Ja als moderator (of gewoon als mens met ietwat andere hersenen 🤣) sta je misschien ook wat anders in je schoenen, ik weeg het namelijk niet zo zwaar. Er zullen altijd mensen zijn die alles met argwaan bekijken, of puur de ‘alternatieve’ zijde bij staan als woede. Altijd woedend op ‘de overheid’, weer andere mensen hebben gewoon een verschrikkelijk beoordelingsvermogen. Naïef en paranoia.
In principe reageer ik meestal als mens en lid van deze community en niet als moderator. Het is wel zo dat ik me als moderator mede-verantwoordelijk voel voor wat er op dit forum staat. En dat maakt het voor mij lastig om zaken die bewezen onwaar zijn zomaar voorbij te laten gaan. We hebben gewoon een hoop kwetsbare en makkelijk beinvloedbare mensen die dit forum lezen en ik wil niet graag mede-verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van desinformatie.
Heb het niet zo duidelijk geformuleerd zie ik nu, maar ik vroeg me bij jou af waarom je ‘paranoia zaaien over angstcampagnes’ afdoet als iets beneden jouw waardigheid ofzo? Zo komt het bij mij over tenminste.
Waarschijnlijk wat te kortaf gereageerd. Excuses daarvoor. Zoals gezegd voel ik me soms verantwoordelijk te reageren en kritische kanttekeningen te plaatsen bij bepaalde teksten. Ook als ik daar eigenlijk geen tijd voor heb door werk of gezin.
Vervolgens wordt je een stuk aangeboden waaruit blijkt dat zulke campagnes wel degelijk gevoerd zijn en het dus helemaal zo gek niet is om het te benoemen, en je reageert a la ‘maar anti vaxers verspreiden ook misinformation…’ Ik die niet in hoe dit een nuttige discussie bevordert, en vind het eigenlijk een typische opstelling van iemand die niet open-minded is voor ideeën die net iets te ver van het bed reiken.
Terechte kritiek. Ik had beter wat uitgebreider op het andere filmpje ingegaan ipv zelf met een ander filmpje te komen. Ook hier blijkt mijn frustratie. Zoals je hopelijk hebt kunnen lezen de afgelopen maanden ga ik meestal wel gemotiveerd in op dit soort zaken en weerleg ik netjes de onjuistheden die hier vaak opgeschreven worden. Het is dan heel frustrerend om te zien dat er keer op keer niets mee gedaan wordt. Uiteraard is dit geen excuus om zelf het zelfde gedrag te vertonen. Maar het is wel de verklaring.
Zonde, maar ik hoop dat ik het verkeerd begrijp want ik wil je open mindset best geloven.
Ik denk dat ik een behoorlijk open-mindset heb. Ik denk dat mensen die me wat beter kennen dat ook kunnen beamen. Dat wil niet zeggen dat ik af en toe niet allergisch kan reageren op echte onzin. Ook met een "open mindset" kun je best af en toe concluderen dat iets onzin is.
Open minded zijn is ook niet altijd even wenselijk, maar goed. You get my point now?
Open minded zijn is volgens mij wel degelijk (bijna) altijd wenselijk. Maar je moet open-mindedness niet verwarren met het accepteren van gevaarlijke fabeltjes.
Door de beladenheid van het onderwerp komen gewoon extremen naar boven drijven, maar dat is tijdelijk gelukkig (ff afkloppen is wel op z’n plaats denk ik lol).
Ik ga er ook vanuit dat het tijdelijk van aard is. Zou mooi zijn als we weer wat meer echt met elkaar in gesprek gaan. Zodra de Covid pandemie voorbij is zullen er sowieso weer meer mogelijkheden zijn om elkaar live te spreken. Ik denk dat dat al een matigend effect zal hebben op de meest radicale gedachtegangen.
Hmm ahh ik lees het hier 😔 ‘Als je dan al in complotten wilt denken’ Ja want ik bedoel hallo, waarom zou je het bestaan van een complot überhaupt overwegen?
De meeste complottheorieen worden weerlegd en blijken uiteindelijk vooral onzin te zijn. Dat neemt niet weg dat er een hoop mis is in deze wereld. Maar daaarvoor hoef je nog niet willekeurig welke complottheorie aan te hangen.
en een kapitalisme wat niet helemaal lekker werkt… Geld is by far de grootste drijfveer in de huidige kapitalistische economie, is het voor jou dan toch zo ondenkbaar dat invloedrijke mensen onderling aan de touwtjes trekken, om allemaal elkaar voordelen te genieten?
Zo jammer dat je als "niet-complot-denker" meteen het label krijgt dat je alles in de maatschappij maar prima vind. Ik ben uitermate kritisch op onze huidige samenleving. Ik vind dat ons kapitalistische systeem totaal doorgeschoten is, ik ben fel tegenstander van de huidige regering, van Rutte en van Hugo de Jonge. Als je pro-maatregelen en vaccinatie bent krijg je haast als vanzelf het stempel bedrukt dat je het wel eens zult zijn met alles wat deze regering of deze maatschappij doet. Dat is volgens mij onterecht. Je kunt ook verzet plegen tegen de huidige maatschappij en regering zonder dat je per se tegen zaken rebelleert die gewoon common-sense zijn (zoals afstand houden tijdens een pandemie).
urlijk moet je een onderscheid maken tussen ‘Bewezen dodelijk 5G veroorzaakt een GENOCIDE op vogels’ en meer plausibele complotten… Duidelijk zijn er mensen die dit wat minder goed kunnen scheiden, is nou eenmaal zo.
Precies dit!
Maar dat als reden gebruiken om bij voorbaat de credibility van alle complotten omlaag te halen vind ik laf en gewoon misleidend. Ik denk dat je het niet eens bewust doet?
Er zijn inderdaad complotten die waar blijken te zijn. Maar er zijn er nog veel meer die onzin blijken te zijn. Het lijkt mij een gezonde houding om uiterst argwanend te zijn richting complottheorieen. Bekijk ze met een open mindset maar hou er rekening mee dat ze vaker niet , dan wel juist blijken te zijn.
aat je niet zo opfokken door mensen die niet alleen geen functionele discussie kúnnen voeren, maar zelfs niet eens willen voeren. Op die manier ga je langzaam alles waar deze ‘lompe, Facebook anti-vaxers’ voor staan afkeuren, omdat het je verteld wordt door iemand die je vermoeid en frustreert. Dat is in mijn ogen niet terecht man.
Wederom terechte kritiek. Maar er lopen hier genoeg 'lompe Facebook anti-vaxers' rond die inderdaad geen functionele discussie kunnen voeren dat het af en toe wel heel frustrerend kan worden. Ik zal desondanks proberen je advies ter harte te nemen. Als jij een keer met een goed onderbouwde complot theorie kunt komen die jij waarschijnlijk en/of bewezen acht beloof ik je bij deze er serieus en met een open mindset naar te kijken
Anyways bedankt voor je wel doordachte post en kritiek.