Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
129 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sally Tessio zei:
"Ik ben veganist." Nee, ik ben gewoon Sally Tessio en ik eet toevallig geheel plantaardig.
Klik om te vergroten...
Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren.

Zoals altijd is het weer een kwestie van bewustwording. Velen sluiten hun ogen voor dierenleed, zodat ze door kunnen gaan met wat ze gewend zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Zoals denk ik de meeste mensen, kan ik maar moeilijk het leed van dieren zien. Maar ja, je eet al je hele leven vlees en in je omgeving is het zo gewoon. Niet dat ik het goed praat, zeker niet. Maar dit weegt toch mee in de beslissing om door te gaan of te stoppen, ook al is het een domme reden.

Hopelijk zet deze trend van minder vlees eten door inderdaad. Ik ga me er in ieder geval bewuster mee bezig houden.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben zoieso van mening dat ieder zijn eigen mening mag hebben en mag doen en laten wat diegene zelf wil.

Maar ik ben van mening dat vlees iets is wat we nodig hebben. Althans het is de "easy way" om aan bepaalde voedingsstoffen te komen. Het hoort bij "the circle of life".

Ik vraag veganisten en vegatariers altijd, dus een leeuw moet ook maar veganist worden? Waarop er meestal geantwoord word, nee dat is de natuur "zo zijn dieren". Maar mensen vergeten best vaak dat wij ook dieren zijn. En ondanks dat wij de aarde vormen naar hoe wij willen hoe de aarde er uitziet betekent dat niet dat we geen natuur zijn. Wij zijn net zo dier als die leeuw is die een rendier op brutere en pijnlijkere wijze dood dan wij een koe doden. Nu weet ik dat er veel dieren geen normaal leven krijgen als ze de vlees industrie in komen. Toch worden er steeds meer stappen ondernomen om dat te veranderen.

Ik vind vlees te lekker om op te geven en kies een lekker stuk vlees boven een lapje sla.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Dat is denk ik een groot deel van het probleem. Voor veel mensen is het niet enkel ander gedrag aannemen, maar een andere identiteit aannemen. En je ziet het ook bij de mensen die wel vlees eten en hier hun identiteit uit halen. In plaats van dat ze het gewoon beschouwen voor wat het is: een keuze in wat je eet, wordt het gezien als wat ze daadwerkelijk zijn: een vleeseter. Voor velen zit er nog steeds een soort status aan vlees eten. Een echte man eet gewoon vlees, punt. Als je dat niet doet ben je een hippie, een mietje. Het is letterlijk holbewoner gedrag. Niet het vlees eten op zich, maar je willen bewijzen tegenover de groep, de meerderheid. Te onzeker om een individueel te zijn. En ja, dat gebeurd ook bij veganisten. Maar zij berokkenen tenminste geen leed bij dieren.
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens. We associëren nog heel veel met het bestaan van onze voorouders en wat zij deden om te overleven. De succesvolle man van tegenwoordig haalt een pre-styler, heat protector en regular wax door zijn haar voordat hij het styled met behulp van een keramische föhn en style brush. Ondertussen wil hij ook nog op enige wijze zijn mannelijkheid etaleren. Ik ken zat gozers die op zichzelf gaan wonen en alleen maar benadrukken dat ze 's avonds wel een flink stuk vlees moeten eten. Toen ik zelf vlees at werd ik ook weleens voor watje uitgemaakt als ik een bepaald stuk vlees te taai vond. Die associatie met mannelijkheid en onze voorouders is er nog steeds. Als je er objectief over nadenkt, dan slaat het eigenlijk nergens op. Rondom de IJstijd was er helemaal geen grond om op te verbouwen of knollen en vruchten te verzamelen. De gemiddelde holbewoner had echt geen zin om met een paar stamleden een mammoet te lijf te gaan. Maar als je verhongert omdat je verzaakt op jacht te gaan of doodvriest omdat je geen vacht hebt die je warm houdt, dan ga je vanzelf wel op stap. Vergelijk dat met de huidige samenleving en je kunt eigenlijk in elke winkel alles halen wat je zo snel kunt bedenken. Voor het vlees hoef je ook niks mannelijks meer te doen; het dier zelf van zijn leven beroven laat je aan iemand anders over en het vlees is al keurig gesneden in plastic gewikkeld. Ook het gebruiken van vachten van dieren vandaag de dag voor bontkragen en bontjassen is ontzettend onnodig en doodzielig. Veel knaagdieren worden levend gekookt en gevild, zodat hun vacht makkelijker van hun lijf gescheurd kan worden.

Mindless zei:
Zoals altijd is het weer een kwestie van bewustwording. Velen sluiten hun ogen voor dierenleed, zodat ze door kunnen gaan met wat ze gewend zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Zoals denk ik de meeste mensen, kan ik maar moeilijk het leed van dieren zien. Maar ja, je eet al je hele leven vlees en in je omgeving is het zo gewoon. Niet dat ik het goed praat, zeker niet. Maar dit weegt toch mee in de beslissing om door te gaan of te stoppen, ook al is het een domme reden.

Hopelijk zet deze trend van minder vlees eten door inderdaad. Ik ga me er in ieder geval bewuster mee bezig houden.
Klik om te vergroten...
Ik heb me een tijdlang best intensief beziggehouden met het hele onderwerp. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik het niet kon aanzien en het me zeer verdrietig en pessimistisch maakte. Als je het ene moment ziet hoe een koe zonder narcose van zijn scrotum wordt ontdaan of een stalen pin ongecontroleerd door haar schedel krijgt geschoten en daarna half bij bewustzijn haar strot langzaamaan wordt opengesneden, dan wordt je heel erg somber als je iemand anders al smakkend een burger bij de McDonalds naar binnen ziet werken. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me daar niet langer mee ga confronteren, maar mezelf voorgehouden dat als dat niet goed genoeg voor mijn ogen is dat het ook niet goed genoeg voor mijn maag is.
Wat jouw positie betreft, begrijp ik waar je vandaan komt en vind ik het goed dat je wel de dissonantie ervan inziet. Ik hoop zelf dat mensen zoals jij uiteindelijk naar hun hart luisteren. Het is wel al heel goed dat je ermee bezig zijn en minderen en bewuster consumeren helpt echt al een hele hoop. Zet gewoon in die richting door en schaaf steeds een beetje bij. Met name 'Cowspiracy: The Sustainability Secret', 'Forks over Knives' en 'Earthlings' zijn documentaires die wel handig zijn om te kijken als je er toch geïnteresseerd in bent. Die laatste is eigenlijk de enige waarin je echt wordt geconfronteerd met dierenleed, zeer gruwelijk. Als je dat echt niet wilt zien, dan kan je het bij de eerste twee houden. Ik sta niet 100% achter elke documentaire, maar ze geven over het algemeen een goed inzicht in de manipulatie die plaatsvindt en de mate waarin deze industrieën onze planeet en gezondheid kapotmaken.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sally Tessio zei:
Ik heb me een tijdlang best intensief beziggehouden met het hele onderwerp. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik het niet kon aanzien en het me zeer verdrietig en pessimistisch maakte. Als je het ene moment ziet hoe een koe zonder narcose van zijn scrotum wordt ontdaan of een stalen pin ongecontroleerd door haar schedel krijgt geschoten en daarna half bij bewustzijn haar strot langzaamaan wordt opengesneden, dan wordt je heel erg somber als je iemand anders al smakkend een burger bij de McDonalds naar binnen ziet werken. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me daar niet langer mee ga confronteren, maar mezelf voorgehouden dat als dat niet goed genoeg voor mijn ogen is dat het ook niet goed genoeg voor mijn maag is.
Klik om te vergroten...

Word je ook somber als een leeuw een rendier pakt? Een leeuw zet de nagels in het achterste van de rendier en pakt zijn strot. Breekt de nek en beginnen met het eten van het rendier wanneer dat dier nog aan het spartelen is.

Zoals ik al zei zijn wij net zo "dier" als die leeuw en dat rendier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Platina zei:
Zoals ik al zei zijn wij net zo "dier" als die leeuw en dat rendier.
Klik om te vergroten...
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Aan de ene kant zijn wij biologisch gezien ook dieren. Aan de andere kant hebben wij de beschikking over een verstand en zelf-reflectief bewustzijn. Daarmee komt imo ook verantwoordelijkheid om voor voelende wezens te zorgen die niet dat vermogen hebben.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Aan de ene kant zijn wij biologisch gezien ook dieren. Aan de andere kant hebben wij de beschikking over een verstand en zelf-reflectief bewustzijn. Daarmee komt imo ook verantwoordelijkheid om voor voelende wezens te zorgen die niet dat vermogen hebben.
Klik om te vergroten...

Wie zegt dat dieren dat vermogen niet hebben?

Neem dolfijnen als voorbeeld.
Een experiment met dolfijnen toonde aan dat dolfijnen erg zelfbewust zijn.
Zo zijn er een groot aantal dieren in dat experiment getest op zelfbewustzijn.

Er werd een tekening op het hoofd van het dier getekent (met een uitwasbaar marker).
Vervolgens werden de dieren voor een spiegel gezet. De onderzoekers keken anar het gedrag van het dier die zichzelf in de spiegel zagen voornamelijk naar hoe het dier zou reageren op de tekening. Uiteraard werd eerst gekleken naar hoe het dier reageerde in de spiegel zonder tekening. Veel van de dieren reageerde overigens op de tekening. Uiteraard niet allemaal.

En ik ben me er erg van bewust dat de meeste dieren nog niet zelfbewust genoeg zijn om hun instinct weg te "drukken". Maar dat dieren niet zelfbewust zijn vind ik een botte uitspraak.

De andere dieren zijn misschien minder intelligent en hebben een minder groot ego waardoor ze minder bewust zijn.

Uiteindelijk valt hier bijna niet over discuseren. In dit soort discussies zijn meningen en emotie een veel te groot obstacel.

Hier nog wat nodige info over die experimenten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_test
Zelfbewustzijn van dieren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_consciousness
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sally Tessio zei:
Als je je veroordeeld voelde, dan spijt dat me, dat was niet de bedoeling.
Klik om te vergroten...
Het kwam nogal als een preek over, maar goed te horen dat het niet zo bedoeld was.

En erover praten moet zeker kunnen ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Vond overigens dat je ook best een goed punt maakte.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Misschien best wel "hard" om hier even neer te zetten.

Door dit topic moest ik meteen denken aan een experiment met planten.
Er zijn wetenschappers die onderzocht hebben of planten pijn kunnen registreren.

https://www.vice.com/en_us/article/...ure-science-is-that-plants-cant-feel-pain-302

Nou weet ik dat veel mensen vice niet zien als geldig informatie paneel als het gaat om wetenschap.

Maar na wat meer research kan je heel veel journals vinden over dit soort experimenten. En het is best heel interessant om te lezen.

Het laat je weer dingen zien in een ander perspectief.
Je moet alleen echt even loslaten hoe wij pijn ervaren.
Even out of the box denken.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#9
Reageer je ook even op mijn reactie, Platina? :wink:

Platina zei:
Misschien best wel "hard" om hier even neer te zetten.

Door dit topic moest ik meteen denken aan een experiment met planten.
Er zijn wetenschappers die onderzocht hebben of planten pijn kunnen registreren.
Klik om te vergroten...
Ik heb dit weleens eerder als argument aangehoord. Het is naar mijn mening echter geen goede vergelijking. Een vee dier heeft een ruggengraat en een centraal zenuwstelsel, net als een mens. Er is dan ook sprake van pijnprikkels bij een dier op dezelfde wijze als bij een mens; het loopt via hetzelfde, haast identieke systeem. Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel.

Daarnaast moet gezegd worden dat de grootste hoeveelheid planten op dit moment niet geconsumeerd worden door mensen, maar door vee dieren. Een paar miljoen koeien verorbert al meer plantaardig voedsel dan de hele wereldbevolking bij elkaar. Er lopen miljarden vee dieren rond op onze planeet. Als je je echt zorgen maakte om het leed van planten, dan zou ik dus maar stoppen met vlees eten.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#10
http://www.cowspiracy.com/facts/

Hier ook nog data over de gevolgen die de vlees- en zuivelindustrie op het klimaat heeft voor de geïnteresseerden. Wetenschappelijke referenties zijn bijgevoegd indien je invested genoeg bent om uit te zoeken hoe er aan die data gekomen is.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sally Tessio zei:
Reageer je ook even op mijn reactie, Platina? :wink:


Ik heb dit weleens eerder als argument aangehoord. Het is naar mijn mening echter geen goede vergelijking. Een vee dier heeft een ruggengraat en een centraal zenuwstelsel, net als een mens. Er is dan ook sprake van pijnprikkels bij een dier op dezelfde wijze als bij een mens; het loopt via hetzelfde, haast identieke systeem. Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel.

Daarnaast moet gezegd worden dat de grootste hoeveelheid planten op dit moment niet geconsumeerd worden door mensen, maar door vee dieren. Een paar miljoen koeien verorbert al meer plantaardig voedsel dan de hele wereldbevolking bij elkaar. Er lopen miljarden vee dieren rond op onze planeet. Als je je echt zorgen maakte om het leed van planten, dan zou ik dus maar stoppen met vlees eten.
Klik om te vergroten...

Ooh, je had mijn bericht echt niet al te sirrieus moeten nemen en gebruik dit ook zeker niet als argument.

Ik kwak het alleen even neer voor een interessant stukje leeswerk.

En nee, ik reageer even niet op je reactie als je dat niet erg vind.
Je maakt een goed punt al is het gewoon niet genoeg om mij te overtuigen dat we geen vlees nodig zouden hebben. We zijn omnivoren en eten dus beide.

Daarbij is de spijsvertering van carnivoren gespecialiseerd om vlees te verteren. Het leuke is, dat reuzenpanda's ook een gespecialiseerd spijsvertering heeft. Met een voorkeur naar vlees. Toch bestaat hun dieet voor 100% uit bamboe.



Cowspiracy... die titel alleen al maakt me super sceptisch. Conspiracy theorieën zijn al niet mijn ding en neem de meeste theorieën ook met een korreltje zout.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
Platina zei:
Ooh, je had mijn bericht echt niet al te sirrieus moeten nemen en gebruik dit ook zeker niet als argument.

Ik kwak het alleen even neer voor een interessant stukje leeswerk.
Klik om te vergroten...
Hahah oke. Joe Rogan heeft het letterlijk weleens aangehaald in een podcast als argument tegen veganisme, dus je weet het nooit.

Platina zei:
En nee, ik reageer even niet op je reactie als je dat niet erg vind.
Je maakt een goed punt al is het gewoon niet genoeg om mij te overtuigen dat we geen vlees nodig zounden hebben. We zijn omnivoren en eten dus beide.
Klik om te vergroten...
Ik volg je niet helemaal. Ik maak een 'goed punt' dat we anatomisch gezien niet geschikt zijn om vlees te eten, maar we zijn omnivoren en eten dus beide? Dat spreekt elkaar dan toch tegen? Als je er meer over wilt weten, dan kan je zelf uitzoeken hoe het precies zit. Mijn ervaring is dat de doorsnee persoon waar ik weleens met dit soort dingen over praat dat niet echt heeft gedaan, maar meer afgaat op wat hij kent en napraat wat algemeen geaccepteerd wordt. Je hoeft verder idd niet te reageren, het is een forum en geen debat. Het is een tijd dat ik het hier over heb gehad, dus ik laat me een beetje gaan. :sweatsmile:
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sally Tessio zei:
Hahah oke. Joe Rogan heeft het letterlijk weleens aangehaald in een podcast als argument tegen veganisme, dus je weet het nooit.


Ik volg je niet helemaal. Ik maak een 'goed punt' dat we anatomisch gezien niet geschikt zijn om vlees te eten, maar we zijn omnivoren en eten dus beide? Dat spreekt elkaar dan toch tegen? Als je er meer over wilt weten, dan kan je zelf uitzoeken hoe het precies zit. Mijn ervaring is dat de doorsnee persoon waar ik weleens met dit soort dingen over praat dat niet echt heeft gedaan, maar meer afgaat op wat hij kent en napraat wat algemeen geaccepteerd wordt. Je hoeft verder idd niet te reageren, het is een forum en geen debat. Het is een tijd dat ik het hier over heb gehad, dus ik laat me een beetje gaan. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Je had een goed punt over de leeuw. Dat had ik misschien wat beter moeten aangeven.

Ik ben van mening dat de evolutie van ons lichaam achter loopt op onze intelligentie. Doordat we vuur hebben ondekt en onze ontwikkelingen in ons brein afgeschoten zijn en alleen maar sneller gaan, zijn er bepaalde dingen in ons lichaam die niet zo snel kunnen aanpassen. Neem als voorbeeld onze verstandskiezen, we hebben ze niet meer nodig omdat we geen rauwe dingen meer eten. Kauwen is minder nodig en dus zijn onze kaken korter geworden waardoor voor de meeste mensen de verstandskiezen te weinig ruimte hebben om door te komen.

Ons lichaam is ook niet gemaakt om uren per dag op een stoel te zitten met rugleuning. Vooral de rugleuning is de boosdoener hier.

Wat ik probeer te vertellen is dat we nog vollop aan het evolutioneren zijn. Maar onze intelligentie gaat een stuk sneller dan ons lichaam. Misschien is onze spijsvertering niet per definitie gemaakt om vlees te verteren. Maar we hebben wel puntige hoektanden die ervoor gemaakt zijn om vlees af te scheuren en door te snijden.

Daarbij zijn de spijsverteringen van andere carnivoren gemaakt om rauw vlees te verteren. Wij waren intelligent genoeg om vlees verteerbaar te maken door het te koken of bakken. Zo kun je door discuseeren maar uiteindelijk draait het allemaal op wie zijn stem het hardst is en niet om wetenschappelijke onderbouwing.

Empatie en emoties naar dieren toe spelen hier een hele grote rol. Voor de 1 heeft een dier meer waarde dan voor de ander. Al hou ik van dieren met hart en ziel ben ik van mening dat we niet voor niks vlees zijn gaan eten.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#14
Platina zei:
...
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel interessant wat je zegt. Het is een mening die ik niet deel, maar niet iets wat ik onmiddellijk kan ontkrachten. Het is niet echt een theorie die je kunt funderen, maar het is wel een boeiende denkwijze. Een vriendin van me is student Voedinsgsdeskundige en die strandt voortdurend op literatuur - ook uit haar studieboeken voor de opleiding - dat we van oorsprong fruitariërs zijn. Onze hoektanden vallen in het niets vergeleken met carnivoren zoals een leeuw en zoals ik eerder al zei: probeer maar eens een rauw stuk vlees aan stukken te scheuren met je hoektanden. It's gonna be a bad time. Die literatuur wijst erop dat die hoektanden iets prominenter zijn dan de rest om bepaalde vruchten te kunnen eten. Denk aan de wijze waarop je een appel eet; je hapt er een flink stuk uit met gebruik van je hoektanden en maalt vervolgens met je kiezen. Ons gebit en gebruik ervan lijkt meer op dat van herbivoren. Onze hoektanden zijn niet zo prominent en we malen door op een horizontale manier met onze kiezen heen en weer en op elkaar te grinden. Wat ik eerder al zei over onze organen is ook echt een gegeven. Ik meen te geloven dat het maagzuur van een leeuw alleen al 100 keer zo zuur is als dat van een mens, waardoor vlees daadwerkelijk goed te verteren valt.

Ik moet wel aanmerken op jouw 'achterliggende evolutie theorie' (om het zomaar even te noemen) dat:
1. Het dan nog steeds weinig sense maakt om dierlijke producten te eten. Je lichaam loopt immers achter, waar je hersenen al voorlopen. Uiteindelijk zal jouw lichaam alles wat je erin stopt moeten verwerken via jouw spijsvertering, dus dan kunnen we beter alsnog maar plantaardig eten en het vlees eten overlaten aan ons nageslacht over een paar miljoen jaar.
2. De manier waarop een dier evolueert hangt af van hetgeen het moet doen om te overleven. Als een aap niet langer meer veilig is op het land, dan zul je zien dat ie over een tijdframe van miljoenen jaren kieuwen zal creëren en een plattere staart krijgt zodat hij zich ook in het water voort kan bewegen. Ik zie niet zo snel een aanleiding waarom wij meer richting vleeseters zullen evolueren, aangezien we niet bedreigd worden door schaarste o.i.d.

Ik vind het interessant dat je je eigen gedrag tegenspreekt door te zeggen dat we op dit moment nog helemaal geen vlees horen te eten, maar dat het over een eeuwigheid wel sense maakt omdat ons lichaam zich dan eindelijk aangepast heeft. Je geeft eigenlijk een heel mooi argument voor veganisme. Nu nog even bewijzen dat het ook klopt wat je zegt. :smirk:
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sally Tessio zei:
1. Het dan nog steeds weinig sense maakt om dierlijke producten te eten. Je lichaam loopt immers achter, waar je hersenen al voorlopen. Uiteindelijk zal jouw lichaam alles wat je erin stopt moeten verwerken via jouw spijsvertering, dus dan kunnen we beter alsnog maar plantaardig eten en het vlees eten overlaten aan ons nageslacht over een paar miljoen jaar.
2. De manier waarop een dier evolueert hangt af van hetgeen het moet doen om te overleven. Als een aap niet langer meer veilig is op het land, dan zul je zien dat ie over een tijdframe van miljoenen jaren kieuwen zal creëren en een plattere staart krijgt zodat hij zich ook in het water voort kan bewegen. Ik zie niet zo snel een aanleiding waarom wij meer richting vleeseters zullen evolueren, aangezien we niet bedreigd worden door schaarste o.i.d.
Klik om te vergroten...

Waarom we nou eigenlijk vlees zijn gaan eten weet niemand en daar zullen we denk ik ook niet snel achterkomen.
Wat ik wel denk is dat het eten van vlees onze overlevingskansen veel grote heeft gemaakt en de ontwikkeling versnelt heeft.

Vlees zit vol met proteïnen, proteïnen zijn eiwitten en eiwitten zijn essentieel voor het herstel van het lichaam. Daarbij beschikt vlees ook over veel vetten(omega vetten bijvoorbeeld, goed voor de hersenen). Vet helpt je de winter door. Kalium is een essentiële grondstof voor je hersenen, vlees zit er vol van. Daarbij vult vlees ook erg goed is het minder licht verteerbaar. Dit zou beteken dat we als mens minder voedsel hoefden te verzamelen en ons meer konden gaan richten op het ontwikkelen van de mens.

Doordat we vlees zijn gaan eten hebben we naar manieren gezocht om op een makkelijkere manier het vlees te verkrijgen. Daardoor zijn we wapens gaan maken en gingen we sneller on onwikkeling door het maken van verdere gereedschappen. Door vlees te eten krijg je in mindere hoeveelheid meer energie en dus was dat een groot voordeel om onze intelligentie verder te ontwikkelen.

Ik beweer niet dat je dezelfde hoeveelheid aan voedingsstoffen niet uit planten kan halen.
Vlees is alleen over het algemeen veel efficiënter dan planten (nu niet meer want we halen nu alles uit de winkel). Voor minder voedsel krijg je meer energie en dus meer voordelen. Onze spijsvertering is misschien niet efficiënt genoeg om rauw vlees te verwerken. Maar onze intelligentie om problemen op te lossen heeft dat veranderd. Wij waren intelligent genoeg om ervoor te zorgen dat vlees wel efficiënt genoeg verteerd kon worden door onze spijsvertering waardoor er meer voordelen aan vlees zitten dan nadelen. Het probleem is alleen overbevolking wat de vraag naar vlees omhoog heeft doen schieten.

Ik speculeer hier alleen en dit is wat ik er over denk. Ik snap volledig wat jouw beredenering is en ik kan je er ook geen ongelijk in geven.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#16
Platina zei:
...
Klik om te vergroten...
Volgens mij is het niet zo'n enorm mysterie waarom we vlees zijn gaan eten. Allereerst hadden we rond de IJstijd vacht nodig om ons warm te houden en de kans is zeker aanwezig dat we door schaarste zijn gaan jagen. Dit laatste is alleen niet zeker, maar het is ook weer niet dat we helemaal niks weten van die periode.

Vlees zit inderdaad boordevol eiwitten, maar dit zijn wel dierlijke eiwitten en de mate waarin we die nu tot ons nemen is niet goed voor je. Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Het is niet alleen zo dat ons spijsverteringssysteem niet zuur genoeg is om rauw vlees effectief te verteren; het is zo dat ons spijsverteringssysteem niet zuur genoeg is om gekookt of gebakken vlees effectief te verteren. Zoals ik eerder al zei, slibben onze bloedvaten dicht door plaque, waaruit weer hart- en vaatziekten voortkomen. Ik zagal een bericht van je naar Yaizer dat je stopte met het lezen van haar bericht omdat er iets over cholesterol voorkwam wat al lang weer ontkracht is. Dat lees je inderdaad wel vaker, maar dat is onzin. Cardiologie Centra Nederland spreekt dit alleen al tegen. (https://www.cardiologiecentra.nl/risicofactoren/) Het klinkt allemaal vaag en het is iets wat je al van jongs af aan hoort. Ach, hart- en vaatziekten. Het is echter geen joke. Het is de #1 aanleiding tot sterfte wereldwijd.

Heart disease in the U.S.
  • Deaths: 614,348
  • Rate: 192.7
  • Age-adjusted rate: 167.0
  • Percentage of total deaths: 23.4 percent
Heart disease is the leading cause of death in the U.S. Heart disease is the leading cause of death for both men and women in the U.S. and also the leading cause of death worldwide. More than half of the deaths that occur as a result of heart disease are in men.

Heart disease is a term used to describe several conditions, many of which are related to plaque buildup in the walls of the arteries. As the plaque builds up, the arteries narrow, this makes it more difficult for blood to flow and creates a risk for heart attack or stroke.

Protecting the heart
Lowering blood pressure and cholesterol can significantly lower heart disease risk. Several lifestyle and dietary modifications can dramatically reduce the risk of heart disease, including:

  • Follow instructions to ensure safe use of medications and any OTC drugs
  • Eating a diet that is low in salt, refined sugars, total fat, saturated fat, and cholesterol and high in fresh fruits and vegetables
  • Exercise regularly (at least 150 minutes a week)
  • Avoid excessive intake of alcohol
  • Quit smoking
  • Take steps to reduce stress levels, or get help with stress management
Je theorie over het gebruiken van onze intelligentie om problemen op te lossen klopt dus niet. Althans, niet in dit geval.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Yaizer zei:
Ja het is en blijft lastig.

Als je veganisme een beetje vergelijkt met een geloof, zoals het christendom. Als ik met een christen in gesprek zit (is een keer gebeurd) en ze vertelde over de dag des oordeels etc. dacht ik ook in mijn gedachte ":disrelieved:".

Ik zal mijn mond houden en ben in sommige punten misschien geen goede stem voor de veganisten. Ik ben op sommige punten te extremistisch misschien :confused:mile:
Klik om te vergroten...

Dat is eigenlijk het probleem met een groot deel van de veganisten, niet om "jullie" de grond in te trappen. Maar ze komen altijd veel te aan opdringerig over. Het is altijd precies hetzelfde verhaal met precies dezelfde argumenten en precies dezelfde referenties. Het kom 9 van 10 keer over als 'Als jij nu niet veganist word ben je een super walgelijk mens' en dit geeft het dus vooral een slechte naam.

Nou bedoel ik hier niet iedereen mee natuurlijk maar er zitten er wel genoeg van tussen.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO- zei:

Wat vinden jullie hiervan? Het is een short movie m.b.t. veganisme, duurt 12 minuten. Ik vind 'm wel sterk, hoewel het wel een extreem beeld is. Lichte trigger warning.. Ik weet niet of ik de vergelijking überhaupt passend vind, anderzijds is het maken van de vergelijking wellicht juist noodzakelijk om de ernst van de huidige situatie te doen inzien. Maar de meeste mensen zien mensen en dieren echt compleet los van elkaar, dus dan is het niet zo vergelijkbaar.
Klik om te vergroten...

Zal het filmpje van de week eens gaan bekijken!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mudita zei:
Dat is eigenlijk het probleem met een groot deel van de veganisten, niet om "jullie" de grond in te trappen. Maar ze komen altijd veel te aan opdringerig over. Het is altijd precies hetzelfde verhaal met precies dezelfde argumenten en precies dezelfde referenties. Het kom 9 van 10 keer over als 'Als jij nu niet veganist word ben je een super walgelijk mens' en dit geeft het dus vooral een slechte naam.

Nou bedoel ik hier niet iedereen mee natuurlijk maar er zitten er wel genoeg van tussen.
Klik om te vergroten...
Dat is dan weer precies de reden waarom ik het lastig vind om aan te geven bij mensen dat ik liever veganistisch eet, omdat ik dan weer gezien wordt als zo'n irritante zeikerige kutvegan. :-P Ben wel blij dat nu de mensen met wie ik af en toe samen eet (huisgenoten, paar vrienden) het wel weten, maar verder.. vervelend zeg, pfff. Ik heb ook weer geen zin om moeilijk te doen.
Ik moest voor een training vandaag m'n dieetwensen doorgeven ivm de lunch en toen toch maar vegetarisch gekozen ipv veganistisch omdat me dat makkelijker leek.. Zat ik daar met tegenzin een broodje kaas te eten, hehe.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mudita zei:
Dat is eigenlijk het probleem met een groot deel van de veganisten, niet om "jullie" de grond in te trappen. Maar ze komen altijd veel te aan opdringerig over. Het is altijd precies hetzelfde verhaal met precies dezelfde argumenten en precies dezelfde referenties. Het kom 9 van 10 keer over als 'Als jij nu niet veganist word ben je een super walgelijk mens' en dit geeft het dus vooral een slechte naam.

Nou bedoel ik hier niet iedereen mee natuurlijk maar er zitten er wel genoeg van tussen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat, ook gezien Zero's post hierboven, dit een beetje een probleem van twee kanten is. Veganisten voelen zich gauw 'de zeikerige kutvegan' en carnisten vinden dat veganisten 'altijd veel te opdringerig overkomen'.

Ik merk (uit mijn persoonlijke ervaring hoor) vaak dat je als veganist vragen of opmerkingen krijgt als mensen eenmaal doorhebben dat je iets niet wilt eten. (Soms zijn de vragen/opmerkingen uit interesse, soms lijkt het bijna alsof het is omdat iemand je er op wilt pakken dat je op de heenweg misschien op een mier hebt gestaan, zucht). Als je deze vragen beantwoordt of op deze opmerkingen in gaat, en dat juist uit goede wil zo uitgebreid mogelijk doet, krijg je soms een beetje de feeling dat mensen je 'opdringerig' vinden. Terwijl (nogmaals, mijn ervaring) het gesprek vaak niet gestart wordt door de vega(n), maar andersom.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1819202122...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."