Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeganism, wat vind jij ervan?

Veganism, wat vind jij ervan?

553 antwoorden
121 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
ZERO- zei:
Ik ben net terug van mijn vakantie in Vietnam en het was bijzonder hoe men daar met dieren omgaat. Alles is eetbaar, dieren zijn dingen. Op de markt zag ik spartelende vissen in lege plastic bakken, kreeften van wie het koppie levend afgeknipt werd met een schaar, kippen in veel te kleine hokken bij 35 graden, complete kaalgeplukte eenden, een stapel gebraden honden, maar ook orgaanvlees, alles wordt gebruikt. Ondanks dat ik bij deze bezoeken de hele tijd misselijk was, was het erg interessant om te zien hoe deze mensen geen enkel probleem hebben met hoe een levend beest in eten veranderd. Daar zouden wij in NL nog wel wat van kunnen leren. Bij ons wordt alles onherkenbaar in pakjes gepresenteerd, we willen niets zien of weten van hoe het proces van dier tot eten eruit ziet. De afstand is groot en dit maakt het voor de meeste mensen veel makkelijker om de cognitieve dissonantie zijn werk te laten doen. Eén keer kwam er een vrachtwagen voorbij vol met varkens die over elkaar spartelden en gilden. Echt hartverscheurend.
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf, jaren geleden alweer, hond gegeten in Vietnam. Vind persoonlijk als je dan toch vlees eet dat het nogal hypocriet is om daar dan heel moeilijk over te gaan doen.

Ik ben het met je eens dat ze in die landen dieren vooral als dingen zien, echter heb ik meer respect voor hoe ze in die landen met vlees omgaan dan hier. Zoals je zegt hoeft het daar niet zo verpakt en afgeschermd te worden dat je de connectie met het dier niet meer ziet, what you see is what you get. Het lijkt misschien gruwelijk voor ons, maar hier gebeuren volgens mij veel ergere dingen alleen wordt dat angstvallig weg gehouden van onze tere zieltjes. Over het algemeen is in die landen ook veel minder tot geen bioindustrie en hebben dieren vaak een beter leven dan hier.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#3
ZERO- zei:
B12 moet je inderdaad bijslikken maar ik heb laatst onderzoek laten doen bij de huisarts en na 3 jaar vegan geen tekorten?
Klik om te vergroten...

Wat voor onderzoek? De standaard onderzoeken bij de huisarts zeggen niet veel. Toen ik een erg ongezonde levensstijl had, liet ik me uit voorzorg regelmatig testen. Alles was steeds goed tot mijn verrassing.

Vitamine B12 Werking en toepassing | Stichting Orthokennis

<p>Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof en speelt een belangrijke rol bij onder meer DNA-synthese, cellulaire herstelprocessen, bloedaanmaak en hersenfunctie. Een verlaagde vitamine B12-status kan een breed scala aan gezondheidsklachten veroorzaken.</p>
www.orthokennis.nl www.orthokennis.nl
Het lichaam slaat ca. 2-5 mg op, vooral in de lever. De MMA spiegel zegt het meest als marker voor de status naast tHcy. In ca. 20% vd gevallen komt B12 gebrek door een deficient dieet, waaronder ook chronisch alcoholisme en ouderen. In een Duitse studie onder volwasssenen van middelbare leeftijd was de MMA spiegel bij 43% vd veganisten en bij 32% vd vegetariers verhoogd. Meerdere factoren kunnen hierbij een rol spelen, zoals malabsorptie en bepaalde ziektes.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
Klik om te vergroten...
Men hond heeft heupdysplasie categorie d , ik ga elke week 3 x zwemmen met een kinesist , wat een fortuin kost maar is nodig om genoeg spieren op te bouwen om de bol in de kom te houden.
2 gescheurde enkelbanden van elk 2300 euro per operatie.
Voedselallergie, dus mag geen brokken , ik kook elke dag 2 x een speciale maaltijd voor men hond.
Ik houd ontzettend veel van men hond , beetje kort door de bocht van je vind ik , je kent me niet eens.
Nog maar te zwijgen over de dieren die ik al in huis genomen heb, verzorgd en terug uitgezet.

Ieders mening natuurlijk , zal de jouwe ook maar respecteren.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZERO- zei:
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
Klik om te vergroten...
Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
verwondering zei:
Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.
Klik om te vergroten...
Ik eet plantaardig, puur uit gezondheidsoverwegingen. Maar bewerkt vlees eten is simpelweg slecht voor het milieu, denk dat men daarover valt.

Wat mij betreft mag iedereen eten wat ie wil, zolang je maar gezond bent.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
B12 moet je inderdaad bijslikken maar ik heb laatst onderzoek laten doen bij de huisarts en na 3 jaar vegan geen tekorten? En één voorbeeld zegt natuurlijk vrij weinig maar volgens mij moet je het ook gewoon echt per persoon bekijken. Bij alle dieten wel. Voor de één werkt het één, voor de ander werkt het ander. Maakt niks uit toch, als iemand zich er fijn bij voelt?



Klik om te vergroten...

Same bij ons, al langere tijd vega en sinds kort ook vegan voor merendeel... geen tekorten hier en neem niets bij 🙃
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben zelf in november begonnen met vrijwel alleen vegetarisch eten, voor het grootste deel uit milieu overwegingen (alhoewel de barre omstandigheden waarin veel van ons vlees geproduceerd wordt ook meetelt). Ik wil toch mijn voetdruk wat verminderen en veel minder vlees eten is in principe de makkelijkste manier. Moet zeggen dat de stap mij bijzonder is meegevallen. Het is natuurlijk jammer dat veel van de 'makkelijke' snacks afvallen, zoals een burgertje ofzo, maar eigenlijk is dat ook gedeeltelijk de reden dat ik vegetarisch ben gaan eten, dan dwing je jezelf ook gewoon tot bewuster nadenken over wat je gaat eten. De meeste vleesvervangers zijn eigenlijk ook best wel lekker Ik eet trouwens wel nog heel af en toe vlees, met name in restaurants of op vakantie, of als ik ergens ben waar ik mee moet eten maar waar geen alternatieven zonder vlees worden aangeboden die ik lust (ik vind champignons afschuwelijk bijvoorbeeld). Dan is het ten minste vaak ook écht lekker, zijn er overigens ook minder opties voor vleesvervangers, en dan vind ik het het ook wel waard.

Overigens vind ik veganistisch eten wel een stap teveel voor mijzelf. Wel prima van de mensen die dat doen natuurlijk :)
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Als je dieren eet ben je imo geen dierenvriend :wink:

Gek toch dat dat idee heerst dat vegetariërs wel vis eten. Een vis is ook gewoon een dier..
Klik om te vergroten...

Ik vind het niet gek. Het lijkt mij op zijn minst duidelijk dat vissen toch een sterk minder bewustzijn hebben dan bijvoorbeeld koeien of varkens. Als iets niet bewust is van zijn eigen leven, kan het dan wel pijn ervaren? En is het dan wel onethisch om zoiets van zijn leven te ontnemen om zelf te kunnen eten? Ik vind persoonlijk van niet. In principe val je dan niet meer onder de noemer 'vegetarisch', maar dat val ik ook niet terwijl ik wel altijd aangeef dat ik 'vegetarisch' eet. Het is gewoon om een makkelijker begrip eraan te geven.

Als iemand zijn standpunt ten opzichte van minder/geen vlees eten + eventuele uitzonderingssituaties gewoon voor zichzelf goed uit kan leggen, dan maak ik er geen punt over :). Dan vind ik het gewoon mooi dat iemand zijn eigen idealen heeft en die op weet te volgen.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
TweeChocoladeBiertjes zei:
Ik vind het niet gek. Het lijkt mij op zijn minst duidelijk dat vissen toch een sterk minder bewustzijn hebben dan bijvoorbeeld koeien of varkens. Als iets niet bewust is van zijn eigen leven, kan het dan wel pijn ervaren? En is het dan wel onethisch om zoiets van zijn leven te ontnemen om zelf te kunnen eten? Ik vind persoonlijk van niet. In principe val je dan niet meer onder de noemer 'vegetarisch', maar dat val ik ook niet terwijl ik wel altijd aangeef dat ik 'vegetarisch' eet. Het is gewoon om een makkelijker begrip eraan te geven.

Als iemand zijn standpunt ten opzichte van minder/geen vlees eten + eventuele uitzonderingssituaties gewoon voor zichzelf goed uit kan leggen, dan maak ik er geen punt over :). Dan vind ik het gewoon mooi dat iemand zijn eigen idealen heeft en die op weet te volgen.
Klik om te vergroten...


ik vind sowieso dat edereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Zelf eet ik vega omdat het dierenleed me raakt en omdat ikme verantwoordelijk voel voor het zo goed mogelijk achterlaten van de aarde voor evt kinderen.
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren. Snelste nieuws artikeltje wat ik in de trein even kan vinden is deze https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...egelijk-pijn-op-een-gelijkaardige-manier-als/
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mappie88 zei:
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren.
Klik om te vergroten...
Dit! Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat vissen pijn, stress en angst waarnemen net zoals zoogdieren.

Met kweekvissen is het al helemaal verschrikkelijk gesteld. Er zijn vissen die zichzelf versterven uit ellende.

"De vissen leven in gesloten systemen. Dit zijn enorme tanks met een enorm aantal vissen. Er is nauwelijks ruimte om te zwemmen. Zo heeft een meerval van 1,25 kilo slechts drie liter water om zich in te bewegen. Dan zijn er nog ziektes, kannibalisme en stress. De sterfte onder kweekvissen is groot. tien tot twintig procent van de meervallen sterft vroegtijdig. Bij de paling loopt dit op tot vijftig procent.

De meeste vissen, zowel kweekvis als wilde vis, sterft op een afschuwelijke manier.

Zo sterven kweekvissen:
Verstikking: een doodstrijd van 35 minuten voor haringen tot ruim vier uur voor tongen en schollen.

Strippen en kaken: het levend en onverdoofd verwijderen van organen. Tijdens deze handeling reageren de vissen nog 25 tot 65 minuten op de prikkels. Uiteindelijk stikken ze.

Bevriezen: het op ijswater gooien van vissen. Ze spartelen hierna niet meer, maar zijn nog bij bewustzijn. De vissen sterven een langzame dood. Hoe lang dit duurt, hangt af van de temperatuur van het ijswater.

Zouten: palingen levend en onverdoofd in zout gooien. Het zout brandt de slijmlaag van de palingen weg. Vergelijkbaar met het toebrengen van brandwonden. Deze barbaarse methode is nog steeds toegestaan voor mensen die een klein aantal palingen wil doden."
www.wakkerdier.nl

Voer actie met Wakker Dier voor de kweekvissen

Een nieuwe vorm van vee-industrie is de viskwekerij. Vies zwemwater en onverdoofde slacht. Lees hier alles over de kweekvis.
www.wakkerdier.nl www.wakkerdier.nl
H
HannekeVLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn nu 14 jarige dochter heeft vorig jaar besloten vegetarisch te gaan eten. In eerste instantie dacht ik dat we wel zouden zien wanneer de fase voorbij zou gaan. Want ze was altijd dol op vlees. Maar ze doet het niet omdat ze het niet meer lekker vindt, maar omdat ze het zielig vindt voor de dieren. Ik kan niks anders dan respect hebben voor haar besluit. Het heeft binnen ons gezin wel een verandering gebracht. We gaan bewuster om bij de keuze van welk vlees we kopen, de hoeveelheid is verminderd en sommige vleesvervangers zijn nauwelijks van echt vlees te onderscheiden. Ons kerstdiner bestond altijd uit een grote kalkoen met de hele familie. Ik heb afgelopen jaar met haar een heerlijk vegetarisch menu samen samengesteld voor ons samen. Groot respect voor haar en de keuzes die zij zelf durft te maken. Ik ben heel trots op haar!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
RooieFenix zei:
en sommige vleesvervangers zijn nauwelijks van echt vlees te onderscheiden.
Klik om te vergroten...
Dat zeggen mijn ouders ook vaak als ik bij ze op visite ga en ze weer een nieuwe soort nep vlees hebben. Ik heb er tientallen geprobeerd en niets dat ook maar enigszins in de buurt kwam van echt vlees. Dat ligt voornamelijk aan de structuur denk ik. Nep vlees valt in je mond vaak al vanzelf uit elkaar. Het zou wel goed zijn als ze de structuur na zouden kunnen maken. Dan zou ik eerder geneigd zijn het te kopen, als het verder ook echt zo goed voor je zou zijn als echt vlees natuurlijk.

Mooi dat je dochter die opoffering maakt. Wel moet je denk ik heel goed opletten of je gezondheid er niet onder lijdt.
H
HannekeVLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Dat zeggen mijn ouders ook vaak als ik bij ze op visite ga en ze weer een nieuwe soort nep vlees hebben. Ik heb er tientallen geprobeerd en niets dat ook maar enigszins in de buurt kwam van echt vlees. Dat ligt voornamelijk aan de structuur denk ik. Nep vlees valt in je mond vaak al vanzelf uit elkaar. Het zou wel goed zijn als ze de structuur na zouden kunnen maken. Dan zou ik eerder geneigd zijn het te kopen, als het verder ook echt zo goed voor je zou zijn als echt vlees natuurlijk.

Mooi dat je dochter die opoffering maakt. Wel moet je denk ik heel goed opletten of je gezondheid er niet onder lijdt.
Klik om te vergroten...
De kipstukjes van de Vegetarische Slager klopt qua structuur en smaak. We hebben het verwerkt in kip tandoori en broer en zus hadden niet door dat het geen echte kip was. Als ze dat wel hadden geweten had zeker de jongste geen hap meer gegeten.

Het is heel mooi, want ze heeft dit samen met haar vriendinnengroepje gedaan. 5 meiden van 13 jaar. 1 van de meisjes heeft weerstand van haar ouders en mag dus niet vegetarisch eten. Mijn dochter neemt vitamine b12 vanaf het begin. Ze eet wel zuivel en eieren, groenten en fruit natuurlijk.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
inner_search zei:
Ik houd ontzettend veel van men hond , beetje kort door de bocht van je vind ik , je kent me niet eens.
Nog maar te zwijgen over de dieren die ik al in huis genomen heb, verzorgd en terug uitgezet.
Ieders mening natuurlijk , zal de jouwe ook maar respecteren.
Klik om te vergroten...
Howoowwww rustaaaag. Ik zeg niet dat je niet goed voor dieren kunt zijn maar ik vind het erg dubbel om te zeggen dat je een dierenvriend bent en ze ondertussen op te eten (hence the 'imo'). Overigens niet eens specifiek over jou, maar ook in het algemeen. Want voor (huis)dieren of de dieren waarin we ons relatief makkelijk kunnen verplaatsen of die er schattig uitzien komen we op, maar voor dieren die we nauwelijks als dieren beschouwen (zoals vissen dus, maar ook insecten) en dieren die we niet zien (bio-industrie) boeit het veel mensen totaal niet, omdat bepaalde dingen in deze cultuur blijkbaar zo horen. Ik snap dat ergens wel want dat is hoe we het gewend zijn om te doen en hoe ik het vroeger ook deed, maar nu ik er meer over weet vind ik het heel raar.
Ik zeg niet dat jij geen vlees meer moet gaan eten hoor, prima jouw keuze om huisdieren te hebben en wel vlees te eten. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken en ik hoef niemand veganisme op te dringen. Maar in mijn ogen strookt het eten van vlees niet met een dierenvriend zijn.

verwondering zei:
Beetje vreemde reactie. Je kunt toch ook vegetariër zijn omwille van het milieu of van je eigen gezondheid? Niet iedere vegetariër vindt het principieel fout om een dier te doden om het op te eten.

En je eerste zin, dat is nu precies waardoor mensen een aversie tegenover vegetariërs ontwikkelen: als je vlees eet ben je een slechter mens dan ik want je geeft niks om dieren. Die morele verhevenheid lokt alleen maar afkeer op in plaats van dat het anderen overtuigt.

Ik heb alle respect voor mensen die uit overtuiging bepaalde voeding laten staan. De beweegredenen zijn meestal heel nobel. Maar als je op vleeseters neerkijkt gaat er volgens mij iets fout.
Klik om te vergroten...
Zie mijn reactie hierboven. Maar inderdaad, vegetariër hoeft niet hetzelfde als dierenvriend te zijn. Dus daar geef ik je volledig gelijk in en in dat geval klopt mijn reactie dus ook niet helemaal. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik ben iig niet op zoek naar morele verhevenheid. Het kwam even in me op om te zeggen dat ik een hekel heb aan hardcore veganisten, maar ik denk niet het bevorderend werkt om mijzelf als een betere (minder-serieuze) veganist te presenteren en daarnaast begrijp ik ondanks hun hardcore gedrag hun motivatie wél. Maar ik denk juist dat het goed is dat 100% moreel/juist gedrag vertonen helemaal niet kan. Ik ga in ieder geval niet zeggen dat ik een perfecte veganist ben want ik eet ook wel eens melkchocolade in een dronken bui. :tearsofjoy: We all human. Maar het is wél goed om te praten over wat je vindt en waarom je dat dan vindt. Persoonlijk vind ik het vaak wel heel lastig dat mensen gemakkelijk aan mij vragen waarom ik veganistisch eet wanneer ze zien dat ik veganistisch eet, dat ik dan met een eerlijk verhaal over dierenwelzijn kom en zij dan geïrriteerd raken over dat hun gedrag slecht zou zijn. Want dat is niet mijn bedoeling, maar ja... Dit is nu eenmaal wel mijn eigen motivatie?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#16
ZERO- zei:
Howoowwww rustaaaag. Ik zeg niet dat je niet goed voor dieren kunt zijn maar ik vind het erg dubbel om te zeggen dat je een dierenvriend bent en ze ondertussen op te eten (hence the 'imo'). Overigens niet eens specifiek over jou, maar ook in het algemeen. Want voor (huis)dieren of de dieren waarin we ons relatief makkelijk kunnen verplaatsen of die er schattig uitzien komen we op, maar voor dieren die we nauwelijks als dieren beschouwen (zoals vissen dus, maar ook insecten) en dieren die we niet zien (bio-industrie) boeit het veel mensen totaal niet, omdat bepaalde dingen in deze cultuur blijkbaar zo horen. Ik snap dat ergens wel want dat is hoe we het gewend zijn om te doen en hoe ik het vroeger ook deed, maar nu ik er meer over weet vind ik het heel raar.
Ik zeg niet dat jij geen vlees meer moet gaan eten hoor, prima jouw keuze om huisdieren te hebben en wel vlees te eten. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken en ik hoef niemand veganisme op te dringen. Maar in mijn ogen strookt het eten van vlees niet met een dierenvriend zijn.


Zie mijn reactie hierboven. Maar inderdaad, vegetariër hoeft niet hetzelfde als dierenvriend te zijn. Dus daar geef ik je volledig gelijk in en in dat geval klopt mijn reactie dus ook niet helemaal. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik ben iig niet op zoek naar morele verhevenheid. Het kwam even in me op om te zeggen dat ik een hekel heb aan hardcore veganisten, maar ik denk niet het bevorderend werkt om mijzelf als een betere (minder-serieuze) veganist te presenteren en daarnaast begrijp ik ondanks hun hardcore gedrag hun motivatie wél. Maar ik denk juist dat het goed is dat 100% moreel/juist gedrag vertonen helemaal niet kan. Ik ga in ieder geval niet zeggen dat ik een perfecte veganist ben want ik eet ook wel eens melkchocolade in een dronken bui. :tearsofjoy: We all human. Maar het is wél goed om te praten over wat je vindt en waarom je dat dan vindt. Persoonlijk vind ik het vaak wel heel lastig dat mensen gemakkelijk aan mij vragen waarom ik veganistisch eet wanneer ze zien dat ik veganistisch eet, dat ik dan met een eerlijk verhaal over dierenwelzijn kom en zij dan geïrriteerd raken over dat hun gedrag slecht zou zijn. Want dat is niet mijn bedoeling, maar ja... Dit is nu eenmaal wel mijn eigen motivatie?
Klik om te vergroten...
Tuurlijk mag je je eigen mening geven.
Ik vatte het idd mss iets te persoonlijk op...
Was dan ook de post onder me dat je reageerde , en dan nog de manier waarop (kort en bondig iedereen over de zelfde kam)
Maar zoals je je uitleg nu geeft , is dat wel iets heel anders dan , iedereen die vlees eet is Geen dierenvriend..

Ik doe btw geen insecten kwaad en probeer ze buiten te zetten (probeer eh 😂 )

En als je een kraai of een muskusrat schattig vind.. Ik wel anders :grin: vind het altijd spijtig om ze terug uit te moeten zetten maar ze horen in de natuur.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
inner_search zei:
Tuurlijk mag je je eigen mening geven.
Ik vatte het idd mss iets te persoonlijk op...
Was dan ook de post onder me dat je reageerde , en dan nog de manier waarop (kort en bondig iedereen over de zelfde kam)
Maar zoals je je uitleg nu geeft , is dat wel iets heel anders dan , iedereen die vlees eet is Geen dierenvriend..

Ik doe btw geen insecten kwaad en probeer ze buiten te zetten (probeer eh 😂 )

En als je een kraai of een muskusrat schattig vind.. Ik wel anders :grin: vind het altijd spijtig om ze terug uit te moeten zetten maar ze horen in de natuur.
Klik om te vergroten...
Sorry, was niet bedoeld om iedereen over één kam te scheren. Ik probeer ook altijd insecten buiten te zetten maar ik kan aan de vele vliegjes die dood gaan op de voorkant van mijn motor kan ik helaas niets doen :sweatsmile:
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO- zei:
Sorry, was niet bedoeld om iedereen over één kam te scheren. Ik probeer ook altijd insecten buiten te zetten maar ik kan aan de vele vliegjes die dood gaan op de voorkant van mijn motor kan ik helaas niets doen :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Damn die bugkiller was ik vergeten , ik ben een moordenaar !
T
TweeChocoladeBiertjesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mappie88 zei:
ik vind sowieso dat edereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Zelf eet ik vega omdat het dierenleed me raakt en omdat ikme verantwoordelijk voel voor het zo goed mogelijk achterlaten van de aarde voor evt kinderen.
Maar het is volgens mij een misconceptie dat vissen geen pijn zouden ervaren. Snelste nieuws artikeltje wat ik in de trein even kan vinden is deze https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...egelijk-pijn-op-een-gelijkaardige-manier-als/
Klik om te vergroten...

Andere onderzoeken hebben weer aangetoond dat vissen geen pijn voelen, alhoewel in het debat er iets meer bewijs lijkt te zijn voor wél pijn dan géén pijn (ligt ook aan de soort). Wat het extra lastig maakt is of de prikkels die vissen krijgen bij een beschadiging simpelweg een vorm van leergedrag is of daadwerkelijk als een negatief gevoel ervaren wordt. Dat is in principe iets waar vrijwel onmogelijk antwoord gegeven op kan worden.

Maar het is sowieso een lastige kwestie waar iedereen zelf zijn conclusie over moet trekken.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ganggang💯 zei:
Ik kan iedereen deze docu aanraden.

www.netflix.com

The Game Changers | Netflix

Meeting visionary scientists and top athletes, a UFC fighter embarks on a quest to find the optimal diet for human performance and health.
www.netflix.com www.netflix.com

Eet nu al een tijdje plantaardig en merk toch wel wat fysieke voordelen. Meer energie, geen last meer van after dinner dip, geen last meer van maagzuur en op sportief vlak presteer ik ook beter.
Klik om te vergroten...
Damn man , ben hem net aan het kijken.
Staat al even in men lijst maar kwam er niet van.
Zat men kipje met rijst te eten , toen het stukje kwam met de 3 sporters en de burrittos.
Eeeuhm mind blowing eigenlijk.
Mss toch maar even men trots opzij zetten en wat meer plant based gaan eten.
Men mindset was ook altijd , echte proteine komt enkel van dierlijke source...

Ben zelf al terug een tijdje intensief aan het boksen icm cardio en eet nu 4200 cals per dag , alles berekend op dierlijke proteine (En hier en daar wat whey) en dierlijk vet.
Tijdje keto gedaan , maar voelde me er niet goed bij , ik word zeer shaggy als ik weinig tot geen carbs eet.
Ik ga mee verdiepen in dit en ben benieuwd naar men progressie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1718192021...28
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."