Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
39 weergaven
18-5-2026
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Heb je ook een hoog IQ?

Iemand hier stuurde mij laatst een lijst met kenmerken van hoogbegaafdheid omdat diegene dacht dat ik dat ook heb en het kwam helemaal overeen (en dat zijn echt niet allemaal positieve dingen). Het enige wat niet helemaal overeenkwam is mijn IQ. Voor hoogbegaafdheid moet dat boven de 130 zitten. Dat heb ik wel een keer gehaald op een test, maar andere keren 120 of zo.

Maar ik zie het maar als een indicatie en ben zeer sceptisch op dit soort labeltjes.
Klik om te vergroten...
Hoogsensitief lijkt ook erg op hoogbegaafdheid.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...12
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Snuffelaar zei:
Hoogsensitief lijkt ook erg op hoogbegaafdheid.
Klik om te vergroten...
Ja dat zei ik ook tegen diegene maar er is een verschil.

Hoogbegaafdheid komt bijna altijd met hoogsensitiviteit, maar hoogsensitiviteit komt veel minder vaak met hoogbegaafdheid. Tenminste, dat is wat die informatie die ik toen kreeg zei.

Ik ben zeker ook hoogsensitief. (en dat is ook lang niet alleen maar positief...)
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
ADHD en neem niets daarvoor.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Mrloverdj ik koos er bewust voor om mensen zelf te laten kiezen of ze zichzelf neurodivers noemen of niet. Want ik kon geen consensus vinden over welke aandoeningen er wel en niet onder vallen :)
Voel je vrij om in te vullen wat je wilt; ik ga nu kijken of ik nog een optie 'dat zeg ik liever niet' kan toevoegen :innocent:
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoogbegaafd heeft twee te behalen criteria. Het tempo van leren. Niet alleen van jongs af aan maar ook tijdens de stof..

En nu het tweede..want ik echt een enorme tekortkoming vind wat veel schade kan aanrichten.

Het tweede is: kennis...voornamelijk kennis wat je geleerd had moeten hebben op school.
Maar juist hoogbegaafde leerlingen anders of niet zoals het hoort.

Om die reden buigt mensa zich voorzichtig or se aanmeldprocedure.

Ik heb dit 9 jaar terug gedaan
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hypersensinsitiviteit link ik eerder aan EQ
Maar wil niemand voor het hoofd stoten
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Dit is de reden dat de poll simpel is gehouden en je eronder je keuze kunt uitbreiden. Dat staat ook in de beginpost van @debkb . Net zoals met dat LHBT-i-abcdefghijklmnopqrstuvwxyz (ja ik noem ze maar allemaal voor ik er eentje vergeet...) comunity houd het niet op en is het einde zoek.
Klik om te vergroten...
Worden mentale problemen nu ook al bestempeld als een vorm van β€œcommunity”?
Sorry maar de DSM is even iets zwaarder dan hoe jij het hier weerspiegelt.
Wat aardig ook dat je het vergelijkt met mensen die proactief hun geaardheid door andermans strot rammen. Totaal peren met appels vergelijken. De DSM is een totaal onbegrepen iets waar dagelijks mensen mentaal door meerdere lagen grond gaan elke dag in dag uit.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Heb je ook een hoog IQ?

Iemand hier stuurde mij laatst een lijst met kenmerken van hoogbegaafdheid omdat diegene dacht dat ik dat ook heb en het kwam helemaal overeen (en dat zijn echt niet allemaal positieve dingen). Het enige wat niet helemaal overeenkwam is mijn IQ. Voor hoogbegaafdheid moet dat boven de 130 zitten. Dat heb ik wel een keer gehaald op een test, maar andere keren 120 of zo.

Maar ik zie het maar als een indicatie en ben zeer sceptisch op dit soort labeltjes.
Klik om te vergroten...
Ja heb een hoog IQ :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Blyatman zei:
Worden mentale problemen nu ook al bestempeld als een vorm van β€œcommunity”?
Sorry maar de DSM is even iets zwaarder dan hoe jij het hier weerspiegelt.
Wat aardig ook dat je het vergelijkt met mensen die proactief hun geaardheid door andermans strot rammen. Totaal peren met appels vergelijken. De DSM is een totaal onbegrepen iets waar dagelijks mensen mentaal door meerdere lagen grond gaan elke dag in dag uit.
Klik om te vergroten...
Je begrijpt totaal de context niet van mijn reactie. En op de rest ga ik echt niet in want dat heeft niet met mijn bericht te maken.

De vergelijking sloeg op de soort opsomming en steeds toevoegingen die je dan gaat krijgen niet over dsm, de aandoening/klacht of geaardheid op zich. Lees het eens begrijpend.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Maar voor topicstarter: CPTSD + A kenmerken Borderline. (Door CPTSD)
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Je begrijpt totaal de context niet van mijn reactie. En op de rest ga ik echt niet in want dat heeft niet met mijn bericht te maken.
Klik om te vergroten...
Je context laat duidelijk de inhoud teweeg dan. Want er valt niks anders uit op te maken.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Blyatman zei:
Je context laat duidelijk de inhoud teweeg dan. Want er valt niks anders uit op te maken.
Klik om te vergroten...
Bericht aangevuld hier boven
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is ts zijn/haar topic. Laten we ts beslissen hoe het topic is en wat er in staat.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Bericht aangevuld hier boven
Klik om te vergroten...
Niks mis met mijn begrijpen lezen, maar wel met jouw formulerende wijze van schrijven, want anders was het begrepen en had ik nooit de reactie gegeven die geven was.
Tevens, de DSM bestaat uit ruim 20 hoofd diagnoses aan metastructuur. Dan niet te hebben over hoeveel aftakkingen er wel niet zijn, dus opsommingen en toevoegingen zijn in deze sector niet eens zo heel gek dat die opgesomd zullen worden.
Nogmaals, je vergeleek appels met peren en had totaal geen inhoudelijke toevoeging aan TS zijn topic. Men die hier reageert zal niks betrekken tot wat niet DSM-V gerelateerd zou zijn.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
debkb zei:
@Mrloverdj ik koos er bewust voor om mensen zelf te laten kiezen of ze zichzelf neurodivers noemen of niet. Want ik kon geen consensus vinden over welke aandoeningen er wel en niet onder vallen :)
Voel je vrij om in te vullen wat je wilt; ik ga nu kijken of ik nog een optie 'dat zeg ik liever niet' kan toevoegen :innocent:
Klik om te vergroten...
Alles wat onder de metastructuur valt, is een aandoening die er onder valt. Dus geheel niet slecht om eens te zien wat er in DF omgaat qua deze aandoeningen.

it has to take one, to know one. πŸ˜„
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk ik stem neuro typisch... ben ik de enige?

Nou, ik wil ook wel even mn ego strelen dus uhm. Ik ben ook inteligent. Omdat ik het zeg.

Doei. πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜‹
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mrloverdj zei:
Hoogbegaafd heeft twee te behalen criteria. Het tempo van leren. Niet alleen van jongs af aan maar ook tijdens de stof..

En nu het tweede..want ik echt een enorme tekortkoming vind wat veel schade kan aanrichten.

Het tweede is: kennis...voornamelijk kennis wat je geleerd had moeten hebben op school.
Maar juist hoogbegaafde leerlingen anders of niet zoals het hoort.

Om die reden buigt mensa zich voorzichtig or se aanmeldprocedure.

Ik heb dit 9 jaar terug gedaan
Klik om te vergroten...
Kennis is naar mijn idee niet echt een onderdeel van hoogbegaafd zijn. Als dit het geval zou zijn dan zouden hoogbegaafde mensen altijd goed scoren op school.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Ik denk ik stem neuro typisch... ben ik de enige?

Nou, ik wil ook wel even mn ego strelen dus uhm. Ik ben ook inteligent. Omdat ik het zeg.

Doei. πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜‹
Klik om te vergroten...
Hoogbegaafdheid is verre van een ego ding.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rivalrie zei:
Hoogbegaafdheid is verre van een ego ding.
Klik om te vergroten...

Wat is het dan?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Blyatman zei:
Niks mis met mijn begrijpen lezen, maar wel met jouw formulerende wijze van schrijven, want anders was het begrepen en had ik nooit de reactie gegeven die geven was.
Tevens, de DSM bestaat uit ruim 20 hoofd diagnoses aan metastructuur. Dan niet te hebben over hoeveel aftakkingen er wel niet zijn, dus opsommingen en toevoegingen zijn in deze sector niet eens zo heel gek dat die opgesomd zullen worden.
Nogmaals, je vergeleek appels met peren en had totaal geen inhoudelijke toevoeging aan TS zijn topic. Men die hier reageert zal niks betrekken tot wat niet DSM-V gerelateerd zou zijn.
Klik om te vergroten...
Lees de reacties van ts eens, die legt uit waarom er geen volledige opsomming is gemaakt in de poll. Ts begrijpt mijn reactie wel. Ik heb EN een dsm EN een andere geaardheid dus als het lelijk bedoeld was van mij had ik mezelf dubbel beledigd en dat is niet zo.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."