"שמש zei:
Ik ben blij met sommige dingen die Jung geschreven heeft aangaande projecties. Oa: kennis is niet iets wat specifiek aan een individu toe te schrijven valt. Kennis hangt vaak in de lucht. Er zijn gevallen bekend van verschillendende wetenschappers die gelijktijdig dingen ontdekten, terwijl ze niet van elkaars onderzoek wisten. Het was alsof de kennis in de lucht hing. Je kan een kanaal van kennis zijn, maar je bent niet de bedenker van die kennis. Een kunstenaar is niet de bedenker van een werk, hij'zij is een kanaal waardoor kennis stroomt.. Zo bekeken dien je juist zeer bescheiden en zelfs nederig te zijn wanneer kennis / inspiratie tot je komt (let op de specifieke woord-constructie 'tot je komt' die al veel zegt). Het zogenaamde 'intunen in en tappen uit de 'stream of consciousness''. Iemand mag zich misplaatst god voelen, maar dit is een misverstand.
Een ander punt is het leren onderscheiden van gedachtes die uit je onderbewuste komen en gedachtes die projecties zijn. Als mens projecteer je altijd. Datgene wat je denkt te zien is in werkelijkheid een samengesteld beeld van associaties. Een object moet wel gekoppeld zijn aan projecties, anders zou het niet begrepen kunnen worden als zijnde dat specifieke object. Dat is noodzakelijk om deze wereld te begrijpen. Maar een deel van deze projecties komt voort uit persoonlijke negatieve ervaringen. Laat ik als voorbeeld nemen een autistisch persoon die een dwangmatig karakter heeft. Voor hem kan een bepaald object of situatie of zelfs zijn onderbewuste als geheel een negatieve lading hebben terwijl voor iemand anders die zelfde situatie juist positief is. Zijn handelen komt voort uit zijn angst en de uitkomst van zijn handelen bevestigd op zijn beurt weer zijn opvattingen. Hij kan er van overtuigd zijn dat zijn onderbewuste negatief of beangstigend is terwijl iemand anders juist heel blij wordt van hetzelfde. Hetzelfde object, een andere lading.
Tijdens een trip is het belangrijk om een scheiding te leren maken tussen projectie van je bewuste en boodschappen van je onderbewuste, welke puur is. Je innerlijke meester/meesteres weet alles. Het is ons bewuste (geconditioneerde) zelf dat ons corrumpeert met bekende associaties, gekoppeld aan persoonlijke ervaringen. Iemand kan bijvoorbeeld iets denken in een trip. Hij'zij kan paranoïde gedachten hebben. Of denken dat degene naast hem hetzelfde denkt als hij (positief dan wel negatief). Of in dezelfde sfeer zit. Dit is projectie. Het is onwaarschijnlijk dat een bekende activiteit in het dagelijkse leven ineens fundamenteel veranderd (die verandering komt natuurlijk door veranderingen in je perceptie door het tripmiddel). Maar je kan ook een helder moment hebben over je persoonlijke situatie. Plotseling weet je hoe je persoonlijke probleem, waar je al jaren mee liep, in elkaar steekt en hoe dit op te lossen. Dit is een echte boodschap.
Op deze manier, door te leren onderscheiden wat hersenspinsels (projecties) zijn en wat een daadwerkelijke boodschap van je innerlijke leraar / lerares, kan je werkelijk beginnen lessen te leren uit een trip.
Klik om te vergroten...
Hoi, OT(Original tripper) hier
Late reactie van me, ik ben niet gewend mijn trips met anderen dan mijn vrouw te bespreken en weet dus niet of dit slechte etiketten zijn, maar onder het mom: beter laat dan nooit.. Ik ben het compleet met je eens... Dit is hoe ik de wereld ben beginnen zien en ik ben dan ook overtuigd dat eender welk trauma op te lossen valt daar alles in het onbewuste zit. Ik drijf trauma zelfs door naar ziektes maar ga daar nu niet verder op in.
Dit alles doet me wel denken in de richting: bij de dood komt alles teboven, niet enkel van jezelf maar ook je omgeving.
Bij de dood wordt je losgekoppeld van dit lichaam en zijn beperkingen, en of je nu in een leven na de dood geloofd of niet: de uren van overlijden zelf zijn uren waarin dit proces gaande is. Dwz dat tijd anders verloopt voor de 'ik' en het mogelijk is een heel leven te zien in een 'flits', net als een ego dood op psychedelica bvb.
Vermits we alles kunnen herinneren wil dit ook zeggen dat we bvb anderen hun gezichtsuitdrukkingen herinneren. Indien los van het ego zijn we vrij dit in geheelcontext te zien, wat betekend dat we de betekenis achter de gezichten kunnen zien zonder dat dit een projectie is zoals je hierboven vermeld.
En dan plots bij de dood zien we alles, ook van anderen. We zien waarom moeder zo reageerde want we zien haar angsten en gevoelens doorheen ons leven en kunnen plaatsen vanwaar ze komen: de puzzel valt samen.
Wat reïncarnatie inhoudt is denk ik het feit dat we vanuit dit leven niet 'alles' kunnen zien. Onze moeder tot daar aan toe, maar mijnheer x in Japan zien we niet.
Een goed leven leiden houdt in dat we open praten met anderen om zoveel mogelijk in te zien tijdens het leven, want zo zien we nog meer op onze dood en is er minder en minder reïncarnatie noodzakelijk. Zolang we oordelen dienen we te reincarneren want begrijpen we de les niet: iedereen heeft gelijk, iedereen is evenwaardig, ieder perspectief is even correct.
Nuja, vermits tijd slechts een dimensie is stel ik me wel vragen bij die 'stijgende lijn' van reïncarnatie. Een goed leven leiden is voor mij vnl samenhangend met geluk in dit leven, maar ook na de dood. Daar ik denk dat die uren van de dood tijdloos kunnen aanvoelen, en potentieel het bewustzijn idd verder schiet naar elders. Maar hoe dan ook dat deze fase een 'in zichzelf keren' inhoudt. Een onbewuste met veel angsten vertaald zich dan in een 'hallucinatie' van de hel, een ander extreem is de hemel. Een ervaren tripper zal dit kunnen bevestigen, en hoe Feller men tript hoe liever men de weken ervoor zichzelf in een 'zen' state of mind zet. Weljah de dood zie ik als een god-dose indien we in trip termen praten. Dus trainen naar een onbevreesde rustige geest doorheen dit leven is een doel dat ik heb, en dat me uiteraard reeds morgen vruchten geeft en niet enkel op mijn sterfbed.
Of we nadien met die informatie in de 'pool of consciousness' belanden weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik er ooit was in een trip, dat ik goden zag waar ik nooit van gehoord had en nadat ik hen opzocht ze bleken tot in detail overeen te stemmen met de beschrijvingen van heidonistische geloven.
Dat ik in een bibliotheek ben geweest waar Toth de waker van leek te zijn en een taal zag die ik tot heden niet 100% heb kunnen traceren maar treffende gelijkenissen van terugvond in pre christelijke geschriften. En dat er een boel informatie door me gestroomd is de weken na deze trip, informatie die bleek te kloppen waar ik voor zover ik me kon inbeelden niemand in mijn omgeving had die me dat ooit zou vermeld hebben.
Ik ga hier stoppen want dit wijkt af van mijn tripreport op Salvia.
Moesten daar verdere vragen over zijn hoor ik ze graag. Ik ben momenteel bezig met de Amanita Muscaria te leren kennen en heb Salvia voor enkele weken laten zijn, maar indien ik meer mag leren van deze dame zal ik aanvullen of een nieuw tripreport schrijven. Ik plan sowieso nog enkele trips met haar de komende maanden."
In: Zijn trip op Dame Salvia -
1-1-2024