Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
114 weergaven
18-5-2026
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sally Tessio zei:
Kan me niet voorstellen dat je denkt dat ik daar ja op ga antwoorden. Het doel van de thread is om een dialoog te creëren over een ethisch vraagstuk. Ik vraag me af wat the point is om je daarin te betrekken als je er inhoudelijk eigenlijk helemaal niet op in wilt gaan zodra dat een uitdaging vormt. En het dan af laten weten middels een witty bedoeld unoriginal stukje tekst wat al twee miljoen keer op een meme heeft gestaan is ook teleurstellend.
Klik om te vergroten...

Als je me concrete vragen stelt omtrent mijn mening en het ''gepreek'' een beetje buiten beschouwing durft te laten, wil ik zeker op je ingaan. Ik had trouwens echt gebarbecued, was niet zozeer grappig bedoeld.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#2
Elpee zei:
Als je me concrete vragen stelt omtrent mijn mening en het ''gepreek'' een beetje buiten beschouwing durft te laten, wil ik zeker op je ingaan. Ik had trouwens echt gebarbecued, was niet zozeer grappig bedoeld.
Klik om te vergroten...
Ik doelde meer op het verzadigd zijn en dat dat het belangrijkste is.

Ik heb al meerdere keren de vraag gesteld op basis van welk aspect jij concludeert dat wij boven dieren staan. Dat is naar mijn mening waar de hele discussie om draait, want dat bepaald of je het leed recht kan praten of niet. Dat beantwoordt je niet, je refereert vooral weer naar onze voorouders en het respecteren waar we vandaan komen, en naar de veganistische groepering die je als een tikkeltje arrogant beschouwd. Dan kun je inderdaad tegengas verwachten, want dat is helemaal niet waar het om draait. Ik snap niet waarom je het benadert vanuit wat twee groepen generally speaking vinden en niet vanuit wat jij zelf vindt of ik vind.

Je vraag over perversiteit of geveinsde onwetendheid heb ik niet direct beantwoord, maar komt wel voort uit mijn tekst. Ik denk dat het om geveinsde onwetendheid draait en dat mensen niet direct geconfronteerd worden met het leed waar ze aan bijdragen. Op dat moment draagt het aanpassen van cognities eraan bij dat je dat voor jezelf rechttrekt en draagt de levenslange indoctrinatie eraan bij dat je het ook goedkeurt.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sally Tessio zei:
Ik heb al meerdere keren de vraag gesteld op basis van welk aspect jij concludeert dat wij boven dieren staan. Dat is naar mijn mening waar de hele discussie om draait, want dat bepaald of je het leed recht kan praten of niet.
Klik om te vergroten...

De algemene opinie van de mens is dat het dier ondergeschikt aan hen is, gelet op hoe we ermee omgaan. Is dat fair? Nee. Is dat ethisch? Nee. Voel ik me geroepen om er iets aan te veranderen? Nee (Wie weet, ooit, als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen. Grapje!).

Sally Tessio zei:
Dat beantwoordt je niet, je refereert vooral weer naar onze voorouders en het respecteren waar we vandaan komen, en naar de veganistische groepering die je als een tikkeltje arrogant beschouwd. Dan kun je inderdaad tegengas verwachten, want dat is helemaal niet waar het om draait.
Klik om te vergroten...

Dat over onze voorouders vond ik inderdaad wel leuk bedacht van mezelf, ja. Natuurlijk valt dat argument te ontkrachten, zeker door mensen die veganistisch leven.

Ik ga er toch nog eentje proberen: De heilige boeken zien het dier over het algemeen ook als ondergeschikt. Tegelijkertijd worden vrouwen in dat gedateerde sprookjesboek ook als ondergeschikt gezien, dus daar ga ik alweer. Aan de andere kant kun je het de mens dus niet kwalijk nemen dat we zo bekrompen denken. Wellicht moeten we het geloof de schuld geven van al deze ellende! :grimacing: Nu kan ik me hier niet achter verschuilen, maar aangezien het overgrote deel van de mensheid religieus is, kunnen zij dat wel. :innocent:

Snijdt dit hout? Of ben ik alweer door het (houten) mandje gevallen?

Sally Tessio zei:
Ik snap niet waarom je het benadert vanuit wat twee groepen generally speaking vinden en niet vanuit wat jij zelf vindt of ik vind.
Klik om te vergroten...

Mijn persoonlijke mening over vlees eten? Ja, heerlijk! Waarom? Omdat het kan.

Maaruh... ja, zonder dollen; Ik ben me ervan bewust dat de argumenten van de vleeseter vs veganist redelijk kort door de bocht zijn, dat is denk ik ook een reden waarom veel vleeseters het vervelend vinden om met veganisten in discussie te gaan. Ik ben tegen dierenleed, toch eet ik zonder problemen vlees. Dit kan je niet rijmen met elkaar. Laat ik nu niet te moralistisch worden, over die mensen heb ik namelijk een uitgesproken mening. :sweatsmile:

Sally Tessio zei:
Je vraag over perversiteit of geveinsde onwetendheid heb ik niet direct beantwoord, maar komt wel voort uit mijn tekst. Ik denk dat het om geveinsde onwetendheid draait en dat mensen niet direct geconfronteerd worden met het leed waar ze aan bijdragen. Op dat moment draagt het aanpassen van cognities eraan bij dat je dat voor jezelf rechttrekt en draagt de levenslange indoctrinatie eraan bij dat je het ook goedkeurt.
Klik om te vergroten...

Ja, ik denk ook dat we uit geveinsde onwetendheid handelen uiteindelijk. Ik loop voorop in de polonaise. Wie weet vind ik ooit de energie om mezelf in te zetten voor het welzijn van de planeet. :imp:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind alle dieren gelijkwaardig aan elkaar, maar eet wel gewoon vlees. Hoezo zouden die twee niet samen kunnen gaan?
Elpee zei:
Dat over onze voorouders vond ik inderdaad wel leuk bedacht van mezelf, ja. Natuurlijk valt dat argument te ontkrachten, zeker door mensen die veganistisch leven.
Klik om te vergroten...
En toch is het ergens ook wel weer grappig dat veganisten juist het argument gebruiken dat vlees eten niet natuurlijk is voor de mens terwijl we dat inderdaad al zo ongeveer doen sinds de mensheid bestaat. Ik vind beide argumenten (voorvaderen en niet natuurlijk) persoonlijk niet zo sterk en niet echt valide in deze hele discussie, maar dit laat wel zien hoe hypocriet sommige (dus niet alle) veganisten kunnen zijn en dat ze in principe elk argument gebruiken zolang het in hun voordeel werkt. Als je hetzelfde argument omdraait is het in enen niet een goed argument meer of niet waar het om draait. Kom op zeg! Neem dan ook al je eigen onzinnige argumenten terug. Ik verbaas me er echt over hoeveel hypocriete onzin ik al niet in dit topic ben tegengekomen...
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
missPanda zei:
Ieder mens objectiveert levende wezens. Alleen legt niet iedereen die grens bij dezelfde diersoort. Sommige mensen zien alle dieren als lekkere hapjes en/of onderkruipsels. Anderen leggen de grens bij huisdieren, apen of koeien. Sommige mensen voelen empathie voor zoogdieren maar niet voor vissen. De meeste vegetariërs zullen ook niet wakker liggen als ze op een mier zijn gaan staan.

Ik kan me niet voorstellen dat een veganist een teek of parasiet-worm als gelijkwaardig aan de mens ziet. En bv plankton?

Verder ben ik erg benieuwd naar de ontwikkeling van kweekvlees. Dat is vlees dat in een lab wordt gekweekt uit stamcellen. Er hoeft dus geen enkel dier voor gefokt of gedood te worden. Zouden veganisten en vegetariërs dat wel eten?
Klik om te vergroten...

Als ik voor mezelf spreek: ik zou vlees gekweekt uit stamcellen wel weer eten, als dat op een gezonde/ethische manier gebeurt en als het te eten zou zijn. Ik denk niet dat ik opeens álles zou eten (sommige vleesgerechten heb ik nooit 'leren' omdat we thuis nooit veel vlees aten en vind ik ook niet erg aantrekkelijk), maar ik zou ineens zoveel meer keuze hebben op de menukaart in restaurants! Mijn hoofdreden om geen vlees te eten is het dierenleed dat ermee gepaard gaat. Dus ja, als dat aspect wegvalt...
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ook is leuk om over na te denken (volgens mij al eerder in dit topic ergens benoemd):

Wat ik niet begrijp is waarom sommige mensen zo erg protesteren tegen het eten van honden? Ik bedoel een hond is toevallig paar duizend jaar geleden gekozen als "compagnon" van de mens. De varken is gefokt tot een vlees-acthtig iets wat binnen 2 weken volgroeid is. Varkens of bijvoorbeeld koeien hebben evenveel emoties, als het niet meer is, als honden. Het is omdat wij ontbonden zijn aan deze dieren dat wij dit niet weten maar een koe kan huilen....schreeuwen of blij zijn.

Waarom doet men dan zo raar over honden? Ik zie er echt geen verschil in. Als je koeien-vlees eet moet je ook de ander respecteren dat hij of zij een hond eet.

Ik bedoel in India lopen ze toch ook niet te protesteren tegen dat wij hier in het westen koeien-vlees eten. Voor hun is een koe heilig!


Ik ben benieuwd wat mensen van deze probleemstelling denken, gooi je meningen los! :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Laten we maar weer terug gaan naar de inhoudelijke discussie heren. Jullie verschillen duidelijk van mening, respecteer dat van elkaar.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
Elpee zei:
De algemene opinie van de mens is dat het dier ondergeschikt aan hen is, gelet op hoe we ermee omgaan. Is dat fair? Nee. Is dat ethisch? Nee. Voel ik me geroepen om er iets aan te veranderen? Nee (Wie weet, ooit, als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen. Grapje!).
Klik om te vergroten...
Wederom beantwoord je de vraag niet, want ik vraag op basis waarvan jij die conclusie trekt. Je betrekt weer 'de algemene opinie' van de mens erbij. Waarom? Dit is een drugsforum. Als er iets is wat je van je drugsgebruik geleerd zal hebben is het dat het geen flikker uitmaakt wat 95% van de mensen denkt, right? Waarom hecht je dan waarde aan die algemene opinie? En waarom betrek je het hierin als je er geen waarde aan hecht?

Elpee zei:
Dat over onze voorouders vond ik inderdaad wel leuk bedacht van mezelf, ja. Natuurlijk valt dat argument te ontkrachten, zeker door mensen die veganistisch leven.
Klik om te vergroten...
Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in als je weet dat iets eigenlijk geen sense maakt en je maar wat roept omdat het lekker klinkt. Het is een 'appeal to tradition' fallacy. In een staat in Indië is het bijvoorbeeld traditie om nieuwgeboren baby's 15 meter naar beneden te flikkeren uit een tempel voor goed geluk. Moet dat dan maar in stand gehouden worden omdat dat altijd op die manier is gedaan? Dergelijke argumenten worden als invalide gezien in een redelijke discussie.

Elpee zei:
Ik ga er toch nog eentje proberen: De heilige boeken zien het dier over het algemeen ook als ondergeschikt. Tegelijkertijd worden vrouwen in dat gedateerde sprookjesboek ook als ondergeschikt gezien, dus daar ga ik alweer. Aan de andere kant kun je het de mens dus niet kwalijk nemen dat we zo bekrompen denken. Wellicht moeten we het geloof de schuld geven van al deze ellende! :grimacing: Nu kan ik me hier niet achter verschuilen, maar aangezien het overgrote deel van de mensheid religieus is, kunnen zij dat wel. :innocent:

Snijdt dit hout? Of ben ik alweer door het (houten) mandje gevallen?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen idee of het hout snijdt. Ik hou me niet echt bezig met heilige boeken en ook niet met wat het overgrote deel van religieuze mensen denkt. Maar volgens mij heb ik dat hierboven al geprobeerd duidelijk te maken.


Elpee zei:
Mijn persoonlijke mening over vlees eten? Ja, heerlijk! Waarom? Omdat het kan. (...) Ja, ik denk ook dat we uit geveinsde onwetendheid handelen uiteindelijk. Ik loop voorop in de polonaise. Wie weet vind ik ooit de energie om mezelf in te zetten voor het welzijn van de planeet. :imp:
Klik om te vergroten...
Het lijkt haast of je er trots op bent. Met zo'n visie kan je in principe alles wat je doet goedkeuren, hoe gruwelijk het ook is. Je houdt duidelijk niet van moreelridders en leeft onder het mom 'leven en laten leven'. Helaas is dat gelijktijdig ook wat je juist niet doet. Ik begrijp persoonlijk echt niet waarom je deelnam in deze discussie. Als je zo'n nihilistisch perspectief hebt dat alles gedoogd is omdat het kan, dan is het in de eerste plaats al doelloos om deel te nemen aan een ethische discussie.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Ik vind alle dieren gelijkwaardig aan elkaar, maar eet wel gewoon vlees. Hoezo zouden die twee niet samen kunnen gaan?

En toch is het ergens ook wel weer grappig dat veganisten juist het argument gebruiken dat vlees eten niet natuurlijk is voor de mens terwijl we dat inderdaad al zo ongeveer doen sinds de mensheid bestaat. Ik vind beide argumenten (voorvaderen en niet natuurlijk) persoonlijk niet zo sterk en niet echt valide in deze hele discussie, maar dit laat wel zien hoe hypocriet sommige (dus niet alle) veganisten kunnen zijn en dat ze in principe elk argument gebruiken zolang het in hun voordeel werkt. Als je hetzelfde argument omdraait is het in enen niet een goed argument meer of niet waar het om draait. Kom op zeg! Neem dan ook al je eigen onzinnige argumenten terug. Ik verbaas me er echt over hoeveel hypocriete onzin ik al niet in dit topic ben tegengekomen...
Klik om te vergroten...
Er zijn inderdaad zat veganisten die idiotie uitkramen en totaal niet weten waar ze het over hebben.

Zeggen dat iets 'natuurlijk' is of 'traditie' is is allemaal onzin wat helemaal geen stand houdt in een redelijke discussie. Het gaat er niet om dat het consumeren van vlees en zuivel natuurlijk is, het gaat er bijvoorbeeld om of de consumptie van vlees- en zuivelproducten aansluit op de mens. Daar ligt dan een argument, gezondheidsoverwegingen. Niet dat ik vind dat ik daarin moet bepalen over een ander, dat moet diegene lekker zelf weten. Maar het is wel een valide argument, net als dat het een valide argument is dat je risico's op de lange termijn loopt als je elk weekend drie pillen wegtikt. Hetzelfde geldt voor het eten van (met name rood) vlees. Dat verteert ons lichaam niet lekker, doet onze aderen dichtslibben door opbouw van plaque, kan tot erectieproblemen en hart- en vaatziekten leiden, etc. Net als dat melk slecht is voor (ik neem aan dat iedereen dit inmiddels weet, zo niet dan kan je dat zelf onderzoeken of een dergelijke website doorlezen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/103692-mythe-calcium-is-goed-voor-de-botten.html). Dat betekent niet dat er geen argumenten voor het eten van vlees aan kunnen worden gehaald. Er kunnen zat belangrijke voedingsstoffen uit gehaald worden. Mijn argumentatie is dan weer dat die uit plantaardige bronnen gehaald kunnen worden en je op die manier minder kans loopt of hart- en vaatziekten, kankers, etc.
Ik denk dat veel veganisten dat bedoelen met 'niet natuurlijk', maar dat ze dat niet op een redelijke manier kunnen verwoorden. Net als dat sommige vleeseters gewoon 'maar voorouders' zeggen en totaal geen idee hebben wat ze daar nou eigenlijk mee bedoelen. Ik doel niet op jou hoor Elpee, wat overigens wel makkelijk had gekund. :yum:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yaizer zei:
Waarom doet men dan zo raar over honden? Ik zie er echt geen verschil in. Als je koeien-vlees eet moet je ook de ander respecteren dat hij of zij een hond eet.
Klik om te vergroten...
Ik heb in Vietnam wel eens hond gegeten. Was totaal niet lekker, maar dat even ter zijde.

Veel mensen die dat horen walgen er van en kijken me raar aan, maar voor mij is het hetzelfde als een biefstuk eten. Het zijn allebei dieren met gevoelens, dat de een een huisdier is (voor ons in het westen dan) en de ander niet vind ik totaal irrelevant persoonlijk. En ik heb voor de goede orde zelfs een hond gehad toen ik opgroeide.

Maar ik kan me best voorstellen dat mensen geen hond willen eten als ze er zelf een hebben, zolang je maar niet anderen gaat veroordelen die dat wel doen. In Azië is het eten van hond heel normaal, is gewoon een cultureel verschil.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
Ik heb in Vietnam wel eens hond gegeten. Was totaal niet lekker, maar dat even ter zijde.

Veel mensen die dat horen walgen er van en kijken me raar aan, maar voor mij is het hetzelfde als een biefstuk eten. Het zijn allebei dieren met gevoelens, dat de een een huisdier is (voor ons in het westen dan) en de ander niet vind ik totaal irrelevant persoonlijk. En ik heb voor de goede orde zelfs een hond gehad toen ik opgroeide.

Maar ik kan me best voorstellen dat mensen geen hond willen eten als ze er zelf een hebben, zolang je maar niet anderen gaat veroordelen die dat wel doen. In Azië is het eten van hond heel normaal, is gewoon een cultureel verschil.
Klik om te vergroten...
Ik ben er natuurlijk geen fan van :yum:, maar het is in ieder geval een fair perspectief. Ben het op dat vlak in ieder geval met je eens, dat het discrimineren tussen dieren in die zin weinig sense maakt. Tenzij je aan kan tonen dat honden meer voelen e.d., maar dat is volgens mij niet het geval.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sally Tessio zei:
Wederom beantwoord je de vraag niet, want ik vraag op basis waarvan jij die conclusie trekt. Je betrekt weer 'de algemene opinie' van de mens erbij. Waarom? Dit is een drugsforum. Als er iets is wat je van je drugsgebruik geleerd zal hebben is het dat het geen flikker uitmaakt wat 95% van de mensen denkt, right? Waarom hecht je dan waarde aan die algemene opinie? En waarom betrek je het hierin als je er geen waarde aan hecht?


Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in als je weet dat iets eigenlijk geen sense maakt en je maar wat roept omdat het lekker klinkt. Het is een 'appeal to tradition' fallacy. In een staat in Indië is het bijvoorbeeld traditie om nieuwgeboren baby's 15 meter naar beneden te flikkeren uit een tempel voor goed geluk. Moet dat dan maar in stand gehouden worden omdat dat altijd op die manier is gedaan? Dergelijke argumenten worden als invalide gezien in een redelijke discussie.


Ik heb geen idee of het hout snijdt. Ik hou me niet echt bezig met heilige boeken en ook niet met wat het overgrote deel van religieuze mensen denkt. Maar volgens mij heb ik dat hierboven al geprobeerd duidelijk te maken.



Het lijkt haast of je er trots op bent. Met zo'n visie kan je in principe alles wat je doet goedkeuren, hoe gruwelijk het ook is. Je houdt duidelijk niet van moreelridders en leeft onder het mom 'leven en laten leven'. Helaas is dat gelijktijdig ook wat je juist niet doet. Ik begrijp persoonlijk echt niet waarom je deelnam in deze discussie. Als je zo'n nihilistisch perspectief hebt dat alles gedoogd is omdat het kan, dan is het in de eerste plaats al doelloos om deel te nemen aan een ethische discussie.
Klik om te vergroten...

Ga vooral door met op alle slakken zout leggen. Ik ben oprecht in de veronderstelling dat jij veganisme juist in een negatief daglicht plaatst. Met jou valt gewoon discussie te voeren. Ik heb inderdaad moeite met moraalridders. Maar vooral voor moraalridders met een enorme geldingsdrang. :wink: Dat pedantje ondertoontje werkt ook niet echt mee. :blush:

Ik heb mijn best gedaan om nader tot elkaar te komen, helaas blijf jij voor mij de eeuwig zeikende veganist. Prettige wedstrijd verder!
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
https://247green.nl/planten-kunnen-voelen/
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Elpee zei:
Trek het je niet persoonlijk aan. Ik heb mijn best gedaan nader tot elkaar te komen, helaas blijf jij voor mij de eeuwig zeikende veganist. Prettige wedstrijd verder!
Klik om te vergroten...
Hoezo citeer je mijn post hierbij? Snap de link even niet helemaal.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
Hoezo citeer je mijn post hierbij? Snap de link even niet helemaal.
Klik om te vergroten...

Foutje. :wink: Ik citeerde hem, jouw post kwam hier per ongeluk bij.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
https://theconversation.com/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Elpee zei:
Foutje. :wink: Ik citeerde hem, jouw post kwam hier per ongeluk bij.
Klik om te vergroten...
Ah vandaar.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#18
Elpee zei:
Ik heb mijn best gedaan nader tot elkaar te komen, helaas blijf jij voor mij de eeuwig zeikende veganist. Prettige wedstrijd verder!

Ga vooral door met zout op de slakken leggen. Ik ben oprecht in de veronderstelling dat jij veganisme juist in een negatief daglicht zet. Met jou valt gewoon discussie te voeren, het is nooit genoeg voor jou.
Klik om te vergroten...
Erg volwassen. Het enige waar ik op doel is dat je totaal niet onderbouwt waar je het over hebt. Als je daar niet mee geconfronteerd wilt worden dan houdt het snel op. Hoef je niet zo kinderachtig over te doen en je meteen zo persoonlijk aan te trekken. Als ik zeg dat je apathisch bent dan doe ik dat omdat je zelf al aangeeft dat je dat bent en het allemaal wel prima vindt. Je trekt het je veel te persoonlijk aan, vrij lachwekkend als je het mij vraagt.
Types zoals ik zorgen ervoor dat jij verzorgd kan worden als je een beroerte krijgt. Types zoals jij zijn zo apathisch dat je zoiets nooit opgezet krijgt. Dat is prima, maar dan is zo getriggered raken wel een beetje genant naar mijn mening. Je hebt overigens ook totaal je best niet gedaan om nader tot elkaar te komen. X'D Vond je dat erop lijken? Mission failed, we'll get em next time.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sally Tessio zei:
Erg volwassen. Het enige waar ik op doel is dat je totaal niet onderbouwt waar je het over hebt. Als je daar niet mee geconfronteerd wilt worden dan houdt het snel op. Hoef je niet zo kinderachtig over te doen en je meteen zo persoonlijk aan te trekken. Als ik zeg dat je apathisch bent dan doe ik dat omdat je zelf al aangeeft dat je dat bent en het allemaal wel prima vindt. Je trekt het je veel te persoonlijk aan, vrij lachwekkend als je het mij vraagt.
Types zoals ik zorgen ervoor dat jij verzorgd kan worden als je een beroerte krijgt. Types zoals jij zijn zo apathisch dat je zoiets nooit opgezet krijgt. Dat is prima, maar dan is zo getriggered raken wel een beetje genant naar mijn mening.
Klik om te vergroten...

''Types zoals ik'', leg dat ff uit?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb wel degelijk geprobeerd nader tot elkaar te komen. Wellicht vond je m'n antwoorden onverschillig, maar accepteer dat gewoon joh. Leven en laten leven, nietwaar? Ik ben niet zozeer getriggerd, maar je blijft met je belerende vingertje wijzen hoe het beter kan en moet en dat ik me naar jouw zin niet voldoende onderbouw. Volgens mij heb je mijn vorige bericht selectief gelezen... Weet je? Het is prima je idealen na te streven, maar heb het idee dat je veel te fanatiek bent, waardoor je juist mensen afstoot ipv aantrekt en dat is toch wat je wilt volgens mij? Ik zie jou als een soort extreme veganist. Ik hoop voor jou dat je een beetje smelt in de loop der jaren, zal het leven wat draaglijker maken, lijkt mij.

Probeer het verschil tussen @Mindless en jou in een discussie te zien. Jij bent continu anderen op hun imperfecties aan het wijzen. Nobel hoor, maar niemand is roomser dan de Paus. Probeer de ander ook een beetje te begrijpen en probeer te begrijpen waar gedrag vandaan komt, ongeacht of dit al dan niet niet terecht is. Natuurlijk hoort men elkaar met woorden bestrijden in een discussie, maar in mijn optiek sla je een beetje door.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#20
Elpee zei:
Types zoals ik, leg dat ff uit?
Klik om te vergroten...
Je geeft zelf al aan dat je bepaalt gedrag - consumptiegedrag in deze - voor jezelf probeert (jouw woordgebruik) te rechtvaardigen. Dat lukt in principe niet, wat duidelijk wordt uit de dissonantie in al je berichten, maar vervolgens blijf je toch doen wat je doet. Je hebt kennelijk een hekel aan wereldverbeteraars en vindt zelf dat iedereen lekker onverstoord zij gang moet gaan. Daaruit blijkt toch dat je niet progressief in bent gesteld en er niet op jou hoeft te worden gerekend op dat vlak?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2021222324...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."