Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspoll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

poll: ben je neurodivers of neurotypisch of...? adhd, bipolair, autisme, dyslexie etc

226 antwoorden
42 weergaven
18-5-2026
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Wat is de visie van je vriendin?
Klik om te vergroten...
Volgens mij was het dat hoogbegaafden snel kunnen begrijpen wat de essentie van informatie is, en zich goed kunnen inleven in mensen.

Ik zou het haar opnieuw moeten vragen, maar dit was volgens mij in het kort waar het om draait :tongueout:

Zelf dat ik niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik voel emotie namelijk niet intens en heb ook niet heel veel energie zoals van hoogbegaafden bekend is. Ik scoor wel hoog op IQ (rond de 130). Mijn psycholoog denkt dat ik wellicht joogbegaafd ben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rivalrie zei:
Volgens mij was het dat hoogbegaafden snel kunnen begrijpen wat de essentie van informatie is, en zich goed kunnen inleven in mensen.

Ik zou het haar opnieuw moeten vragen, maar dit was volgens mij in het kort waar het om draait :tongueout:

Zelf dat ik niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik voel emotie namelijk niet intens en heb ook niet heel veel energie zoals van hoogbegaafden bekend is. Ik scoor wel hoog op IQ (rond de 130). Mijn psycholoog denkt dat ik wellicht joogbegaafd ben.
Klik om te vergroten...

Oké, interessant, maar dat zijn alsnog twee kenmerken die iemand nog niet hoogbegaafd maken als-ie eraan voldoet. De IQ-component blijft dan toch ook wel een belangrijk onderdeel om te kunnen definiëren, en met de uitleg ‘kan zich goed inleven’ raak je ook aan EQ wat naar mijn idee inderdaad ondergewaardeerd is en mee zou moeten spelen bij het meten van intelligentie… (Geen idee hoe precies.)

Ik geloof wel dat er een bepaald profiel of cluster van persoonskenmerken is die vaker (dan gemiddeld) voorkomen bij mensen die zeer intelligent zijn.

Je hebt het over energie, maar hoe belangrijk is dat voor het ‘label’? Je hebt ook ADHD. Raak je niet ook al heel veel energie kwijt aan de drukte en chaos in je hoofd? Ik noem maar iets hoor, maar er zijn zoveel factoren die meespelen… Zo wordt ook gezegd van mensen die hoogbegaafd zijn dat ze vaak heel snel zijn in begrip en reactie, maar bij ASS en AD(H)D kun je een vertraagde informatieverwerkingssnelheid zien die hoge intelligentie (helaas) kan maskeren waardoor het niet of laat opgemerkt wordt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rivalrie zei:
Volgens mij was het dat hoogbegaafden snel kunnen begrijpen wat de essentie van informatie is, en zich goed kunnen inleven in mensen.

Ik zou het haar opnieuw moeten vragen, maar dit was volgens mij in het kort waar het om draait :tongueout:

Zelf dat ik niet dat ik hoogbegaafd ben. Ik voel emotie namelijk niet intens en heb ook niet heel veel energie zoals van hoogbegaafden bekend is. Ik scoor wel hoog op IQ (rond de 130). Mijn psycholoog denkt dat ik wellicht joogbegaafd ben.
Klik om te vergroten...
Ik vind bijvoorbeeld de voorwaarde dat een hoogbegaafde per se energiek zou zijn al problematisch. Omdat energie op allerlei manieren (stress, piekeren, depressie, etc.) gekaapt kan worden. De energie kan er wel zijn, maar door problematiek in verkeerde banen worden geleid. Dat iemand "intelligent" is, zegt niet per se dat diegene goed met zijn/haar energie omgaat.

@Roze Olifant
Ik reageer later even op je uitgebreide bericht, ik ben nu op visite. :wink:

Edit: @Roze Olifant zei al wat ik bedoelde over energie.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb even niks toe te voegen, wil alleen maar waardering uitspreken voor zoveel open, kwetsbare reacties en mooie inzichten.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb naar mijn weten geen diagnose.

Alleen verslaving gedrag.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Laramonjour zei:
Op mijn 14e de diagnose PDD-NOS gekregen, na de diagnose geen verderde behandeling gehad en nooit geleerd wat het nou precies inhield, met als gevolg dat mijn angst en depressieve klachten alleen maar erger werden. Na een incident ruim een jaar geleden via mijn huisarts weer doorverwezen naar de GGZ, met zware tegenzin er heen gegaan omdat de vorige ervaring nou niet bepaald positief was maar wat ben ik blij dat ik het toch heb gedaan.

Een jaar verder en 8 jaar later na mijn diagnose leerde ik eindelijk wat autisme nou echt inhield en werd er niet alleen gesproken over de negatieve dingen maar leerde ik vooral dat het ook zoveel positieve kanten heeft.
Het is iets waar ik de rest van mijn leven aan 'vast' zit maar ik zou het voor geen goud willen veranderen.
Gebruik nu sertraline 100mg voor mijn angststoornis en binnenkort waarschijnlijk nog een lichte dosis antipsychotica om alle prikkels wat te dempen.
Na jaren kan ik eindelijk zeggen dat ik ergens toch wel 'trots' ben op mijn diagnose en ik mij er eindelijk niet meer voor hoef te schamen
Klik om te vergroten...
Trots op jou 🥰
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
debkb zei:
Ik heb even niks toe te voegen, wil alleen maar waardering uitspreken voor zoveel open, kwetsbare reacties en mooie inzichten.
Klik om te vergroten...

Spyro zei:
Ik heb naar mijn weten geen diagnose.
Klik om te vergroten...
Noot: houden zo!
Alleen verslaving gedrag.
Noot: Wat zou een aanleiding kunnen zijn om dat gedrag te hebben/ kunnen beginnen, en voortzetten?

Vaak zijn mensen met een overgevoeligheid vbw emoties kunnen in
casseren, En/of niet goed kunnen verwerken daarvan, dit is een hele vette reden, om verslaafd te raken.
Want dezen mensen lopen vast. Muurvast.
Zie dan maar eens los te komen...
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Noot: houden zo!
Alleen verslaving gedrag.
Noot: Wat zou een aanleiding kunnen zijn om dat gedrag te hebben/ kunnen beginnen, en voortzetten?
Vaak zijn mensen met een overgevoeligheid vbw emoties kunnen in
casseren En/of niet goed kunnen verwerken een hele vette reden, om verslaafd te raken...
Klik om te vergroten...
Is bij mij juist niet het geval. Ik heb te weinig emoties, en toch heb ik verdovend gedrag. Maar ik weet wel waar het vandaan komt als kind zijnde…
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rivalrie zei:
Maar maakt je leven makkelijker
Klik om te vergroten...
Vervreemd me alleen maar van mezelf, uitstel van betaling zeg maar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is natuurlijk voldoende...
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Iemand bekend met het impostor syndrome? Ik heb daar al sinds m’n jong volwassenheid last van. Als mensen me complimenten geven of ik haal goede resultaten in m’n studie of ik win een spel etc. dan schaam ik me ipv me trots te voelen.

“Impostor syndrome (also known as impostor phenomenon, impostorism, fraud syndrome or the impostor experience) is a psychological pattern in which an individual doubts their skills, talents, or accomplishments and has a persistent internalizedfear of being exposed as a "fraud". Despite external evidence of their competence, those experiencing this phenomenon remain convinced that they are frauds and do not deserve all they have achieved. Individuals with impostorism incorrectly attribute their success to luck, or interpret it as a result of deceiving others into thinking they are more intelligent than they perceive themselves to be. Impostor syndrome also occurs in normal human-to-human relationships. Based on this syndrome, continuing doubts about people and individual defense mechanisms are considered difficult to achieve healthy relationships. While early research focused on the prevalence among high-achieving women, impostor syndrome has been recognized to affect both men and women equally”
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Dank je voor dit begrip!
Dit zien maar weinig anderen in.
Maar, ik praat er nooit over. Niet meer.
Op een gegeven moment moet je ophouden met gesprekken met psychologen en dit soort hulpverleners.
Je krijgt het er nooit meer uit, nee..
Vuurwerk??
Ik lig ook plat onder medicatie...en anders duik ik onder mijn bed.
Of wat er in de nabijheid staat.
Het is onbeschrijfelijk, deze toestand, en iedere dag komt er de gedachte om eruit te stappen omhoog.
Ja. Wat een nare, vreselijke toestand.
Ik ga er niet mee verder, dit topic, want zelfs nu, na dit verhaal, want nu al loopt de spanning op..
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je denk ik (ik wilde aanvankelijk zeggen helemaal maar volgens mij kun je een ander nooit helemaal begrijpen, zie solipsisme). Ik heb vorig jaar, na talloze “behandelingen” en gesprekken en een aantal opnames, besloten om er niet meer over te praten. Ik heb besloten om in eenzaamheid te lijden. Alles andere heeft toch geen zin meer.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Overigens weiger ik medicatie. Ben met het meeste gestopt, heb alleen nog iets om te helpen slapen, en zelfs dat werkt niet altijd. Psychofarmaca is symptoombestrijding en lost het probleem niet op.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Day is juist, maar soms is er geen oplossing mogelijk, en kan je simpelweg niet om medicatie heen.
Bij sommige mensen werken die therapieen niet.
En wdan zul je toch op zoek moeten gaan naar dat medicament, wat het meeste effect geeft, ofwel waarmee de beste resultaten kunnen worden behaald...
En dat betekent, dat je met dit gegeven moment, verder moet leven.
Lang niet alles is met een pilletje oplosbaar...en ook voor gespreks therapieen geldt, dat deze lang niet voor iedereen werkzaam zijn.
Groepstherapie.
Bij mij een absolute no go.
Van de 10 mensen in die groep waren er 2, die er wat aan hadden, 4 bleven staan, waar ze stonden, en 4 boerden alleen maar verder achteruit.
Wie geeft het achterste van zijn tong bloot?
Aan mensen, die je totaal niet kent?
Ik dus niet. Nee.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Groepstherapie vond ik helemaal een draak. Naast het feit dat ik spreekangst heb in groepen gaat het anderen geen reet aan wat ik heb meegemaakt, het helpt toch niet. Heb geen zin om zielig gevonden te worden. Laat me maar gewoon met rust.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zeg niet, dat het niet kan helpen.
Maar afgaande op wat ik daarin heb meegemaakt, is het iig voor mij echt een megagrote contra manier van effect wat ik ervan heb meegekregen.
Aan mijn lijf geen polonaise met deze wijze van therapie!
Nooit en te nimmer meer.
Voor een ander kan ik niet spreken, ik kijk nu naar mezelf.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pjotr777 zei:
Overigens weiger ik medicatie. Ben met het meeste gestopt, heb alleen nog iets om te helpen slapen, en zelfs dat werkt niet altijd. Psychofarmaca is symptoombestrijding en lost het probleem niet op.
Klik om te vergroten...
Maar maakt je leven makkelijker
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pjotr777 zei:
Groepstherapie vond ik helemaal een draak. Naast het feit dat ik spreekangst heb in groepen gaat het anderen geen reet aan wat ik heb meegemaakt, het helpt toch niet. Heb geen zin om zielig gevonden te worden. Laat me maar gewoon met rust.
Klik om te vergroten...
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rivalrie zei:
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
Klik om te vergroten...

Inderdaad dat is net de plaats waar een verhaal geaccepteerd word zonder zielig en vooroordelen. Kan echt helpen.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rivalrie zei:
Daar zit je dus mis. Het gaat er om dat je leert van elkaar. Niet elkaar zielig vinden
Klik om te vergroten...
Daar zit ik dus mis???!! Wat weet jij er nou van!!!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."