#1
Dat zeker wel, ik heb zeker 10 cm voor op m'n broertje op alle vlakkenMaar wel vaders grootste?
Vraag het voor een vriend.
Dat zeker wel, ik heb zeker 10 cm voor op m'n broertje op alle vlakkenMaar wel vaders grootste?
Vraag het voor een vriend.
Dat beantwoordt mijn vraag niet helemaal nog, maar het geeft wat inzicht. Tegelijkertijd ook vragen: bedoel je dat ze gelukkig getrouwd zijn of gelukkig dat ze getrouwd zijn?Ik heb 2 zusjes en n broertje, allen gelukkig getrouwd voor zo ver ik weet
Tinder was voor mij een pek om mensen te leren kennen, mensen die je anders misschien niet tegen komt, zelfs al heb je dezelfde interesses kun je elkaar nog mislopen.
Mijn huidige vriendin en ik hebben ons jaren lang in dezelfde kringen begeven, zelfde feesten, en we kennen heel veel dezelfde mensen, en vroeger toen ze samen met haar ex nog dealde was ze de vaste dealer van een paar goede vrienden van mij, toch hadden wij elkaar nog nooit ontmoet, en hadden we daar blijkbaar een app voor nodig, na een paar berichten over en weer klikte het bijzonder goed, en de rest is geschiedenis, ergens deze zomer zullen we denk ik gaan samenwonen...
Griekenland, Spanje of Cuba?Om dames te 'scoren' moet je naar plaatsen waar 'scoorbare' dames komen.
Nice, daar vond ik het best moeilijk om scoorbare dames te ontmoeten. Vooral de Nederlandse vrouwen vond ik over het algemeen zeer picky.Dacht zelf meer aan de Benelux.
Nice, daar vond ik het best moeilijk om scoorbare dames te ontmoeten. Vooral de Nederlandse vrouwen vond ik over het algemeen zeer picky.
Oef als zelfs de gays je bashen over je versierskills mbt vrouwen..Dan doe je iets niet goed.
En waar komen die dames dan?Om dames te 'scoren' moet je naar plaatsen waar 'scoorbare' dames komen.
Denk het kloosterEn waar komen die dames dan?
Oei… waar het vandaan komt kan ik wel een heel college over geven. Maar gechargeerd gezegd: dit zijn genderrollen die we als samenleving hebben “bedacht”. Eigenlijk om heel praktische redenen:
- Mannen met macht moesten die macht zien te behouden met nageslacht
- Voor nageslacht was een huwelijk nodig
- Vrouwen hadden een huwelijk nodig om überhaupt iets te kunnen en mogen
- Een huwelijk werd een heel kill contract
- Als er onechtelijke kinderen waren, maakten die ook aanspraak op die erfenis van macht
- Dus het was beter vrouwen niet te veel vrijheden te geven
- Om deze ideeën breed gedragen te maken door de hele samenleving heen, werd de kerk/ het geloof ingezet om deze waarden te verspreiden
Juist omdat religie is ingezet, worden dit heel geïnternationaliseerde “waarden” die moeilijk om te denken zijn in een hele samenleving. Project kerk heeft heel lng geduurd, en we kunnen de kerken wel afbreken, maar normen en waarden vervagen veel langzamer. Maar: inmiddels hebben vrouwen wel hun eigen bekwaamheid en geen man meer nodig om iets te kunnen en mogen (en dat bleken ze nog graag te willen ook…) Vrouwen kunnen dus veel kritischer zijn dan vroeger op wie ze als levenspartner kiezen, omdat het niet meer een puur economische of tactische afweging is. Dus die geïnstitutionaliseerde waarden botsen met de moderne realiteit.

We moeten meer bonobo-gen in ons dna zien te krijgen.Hier in huis zeldzame afstammelingen van de Bonobo's.
Hier in huis zeldzame afstammelingen van de Bonobo's.Ik lees net dat vrouwen onderdrukking al miljoenen jaren aan de gang is. Het is een natuurlijk fenomeen.
![]()
De onderdrukking van de vrouw in historisch perspectief (6) geweld van mannen tegen vrouwen
Geweld van mannen tegen vrouwen Over heel de wereld is het duidelijk dat de mannen in de vroege geschiedenis de macht hadden en dat de vrouwen in een ondergeschikte positie stonden. Geweld is de ba…marcvermeersch.wordpress.com
Vrouwenonderdrukking bestaat inderdaad al langer, maar vrouwenonderdrukking heeft ook bestaan zónder sletvrees. Seksuele vrijheid was heel normaal/veel normaler onder bijvoorbeeld de Romeinen en Germanen, hoewel in die samenlevingen wel degelijk onderdrukking een rol speelde. Die geïnstitutionaliseerde sletvrees die we nu nog kennen, waar jij naar vroeg, is wel degelijk een direct gevolg van de opkomst van de kerk.Nee, wat is er grappig aan dan?
Sletvrees kom idd voort uit onderdrukking maar dit speelt dus al veel langer dan wat jij zei.
Voor mij is dat een eyeopener.
TRIGGERED maar je bedoelt dit als grapje toch?Ik lees net dat vrouwen onderdrukking al miljoenen jaren aan de gang is. Het is een natuurlijk fenomeen.
![]()
De onderdrukking van de vrouw in historisch perspectief (6) geweld van mannen tegen vrouwen
Geweld van mannen tegen vrouwen Over heel de wereld is het duidelijk dat de mannen in de vroege geschiedenis de macht hadden en dat de vrouwen in een ondergeschikte positie stonden. Geweld is de ba…marcvermeersch.wordpress.com

Ik lees net dat vrouwen onderdrukking al miljoenen jaren aan de gang is. Het is een natuurlijk fenomeen.
Nee, wat is er grappig aan dan?
Klinkt als een gemiddelde blogpost.Vrouwenonderdrukking bestaat inderdaad al langer, maar vrouwenonderdrukking heeft ook bestaan zónder sletvrees. Seksuele vrijheid was heel normaal/veel normaler onder bijvoorbeeld de Romeinen en Germanen, hoewel in die samenlevingen wel degelijk onderdrukking een rol speelde. Die geïnstitutionaliseerde sletvrees die we nu nog kennen, waar jij naar vroeg, is wel degelijk een direct gevolg van de opkomst van de kerk.
Maar ik vind de blogposts nogal vooringenomen geschreven en slechte conclusies hebben… “Het is een natuurlijk fenomeen” is wat mij zo triggerde, niet op een grappige manier😅
Ten eerste trekt hij de conclusie dat vrouwenonderdrukking biologische verklaarbaar is obv de twee (???) boeken die hij noemt. Maar nergens in z'n blogs legt hij uit hoe biologische kenmerken de oorzaak zijn van genderongelijkheid of vrouwenonderdrukking… Hij begint met 2 hoofdstukken over apen, maar hierin legt hij alleen maar uit hoe de “set en setting”, ofwel de socio-economischecontext*, van deze apen het verschil verklaren in hoe ze met de vrouwtjes apen omgaan.
Vervolgens schetst hij een soort historisch perspectief, maar is hij hierbij heel selectief in welke voorbeelden hij aanhaalt. Ten eerste zijn er wel degelijk meerdere matriarchale samenlevingen geweest die meer succesvol waren dan de paar voorbeelden die hij noemt (zoals de Mosuo in China of de Minangkabau in Indonesië met volledige matriarchale samenlevingen of de Haudenosaunee, waar leiders vrouwen waren). Maar ook in onze eigen agrarische culturen waren er tijden en regio’s waarin vrouwen helemaal niet onderdrukt werden en op de boerderijen een even grote rol hadden als de man. Sterker nog, vaak waren ze belangrijker omdat mannen moesten vechten voor hun landbazen. Vrouwenonderdrukking kwam vooral voor onder de hogere klassen voor en was een middel om die macht te beschermen. En in de prehistorische tijdens, dus voordat bezit een rol begon te spelen, waren samenlevingen al helemaal egalitairder. Het beeld dat mannen op jacht gingen en vrouwen eten verzamelden, is al veel langer ontkracht… Hoeveel rechten en vrijheden vrouwen hadden, heeft dus altijd sterk verschilt.
Met andere woorden: in zijn blogpost gebruikt hij heel selectieve voorbeelden en wekt hij de indruk dat vrouwenonderdrukking universeler is dan daadwerkelijk het geval is. En hij wekt de indruk dat vrouwenonderdrukking een vaststaand gegeven is door de geschiedenis, maar negeert dat het altijd al een fluctuele dynamiek heeft gehad.
Daarmee wil ik niet zeggen dat biologie helemaal geen rol heeft gespeeld, maar in plaats van een oorzaak is is het eerder een ‘faciliterende’ factor: fysieke verschillen maakten bepaalde vormen van onderdrukking mogelijk, maar bepaalden niet dat onderdrukking móést gebeuren. Als mannen niet zo’n fysieke overmacht hadden gehad, konden ze vrouwen helemaal niet op de manieren die we kennen onderdrukken. En als vrouwen niet als enige konden baren, waren ze ook niet gedwongen om aan huis vast te zitten. Zonder sociale, economische en culturele structuren die deze ongelijkheid versterkten, zouden die biologische verschillen weinig impact hebben gehad.
* zoals dat de ene aapsoort beter is in “vrouwelijke coalities” smeden en dichter bij de oever woonden en dus betere leefomstandigheden had, wat hij als verklaring geeft voor minder conflict en dus minder vervelend doen tegen vrouwtjes aapjes
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."