Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Groepstherapie is niet voor iedereen.
Klik om te vergroten...
Dat zeg ik ook niet. Hij geeft aan medicatie te weigeren en er niet over te willen praten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...12
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pjotr777 zei:
Groepstherapie vond ik helemaal een draak. Naast het feit dat ik spreekangst heb in groepen gaat het anderen geen reet aan wat ik heb meegemaakt, het helpt toch niet. Heb geen zin om zielig gevonden te worden. Laat me maar gewoon met rust.
Klik om te vergroten...
T hoeft ook niet als jij dat niet wil, therapie en aan je problemen werken en erover praten werkt alleen als je het zelf wil en er open voor staat. Eventueel kun je hier wat ventileren en van je af typen.
😊
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hardcore_frk zei:
Ik heb de diagnose van een gegeneraliseerde angststoornis. Alprazolam is mijn medicijn.
Klik om te vergroten...
Mijn vader heeft dat ookđŸ„ș T heeft helaas lang geduurd voor er een juiste diagnose was, jarenlang de verkeerde en daardoor foute medicatie gekregen.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#4
De poll is inmiddels een paar dagen gesloten en de eindstand voor iedereen zichtbaar: krap 60% van de invullers geeft aan een diagnose op zak te hebben.
Het lage aantal respondenten ten opzichte van het aantal DF-leden maakt de poll wetenschappelijk waardeloos, maar als geheel vond ik het topic enorm leerzaam, vol waardevolle bijdragen. Dank jullie wel! :kissingclosed:

De poll-resultaten geven weinig aanleiding om de vervolgvragen hier te stellen (Gebruik je drugs als zelfmedicatie? Zo ja, welke? Waarvoor/waartegen? Drugs aanvullend op of in plaats van medicijnen? Welke drugs heb je geprobeerd? Wat hielp niet? etc etc)... maar dat is niet zo erg. Het is goed om te lezen en te realiseren dat redelijk wat mensen 'ergens' last van hebben, dus ik onthoud twee dingen:
  • mild zijn voor de ander
  • we zijn niet alleen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Knuffelpanda zei:
T hoeft ook niet als jij dat niet wil, therapie en aan je problemen werken en erover praten werkt alleen als je het zelf wil en er open voor staat. Eventueel kun je hier wat ventileren en van je af typen.
😊
Klik om te vergroten...
Hij heeft het toch alleen over groepstherapie?

Je kunt op andere manieren aan je problemen werken. 1 op 1 therapie, of gewoon op jezelf.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoogbegaafd, ADHD en Complexe-PTSS
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rivalrie zei:
Dat zeg ik ook niet. Hij geeft aan medicatie te weigeren en er niet over te willen praten.
Klik om te vergroten...
Dat heeft mij in ieder geval een heel spannend leven opgeleverd:tearsofjoy:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pjotr777 zei:
Iemand bekend met het impostor syndrome?
Klik om te vergroten...
Jazeker, ik heb het zelfs eens voorgedragen in een groep behandelaren. Als eerste reageerde de psycholoog, hij zei, join the club.
Pjotr777 zei:
Laat me maar gewoon met rust.
Klik om te vergroten...
Waarom? Wat wil je dan toch bereiken als je hier bericht? Er is iets wat je wil, wat is dat dan, weet jij het?
Pjotr777 zei:
Daar zit ik dus mis???!! Wat weet jij er nou van!!!
Klik om te vergroten...
Goede vraag, dat weet jij het beste, kan je er meer over vertellen?
Pjotr777 zei:
“Wat denk jij dan ? Dat die groepen bedoeld zijn voor wedstrijdje wie is het zieligste?”
Klik om te vergroten...
Ook al is er veel zieligheid, durf er maar eens over te praten. Daar moet je gruwelijk stoer voor zijn.... zielig mag dan nog niet eens veters strikken.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik was ooit aan het kijken bij een opleiding voor autisten.
Wat ik leuk vind was de vraag of ik neurotypisch(diagnosevrjj) was.
Zo nee,.dan was ik gewoon zoals de.rest daar.

Wat een mooie en bijzondere manier om te kijken naar jezelf versus de niet autisten.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tja in de huidige psychologie heb je altijd allerlei stoornissen.
Gewoon bestaat niet..
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb ADHD (met diagnose), maar ik vind de term 'neurodivers' een beetje raar. Net alsof het woord 'aandoening' of 'syndroom' niet genoemd mag worden. Verbloemend taalgebruik waar niemand iets aan heeft.

Wat mij betreft maak je het hiermee te licht: het is niet alleen een variatie zonder impact, zoals sproeten hebben of weinig of veel baardgroei.

Het is gewoon een aandoening, die een negatieve impact op je leven heeft. Hetzelfde geldt voor autisme, dyslexie etc. Dat betekent niet dat er niet mee te leven valt. Met medicatie en/of therapie kan ik er in ieder geval goed mee omgaan. Verder maakt het mij natuurlijk ook geen minder mens. Maar we mogen het toch wel gewoon bij zijn naam noemen?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#12
KlaasVaak zei:
Het is gewoon een aandoening, die een negatieve impact op je leven heeft. Hetzelfde geldt voor autisme, dyslexie etc. Dat betekent niet dat er niet mee te leven valt. Met medicatie en/of therapie kan ik er in ieder geval goed mee omgaan. Verder maakt het mij natuurlijk ook geen minder mens. Maar we mogen het toch wel gewoon bij zijn naam noemen?
Klik om te vergroten...
Neurodivers is een handige parapluterm. Overigens hoeft autisme echt niet altijd een netto negatieve impact te hebben op iemands leven. Wanneer een omgeving zich progressief opstelt, geen onhaalbare eisen stelt en/of zich wat aanpast aan de behoeftes van de persoon met autisme, dat zij een immense bijdrage kunnen leveren en een gelukkig leven lijden. De druk om neurodiverse lui om te buigen conform de maatschappelijke norm werkt vaak alleen maar averechts.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#13
ADHD en Autisme gediagnosticeerd.

Dit gaat echt niet hand in hand, want door mijn ADHD wil ik geprikkeld worden en kan ik impulsief zijn. Mijn autisme zorgt er weer voor dat ik weinig prikkels kan hebben en overal over wil nadenken.

Dit kan per dag of zelfs per dagdeel wel verschillen. Het ene moment ben ik rustig en doordacht en lijkt het goed te gaan. Het andere moment kan ik geen prikkel hebben, doe ik aparte dingen en is het chaos.

Het nare is dat iemand het niet aan de buitenkant ziet, of iemand die bovenstaande niet begrijpt.

Ik zou toch willen dat elke dag ongeveer hetzelfde ging. Elke dag hetzelfde voelen en elke dag emotioneel op 1 lijn. Aan de andere kant lijkt me dat weer saai.. ja wat is het nou
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben gediagnosticeerd met Borderline, ADD, PTSS, OCD en een vorm van autisme. Ben ook chronisch depressief. It sucks, iedere dag is een hel, ik overdrijf niet. Altijd is er wel iets waar ik last van heb, ik heb nooit rust in m'n kop.
Tenzij ik high ben soms.
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Ik wilde toch hier nog even op reageren. Niet specifiek op jou perse trouwens maar op wat ik in het topic las over het algemeen, maar ik neem even deze reactie.

De vraag werd eerder gesteld waarom hoogbegaafdheid als een ‘egoding’ wordt gezien. Nou, omdat heel veel mensen beweren hoogbegaafd te zijn die het niet zijn. Dat verpest het een beetje voor de mensen die wel echt daarmee worstelen. Alleen in dit topic zie je al veel mensen die zichzelf in die hoek plaatsen. Ik zeg niet dat dat niet klopt. Ik ga geen uitspraken doen over wie er hier al dan niet hoogbegaafd zou kunnen zijn, want dat kan/wil ik uiteraard totaal niet, ben geenszins in die positie. Geldt ook voor andere labels. De kans dat er hier meer ‘speciale’ (vies woord) mensen zitten dan in de normale bevolking is goed aanwezig. Maar wat ik eerder zei, intelligentie - of ja, IQ - is normaal verdeeld in de bevolking. Dat betekent dat echt maar een heel klein percentage van de bevolking Ă©cht hoogbegaafd is; volgens de IQ-scores dan. Het aantal mensen dat ik om me heen (heb het nu over daily life) hoor zeggen/roepen dat ze hoogbegaafd zijn of denken te zijn is gewoon verdacht hoog, gegeven die normale verdeling. En dus is de kans groot dat een groot aantal van die mensen ongelijk heeft maar zich blijkbaar maar al te graag met deze groep identificeert. DĂșs is het kennelijk een egoding voor velen. Als je je dan toch speciaal wil voelen, dan liefst een label dat suggereert dat je niet gek maar gewoon genialer dan anderen bent
 niet waar?

Ik weet niet of ik me goed uitdruk, deze reactie is absoluut niet bedoeld als kritiek op wie dan ook maar dit is iets wat me altijd erg opgevallen is. Ik vind dit jammer voor de echte hoogbegaafden, wat vaak net de mensen zijn die zich daar liever nĂ­et teveel over uitspreken. Die worden weggezet als egotrippers.

Hoogbegaafdheid is zoals eerder uitgelegd een concept wat heel moeilijk te meten is, iets waar men het over eens is. De kenmerken die ook eerder gegeven werden in dit topic zijn heel breed en zeggen helaas ook echt weinig. Juist dat soort lijstjes zorgen ervoor dat veel mensen denken ‘hĂ© maar dan ben ik het ook’ terwijl de werkelijkheid toch wel wat ingewikkelder is. Wat dan wel de juiste oplossing of maat zou zijn voor het ‘vatten’ van iets als intelligentie, geen idee. Dat blijft een moeilijke vraag.
Klik om te vergroten...
Ik word binnenkort getest op ADHD maar ik heb me even ingeleze op ADD en of autisme en er vielen zoveel puzzelstukjes op zn plek. Er komen zoveel dingen overheen .dus hopelijk snel antwoorden die ik al 30jaar heb!!đŸ«Ł
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#16
beau1990 zei:
Ik word binnenkort getest op ADHD maar ik heb me even ingeleze op ADD en of autisme en er vielen zoveel puzzelstukjes op zn plek. Er komen zoveel dingen overheen .dus hopelijk snel antwoorden die ik al 30jaar heb!!đŸ«Ł
Klik om te vergroten...
Ook heb ik ptts & onverwerkte trauma's
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Lid 152247 zei:
Hypersensinsitiviteit link ik eerder aan EQ
Maar wil niemand voor het hoofd stoten
Klik om te vergroten...
Vraagje, ik krijg binnenkort onderzoeken naar ADHD maar ik heb een heel laag IQ maar wel een hoog EQ, kan dat?
ik zelf denk ik dat ik ook ADD en of autisme heb, vanmiddag even ingelezen en heb nu zoveel antwoorden!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hypersensinsitiviteit link ik eerder aan EQ
Maar wil niemand voor het hoofd stoten
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Dit is de reden dat de poll simpel is gehouden en je eronder je keuze kunt uitbreiden. Dat staat ook in de beginpost van @debkb . Net zoals met dat LHBT-i-abcdefghijklmnopqrstuvwxyz (ja ik noem ze maar allemaal voor ik er eentje vergeet...) comunity houd het niet op en is het einde zoek.
Klik om te vergroten...
Worden mentale problemen nu ook al bestempeld als een vorm van “community”?
Sorry maar de DSM is even iets zwaarder dan hoe jij het hier weerspiegelt.
Wat aardig ook dat je het vergelijkt met mensen die proactief hun geaardheid door andermans strot rammen. Totaal peren met appels vergelijken. De DSM is een totaal onbegrepen iets waar dagelijks mensen mentaal door meerdere lagen grond gaan elke dag in dag uit.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Heb je ook een hoog IQ?

Iemand hier stuurde mij laatst een lijst met kenmerken van hoogbegaafdheid omdat diegene dacht dat ik dat ook heb en het kwam helemaal overeen (en dat zijn echt niet allemaal positieve dingen). Het enige wat niet helemaal overeenkwam is mijn IQ. Voor hoogbegaafdheid moet dat boven de 130 zitten. Dat heb ik wel een keer gehaald op een test, maar andere keren 120 of zo.

Maar ik zie het maar als een indicatie en ben zeer sceptisch op dit soort labeltjes.
Klik om te vergroten...
Ja heb een hoog IQ :)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."