Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb ADHD (met diagnose), maar ik vind de term 'neurodivers' een beetje raar. Net alsof het woord 'aandoening' of 'syndroom' niet genoemd mag worden. Verbloemend taalgebruik waar niemand iets aan heeft.

Wat mij betreft maak je het hiermee te licht: het is niet alleen een variatie zonder impact, zoals sproeten hebben of weinig of veel baardgroei.

Het is gewoon een aandoening, die een negatieve impact op je leven heeft. Hetzelfde geldt voor autisme, dyslexie etc. Dat betekent niet dat er niet mee te leven valt. Met medicatie en/of therapie kan ik er in ieder geval goed mee omgaan. Verder maakt het mij natuurlijk ook geen minder mens. Maar we mogen het toch wel gewoon bij zijn naam noemen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#2
KlaasVaak zei:
Het is gewoon een aandoening, die een negatieve impact op je leven heeft. Hetzelfde geldt voor autisme, dyslexie etc. Dat betekent niet dat er niet mee te leven valt. Met medicatie en/of therapie kan ik er in ieder geval goed mee omgaan. Verder maakt het mij natuurlijk ook geen minder mens. Maar we mogen het toch wel gewoon bij zijn naam noemen?
Klik om te vergroten...
Neurodivers is een handige parapluterm. Overigens hoeft autisme echt niet altijd een netto negatieve impact te hebben op iemands leven. Wanneer een omgeving zich progressief opstelt, geen onhaalbare eisen stelt en/of zich wat aanpast aan de behoeftes van de persoon met autisme, dat zij een immense bijdrage kunnen leveren en een gelukkig leven lijden. De druk om neurodiverse lui om te buigen conform de maatschappelijke norm werkt vaak alleen maar averechts.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#3
ADHD en Autisme gediagnosticeerd.

Dit gaat echt niet hand in hand, want door mijn ADHD wil ik geprikkeld worden en kan ik impulsief zijn. Mijn autisme zorgt er weer voor dat ik weinig prikkels kan hebben en overal over wil nadenken.

Dit kan per dag of zelfs per dagdeel wel verschillen. Het ene moment ben ik rustig en doordacht en lijkt het goed te gaan. Het andere moment kan ik geen prikkel hebben, doe ik aparte dingen en is het chaos.

Het nare is dat iemand het niet aan de buitenkant ziet, of iemand die bovenstaande niet begrijpt.

Ik zou toch willen dat elke dag ongeveer hetzelfde ging. Elke dag hetzelfde voelen en elke dag emotioneel op 1 lijn. Aan de andere kant lijkt me dat weer saai.. ja wat is het nou
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben gediagnosticeerd met Borderline, ADD, PTSS, OCD en een vorm van autisme. Ben ook chronisch depressief. It sucks, iedere dag is een hel, ik overdrijf niet. Altijd is er wel iets waar ik last van heb, ik heb nooit rust in m'n kop.
Tenzij ik high ben soms.
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Ik wilde toch hier nog even op reageren. Niet specifiek op jou perse trouwens maar op wat ik in het topic las over het algemeen, maar ik neem even deze reactie.

De vraag werd eerder gesteld waarom hoogbegaafdheid als een ‘egoding’ wordt gezien. Nou, omdat heel veel mensen beweren hoogbegaafd te zijn die het niet zijn. Dat verpest het een beetje voor de mensen die wel echt daarmee worstelen. Alleen in dit topic zie je al veel mensen die zichzelf in die hoek plaatsen. Ik zeg niet dat dat niet klopt. Ik ga geen uitspraken doen over wie er hier al dan niet hoogbegaafd zou kunnen zijn, want dat kan/wil ik uiteraard totaal niet, ben geenszins in die positie. Geldt ook voor andere labels. De kans dat er hier meer ‘speciale’ (vies woord) mensen zitten dan in de normale bevolking is goed aanwezig. Maar wat ik eerder zei, intelligentie - of ja, IQ - is normaal verdeeld in de bevolking. Dat betekent dat echt maar een heel klein percentage van de bevolking écht hoogbegaafd is; volgens de IQ-scores dan. Het aantal mensen dat ik om me heen (heb het nu over daily life) hoor zeggen/roepen dat ze hoogbegaafd zijn of denken te zijn is gewoon verdacht hoog, gegeven die normale verdeling. En dus is de kans groot dat een groot aantal van die mensen ongelijk heeft maar zich blijkbaar maar al te graag met deze groep identificeert. Dús is het kennelijk een egoding voor velen. Als je je dan toch speciaal wil voelen, dan liefst een label dat suggereert dat je niet gek maar gewoon genialer dan anderen bent… niet waar?

Ik weet niet of ik me goed uitdruk, deze reactie is absoluut niet bedoeld als kritiek op wie dan ook maar dit is iets wat me altijd erg opgevallen is. Ik vind dit jammer voor de echte hoogbegaafden, wat vaak net de mensen zijn die zich daar liever níet teveel over uitspreken. Die worden weggezet als egotrippers.

Hoogbegaafdheid is zoals eerder uitgelegd een concept wat heel moeilijk te meten is, iets waar men het over eens is. De kenmerken die ook eerder gegeven werden in dit topic zijn heel breed en zeggen helaas ook echt weinig. Juist dat soort lijstjes zorgen ervoor dat veel mensen denken ‘hé maar dan ben ik het ook’ terwijl de werkelijkheid toch wel wat ingewikkelder is. Wat dan wel de juiste oplossing of maat zou zijn voor het ‘vatten’ van iets als intelligentie, geen idee. Dat blijft een moeilijke vraag.
Klik om te vergroten...
Ik word binnenkort getest op ADHD maar ik heb me even ingeleze op ADD en of autisme en er vielen zoveel puzzelstukjes op zn plek. Er komen zoveel dingen overheen .dus hopelijk snel antwoorden die ik al 30jaar heb!!🫣
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#6
beau1990 zei:
Ik word binnenkort getest op ADHD maar ik heb me even ingeleze op ADD en of autisme en er vielen zoveel puzzelstukjes op zn plek. Er komen zoveel dingen overheen .dus hopelijk snel antwoorden die ik al 30jaar heb!!🫣
Klik om te vergroten...
Ook heb ik ptts & onverwerkte trauma's
Q
Queen1990Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Lid 152247 zei:
Hypersensinsitiviteit link ik eerder aan EQ
Maar wil niemand voor het hoofd stoten
Klik om te vergroten...
Vraagje, ik krijg binnenkort onderzoeken naar ADHD maar ik heb een heel laag IQ maar wel een hoog EQ, kan dat?
ik zelf denk ik dat ik ook ADD en of autisme heb, vanmiddag even ingelezen en heb nu zoveel antwoorden!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."