Ik heb al meerdere keren de vraag gesteld op basis van welk aspect jij concludeert dat wij boven dieren staan. Dat is naar mijn mening waar de hele discussie om draait, want dat bepaald of je het leed recht kan praten of niet.
De algemene opinie van de mens is dat het dier ondergeschikt aan hen is, gelet op hoe we ermee omgaan. Is dat fair? Nee. Is dat ethisch? Nee. Voel ik me geroepen om er iets aan te veranderen? Nee (Wie weet, ooit, als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen. Grapje!).
Dat beantwoordt je niet, je refereert vooral weer naar onze voorouders en het respecteren waar we vandaan komen, en naar de veganistische groepering die je als een tikkeltje arrogant beschouwd. Dan kun je inderdaad tegengas verwachten, want dat is helemaal niet waar het om draait.
Dat over onze voorouders vond ik inderdaad wel leuk bedacht van mezelf, ja. Natuurlijk valt dat argument te ontkrachten, zeker door mensen die veganistisch leven.
Ik ga er toch nog eentje proberen: De heilige boeken zien het dier over het algemeen ook als ondergeschikt. Tegelijkertijd worden vrouwen in dat gedateerde sprookjesboek ook als ondergeschikt gezien, dus daar ga ik alweer. Aan de andere kant kun je het de mens dus niet kwalijk nemen dat we zo bekrompen denken. Wellicht moeten we het geloof de schuld geven van al deze ellende!
![:grimacing:]()
Nu kan ik me hier niet achter verschuilen, maar aangezien het overgrote deel van de mensheid religieus is, kunnen zij dat wel.
Snijdt dit hout? Of ben ik alweer door het (houten) mandje gevallen?
Ik snap niet waarom je het benadert vanuit wat twee groepen generally speaking vinden en niet vanuit wat jij zelf vindt of ik vind.
Mijn persoonlijke mening over vlees eten? Ja, heerlijk! Waarom? Omdat het kan.
Maaruh... ja, zonder dollen; Ik ben me ervan bewust dat de argumenten van de vleeseter vs veganist redelijk kort door de bocht zijn, dat is denk ik ook een reden waarom veel vleeseters het vervelend vinden om met veganisten in discussie te gaan. Ik ben tegen dierenleed, toch eet ik zonder problemen vlees. Dit kan je niet rijmen met elkaar. Laat ik nu niet te moralistisch worden, over die mensen heb ik namelijk een uitgesproken mening.
Je vraag over perversiteit of geveinsde onwetendheid heb ik niet direct beantwoord, maar komt wel voort uit mijn tekst. Ik denk dat het om geveinsde onwetendheid draait en dat mensen niet direct geconfronteerd worden met het leed waar ze aan bijdragen. Op dat moment draagt het aanpassen van cognities eraan bij dat je dat voor jezelf rechttrekt en draagt de levenslange indoctrinatie eraan bij dat je het ook goedkeurt.
Ja, ik denk ook dat we uit geveinsde onwetendheid handelen uiteindelijk. Ik loop voorop in de polonaise. Wie weet vind ik ooit de energie om mezelf in te zetten voor het welzijn van de planeet.
![:imp:]()