Grappige short film. Mensen zijn mijns inziens gelijk aan elkaar. Dieren zijn aan mensen ondergeschikt. Dat wil niet zeggen dat ze geen rechten moeten hebben, maar ik eet zonder enig schuldgevoel een lekkere biefstuk.
Ik ben het erg eens met Mindess op dit vlak. De mens is met afstand de grootste vijand van de natuur. Alles wat wij doen gaat compleet tegen de levens- en groeicyclus in op onze aardbol. We zijn op een pittig tempo bezig met alles wat je maar kan bedenken uit te roeien. Amazonegebieden (waar de vlees- en zuivelindustrie overigens fors aan bijdraagt. In Cowspiracy wordt dit volgens mij voor 90%+ aan deze industrieën toegedicht), de uitputting van de oceanen (als het even tegen zit duurt dit nog maar twee/drie decennia op dit tempo, wederom grotendeels door dezelfde industrieën), etc.
Ik zie niet zo goed in waarom wij boven alle andere levensvormen zouden staan. Op basis waarvan? De macht die we hebben en de dominantie die we over ze uit kunnen oefenen? De drang die de mens daar naar heeft, die zo enorm is dat we zelfs uit hebzucht onze eigen destructie inleiden door alles waar wij van leven te vernietigen? Ons intellect? We zijn intelligenter dan alles om ons heen, maar maakt dat een dier meteen eindeloos minderwaardiger? Waarom zijn de cognitief zwakkeren dan niet minder dan de mensen om ze heen in onze moderne, westerse maatschappij? Wanneer je discrimineert, is het wel belangrijk om vast te grijpen aan iets feitelijks op basis waarvan je de discriminatie goed kan keuren. Ik ben benieuwd wat dit voor jou dan precies is, want aanwijzen dat we anders zijn is inderdaad hetzelfde als wat er met inboorlingen is gedaan in het verleden.
Ik vind ook je opmerking over rechten vreemd. Dieren zijn volgens jou dus ondergeschikt aan mensen, maar dat betekent niet dat ze geen rechten mogen hebben. Op het moment van spreken is een gedomesticeerd dier een product. Het hangt ervan af welke organisatie het dier bezit, voor welke industrie het dier gebruikt wordt en waar het eindproduct naar toe wordt vervoerd hoe het dier behandeld mag worden. Dit varieert dus van goelag-achtige martelingen tot iets meer bedachtzame executies. Eindstand blijft dat het dier machteloos is en tegen zijn/haar wil in van het leven wordt beroofd. Dit wordt op zijn 'humaanst' gedaan door een stalen pin door de schedel van het dier heen te schieten, het centrale zenuwstelsel deels te doorboren en dan - in de veronderstelling dat het dier geen pijnprikkels meer kan ervaren, wat zeker niet altijd het geval is - in de breedte de keel van het dier door te snijden. De term 'humane slacht', die voor dit proces wordt gebruikt, is dan ook niet humaan. In de eerste plaats omdat het in onze maatschappij überhaupt niet als humaan wordt gezien om iemand van zijn/haar leven te beroven. Ik volg je dus niet echt. Verdienen dieren wel rechten en ben jij van mening dat ze op dit moment alle rechten hebben die ze verdienen? Verdienen ze meer rechten dan ze nu krijgen?
Ik vind het overigens niet vreemd dat je geen schuldgevoelens hebt over het vlees, want in mijn optiek pas je je cognities gewoon aan ten behoeve van jezelf en je eigen gedrag. Veel belangrijker nog dan dat; je wordt in de eerste plaats niet eens geconfronteerd met het dierenleed waar je aan bijdraagt. Jouw lekkere biefstuk (dat klinkt natuurlijk beter dan koe, om welke reden er ook voor namen als burgers, frikadellen, kroketten, biefstukken en tartaartjes gekozen is; de associatie dat het een dier is is dan minder duidelijk) wordt door een ander persoon uit een veewagen meegetrokken, opgehangen aan een vleeshaak en de strot doorgesneden. Het is niet erg indrukwekkend dat je gevoel niet signaleert dat je moreel verwerpelijk bezig bent als dat allemaal in je blinde vlek gebeurt.