Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
36 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
ATGC zei:
Ik heb wel eens aangegeven in het autismespectrum te zitten.

Bij de poll heb ik niks ingevuld omdat ik me niet herken in de beschikbare opties. "Neurodivergentie" is in mijn ogen een slecht gedefinieerd begrip wat vaak wordt misbruikt om de eigen visie te legitimeren en discussies te ontwijken.

Het wordt vaak (niet per se altijd) gebruikt voor doelen en promoten van ideëen waar ik niet achter sta:

- Het creëeren van een wij/zij gevoel. Neurotypische mensen zouden neurodivergente mensen bewust dwarsbomen en discrimineren.
- Het idee dat neurodivergente mensen experts zijn in hun "anders zijn" en dat neurotypischen op zijn best een beperkt inzicht kunnen hebben in neurodivergentie.
- De ontkenning dat neurodivergente mensen nooit storend gedrag vertonen en/of onredelijk zijn in discussies en dat het allemaal te herleiden is tot intolerantie en onbegrip van neurotypische mensen.
- Het promoten van neurodivergentie als identiteit. Ja, autisme en andere diagnoses kunnen een sterke invloed op iemands ontwikkeling als persoon hebben. Ik weet dondersgoed dat mijn persoonlijkheid en mijn diagnose sterk verweven zijn. Maar ik ben ook een mens en dat moet ook een plaats hebben in mijn leven. Ik zie geen heil in het aanhangen van een identiteit in de zin dat je de hele dag bezig bent met je "anders zijn" en weinig anders.

Waarschijnlijk zal niet iedereen blij zijn met mijn mening maar het is gewoon wat ik hiervan vind.
Klik om te vergroten...

Ik kan je hier deels wel in volgen denk ik. Ik volg zelf een internationale Facebook-pagina voor mensen met een ‘label’ en ik vind dit een toffe grappige en sympathieke groep, los nog van het feest van herkenning waar je in terecht komt, máár, vrijwel alle punten die jij hier boven noemt zijn mij ook opgevallen! Heeeel erg dat wij/zij en ja, eigenlijk alles wat je zegt. Ik had dat nog nooit eerder ergens zo sterk gezien. Verbaasde me een beetje. Het is duidelijk dat het veel mensen steun en vermaak geeft (die zich in elkaar herkennen en zich begrepen voelen) en dat is hartstikke prettig en leuk en daarom volg ik de groep ook met alle plezier, maar dat hoge wij/zij gehalte van veel posts heb ik ook enige moeite mee. Alsof er twee menssoorten zijn, de mens met een casual prototype brein en de mens met een origineel brein. Slaat daar echt wat door naar mijn idee. Ik word er zelfs soms wat ongemakkelijk van, het geeft een beetje een ‘special snowflake’-vibe af als je begrijpt wat ik bedoel. ‘Wij zijn uniek en bijzonder en de mainstream grijze dertien-in-een-dozijn eenvoudige saaierik begrijpt ons niet.’ Zo is het natuurlijk niet bedoeld en ik snap ook wel dat het zo - op een meer genuanceerde manier - kan voélen met een diagnose als je in een grote groep gelijkgestemden terecht komt, maar het teveel op die manier gaan uiten vind ik irritant. Ik zeg dus niet dat deze mensen zichzelf allemaal heel speciaal vinden. Absoluut niet. Een diagnose krijgen en hebben en je ‘anders’ voelen is ook vaak gewoon zwaar. Maar soms tikt het die grens blijkbaar wel een beetje aan in dat soort groepen. :wink:

Het is ook nooit goed hè! Elke indeling, daar is wel weer wat mee.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...12
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Niets te klagen over m'n IQ. M!?aarzel totaal geen behoefte te worden on lid te worden van desbetreffende clubjes..en.. hecht ik veel meer waarde aan EQ
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mrloverdj zei:
Niets te klagen over m'n IQ. M!?aarzel totaal geen behoefte te worden on lid te worden van desbetreffende clubjes..en.. hecht ik veel meer waarde aan EQ
Klik om te vergroten...
Mijn vriendin is "bewezen" hoogbegaafd en zij heeft wel degelijk behoefte aan "soortgenoten". Niet om te pronken met intelligentie of lid zijn van een "elite club"z maar eerder om normaal te kunnen communiceren. Zij ervaart dat ze vaak verkeerd begrepen wordt of dat zij niet zichzelf kan zijn.

*Edit
Je ziet het ook op dit forum terug, dat er vooral negatief gedacht wordt over hoogbegaafdheid/hoogbegaafden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Rivalrie zei:
Mijn vriendin is "bewezen" hoogbegaafd en zij heeft wel degelijk behoefte aan "soortgenoten". Niet om te pronken met intelligentie of lid zijn van een "elite club"z maar eerder om normaal te kunnen communiceren. Zij ervaart dat ze vaak verkeerd begrepen wordt of dat zij niet zichzelf kan zijn.

*Edit
Je ziet het ook op dit forum terug, dat er vooral negatief gedacht wordt over hoogbegaafdheid/hoogbegaafden.
Klik om te vergroten...
Ik ben er niet negatief over. Een heleboel anderen wel.. en dit was mijn manier van beschermen ervoor.
Heb mijn eigen -lotgenoten gevonden.nouja had..

Maar ik heb ook kritiek.op.de iq test..hij lijkt afgestemd op de welvarende westerse wereld.

Want uru uit Afrika in armoede kan net zo intelligent zijn.of die mogelijkheid tot leren en onthouden maar puur omdat hij geen onderwijs geniet zal hij hier niet als hoogbegaafd naar voren komen.
.ik vind dat.de test.gericht moet zijn op hoe en hoe snel iemand leert, de typische kenmerken.
Want vragen aan dat jongetje uit Afrika als wat betekent dit woord.. vragen over newton etc..hoe oneerlijk is dat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj zei:
Ik ben er niet negatief over. Een heleboel anderen wel.. en dit was mijn manier van beschermen ervoor.
Heb mijn eigen -lotgenoten gevonden.nouja had..

Maar ik heb ook kritiek.op.de iq test..hij lijkt afgestemd op de welvarende westerse wereld.

Want uru uit Afrika in armoede kan net zo intelligent zijn.of die mogelijkheid tot leren en onthouden maar puur omdat hij geen onderwijs geniet zal hij hier niet als hoogbegaafd naar voren komen.
.ik vind dat.de test.gericht moet zijn op hoe en hoe snel iemand leert, de typische kenmerken.
Want vragen aan dat jongetje uit Afrika als wat betekent dit woord.. vragen over newton etc..hoe oneerlijk is dat.
Klik om te vergroten...
Toen ik die Mensa online test deed waren dat allemaal inzichtvragen, geen vragen waar je al kennis voor nodig hebt. Misschien dat er bij een officiële test dan eerst even een paar voorbeeld vragen uitgelegd kunnen worden zodat je ziet wat de bedoeling is.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Je ziet het ook op dit forum terug, dat er vooral negatief gedacht wordt over hoogbegaafdheid/hoogbegaafden.
Klik om te vergroten...
Valt mij ook op. Als je zegt dat je een depressie hebt is er medeleven en begrip, maar als je zegt dat je hoogbegaafd bent, lijkt het wel alsof mensen meteen denken dat je jezelf meer of speciaal voelt. Zegt meer over die mensen denk ik dan. Ik bedoel dit niet persé alleen op dit forum, maar in het dagelijks leven!

Mrloverdj zei:
Maar ik heb ook kritiek.op.de iq test..hij lijkt afgestemd op de welvarende westerse wereld.

Want uru uit Afrika in armoede kan net zo intelligent zijn.of die mogelijkheid tot leren en onthouden maar puur omdat hij geen onderwijs geniet zal hij hier niet als hoogbegaafd naar voren komen.
.ik vind dat.de test.gericht moet zijn op hoe en hoe snel iemand leert, de typische kenmerken.
Want vragen aan dat jongetje uit Afrika als wat betekent dit woord.. vragen over newton etc..hoe oneerlijk is dat.
Klik om te vergroten...
Helemaal eens, nóg een reden waarom de IQ-test niet zo veel zegt als de meesten denken!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Nachtzuster zei:
Valt mij ook op. Als je zegt dat je een depressie hebt is er medeleven en begrip, maar als je zegt dat je hoogbegaafd bent, lijkt het wel alsof mensen meteen denken dat je jezelf meer of speciaal voelt. Zegt meer over die mensen denk ik dan. Ik bedoel dit niet persé alleen op dit forum, maar in het dagelijks leven!
Klik om te vergroten...
Mja... De naam impliceert een beetje dat anderen lager/minder begaafd zijn. Dat is het misschien. En in eerste instantie denken veel mensen denk ik ook dat hoogbegaafd vooral of alleen maar positief is, terwijl het dus eigenlijk ook erg lastig is, vooral in relatie tot de maatschappij.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Toen ik die Mensa online test deed waren dat allemaal inzichtvragen, geen vragen waar je al kennis voor nodig hebt. Misschien dat er bij een officiële test dan eerst even een paar voorbeeld vragen uitgelegd kunnen worden zodat je ziet wat de bedoeling is.
Klik om te vergroten...
Een officiële IQ-test bestaat altijd uit een test op verbaal en op performaal vermogen. Ik citeer van een website:

Verbale intelligentie heeft betrekking op woordenschat, taalgevoel en redeneringsvermogen. Performale intelligentie gaat over praktisch inzicht, problemen oplossen en ruimtelijk of visueel inzicht.

Dus wat MrLoverDj zegt, klopt wel. Verbaal vermogen zal bij iemand die geen onderwijs genoten heeft, lager scoren.
Ook kan je trainen op beter worden in beide onderdelen!!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Nachtzuster zei:
Een officiële IQ-test bestaat altijd uit een test op verbaal en op performaal vermogen. Ik citeer van een website:

Verbale intelligentie heeft betrekking op woordenschat, taalgevoel en redeneringsvermogen. Performale intelligentie gaat over praktisch inzicht, problemen oplossen en ruimtelijk of visueel inzicht.

Dus wat MrLoverDj zegt, klopt wel. Verbaal vermogen zal bij iemand die geen onderwijs genoten heeft, lager scoren.
Ook kan je trainen op beter worden in beide onderdelen!!!
Klik om te vergroten...
Ja dat is dan zeker nadelig voor zo iemand.

Ik vind het hele concept van intelligentie meten/weergeven in een cijfer sowieso twijfelachtig eigenlijk. En daarnaast ook nog een momentopname.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Mja... De naam impliceert een beetje dat anderen lager/minder begaafd zijn.
Klik om te vergroten...
Je weet dat ik de naam ook niet prettig vind. Zullen we het 'andersbegaafd' noemen? Ook niet goed, want dat impliceert dat je anders bent...

Intens?! Dat dekt voor mij persoonlijk de lading wel. Maar spreek me vooral aan met Hare Koninklijke Hoogheid De Nachtzuster, daar luister ik ook wel naar 😊
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Ja dat is dan zeker nadelig voor zo iemand.

Ik vind het hele concept van intelligentie meten/weergeven in een cijfer sowieso twijfelachtig eigenlijk. En daarnaast ook nog een momentopname.
Klik om te vergroten...
Dat had ik al eerder hier geschreven. Het is niet voor niks dat dit nu dus ook allemaal heroverwogen wordt. En verder allemaal lekker belangrijk, de zon schijnt, dat vind ik nu het belangrijkste 🥰
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Nachtzuster zei:
Je weet dat ik de naam ook niet prettig vind. Zullen we het 'andersbegaafd' noemen? Ook niet goed, want dat impliceert dat je anders bent...

Intens?! Dat dekt voor mij persoonlijk de lading wel. Maar spreek me vooral aan met Hare Koninklijke Hoogheid De Nachtzuster, daar luister ik ook wel naar 😊
Klik om te vergroten...
Nee dat wist ik. :wink:

Afgaande op alles wat ik erover lees lijk ik het ook te "zijn" maar voel me er ook niet goed bij om zoiets tegen mensen te zeggen. Zelfs niet als ik officieel dat label zou krijgen. Het komt wat uit de hoogte over. Hare Koninklijke Hoogheid De Nachtzuster is al wat bescheidener. :blush: En Zijne Excellentie Heer Mindless ook. :blush:
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Afgaande op alles wat ik erover lees lijk ik het ook te "zijn" maar voel me er ook niet goed bij om zoiets tegen mensen te zeggen. Zelfs niet als ik officieel dat label zou krijgen. Het komt wat uit de hoogte over.
Klik om te vergroten...

Mwah, ik vind het niet 'uit de hoogte' doen, dat is echt een invulling die jij dan toch aan dat label geeft.
Ik zeg het weleens tegen mensen om duidelijk te maken welke problemen ik vaak ervaar in mijn leven, niet om uit de hoogte te doen. Ik heb mezelf al genoeg naar beneden gehaald in mijn leven.

Ik ben nu gewoon trots op mezelf, niet vanwege een label, maar gewoon voor wie ik ben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Nachtzuster zei:
Mwah, ik vind het niet 'uit de hoogte' doen, dat is echt een invulling die jij dan toch aan dat label geeft.
Ik zeg het weleens tegen mensen om duidelijk te maken welke problemen ik vaak ervaar in mijn leven, niet om uit de hoogte te doen. Ik heb mezelf al genoeg naar beneden gehaald in mijn leven.

Ik ben nu gewoon trots op mezelf, niet vanwege een label, maar gewoon voor wie ik ben.
Klik om te vergroten...
Nee ik wil niet beweren dat je het zegt om uit de hoogte te doen, maar dat de term zelf misschien zo een beetje overkomt. Puur door de naam.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Toch grappig om te zien dat een flinke meerderheid iets van een stoornis heeft. Ik denk ook dat deze groep het snelst naar drugs grijpt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rivalrie zei:
Toch grappig om te zien dat een flinke meerderheid iets van een stoornis heeft. Ik denk ook dat deze groep het snelst naar drugs grijpt.
Klik om te vergroten...
Als je ziet hoe extreem veel Nederlanders benzo's en opiaten gebruiken voor geestelijke problemen (ook al begonnen ze er aanvankelijk aan voor slaapproblemen en pijnbestrijding) dan denk ik dat er ook onder de "normale" niet typische "drugsgebruikers" heel veel geestelijke stoornissen zijn. Het is alleen dat hun drugs "medicijnen" worden genoemd. Dan heb je ook nog de antidepressiva, wat naar mijn mening ook drugs zijn.

En de officiële cijfers over bijvoorbeeld alleen al depressie, kijk eens wat Trimbos daarover zegt:

In Nederland krijgt iets minder dan 1 op de 5 volwassenen van 18-64 jaar ooit in het leven te maken met een depressie (2007-2009). Elk jaar geldt dat voor ongeveer 5% van de volwassenen.
Klik om te vergroten...

Dat zijn waarschijnlijk alleen de echt diepe depressies. Maar wat met alles minder dan dat? Zijn dat dan geen stoornissen? Moeten we geloven dat 4 op de 5 volwassenen tussen 18-64 jaar nooit eens een milde depressie heeft? Dat 95% van de volwassenen elk jaar een geest vrij van depressie en neurose heeft? In een wereld als deze waar ons geleerd wordt dat geluk in de wereld gevonden moet worden? Daar geloof ik helemaal niets van. En dat is alleen nog maar depressie.

Ik denk dat de overgrote meerderheid wel iets van een stoornis heeft, maar dat de maatstaf om iets een stoornis te noemen enorm hoog is, omdat stoornissen heersen in deze maatschappij en de "normale geest" eigenlijk al vol met stoornissen zit. Daarom benoemen we de extreme gevallen als stoornissen. Maar kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar onze wereldwijde verslaving aan social media en smartphones. Komt dat over als een populatie zonder geestelijke stoornissen? Nee, dat zijn geesten die zeer fragiel en verslavingsgevoelig zijn. Een geest die echt compleet vrij van stoornissen is, zou ik een boeddha noemen en die zijn natuurlijk extreem zeldzaam.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik had hier iets gepost en gelijk weer verwijderd... ik ben dit topic aan het meelezen en merk dat het veel bij me oproept.
Mijn woorden schieten me te kort, ze kunnen niet uitdrukken of overbrengen wat ik hierbij voel en wat het bij me oproept.
Tegelijkertijd denk ik dat hetgeen ik hier wilde linken een andere reactie oproept dan wat ik er mee bedoel. Mijn gevoel is (waarschijnlijk) anders dan wat de community voelt, ik sta namelijk niet in jullie schoenen.

Mindless zei:
Ik denk dat de overgrote meerderheid wel iets van een stoornis heeft, maar dat de maatstaf om iets een stoornis te noemen enorm hoog is, omdat stoornissen heersen in deze maatschappij en de "normale geest" eigenlijk al vol met stoornissen zit. Daarom benoemen we de extreme gevallen als stoornissen. Maar kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar onze wereldwijde verslaving aan social media en smartphones. Komt dat over als een populatie zonder geestelijke stoornissen? Nee, dat zijn geesten die zeer fragiel en verslavingsgevoelig zijn. Een geest die echt compleet vrij van stoornissen is, zou ik een boeddha noemen en die zijn natuurlijk extreem zeldzaam.
Klik om te vergroten...
Eens.

Ik wil in dit opzicht (en misschien ga ik daarmee te ver off topic, in dat geval maak ik een nieuw topic) de discussie opwerpen of het systeem (social meda) er op gericht is mensen aan zich te binden of dat het systeem zich richt op identiteits ontwikkeling?
Mijn gedachte is dat social media beide opdrachten probeert te vervullen. Zo veel mogelijk mensen binden door ze een gezamenlijk idee te geven.
Devide et impera -verdeel en heers-, door velen uitgebuit en social media gooit er een schepje bovenop.
Door middel van advertentie verkopen verdienen de grote social media jongens geld aan voorkeuren, het uitvergroten van die voorkeuren geeft een grotere cashflow waarmee een stevigere basis te vormen is in onze kapitalistische maatschappij.

Toch denk ik dat er meer boeddha's zijn dan jij denkt @Mindless
Ze worden minder gezien vanwege de lagere bereidheid om mondig te zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casaan zei:
Eens.

Ik wil in dit opzicht (en misschien ga ik daarmee te ver off topic, in dat geval maak ik een nieuw topic) de discussie opwerpen of het systeem (social meda) er op gericht is mensen aan zich te binden of dat het systeem zich richt op identiteits ontwikkeling?
Mijn gedachte is dat social media beide opdrachten probeert te vervullen. Zo veel mogelijk mensen binden door ze een gezamenlijk idee te geven.
Devide et impera -verdeel en heers-, door velen uitgebuit en social media gooit er een schepje bovenop.
Door middel van advertentie verkopen verdienen de grote social media jongens geld aan voorkeuren, het uitvergroten van die voorkeuren geeft een grotere cashflow waarmee een stevigere basis te vormen is in onze kapitalistische maatschappij.
Klik om te vergroten...
Social media maakt gebruik van de stoornissen/zwakten in de geest van de gemiddelde mens denk ik. Bewust wordt ingespeeld op de zwaktes van het ego, om deze uit te buiten. Ze wéten dat de meeste mensen deze zwaktes hebben. Ik heb een documentaire gezien waar de bedenkers/makers van enkele social media platforms berouw hebben hiervan, omdat ze nu zien wat een desastreuze impact hun creaties hebben op onze maatschappij. Maar pandora is uit de doos...

Casaan zei:
Toch denk ik dat er meer boeddha's zijn dan jij denkt @Mindless
Ze worden minder gezien vanwege de lagere bereidheid om mondig te zijn.
Klik om te vergroten...
Oh dat zou best kunnen, maar alsnog kunnen het in mijn ogen geen enorme aantallen zijn. Een boeddha is niet slechts een mens zonder stoornissen, maar is (imo) ook een open verbinding naar een enorme energie (het 'be a hollow bamboo' principe) en zal ieders energie waar hij/zij mee in aanraking komt omhoog trekken naar die energie. Zat onze samenleving vol met boeddha's, dan zagen we een andere samenleving denk ik. Maar dit is mijn opvatting hoor. Maar een hoop "boeddha's" zullen inderdaad ook wel meer onder de radar opereren.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rivalrie zei:
Toch grappig om te zien dat een flinke meerderheid iets van een stoornis heeft. Ik denk ook dat deze groep het snelst naar drugs grijpt.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat er een stevig verband is te leggen tussen neurodivergentie en drugsgebruik. Maar ik durf op basis van deze poll nog lang niet te zeggen dat een flinke meerderheid van de forumleden 'iets van een stoornis heeft', en wel hierom:
- de poll is pas 25 keer ingevuld
- een poll in het subforum 'gezondheid etc' brengt allerlei ingebouwde bias met zich mee: sowieso zullen de meeste forumbezoekers deze poll nooit zien, simpelweg omdat ze geen interesse hebben in dit deel van het forum. En als het woord neurodivergent je niks zegt (bijvoorbeeld omdat je geen diagnose hebt), zul je ook niet snel geneigd zijn de poll in te vullen. Mijn verwachting is dat naarmate de poll langer loopt, het aandeel neurodivergenten zal teruglopen. Maar we zullen zien :)

Teller staat nu op 25 x ingevuld, waarvan 15x 'neurodivers' en 4 x 'misschien neurodivers'
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#20
debkb zei:
@ATGC Interessant... mag ik even bij je controleren of ik je goed begrijp? Je vult geen enkele optie in de poll in (ook niet "wil ik niet zeggen") omdat je vindt dat de term 'neurodivergentie' wordt misbruikt voor doelen en framing die je als onwenselijk ziet?
Klik om te vergroten...

Zoals ik zei vind ik het een slecht gedefinieerd begrip. Het is een idee wat iemand ooit opgeworpen heeft en wat een behoorlijke populariteit heeft gekregen. Maar wat houdt het nu exact in? Het begrip heeft geen wetenschappelijke basis. Wat ND inhoudt wordt continu uitgebreid, ook met aandoeningen die niet per se iemands persoonlijkheid beïnvloeden. Of met zaken waarvan je je afvraagt wat voor positiefs ze in iemands leven brengen. Dus zaken als dyslexie, PTSS, Tourette's zie ik niet als neurodivergent

Ik zou positiever tegenover het begrip ND staan als het stond voor de algemene geestelijke diversiteit van mensen. Dat je wensen en grenzen respecteert, rekening houdt met en faciliteert.
Want ook die zogenaamde neurotypische mensen hebben ook allemaal hun positieve en negatieve kanten en de bekende gebruiksaanwijzing, al is ie misschien wat korter.

debkb zei:
Zo ja, zie je dan ook de term zelf als 'framing'? Ik ben het met je eens dat neurodivergentie een slecht gedefinieerde (en slecht af te bakenen) term is. Zou jij liever een andere term gebruiken?
Klik om te vergroten...

Alleen als neurodivergent als tegenhanger van neurotypisch wordt neergezet. Dan is het vaak een frame van "ND mensen hebben de waarheid in pacht en NT mensen zijn de vijand". En daar ben ik gewoon totaal op tegen.

debkb zei:
De doelen en ideeën die je aanhaalt... ze vallen allemaal niet binnen de bedoeling die ik met dit topic heb. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe mensen die zelfidentificeren als neurodivergent omgaan met hun aandoening, en ik lees de posts hier met veel belangstelling.
Klik om te vergroten...

Ik vind "zelfidentificeren als neurodivergent" behoorlijk problematisch. Als ND al enorm vaag is qua definitie en je je ook nog eens mee zelfidentificeert wat voor bruikbare informatie krijg je daarmee voor jezelf en anderen?
Ben je dan niet (on)bewust verschrikkelijk moeilijk aan het doen?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."