Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMannelijke onzekerheid: een schijnbaar onbespreekbaar onderwerp

Mannelijke onzekerheid: een schijnbaar onbespreekbaar onderwerp

106 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
De laatste jaren wordt er veel gesproken over grensoverschrijdend gedrag, toxic masculinity, #metoo, en het vragen van consent. De boodschap is vaak duidelijk: vrouwen worden agressief benaderd en mannen moeten daarmee stoppen. Hoewel ik die boodschap ondersteun, constateer ik als mede-man ook dat er voor mannen eigenlijk niet zoveel alternatieven zijn. Als man word je geacht om zelfverzekerd te zijn en initiatief te tonen. Er staat veel druk op mannen om te 'scoren'. Je moet willen verovereren (of je daar nou zelf zin in hebt of niet). Te veel stilstaan bij wat een vrouw vindt betekent dat je onmiddelijk wordt gefriendzoned, of als creep bestempeld. Bovendien bestaat het risico dat andere mannen respect voor je verliezen omdat je kennelijk 'niet in staat bent' om een vrouw te veroveren.

Eerlijk gezegd frustreert het mij al wel een tijdje dat er niet meer wordt gepraat over waarom zoveel mannen eigenlijk grensoverschrijdend gedrag vertonen. Ik denk dat het antwoord duidelijk is. Mannen worden geselecteerd op basis van zelfverzekerdheid en initiatief tonen. En dat zijn eigenschappen die al snel tegengesteld staan aan empathisch luisteren en consent vragen.

Persoonlijk zie ik binnen mijn vriendengroep juist het tegenovergestelde van wat vrouwen doorgaans beschrijven over hoe ze door mannen benaderd worden. Ik ken veel mannen die het heel belangrijk vinden om respectvol met grenzen van vrouwen om te gaan. Bijna al die mannen hebben ook issues met mannelijke onzekerheid, want gevoelig zijn voor de mening van vrouwen over wat je wil doen betekent automatisch dat je minder hoog op de ladder van mannelijkheid komt te staan. Dat maakt je onaantrekkelijker als man. Ik zie dus veel mannen die op zoek zijn naar een (langdurige) partner, maar het moeilijk vinden om vrouwen te benaderen vanwege deze giftige mix van eisen. Het gevolg is vaak dat ze dichtslaan, en beginnen te kampen met een enorm negatief zelfbeeld omdat niemand hen leuk vindt. Als man is dat dan je eigen schuld, want het is jouw taak om te veroveren. Kennelijk kan je dat niet.

Dit onderwerp lijkt haast onbespreekbaar, omdat praten over je onzekerheid dus een enorm risico is voor mannen! Andere mannen verliezen respect voor je, en vrouwen vinden je simpelweg niet aantrekkelijk als je praat over je onzekerheden. Je wordt letterlijk geen 'echte man' genoemd, en in plaats daarvan in een soort categorie geplaatst van onzeker zeikend manwijf. Bah.

Tot mijn blijdschap blijkt er dan toch één mini-docu te bestaan die dit onderwerp bespreekt. Die komt uit 2016, dus het is al een tijdje terug. Maar documentairemaakster Sunny Bergman ging toen op pad om aan mannen te vragen hoe zij omgaan met mannelijke onzekerheid. Het resultaat is een verrassend oprechte beschouwing van de worsteling van mannen in het datingleven. Dat je constant te horen krijgt dat je als man per definitie maar aan één ding denkt, dat je daarom een vieze perv bent, maar dat je dat helemaal prima moet vinden want anders ben je niet zelfverzekerd. Over de twijfel die komt kijken bij het jagen en veroveren ('vindt ze mij wel leuk?', 'benader ik haar nu goed', en 'hoe weet ik dat?!'). Over de druk die er staat op mannen om te versieren, terwijl je het zelf misschien nog niet helemaal voelt. En over de gesprekken die mannen hebben met elkaar, waarin we slechts benadrukken wat de successen zijn, en verzwijgen dat daar allerlei twijfel en onzekerheid bij kwam kijken.

Kijktip dus:
npo.nl

Mannelijke onzekerheid | NPO Start

Over mannelijke seksualiteit bestaan vastgeroeste clichés. Zo zouden ze er geen genoeg van kunnen krijgen, scheppen ze er graag ongegeneerd over op, willen ze zoveel mogelijk verschillende partners en zijn ze het liefst dominant in bed. Maar staat de mannelijke seksualiteit wel voortdurend...
npo.nl npo.nl

Wat voor mij echt een eye-opener was is het volgende. In aflevering 2 wordt gesproken over waarom vrouwen willen dat mannen zelfverzekerd veroveren. Vrouwen hebben immers last van het risico om als slet bestempeld te worden. Daarom hebben ze een man 'nodig' die initiatief neemt (op een leuke manier), zodat zij daarin op een natuurlijke manier in mee kunnen gaan en zich een beetje kunnen laten meeslepen. Dat maakt zelfverzekerdheid aantrekkelijk.

Essentieel in deze discussie is dus dat er zoiets bestaat als een gulden middenweg. En het lijkt me slim om het precies daar heel uitgebreid over te gaan hebben met zijn allen. Want hoe kan je precies zelfverzekerd zijn en initiatief tonen, maar dan op een leuke manier die geen grenzen overschrijdt? Volgens mij is dat de hamvraag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
De laatste jaren wordt er veel gesproken over grensoverschrijdend gedrag, toxic masculinity, #metoo, en het vragen van consent. De boodschap is vaak duidelijk: vrouwen worden agressief benaderd en mannen moeten daarmee stoppen. Hoewel ik die boodschap ondersteun, constateer ik als mede-man ook dat er voor mannen eigenlijk niet zoveel alternatieven zijn. Als man word je geacht om zelfverzekerd te zijn en initiatief te tonen. Er staat veel druk op mannen om te 'scoren'. Je moet willen verovereren (of je daar nou zelf zin in hebt of niet). Te veel stilstaan bij wat een vrouw vindt betekent dat je onmiddelijk wordt gefriendzoned, of als creep bestempeld. Bovendien bestaat het risico dat andere mannen respect voor je verliezen omdat je kennelijk 'niet in staat bent' om een vrouw te veroveren.

Eerlijk gezegd frustreert het mij al wel een tijdje dat er niet meer wordt gepraat over waarom zoveel mannen eigenlijk grensoverschrijdend gedrag vertonen. Ik denk dat het antwoord duidelijk is. Mannen worden geselecteerd op basis van zelfverzekerdheid en initiatief tonen. En dat zijn eigenschappen die al snel tegengesteld staan aan empathisch luisteren en consent vragen.

Persoonlijk zie ik binnen mijn vriendengroep juist het tegenovergestelde van wat vrouwen doorgaans beschrijven over hoe ze door mannen benaderd worden. Ik ken veel mannen die het heel belangrijk vinden om respectvol met grenzen van vrouwen om te gaan. Bijna al die mannen hebben ook issues met mannelijke onzekerheid, want gevoelig zijn voor de mening van vrouwen over wat je wil doen betekent automatisch dat je minder hoog op de ladder van mannelijkheid komt te staan. Dat maakt je onaantrekkelijker als man. Ik zie dus veel mannen die op zoek zijn naar een (langdurige) partner, maar het moeilijk vinden om vrouwen te benaderen vanwege deze giftige mix van eisen. Het gevolg is vaak dat ze dichtslaan, en beginnen te kampen met een enorm negatief zelfbeeld omdat niemand hen leuk vindt. Als man is dat dan je eigen schuld, want het is jouw taak om te veroveren. Kennelijk kan je dat niet.

Dit onderwerp lijkt haast onbespreekbaar, omdat praten over je onzekerheid dus een enorm risico is voor mannen! Andere mannen verliezen respect voor je, en vrouwen vinden je simpelweg niet aantrekkelijk als je praat over je onzekerheden. Je wordt letterlijk geen 'echte man' genoemd, en in plaats daarvan in een soort categorie geplaatst van onzeker zeikend manwijf. Bah.

Tot mijn blijdschap bleek er dan toch één mini-docu te bestaan die dit onderwerp bespreekt. Die komt uit 2016, dus het is al een tijdje terug. Maar documentairemaakster Sunny Bergman ging toen op pad om aan mannen te vragen hoe zij omgaan met mannelijke onzekerheid. Het resultaat is een verrassend oprechte beschouwing van de worsteling van mannen in het datingleven. Dat je constant te horen krijgt dat je als man per definitie maar aan één ding denkt, dat je daarom een vieze perv bent, maar dat je dat helemaal prima moet vinden want anders ben je niet zelfverzekerd. Over de twijfel die komt kijken bij het jagen en veroveren ('vindt ze mij wel leuk?', 'benader ik haar nu goed', en 'hoe weet ik dat?!'). Over de druk die er staat op mannen om te versieren, terwijl je het zelf misschien nog niet helemaal voelt. En over de gesprekken die mannen hebben met elkaar, waarin we slechts benadrukken wat de successen zijn, en verzwijgen dat daar allerlei twijfel en onzekerheid bij kwam kijken.

Kijktip dus:
npo.nl

Mannelijke onzekerheid | NPO Start

Over mannelijke seksualiteit bestaan vastgeroeste clichés. Zo zouden ze er geen genoeg van kunnen krijgen, scheppen ze er graag ongegeneerd over op, willen ze zoveel mogelijk verschillende partners en zijn ze het liefst dominant in bed. Maar staat de mannelijke seksualiteit wel voortdurend...
npo.nl npo.nl

Wat voor mij echt een eye-opener was is het volgende. In aflevering 2 wordt besproken over waarom vrouwen willen dat mannen zelfverzekerd veroveren. Vrouwen hebben immers last van het risico om als slet bestempeld te worden. Daarom hebben ze een man 'nodig' die initiatief neemt (op een leuke manier), zodat zij daarin op een natuurlijke manier in mee kunnen gaan en zich een beetje kunnen laten meeslepen. Dat maakt zelfverzekerdheid aantrekkelijk.

Essentieel in deze discussie is dus dat er zoiets bestaat als een gulden middenweg. En het lijkt me slim om het precies daar heel uitgebreid over te gaan hebben met zijn allen. Want hoe kan je precies zelfverzekerd zijn en initiatief tonen, maar dan op een leuke manier die geen grenzen overschrijdt? Volgens mij is dat de hamvraag.
Klik om te vergroten...
Ik heb net de eerste aflevering gezien. Erg herkenbaar en interessant. Bedankt voor de link.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Volgens mij is dat de hamvraag
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er meer hamvragen zijn..
Maar leuk onderwerp en succes met de vrouwen toegewenst!
Iedereen is anders, maar volgens mij klopt het dat toch bijna iedereen hetzelfde wilt: Een zelfverzekerde, aantrekkelijke, onafhankelijke, lieve, grappige, luisterende, sociale, sterke, gezonde en beschermende partner..

Dat doe je niet zomaar. 😅
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jammer dat @Mindless gebanned is op dit moment.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Essentieel in deze discussie is dus dat er zoiets bestaat als een gulden middenweg. En het lijkt me slim om het precies daar heel uitgebreid over te gaan hebben met zijn allen. Want hoe kan je precies zelfverzekerd zijn en initiatief tonen, maar dan op een leuke manier die geen grenzen overschrijdt? Volgens mij is dat de hamvraag.
Klik om te vergroten...
Een 'Personal Wing Girl' op YouTube helpt met het beantwoorden van deze vraag. Want kennelijk zijn er vrij concrete dingen die je kunt doen! Zo wordt zelfverzekerd intiatief nemen op een leuke manier een stuk makkelijker.


K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Dit onderwerp lijkt haast onbespreekbaar, omdat praten over je onzekerheid dus een enorm risico is voor mannen! Andere mannen verliezen respect voor je, en vrouwen vinden je simpelweg niet aantrekkelijk als je praat over je onzekerheden. Je wordt letterlijk geen 'echte man' genoemd, en in plaats daarvan in een soort categorie geplaatst van onzeker zeikend manwijf. Bah.
Klik om te vergroten...

Interessant onderwerp.
Hier heb je helaas wel gelijk in. Door mijn werkverleden kamp ik ook met veel onzekerheden in het leven. Zeg ik dit tegen lotgenoten wordt dat begrepen.
Zeg ik dit op een verjaardag dan ben je inderdaad al gauw het speel slijm uit een potje. Zwak en een makkelijke prooi. Even zwart wit gezegd dan.

Ik denk dat onderwerp metoo meer gelijk getrokken moet worden.
Slag om de arm: misschien is dit ook wel zo maar weet ik het gewoon niet.
Maar respectvol met elkaar om gaan, ongeacht geslacht, vind ik het allerbelangrijkste wat er is. En dat iedereen zich mag en kan uiten, ook onderzekerheden en angst.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
alles gaat voorbij zei:
Kun jij zijn rol niet waarnemen totdat hij er weer is? 😂
Klik om te vergroten...

Wil je ook dat ik gebanned word?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Ik denk dat onderwerp metoo meer gelijk getrokken moet worden.
Klik om te vergroten...
Ja een beetje gechargeerd gezegd komt de metoo-beweging soms over als vrouwen die eisen dat ze alleen nog maar op leuke manieren benaderd willen worden door mannen die ze aantrekkelijk vinden, en de rest moet oprotten.

Maarja, daar komt de hamvraag weer om de hoek kijken: hoe weet je dat dan als man?

Ik bedoel, ik snap waar het vandaan komt hoor. Want ik sta soms ook even met mijn oren te klapperen over alle verhalen van shit waar vrouwen mee geconfronteerd worden wat gewoon echt niet ok is.

Ik vind het alleen een constructievere discussie om het te hebben over gewenst gedrag. Dat kan zowel onzekere als zelfverzekerde mannen helpen bij een leukere manier van omgaan.

Daarnaast vind ik dat er bij feminisme een invoelend perspectief hoort op de mensen waarover het gaat. Maar zo'n perspectief op mannen ontbreekt, want er zit al snel een oordeel vast aan waar je op de sociale mannelijkheidsladder staat als je op een bepaalde manier denkt of voelt. Dat is dus niet invoelend maar veroordelend. In die context is het voor mannen eerlijk gezegd strategischer en voordeliger om ietwat grensoverschrijdend te zijn en daar heel zelfverzekerd over te doen. Dat is beter voor je positie op de sociale ladder. Volgens mij verklaart dit ook de populariteit van dominante mannelijke influencers die zeggen dat je gewoon 'man' moet zijn en niet luisteren naar woke vrouwen. Die influencers zeggen 'hoe het is' en legitimeren die situatie.
Persoonlijk ben ik het zelf erg oneens met dergelijke influencers, en ik vind dat verandering noodzakelijk is. Maar ik zeg er ook bij dat zo'n opvatting mij als man al snel in de vriendschap-categorie plaatst met daarbij de implicatie dat ik als minder mannelijk word gezien.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Jammer dat @Mindless gebanned is op dit moment.
Klik om te vergroten...
Kun jij zijn rol niet waarnemen totdat hij er weer is? 😂
(Als ie nog weer komt)
P
PvdbovenkampLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mooi stukje forum om te lezen. Fijn om te zien dat iedereen open staat voor andere percepties.

Ik persoonlijk ervaar veel van dit ook op emotioneel vlak. Emotioneel gezien word er vanuit mijn ervaring vaak gesuggereerd dat ik instabiel ben als ik mij uit en het andere moment positief de draad weer oppak. Dit word gezien als instabiel helaas, maar staat nog verder van de waarheid als overschrijdend gedrag naar elkaar. Als iedereen met een beetje meer begrip naar elkaar kijkt zoals op deze forum. Dan komen wij een heel eind. Hou de gesprekken open een eerlijk en vooral gelijkwaardig met respect en waarde voor elkaar.
Maar boven alles blijf eerlijk tegen jezelf en maak ook jouw grenzen kenbaar.

Dit is de zekerheid die ik als man inbreng in een relatie. Geen materialistische dingen zoals baan, huis etc. Maar veiligheid, rust en begrip voor beiden. 🙏🏻

Blijf vooral in je eigen kracht hoe lastig het soms ook is en geef elkaar de ruimte. Alleen zo kom je uiteindelijk bij een gelijkwaardige gesprek/ relatie.

En zo ook met benaderen, versieren of wat dan ook van beide kanten. Met de juiste normen en waarden zal het geen probleem moeten zij .
Wees jezelf en authentiek.

heel kort door de bocht. “Op elk potje past een dekseltje” 😉
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Denk dat vrouwen er ook veel beter in zouden zijn aangezien ze sociaal een stukje intelligenter zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
alles gaat voorbij zei:
Denk dat vrouwen er ook veel beter in zouden zijn aangezien ze sociaal een stukje intelligenter zijn.
Klik om te vergroten...
Weet niet of dit waar is. Wel denk ik dat vrouwen zich beter kunnen inleven in wat andere vrouwen aantrekkelijk vinden en daarom beter zijn in flirten met vrouwen. Een vriendin van me is bi (met voorkeur voor mannen), en zij zegt dat daten met vrouwen echt veel moeilijker is. Ook denk ik dat mannen gemiddeld onzekerder zijn over flirten en daten.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
zij zegt dat daten met vrouwen echt veel moeilijker is.
Klik om te vergroten...
Ja dit zag ik ook een keer in een docu.En dat komt doordat beide partijen dan afwachtend zijn.

Maar ik denk dat ze zonder die eigenschap er een stuk beter in zouden zijn
want over het algemeen als het over gevoelige dingen gaat dan communiceren vrouwen veel subtieler.
Aan de andere kant zijn vrouwen vaker verlegen dan mannen dus dan gaat het nog niet op…

Ik hoorde op de radio dat sletvrees uit de middeleeuwen komt van de heksenjacht. Daardoor zeiden moeders tegen hun dochters “wees maar mooi en lief”. Ik weet niet meer precies hoe die vrouw dat uitlegde maar het woord patriarchaat kwam toen ook voorbij.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mooi onderwerp @Neo-Shulginist Maar uiteindelijk denk ik dat het wat te generaliserend is, en ben ik e van voertuigd dat iedereen die zichzelf is uiteindelijk iemand kan vinden die bij hem of haar past. Hoe onzeker of zelfverzekerd ook. Echtheid overwint uiteindelijk. Een meid die een superzelfverzekerde man wil komt bij mij niet aan haar trekken. Zo simpel is het. Dan heeft doen alsof ik dat wel ben ook helemaal geen zin. Misschien voor een one night stand maar dat past sowieso niet bij mij.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Een 'Personal Wing Girl' op YouTube helpt met het beantwoorden van deze vraag. Want kennelijk zijn er vrij concrete dingen die je kunt doen! Zo wordt zelfverzekerd intiatief nemen op een leuke manier een stuk makkelijker.


Klik om te vergroten...
De titels alleen al! Mijn god.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
De titels alleen al! Mijn god.
Klik om te vergroten...
Ja die zijn erg. Zij komt ook over als een echte haaiebaai. Alsnog waren haar tips best concreet en ik denk dat ze gelijk heeft! :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Mooi onderwerp @Neo-Shulginist Maar uiteindelijk denk ik dat het wat te generaliserend is, en ben ik e van voertuigd dat iedereen die zichzelf is uiteindelijk iemand kan vinden die bij hem of haar past. Hoe onzeker of zelfverzekerd ook. Echtheid overwint uiteindelijk. Een meid die een superzelfverzekerde man wil komt bij mij niet aan haar trekken. Zo simpel is het. Dan heeft doen alsof ik dat wel ben ook helemaal geen zin. Misschien voor een one night stand maar dat past sowieso niet bij mij.
Klik om te vergroten...
Ik denk juist dat er best concrete dingen zijn die je kunt doen om wat beter uit de bus te komen. Dat betekent niet dat je moet proberen iemand anders te zijn. Sterker nog, de meeste vrouwen hebben dat meteen door en het is een enorme afknapper. Uiteraard vindt niet iedereen precies hetzelfde leuk of aantrekkelijk. Maar er zijn wel grote lijnen te trekken in wat leuk/aantrekkelijk/interessant gevonden wordt. En ik denk dat we zo'n gesprek over gewenst gedrag hard nodig hebben.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Als vrouw hoef je maar een avondje op Tinder en je hebt zo genoeg dates om je ex mee te vergeten. Misschien zou ik dat ook wel eens chill vinden. Maarja, mij lukt dat niet zomaar. Want als man moet ik wel echt veel meer moeite doen dan alleen 'ja' zeggen. Kennelijk omdat ik niet zo woest aantrekkelijk ben als @FredKroket :wink:
Klik om te vergroten...
Na mijn scheiding heb ik me een jaar vermaakt met tinder, en als je er iets meer moeite in wil steken als alleen ja zeggen, kun je ook als man echt wel aan je trekken komen hoor.
Ik ben echt moeders mooiste niet, maar als jij geïnteresseerd bent in een ander en daarnaast n beetje zelfvertrouwen en eigenwaarde hebt is tinder een goudmijn!
Ook als je geen Fred Pitt heet
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
NEWSFLASH: vrouwen vinden seks ook “gewoon leuk”.
Klik om te vergroten...
Als het "gewoon leuk " is zou ik je man toch vragen om wat beter zijn best te doen
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
De laatste jaren wordt er veel gesproken over grensoverschrijdend gedrag, toxic masculinity, #metoo, en het vragen van consent. De boodschap is vaak duidelijk: vrouwen worden agressief benaderd en mannen moeten daarmee stoppen. Hoewel ik die boodschap ondersteun, constateer ik als mede-man ook dat er voor mannen eigenlijk niet zoveel alternatieven zijn. Als man word je geacht om zelfverzekerd te zijn en initiatief te tonen. Er staat veel druk op mannen om te 'scoren'. Je moet willen verovereren (of je daar nou zelf zin in hebt of niet). Te veel stilstaan bij wat een vrouw vindt betekent dat je onmiddelijk wordt gefriendzoned, of als creep bestempeld. Bovendien bestaat het risico dat andere mannen respect voor je verliezen omdat je kennelijk 'niet in staat bent' om een vrouw te veroveren.

Eerlijk gezegd frustreert het mij al wel een tijdje dat er niet meer wordt gepraat over waarom zoveel mannen eigenlijk grensoverschrijdend gedrag vertonen. Ik denk dat het antwoord duidelijk is. Mannen worden geselecteerd op basis van zelfverzekerdheid en initiatief tonen. En dat zijn eigenschappen die al snel tegengesteld staan aan empathisch luisteren en consent vragen.

Persoonlijk zie ik binnen mijn vriendengroep juist het tegenovergestelde van wat vrouwen doorgaans beschrijven over hoe ze door mannen benaderd worden. Ik ken veel mannen die het heel belangrijk vinden om respectvol met grenzen van vrouwen om te gaan. Bijna al die mannen hebben ook issues met mannelijke onzekerheid, want gevoelig zijn voor de mening van vrouwen over wat je wil doen betekent automatisch dat je minder hoog op de ladder van mannelijkheid komt te staan. Dat maakt je onaantrekkelijker als man. Ik zie dus veel mannen die op zoek zijn naar een (langdurige) partner, maar het moeilijk vinden om vrouwen te benaderen vanwege deze giftige mix van eisen. Het gevolg is vaak dat ze dichtslaan, en beginnen te kampen met een enorm negatief zelfbeeld omdat niemand hen leuk vindt. Als man is dat dan je eigen schuld, want het is jouw taak om te veroveren. Kennelijk kan je dat niet.

Dit onderwerp lijkt haast onbespreekbaar, omdat praten over je onzekerheid dus een enorm risico is voor mannen! Andere mannen verliezen respect voor je, en vrouwen vinden je simpelweg niet aantrekkelijk als je praat over je onzekerheden. Je wordt letterlijk geen 'echte man' genoemd, en in plaats daarvan in een soort categorie geplaatst van onzeker zeikend manwijf. Bah.

Tot mijn blijdschap blijkt er dan toch één mini-docu te bestaan die dit onderwerp bespreekt. Die komt uit 2016, dus het is al een tijdje terug. Maar documentairemaakster Sunny Bergman ging toen op pad om aan mannen te vragen hoe zij omgaan met mannelijke onzekerheid. Het resultaat is een verrassend oprechte beschouwing van de worsteling van mannen in het datingleven. Dat je constant te horen krijgt dat je als man per definitie maar aan één ding denkt, dat je daarom een vieze perv bent, maar dat je dat helemaal prima moet vinden want anders ben je niet zelfverzekerd. Over de twijfel die komt kijken bij het jagen en veroveren ('vindt ze mij wel leuk?', 'benader ik haar nu goed', en 'hoe weet ik dat?!'). Over de druk die er staat op mannen om te versieren, terwijl je het zelf misschien nog niet helemaal voelt. En over de gesprekken die mannen hebben met elkaar, waarin we slechts benadrukken wat de successen zijn, en verzwijgen dat daar allerlei twijfel en onzekerheid bij kwam kijken.

Kijktip dus:
npo.nl

Mannelijke onzekerheid | NPO Start

Over mannelijke seksualiteit bestaan vastgeroeste clichés. Zo zouden ze er geen genoeg van kunnen krijgen, scheppen ze er graag ongegeneerd over op, willen ze zoveel mogelijk verschillende partners en zijn ze het liefst dominant in bed. Maar staat de mannelijke seksualiteit wel voortdurend...
npo.nl npo.nl

Wat voor mij echt een eye-opener was is het volgende. In aflevering 2 wordt gesproken over waarom vrouwen willen dat mannen zelfverzekerd veroveren. Vrouwen hebben immers last van het risico om als slet bestempeld te worden. Daarom hebben ze een man 'nodig' die initiatief neemt (op een leuke manier), zodat zij daarin op een natuurlijke manier in mee kunnen gaan en zich een beetje kunnen laten meeslepen. Dat maakt zelfverzekerdheid aantrekkelijk.

Essentieel in deze discussie is dus dat er zoiets bestaat als een gulden middenweg. En het lijkt me slim om het precies daar heel uitgebreid over te gaan hebben met zijn allen. Want hoe kan je precies zelfverzekerd zijn en initiatief tonen, maar dan op een leuke manier die geen grenzen overschrijdt? Volgens mij is dat de hamvraag.
Klik om te vergroten...
Mooie topic start, ik wil ontzettend graag met je hierover van gedachten wisselen
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."