar niet mee geconfronteerd wilt worden dan houdt het snel op. Hoef je niet zo kinderachtig over te doen en je meteen zo persoonlijk aan te trekken. Als ik zeg dat je apathisch bent dan doe ik dat omdat je zelf al aangeeft dat je dat bent en het allemaal wel prima vindt. Je trekt het je veel te persoonlijk aan, vrij lachwekkend als je het mij vraagt.
Types zoals ik zorgen ervoor dat jij verzorgd kan worden als je een beroerte krijgt. Types zoals jij zijn zo apathisch dat je zoiets nooit opgezet krijgt. Dat is prima, maar dan is zo getriggered raken wel een beetje genant naar mijn mening. Je hebt overigens ook totaal je best niet gedaan om nader tot elkaar te komen. X'D Vond je dat erop lijken? Mission failed, we'll get em next time.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sally Tessio zei:
Erg volwassen. Het enige waar ik op doel is dat je totaal niet onderbouwt waar je het over hebt. Als je daar niet mee geconfronteerd wilt worden dan houdt het snel op. Hoef je niet zo kinderachtig over te doen en je meteen zo persoonlijk aan te trekken. Als ik zeg dat je apathisch bent dan doe ik dat omdat je zelf al aangeeft dat je dat bent en het allemaal wel prima vindt. Je trekt het je veel te persoonlijk aan, vrij lachwekkend als je het mij vraagt.
Types zoals ik zorgen ervoor dat jij verzorgd kan worden als je een beroerte krijgt. Types zoals jij zijn zo apathisch dat je zoiets nooit opgezet krijgt. Dat is prima, maar dan is zo getriggered raken wel een beetje genant naar mijn mening.
Klik om te vergroten...

''Types zoals ik'', leg dat ff uit?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb wel degelijk geprobeerd nader tot elkaar te komen. Wellicht vond je m'n antwoorden onverschillig, maar accepteer dat gewoon joh. Leven en laten leven, nietwaar? Ik ben niet zozeer getriggerd, maar je blijft met je belerende vingertje wijzen hoe het beter kan en moet en dat ik me naar jouw zin niet voldoende onderbouw. Volgens mij heb je mijn vorige bericht selectief gelezen... Weet je? Het is prima je idealen na te streven, maar heb het idee dat je veel te fanatiek bent, waardoor je juist mensen afstoot ipv aantrekt en dat is toch wat je wilt volgens mij? Ik zie jou als een soort extreme veganist. Ik hoop voor jou dat je een beetje smelt in de loop der jaren, zal het leven wat draaglijker maken, lijkt mij.

Probeer het verschil tussen @Mindless en jou in een discussie te zien. Jij bent continu anderen op hun imperfecties aan het wijzen. Nobel hoor, maar niemand is roomser dan de Paus. Probeer de ander ook een beetje te begrijpen en probeer te begrijpen waar gedrag vandaan komt, ongeacht of dit al dan niet niet terecht is. Natuurlijk hoort men elkaar met woorden bestrijden in een discussie, maar in mijn optiek sla je een beetje door.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
Elpee zei:
Types zoals ik, leg dat ff uit?
Klik om te vergroten...
Je geeft zelf al aan dat je bepaalt gedrag - consumptiegedrag in deze - voor jezelf probeert (jouw woordgebruik) te rechtvaardigen. Dat lukt in principe niet, wat duidelijk wordt uit de dissonantie in al je berichten, maar vervolgens blijf je toch doen wat je doet. Je hebt kennelijk een hekel aan wereldverbeteraars en vindt zelf dat iedereen lekker onverstoord zij gang moet gaan. Daaruit blijkt toch dat je niet progressief in bent gesteld en er niet op jou hoeft te worden gerekend op dat vlak?
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sally Tessio zei:
Je geeft zelf al aan dat je bepaalt gedrag - consumptiegedrag in deze - voor jezelf probeert (jouw woordgebruik) te rechtvaardigen. Dat lukt in principe niet, wat duidelijk wordt uit de dissonantie in al je berichten, maar vervolgens blijf je toch doen wat je doet. Je hebt kennelijk een hekel aan wereldverbeteraars en vindt zelf dat iedereen lekker onverstoord zij gang moet gaan. Daaruit blijkt toch dat je niet progressief in bent gesteld en er niet op jou hoeft te worden gerekend op dat vlak?
Klik om te vergroten...

I rest my case.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#10
Elpee zei:
I rest my case.
Klik om te vergroten...
Dan moet je die eerst bepleiten.

Wat je zegt over wereldverbeteraars zegt alles over de reden dat je je dit zo aantrekt. De wereld zien verbeteren is iets wat iedereen wil, tenzij je compleet destructief en wraakzuchtig ingesteld bent, en dat ben jij niet. Daaruit blijkt dus dat het puur en alleen om de confrontatie met het morele dilemma zelf draait waar je een hekel aan hebt. Iemand die sensible denkt die focust zich niet op die confrontatie. Maar dat doe jij helaas niet, wat duidelijk wordt uit de constante strijd die je voert tussen de 'wij' groep en de 'zij' groep. Het gaat niet om wat een groep denkt en wat jij van die groep vindt, het gaat om wat er inhoudelijk over het onderwerp gezegd kan worden.

De enige reden dat je iets tegen een 'wereldverbeteraar' zou kunnen hebben is wanneer die geen idee heeft waar die over ouwehoert en puur op gevoel en ongefundeerd gaat lopen roepen, wat meestal het geval is. Denk bijvoorbeeld aan een kleine groepering transgenders die claimen dat het wijdverspreide propaganda is dat ons geslacht een biologische basis heeft en dat je om die reden elke identiteit aan kan nemen die je wilt. Een dergelijke groepering heeft in Canada al een wetsvoorstel door weten drukken dat je daar strafbaar bent als je niet naar een transgender refereert op de manier die diegene wilt. Denk bijvoorbeeld aan "ziiiiirrrrr" of "dirrrrrr" zeggen in plaats van "hij" of "zij". Er zijn gebieden in Canada die die idiotie dusdanig door hebben gevoerd dat je een boete krijgt voor het plegen van een hate crime als je niet precies zegt wat die transgenders willen dat je zegt. Dat zijn de type wereldverbeteraars die de wereld juist onbedoeld kapotmaken en waar je een hekel aan kan hebben. Als ik in jouw optiek ook alleen maar naïef ouwehoer en een enorme blinde vlek heb, dan kan je me daarop aanpakken. Ik zeg niet de waarheid in pacht te hebben, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn veganistische ideeën en manier van leven de wereld zouden verbeteren. De data is heel duidelijk. Op dit moment maken we op een enorm tempo onze aardbol kapot en putten we onze oceanen volledig uit. De vlees- en zuivelindustrieen zijn daar de grootste speler in. Daarnaast sterven in westerse maatschappijen mensen het vaakst aan dieetgerelateerde ziekten. En daarbij verlos je miljarden dieren uit hun lijden door ze niet langer op 5000x schaal Auschwitz te martelen en om te brengen. Als je met goede argumenten weet te komen die maken dat de hele visie toch de wereld geen betere plek maakt, dan zie ik die graag langskomen. Als je er inhoudelijk niet aan kan twisten dan moet je ook een man zijn en je rancune richting de boodschapper naast je neer leggen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Elpee zei:
Ok, ik lees wat jullie schrijven. Zijn jullie in de veronderstelling dat de mensheid uit (geveinsde) onwetendheid handelt of uit perversiteit? Veganisten distantiëren zich van het overgrote deel van de mensheid. Is dat ook niet een tikkeltje arrogant? Ik bedoel, naar alle waarschijnlijkheid hebben jullie voorouders vlees gegeten. Daar zijn jullie uiteindelijk een product van, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Vergeet niet waar je vandaan komt, zegt men wel eens. :kissingcat:
Klik om te vergroten...
Wat is er überhaupt erg aan om je op sommige punten te distantiëren van het overgrote deel van de mensheid? Ik denk dat dat juist goed is, want de 'grote stroom' doet veel verkeerde dingen. Deze maatschappij is gericht op zo veel mogelijk consumeren en ook graag nog zo snel mogelijk ook, of een ander (mens/dier) daardoor lijdt maakt niet uit. Ons genot staat voorop. Daar distantieer ik me graag van.

Mindless zei:
Oh man... kaasss :tongueout:

Maar ik heb het geluk dat ik buikkramp krijg van kaas, dus dat is al geen issue meer. Wat betreft vlees merk ik dat ik er gewoon steeds minder zin in krijg. Eerst eens geprobeerd niet meer bij het avondeten. Dat beviel hartstikke goed. Geen vol en moe gevoel meer 's avonds. Nu laatst eigenlijk mede door dit topic ook gestopt met vleesbeleg (ben nu helemaal van de hummus haha), wat ook weer erg goed bevalt. Dus stond ik er laatst even bij stil: eigenlijk ben ik bijna al vegetariër nu. :P
Klik om te vergroten...
Haha ik ben trots op je! Kaas is inderdaad echt een struggle. Ik eet het heel af en toe nog, maar wel met steeds meer tegenzin. Hoe meer kennis je opdoet over de bio industrie, hoe meer je dat associeert met wat er op je bordje ligt, en hoe minder graag je het nog wil eten... En tegelijkertijd verbaas ik me er dan over dat zo weinig anderen dit inzien! Ik vind het af en toe onbegrijpelijk waar we allemaal aan meedoen.
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
(Bijv., de biologische pesto is vegan, evenals de fairtrade curry. Paprikachips dan weer bijna nooit! Hoe meer je van dit soort dingen weet, hoe makkelijker.)

missPanda zei:
Ik kan me niet voorstellen dat een veganist een teek of parasiet-worm als gelijkwaardig aan de mens ziet. En bv plankton?

Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van kweekvlees. Dat is vlees dat in een lab wordt gekweekt uit stamcellen. Er hoeft dus geen enkel dier voor gefokt of gedood te worden. Zouden veganisten en vegetariërs dat wel eten?
Klik om te vergroten...
Je kunt er denk ik echt niet onderuit dat je af en toe een vlieg plet of zo :P Ik zou gefokt vlees wel eten, hoor!

Yaizer zei:
Waarom doet men dan zo raar over honden? Ik zie er echt geen verschil in. Als je koeien-vlees eet moet je ook de ander respecteren dat hij of zij een hond eet.
Klik om te vergroten...
Ah man, daar erger ik me ook altijd zo aan! Een collega van me zei laatst dat ze de ene dieren nu eenmaal knuffelbaarder vond dan andere dieren.. Ik moest echt op mijn tong bijten omdat ik anders een beetje te boos zou reageren zo random tijdens de lunch.

Leuke discussie trouwens hierboven! Om een positieve noot erin te gooien: ik had vanavond een plantaardige eiwitshake na het hardlopen met chocoladesmaak en ik had er bevroren banaan en aardbeien in gedaan en cacao, en het was echt goddelijk. Net een chocolademilkshake MAAR DAN zonder suiker EN goed voor mijn spieren. Ik zeg je is fissa. Je hebt echt geen vlees nodig. Nu ga ik slapen. Doeg.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
ZERO- zei:
Maar het lijkt me nog altijd beter om in stappen vega of vegan te worden dan in 1 klap. Je moet er wel een beetje wegwijs in worden en extreem streng zijn voor jezelf is ook arelaxt.
Klik om te vergroten...
Ja, ben ik het heel erg mee eens. Het is al erg goed als mensen erover nadenken en dat soort afwegingen maken op weg naar een ethischer dieet. Dat het allemaal niet in één keer gaat is zeker oké. Laat je dan ook niet ontmoedigen door de verdwaalde vegan die daar op- en aanmerkingen over heeft, dat is iemand die totaal niet snapt wat er voor nodig is om gedrag te veranderen. Er zullen absoluut mensen zijn die in één keer 180 graden kunnen draaien, die ken ik ook wel. Maar een hoop mensen zullen problemen krijgen met hun voeding en de intake van voldoende voedingsstoffen. Alles op zijn tijd dus. Ook flexitariers (zo heten ze, dacht ik?) of mensen die überhaupt gewoon minderen met de consumptie van vlees- en zuivelwaren dragen al erg bij.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Elpee zei:
Ga vooral door met op alle slakken zout leggen.
Klik om te vergroten...

Not vegan.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Elpee zei:
Het dier wordt zolang wij mensen bestaan ingezet voor menselijke behoeften. Dierenlevens worden geofferd om mensenlevens te redden en dat is volledig toelaatbaar als dit de enige mogelijkheid is om medicijnen te produceren of behandelmethoden te testen. Dus ja, ze zijn ondergeschikt aan de mens.

Wellicht is het wat flauw van me om dit als argument aan te dragen, omdat we het over het consumeren van vlees hebben. Maar ook hier vind ik dat je het kan rechtvaardigen. Als je bijvoorbeeld een sporter bent komt een regelmatig stukje vlees zeer van pas ten behoeve van je lichaam. Kan me tegelijkertijd voorstellen dat dit voor jou redelijk egocentrisch overkomt.

Ik vind je zeker niet kortzichtig, eerder ruimdenkend; ik heb wel respect voor je idealen.
Klik om te vergroten...

Deze opmerking maakt me een beetje "boos". Wat maakt een dier ondergeschikt tegenover ons?
We zouden beter geen medicijnen moeten kunnen maken, of er zou een ziekte moeten komen die we niet kunnen oplossen tot er 70% van de mensheid is afgestorven.

Overbevolking is zelfs een groter probleem dan een simpel stukje vlees eten. Geen vlees eten ten goede van de maatschappij zou niet eens moeten hoeven. Wij als de mens zijnde hebben ons helaas zo ontwikkeld dat niks ons kan aanpakken behalve ziekten die we niet kunnen oplossen. De mensheid blijft maar groeien en op vandaag de dag verricht die overbevolking al een hele serie aan problemen. Over 500 jaar moeten de mensen op mars gaan wonen willen we nog wat ruimte overhouden. De zee zal langzaam aan de hand telkens meer dichtgegooid moeten worden.


Wij zijn niet meer en niet minder waard dan alle andere dingen die bestaan.


edit: Excuses dat ik niet meteen op alles ga reageren, heb hier niet veel tijd voor.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#15
ZERO- zei:
Zeg vegans, hoe doen jullie het in restaurants? Ik ga nu elke keer voor het gerecht waarop ik het minst kans heb op iets dierlijks erin. Maar is het in sommige restaurants niet heel onmogelijk om iets zonder dierlijke producten te regelen?
Klik om te vergroten...

Ben geen vegan. Maar zou je niet gewoon bij bepaalde gerechten kunnen vragen of het zonder vlees is? Of dat ze het zonder vlees willen serveren.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vegan is natuurlijk niet alleen zonder vlees, maar geen enkel dierlijk product, dus ook geen kaas, melkproducten zoals room en boter, eieren, etc. Dat maakt het soms wat lastiger om ter plekke dat te regelen, want dan houd je vaak alleen een losse aubergine over ofzo haha. Je kunt het beste vooraf bellen om te vragen of het mogelijk is er veganistisch te eten, en daarbij duidelijk uitleggen wat je wel of niet eet. Soms vinden koks het alleen maar leuk als ze eens een uitdaging 'buiten de kaart om' hebben :wink: Alleen is dat ter plekke zonder voorbereiding soms wat moeilijker. Wij gaan vaak naar restaurants waarvan we weten dat ze vegan gerechten hebben, dus speciale vega(n) restaurants of iets Indisch of Nepalees bijvoorbeeld.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO- zei:
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.
Klik om te vergroten...

Lekker bezig

Ja het is ook enorm makkelijk als je er gewend aan bent geraakt...of tenminste het is gewoon "normaal".

Met de gedachte hoeveel dierenlijd je er mee voorkomt en wat je voor de aarde doet en je lichaam. Goed bezig echt waar!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
Nou ik eet inmiddels wel helemaal vegan hoor jongons. :handok: Wat een eitje als je eraan gewend bent.
Klik om te vergroten...
Goed bezig!

Ik eet steeds vaker vegetarisch tegenwoordig en probeer ook steeds vaker totaal vegan te eten. Maar totaal vegan vind ik toch nog wel een uitdaging, vooral omdat je bij alles wat voorverpakt is op de verpakking moet kijken of er niet iets dierlijks in zit. Zo dacht ik laatst een keer een vegan dag te hebben, had een voorverpakte ovenschaal met groente gekocht en bij thuiskomst bleek dat er melk door grilolie zat... Hoe dan!?!

Volledig vegetarisch of vegan vind ik sowieso nog wel lastig omdat ik vlees, vis en kaas echt zo ontzettend lekker vind. Maar ik vind het al een enorme verbetering van mezelf dat ik dat soort niet dingen niet meer standaard elke dag eet zonder er over na te denken.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vegan "het eten van een plant-based dieet." geen vlees, eieren of melk.
Het is tegenwoordig helemaal in.

Zelf zou ik niet vegan gaan, maar ben wel van mening dat we allemaal biologisch vlees zouden moeten kopen aangezien de conventionele vlees industrie toch wel wat nare dingen teweeg brengt voor onze wereld.

Als we de gezondheidsreden er allemaal buiten laten, wat vind jij dan van deze levensstijl?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."