Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rivalrie zei:
Toch grappig om te zien dat een flinke meerderheid iets van een stoornis heeft. Ik denk ook dat deze groep het snelst naar drugs grijpt.
Klik om te vergroten...
Als je ziet hoe extreem veel Nederlanders benzo's en opiaten gebruiken voor geestelijke problemen (ook al begonnen ze er aanvankelijk aan voor slaapproblemen en pijnbestrijding) dan denk ik dat er ook onder de "normale" niet typische "drugsgebruikers" heel veel geestelijke stoornissen zijn. Het is alleen dat hun drugs "medicijnen" worden genoemd. Dan heb je ook nog de antidepressiva, wat naar mijn mening ook drugs zijn.

En de officiële cijfers over bijvoorbeeld alleen al depressie, kijk eens wat Trimbos daarover zegt:

In Nederland krijgt iets minder dan 1 op de 5 volwassenen van 18-64 jaar ooit in het leven te maken met een depressie (2007-2009). Elk jaar geldt dat voor ongeveer 5% van de volwassenen.
Klik om te vergroten...

Dat zijn waarschijnlijk alleen de echt diepe depressies. Maar wat met alles minder dan dat? Zijn dat dan geen stoornissen? Moeten we geloven dat 4 op de 5 volwassenen tussen 18-64 jaar nooit eens een milde depressie heeft? Dat 95% van de volwassenen elk jaar een geest vrij van depressie en neurose heeft? In een wereld als deze waar ons geleerd wordt dat geluk in de wereld gevonden moet worden? Daar geloof ik helemaal niets van. En dat is alleen nog maar depressie.

Ik denk dat de overgrote meerderheid wel iets van een stoornis heeft, maar dat de maatstaf om iets een stoornis te noemen enorm hoog is, omdat stoornissen heersen in deze maatschappij en de "normale geest" eigenlijk al vol met stoornissen zit. Daarom benoemen we de extreme gevallen als stoornissen. Maar kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar onze wereldwijde verslaving aan social media en smartphones. Komt dat over als een populatie zonder geestelijke stoornissen? Nee, dat zijn geesten die zeer fragiel en verslavingsgevoelig zijn. Een geest die echt compleet vrij van stoornissen is, zou ik een boeddha noemen en die zijn natuurlijk extreem zeldzaam.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...12
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik had hier iets gepost en gelijk weer verwijderd... ik ben dit topic aan het meelezen en merk dat het veel bij me oproept.
Mijn woorden schieten me te kort, ze kunnen niet uitdrukken of overbrengen wat ik hierbij voel en wat het bij me oproept.
Tegelijkertijd denk ik dat hetgeen ik hier wilde linken een andere reactie oproept dan wat ik er mee bedoel. Mijn gevoel is (waarschijnlijk) anders dan wat de community voelt, ik sta namelijk niet in jullie schoenen.

Mindless zei:
Ik denk dat de overgrote meerderheid wel iets van een stoornis heeft, maar dat de maatstaf om iets een stoornis te noemen enorm hoog is, omdat stoornissen heersen in deze maatschappij en de "normale geest" eigenlijk al vol met stoornissen zit. Daarom benoemen we de extreme gevallen als stoornissen. Maar kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar onze wereldwijde verslaving aan social media en smartphones. Komt dat over als een populatie zonder geestelijke stoornissen? Nee, dat zijn geesten die zeer fragiel en verslavingsgevoelig zijn. Een geest die echt compleet vrij van stoornissen is, zou ik een boeddha noemen en die zijn natuurlijk extreem zeldzaam.
Klik om te vergroten...
Eens.

Ik wil in dit opzicht (en misschien ga ik daarmee te ver off topic, in dat geval maak ik een nieuw topic) de discussie opwerpen of het systeem (social meda) er op gericht is mensen aan zich te binden of dat het systeem zich richt op identiteits ontwikkeling?
Mijn gedachte is dat social media beide opdrachten probeert te vervullen. Zo veel mogelijk mensen binden door ze een gezamenlijk idee te geven.
Devide et impera -verdeel en heers-, door velen uitgebuit en social media gooit er een schepje bovenop.
Door middel van advertentie verkopen verdienen de grote social media jongens geld aan voorkeuren, het uitvergroten van die voorkeuren geeft een grotere cashflow waarmee een stevigere basis te vormen is in onze kapitalistische maatschappij.

Toch denk ik dat er meer boeddha's zijn dan jij denkt @Mindless
Ze worden minder gezien vanwege de lagere bereidheid om mondig te zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Eens.

Ik wil in dit opzicht (en misschien ga ik daarmee te ver off topic, in dat geval maak ik een nieuw topic) de discussie opwerpen of het systeem (social meda) er op gericht is mensen aan zich te binden of dat het systeem zich richt op identiteits ontwikkeling?
Mijn gedachte is dat social media beide opdrachten probeert te vervullen. Zo veel mogelijk mensen binden door ze een gezamenlijk idee te geven.
Devide et impera -verdeel en heers-, door velen uitgebuit en social media gooit er een schepje bovenop.
Door middel van advertentie verkopen verdienen de grote social media jongens geld aan voorkeuren, het uitvergroten van die voorkeuren geeft een grotere cashflow waarmee een stevigere basis te vormen is in onze kapitalistische maatschappij.
Klik om te vergroten...
Social media maakt gebruik van de stoornissen/zwakten in de geest van de gemiddelde mens denk ik. Bewust wordt ingespeeld op de zwaktes van het ego, om deze uit te buiten. Ze wéten dat de meeste mensen deze zwaktes hebben. Ik heb een documentaire gezien waar de bedenkers/makers van enkele social media platforms berouw hebben hiervan, omdat ze nu zien wat een desastreuze impact hun creaties hebben op onze maatschappij. Maar pandora is uit de doos...

Casaan zei:
Toch denk ik dat er meer boeddha's zijn dan jij denkt @Mindless
Ze worden minder gezien vanwege de lagere bereidheid om mondig te zijn.
Klik om te vergroten...
Oh dat zou best kunnen, maar alsnog kunnen het in mijn ogen geen enorme aantallen zijn. Een boeddha is niet slechts een mens zonder stoornissen, maar is (imo) ook een open verbinding naar een enorme energie (het 'be a hollow bamboo' principe) en zal ieders energie waar hij/zij mee in aanraking komt omhoog trekken naar die energie. Zat onze samenleving vol met boeddha's, dan zagen we een andere samenleving denk ik. Maar dit is mijn opvatting hoor. Maar een hoop "boeddha's" zullen inderdaad ook wel meer onder de radar opereren.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rivalrie zei:
Toch grappig om te zien dat een flinke meerderheid iets van een stoornis heeft. Ik denk ook dat deze groep het snelst naar drugs grijpt.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat er een stevig verband is te leggen tussen neurodivergentie en drugsgebruik. Maar ik durf op basis van deze poll nog lang niet te zeggen dat een flinke meerderheid van de forumleden 'iets van een stoornis heeft', en wel hierom:
- de poll is pas 25 keer ingevuld
- een poll in het subforum 'gezondheid etc' brengt allerlei ingebouwde bias met zich mee: sowieso zullen de meeste forumbezoekers deze poll nooit zien, simpelweg omdat ze geen interesse hebben in dit deel van het forum. En als het woord neurodivergent je niks zegt (bijvoorbeeld omdat je geen diagnose hebt), zul je ook niet snel geneigd zijn de poll in te vullen. Mijn verwachting is dat naarmate de poll langer loopt, het aandeel neurodivergenten zal teruglopen. Maar we zullen zien :)

Teller staat nu op 25 x ingevuld, waarvan 15x 'neurodivers' en 4 x 'misschien neurodivers'
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Noot: houden zo!
Alleen verslaving gedrag.
Noot: Wat zou een aanleiding kunnen zijn om dat gedrag te hebben/ kunnen beginnen, en voortzetten?
Vaak zijn mensen met een overgevoeligheid vbw emoties kunnen in
casseren En/of niet goed kunnen verwerken een hele vette reden, om verslaafd te raken...
Klik om te vergroten...
Is bij mij juist niet het geval. Ik heb te weinig emoties, en toch heb ik verdovend gedrag. Maar ik weet wel waar het vandaan komt als kind zijnde…
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Maar maakt je leven makkelijker
Klik om te vergroten...
Vervreemd me alleen maar van mezelf, uitstel van betaling zeg maar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat is natuurlijk voldoende...
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Iemand bekend met het impostor syndrome? Ik heb daar al sinds m’n jong volwassenheid last van. Als mensen me complimenten geven of ik haal goede resultaten in m’n studie of ik win een spel etc. dan schaam ik me ipv me trots te voelen.

“Impostor syndrome (also known as impostor phenomenon, impostorism, fraud syndrome or the impostor experience) is a psychological pattern in which an individual doubts their skills, talents, or accomplishments and has a persistent internalizedfear of being exposed as a "fraud". Despite external evidence of their competence, those experiencing this phenomenon remain convinced that they are frauds and do not deserve all they have achieved. Individuals with impostorism incorrectly attribute their success to luck, or interpret it as a result of deceiving others into thinking they are more intelligent than they perceive themselves to be. Impostor syndrome also occurs in normal human-to-human relationships. Based on this syndrome, continuing doubts about people and individual defense mechanisms are considered difficult to achieve healthy relationships. While early research focused on the prevalence among high-achieving women, impostor syndrome has been recognized to affect both men and women equally”
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Dank je voor dit begrip!
Dit zien maar weinig anderen in.
Maar, ik praat er nooit over. Niet meer.
Op een gegeven moment moet je ophouden met gesprekken met psychologen en dit soort hulpverleners.
Je krijgt het er nooit meer uit, nee..
Vuurwerk??
Ik lig ook plat onder medicatie...en anders duik ik onder mijn bed.
Of wat er in de nabijheid staat.
Het is onbeschrijfelijk, deze toestand, en iedere dag komt er de gedachte om eruit te stappen omhoog.
Ja. Wat een nare, vreselijke toestand.
Ik ga er niet mee verder, dit topic, want zelfs nu, na dit verhaal, want nu al loopt de spanning op..
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je denk ik (ik wilde aanvankelijk zeggen helemaal maar volgens mij kun je een ander nooit helemaal begrijpen, zie solipsisme). Ik heb vorig jaar, na talloze “behandelingen” en gesprekken en een aantal opnames, besloten om er niet meer over te praten. Ik heb besloten om in eenzaamheid te lijden. Alles andere heeft toch geen zin meer.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Overigens weiger ik medicatie. Ben met het meeste gestopt, heb alleen nog iets om te helpen slapen, en zelfs dat werkt niet altijd. Psychofarmaca is symptoombestrijding en lost het probleem niet op.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Day is juist, maar soms is er geen oplossing mogelijk, en kan je simpelweg niet om medicatie heen.
Bij sommige mensen werken die therapieen niet.
En wdan zul je toch op zoek moeten gaan naar dat medicament, wat het meeste effect geeft, ofwel waarmee de beste resultaten kunnen worden behaald...
En dat betekent, dat je met dit gegeven moment, verder moet leven.
Lang niet alles is met een pilletje oplosbaar...en ook voor gespreks therapieen geldt, dat deze lang niet voor iedereen werkzaam zijn.
Groepstherapie.
Bij mij een absolute no go.
Van de 10 mensen in die groep waren er 2, die er wat aan hadden, 4 bleven staan, waar ze stonden, en 4 boerden alleen maar verder achteruit.
Wie geeft het achterste van zijn tong bloot?
Aan mensen, die je totaal niet kent?
Ik dus niet. Nee.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Groepstherapie vond ik helemaal een draak. Naast het feit dat ik spreekangst heb in groepen gaat het anderen geen reet aan wat ik heb meegemaakt, het helpt toch niet. Heb geen zin om zielig gevonden te worden. Laat me maar gewoon met rust.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zeg niet, dat het niet kan helpen.
Maar afgaande op wat ik daarin heb meegemaakt, is het iig voor mij echt een megagrote contra manier van effect wat ik ervan heb meegekregen.
Aan mijn lijf geen polonaise met deze wijze van therapie!
Nooit en te nimmer meer.
Voor een ander kan ik niet spreken, ik kijk nu naar mezelf.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pjotr777 zei:
Overigens weiger ik medicatie. Ben met het meeste gestopt, heb alleen nog iets om te helpen slapen, en zelfs dat werkt niet altijd. Psychofarmaca is symptoombestrijding en lost het probleem niet op.
Klik om te vergroten...
Maar maakt je leven makkelijker
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Pjotr777 zei:
Groepstherapie vond ik helemaal een draak. Naast het feit dat ik spreekangst heb in groepen gaat het anderen geen reet aan wat ik heb meegemaakt, het helpt toch niet. Heb geen zin om zielig gevonden te worden. Laat me maar gewoon met rust.
Klik om te vergroten...
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rivalrie zei:
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
Klik om te vergroten...

Inderdaad dat is net de plaats waar een verhaal geaccepteerd word zonder zielig en vooroordelen. Kan echt helpen.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rivalrie zei:
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
Klik om te vergroten...
Daar zit ik dus mis???!! Wat weet jij er nou van!!!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pjotr777 zei:
Daar zit ik dus mis???!! Wat weet jij er nou van!!!
Klik om te vergroten...
Wat denk jij dan ? Dat die groepen bedoeld zijn voor wedstrijdje wie is het zieligste?

Ik zit zelf in groepstherapie en vind het erg nuttig.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Dan hoor jij bij de weinigen!
Maar als je er iets aan hebt, prima, toch?
Klik om te vergroten...
Je moet er wel voor open staan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dan hoor jij bij de weinigen!
Maar als je er iets aan hebt, prima, toch?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."