#1
Ik heb zelf, jaren geleden alweer, hond gegeten in Vietnam. Vind persoonlijk als je dan toch vlees eet dat het nogal hypocriet is om daar dan heel moeilijk over te gaan doen.Ik ben net terug van mijn vakantie in Vietnam en het was bijzonder hoe men daar met dieren omgaat. Alles is eetbaar, dieren zijn dingen. Op de markt zag ik spartelende vissen in lege plastic bakken, kreeften van wie het koppie levend afgeknipt werd met een schaar, kippen in veel te kleine hokken bij 35 graden, complete kaalgeplukte eenden, een stapel gebraden honden, maar ook orgaanvlees, alles wordt gebruikt. Ondanks dat ik bij deze bezoeken de hele tijd misselijk was, was het erg interessant om te zien hoe deze mensen geen enkel probleem hebben met hoe een levend beest in eten veranderd. Daar zouden wij in NL nog wel wat van kunnen leren. Bij ons wordt alles onherkenbaar in pakjes gepresenteerd, we willen niets zien of weten van hoe het proces van dier tot eten eruit ziet. De afstand is groot en dit maakt het voor de meeste mensen veel makkelijker om de cognitieve dissonantie zijn werk te laten doen. Eén keer kwam er een vrachtwagen voorbij vol met varkens die over elkaar spartelden en gilden. Echt hartverscheurend.
Ik ben het met je eens dat ze in die landen dieren vooral als dingen zien, echter heb ik meer respect voor hoe ze in die landen met vlees omgaan dan hier. Zoals je zegt hoeft het daar niet zo verpakt en afgeschermd te worden dat je de connectie met het dier niet meer ziet, what you see is what you get. Het lijkt misschien gruwelijk voor ons, maar hier gebeuren volgens mij veel ergere dingen alleen wordt dat angstvallig weg gehouden van onze tere zieltjes. Over het algemeen is in die landen ook veel minder tot geen bioindustrie en hebben dieren vaak een beter leven dan hier.