Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat kan je kopen wat je leven heeft veranderd?

Wat kan je kopen wat je leven heeft veranderd?

114 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#1
Torchic zei:
Maar is HSP en HSS officieel te diagnosticeren? Is volgensmij niet iets wat beschreven staat in de DSM.

Of worden die termen vooral gebruikt in de wat “zweverige” hoeken?
Klik om te vergroten...
nee, is niet opgenomen in de DSM. het is hoe je bent... je manier van zijn..
HSP zal nit snel in DSM komen.. geen wetenschappelijke onderbouwing mogelijk
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#2
PinkFluffyUnicorn zei:
nee, is niet opgenomen in de DSM. het is hoe je bent... je manier van zijn..
HSP zal nit snel in DSM komen.. geen wetenschappelijke onderbouwing mogelijk
Klik om te vergroten...
Klopt, ik vind HSS wel veel raakvlakken hebben met borderline.

Ik ben zelf onder andere gediagnosticeerd met borderline maar wil niet zeggen dat jij dat ook bent. Maar die raakvlakken vallen me wel op tussen die twee.
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#3
Torchic zei:
Klopt, ik vind HSS wel veel raakvlakken hebben met borderline.

Ik ben zelf onder andere gediagnosticeerd met borderline maar wil niet zeggen dat jij dat ook bent. Maar die raakvlakken vallen me wel op tussen die twee.
Klik om te vergroten...
Raakvlakken idd. Maar borderline heb ik niet ..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Purplext zei:
Ik ben inmiddels helemaal anti-label, de labels die ik heb gehad hebben me wel geholpen op een bepaalde manier, maar ik voel best wel wat weerstand tegen het gelabel.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Het schiet tegenwoordig imo steeds vaker door, waardoor ik er ook meer een aversie tegen voel. Met name het soort labels waar mensen hun identiteit sterk in zoeken.

Purplext zei:
Anyhow, ik kan niet goed tegen prikkels. Dat is geen knop die ik uit of aan kan zetten. Het enige wat ik kan doen is prikkels doseren. Dus op tijd een prikkelarme omgeving opzoeken.
Klik om te vergroten...
Het is voor mij ook niet altijd even makkelijk, maar neem nu bijvoorbeeld de supermarkt: voorheen was dit een omgeving voor mij waar ik per definitie in ging met de gedachte: ik moet hier even doorheen, het zal even niet prettig zijn met al die prikkels, maar straks ben ik er vanaf. "Een knop omzetten" is wellicht te simplistisch gesteld, maar steeds vaker kan ik het nu zo zien als iets waar ik niet (snel) doorheen moet, maar wat ik gewoon helemaal toe kan laten, waardoor de prikkels als niet meer overweldigend ervaren worden en het zelfs een plezierige activiteit wordt. Zelfs in drukke supermarkten.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Het is voor mij ook niet altijd even makkelijk, maar neem nu bijvoorbeeld de supermarkt: voorheen was dit een omgeving voor mij waar ik per definitie in ging met de gedachte: ik moet hier even doorheen, het zal even niet prettig zijn met al die prikkels, maar straks ben ik er vanaf. "Een knop omzetten" is wellicht te simplistisch gesteld, maar steeds vaker kan ik het nu zo zien als iets waar ik niet (snel) doorheen moet, maar wat ik gewoon helemaal toe kan laten, waardoor de prikkels als niet meer overweldigend ervaren worden en het zelfs een plezierige activiteit wordt. Zelfs in drukke supermarkten.
Klik om te vergroten...

Na een dag met veel prikkels, bijvoorbeeld na een drukke dag op werk, lukt me wat jij zegt niet meer.
De filter is dan ook echt 'opgebruikt'.
Ik kan dan mijn mindset niet meer aanpassen, wat dus wel lukt als ik een prikkelarme dag heb gehad.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Purplext zei:
Na een dag met veel prikkels, bijvoorbeeld na een drukke dag op werk, lukt me wat jij zegt niet meer.
De filter is dan ook echt 'opgebruikt'.
Ik kan dan mijn mindset niet meer aanpassen, wat dus wel lukt als ik een prikkelarme dag heb gehad.
Klik om te vergroten...
Het is voor mij dan ook vaak moeilijker hoor.

Wat ik voor mezelf wel steeds meer begin te denken, is dat het niet écht een soort voorraad van iets is dat leeg kan raken, maar een verandering in perspectief. Maar dat geloof dat het wél een soort batterij is die leegraakt, waarna het niet meer mogelijk is, zit er ook bij mij (diep) in na zowat mijn hele leven dit als zodanig te hebben bekeken. Dus het steekt nog geregeld de kop op.

Toch, omdat het (geloof ik) in werkelijkheid een verandering in perspectief is, lukt het soms toch om zelfs wanneer ik moe ben die "knop" om te zetten en dan krijg ik juist energie van een dergelijke sociale situatie. Eigenlijk hoe een extravert ook energie krijgt dus. Maar in de praktijk is die drempel vaak wel hoger dan wanneer ik helemaal uitgerust ben.

Ik ben nog steeds overwegend introvert en laad als vanzelf op, op de momenten dat ik op mezelf ben. Maar de grens tussen introvert en extravert begint wat te vervagen. Het staat niet meer zo vast dat ik een soort batterijtje heb die sowieso leegraakt in sociale situaties (met veel prikkels dus).
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless en Purplext, offtopic topic? :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mevrouw Pløp zei:
Mindless en Purplext, offtopic topic? :wink:
Klik om te vergroten...
Oké mevrouw. :flushed:
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fisherman's friend zei:
Een Chevrolet Camaro Rs 6.3 liter
Klik om te vergroten...
Daar ben ik ook op gediagnostiseerd 👍
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Fisherman's friend zei:
Heb jij er ook eentje?
Klik om te vergroten...
Zo te lezen ging ik ook een beetje off-topic, het ging nogal over psychische aandoeningen. Ik bedoelde dat ik gediagnostiseerd ben als Chevrolet Camaro, niet dat ik ooit zo'n auto heb gekocht 😉
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Het is voor mij dan ook vaak moeilijker hoor.

Wat ik voor mezelf wel steeds meer begin te denken, is dat het niet écht een soort voorraad van iets is dat leeg kan raken, maar een verandering in perspectief. Maar dat geloof dat het wél een soort batterij is die leegraakt, waarna het niet meer mogelijk is, zit er ook bij mij (diep) in na zowat mijn hele leven dit als zodanig te hebben bekeken. Dus het steekt nog geregeld de kop op.
Klik om te vergroten...

Nou, deels wíl ik er ook niet mee om gaan. Ik vind het ongezond, de hoeveelheid en de inhoud van de prikkels die op me af gevuurd worden.
Ik kan in de weerstand gaan, maar ik accepteer voor mezelf dat de wereld niet te veranderen is, maar ik zelf wel deels kan kiezen hoe ik ermee omga.

Mindless zei:
Toch, omdat het (geloof ik) in werkelijkheid een verandering in perspectief is, lukt het soms toch om zelfs wanneer ik moe ben die "knop" om te zetten en dan krijg ik juist energie van een dergelijke sociale situatie. Eigenlijk hoe een extravert ook energie krijgt dus. Maar in de praktijk is die drempel vaak wel hoger dan wanneer ik helemaal uitgerust ben.

Ik ben nog steeds overwegend introvert en laad als vanzelf op, op de momenten dat ik op mezelf ben. Maar de grens tussen introvert en extravert begint wat te vervagen. Het staat niet meer zo vast dat ik een soort batterijtje heb die sowieso leegraakt in sociale situaties (met veel prikkels dus).
Klik om te vergroten...

Bij mij staat een sociale situatie niet gelijk aan veel prikkels, kan wel. Maar het zijn voornamelijk geluid, geuren, visuele prikkels.

Ik snap wat je zegt hoor, maar ik denk niet dat je overal controle over hebt. Op een gegeven moment is de emmer gewoon vol en ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen, dat is de enige 'controle' die ik erover heb.

Edit: oeps, had naar off topic gemoeten idd, sorry! Was ook wel het laatste wat ik wilde zeggen 😅
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#12
StraffeNeel zei:
Daar ben ik ook op gediagnostiseerd 👍
Klik om te vergroten...
Heb jij er ook eentje?
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Verzwaarde deken 😍
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Purplext zei:
Nuvaring
Klik om te vergroten...
Oeh da vinnik een interessante! Zou je daar eens wat meer over willen zeggen? Eventueel privé. Ben zelf best wel opzoek naar welke anticonceptie werkt voor mijn hormoonhuishouding namelijk.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Een foto van Jennifer Lawrence
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#16
Een verzwaringsdeken. Ik slaap veel dieper, ik word minder vaak wakker tijdens de nacht en daardoor ook uitgerust wakker. Nu met deze hitte kan ik hem helaas niet gebruiken en merk echt het verschil, ben weer vaak wakker en heel onrustig aan het slapen waardoor ik soms al verrot aan de dag begin.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#17
HappyMind zei:
Een verzwaringsdeken. Ik slaap veel dieper, ik word minder vaak wakker tijdens de nacht en daardoor ook uitgerust wakker. Nu met deze hitte kan ik hem helaas niet gebruiken en merk echt het verschil, ben weer vaak wakker en heel onrustig aan het slapen waardoor ik soms al verrot aan de dag begin.
Klik om te vergroten...
De mijne ligt netjes opgeruimd in de kast. Die kast is momenteel geblokkeerd. Beetje sip :(
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
HappyMind zei:
Een verzwaringsdeken. Ik slaap veel dieper, ik word minder vaak wakker tijdens de nacht en daardoor ook uitgerust wakker. Nu met deze hitte kan ik hem helaas niet gebruiken en merk echt het verschil, ben weer vaak wakker en heel onrustig aan het slapen waardoor ik soms al verrot aan de dag begin.
Klik om te vergroten...
Sammeeee kan niet wachten tot ik hem weer kan gebruiken
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Zitten hier überhaupt nog mensen zonder autisme en/of ad(h)d? Niets er tegen hoor, maar valt me op hoeveel mensen hier een diagnose hebben van die 2, 3 dingen.
Klik om te vergroten...
Ja ik! Ik had wel een DSM geclassificeerde diagnose voor mijn burn-out maar die diagnose is nu weg. Maar een paar (blijvende) steekjes los kan ik niet ontkennen.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#20
PinkFluffyUnicorn zei:
Idd! Volledig met je eens… ben ook anti-label…
Hoe ik weet dat ik hsp heb? Puber ging naar psycholoog… mama ook enkele gesprekken en dat kwam eruit. Maar nergens laten noteren… ben dan beginnen research doen en voor mij persoonlijk viel veel op zijn plaats. Begon bepaalde gebeurtenissen een plaats te geven etc…
Dat HSS gedeelte (high sensation seeker) merk ik bv de laatste dagen terug sterk op… met grenzen flirten en zien hoever ik bv kan gaan…
Maar het overheerst niet… het heeft me de kans gegeven mezelf beter te leren kennen en nu sta ik pak steviger in het leven
Klik om te vergroten...
Maar is HSP en HSS officieel te diagnosticeren? Is volgensmij niet iets wat beschreven staat in de DSM.

Of worden die termen vooral gebruikt in de wat “zweverige” hoeken?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."