Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMannelijke onzekerheid: een schijnbaar onbespreekbaar onderwerp

Mannelijke onzekerheid: een schijnbaar onbespreekbaar onderwerp

106 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Ik denk juist dat er best concrete dingen zijn die je kunt doen om wat beter uit de bus te komen. Dat betekent niet dat je moet proberen iemand anders te zijn. Sterker nog, de meeste vrouwen hebben dat meteen door en het is een enorme afknapper. Uiteraard vindt niet iedereen precies hetzelfde leuk of aantrekkelijk. Maar er zijn wel grote lijnen te trekken in wat leuk/aantrekkelijk/interessant gevonden wordt. En ik denk dat we zo'n gesprek over gewenst gedrag hard nodig hebben.
Klik om te vergroten...
Tsja, maar dan nog. Wat is aantrekkelijk? Ik vond de kraaienpootjes van een tien jaar oudere studiegenote heel leuk. En het verlegen gedrag van een fella op een meeting. Dus tsja... zo persoonlijk. En waar ik dan moeite mee heb is dat het toch wat veel in een bepaald stramien wordt gegoten dat dan als beter wordt bestempeld. Ik houd juist zo van die kleine eigenaardigheden die vaak als imperfect worden gezien in een maatschappij waar alles maar zelfverzekerd en rimpelloos hoort te zijn voor de meerderheid ofzo.

Maar er valt vast wel wat zinnigers over te zeggen dan mijn toch stiekem ook generaliserende geraaskal :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Tsja, maar dan nog. Wat is aantrekkelijk? Ik vond de kraaienpootjes van een tien jaar oudere studiegenote heel leuk. En het verlegen gedrag van een fella op een meeting. Dus tsja... zo persoonlijk. En waar ik dan moeite mee heb is dat het toch wat veel in een bepaald stramien wordt gegoten dat dan als beter wordt bestempeld. Ik houd juist zo van die kleine eigenaardigheden die vaak als imperfect worden gezien in een maatschappij waar alles maar zelfverzekerd en rimpelloos hoort te zijn voor de meerderheid ofzo.
Klik om te vergroten...
Dat siert je. Maar dat was ook onderdeel van mijn punt. Dat er voor mannen niet zoveel ruimte is om krenkbaar te zijn :wink:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Dat siert je. Maar dat was ook onderdeel van mijn punt. Dat er voor mannen niet zoveel ruimte is om krenkbaar te zijn :wink:
Klik om te vergroten...
Ach, als dat zo is zit je bij het verkeerde gezelschap joh.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Ik denk juist dat er best concrete dingen zijn die je kunt doen om wat beter uit de bus te komen
Klik om te vergroten...

Normale lichaamsverzorging is een belangrijke denk ik.
Dus een stoppelbaard kan best, maar dan wel bijgewerkt.
Of gewoon een net t-shirt en broek en schoenen, ipv vieze schoenen of losse zolen.

Het vrouwenoog wilt ook wat.
En dan denk ik niet aan de patser looks, maar aan gewoon normaal jezelf verzorgen.
Dus een lekker geurtje ipv een zweetlucht, een mond die fris ruikt ipv de shoarma van gisteravond etc. En misschien een lik gezichtscreme ipv gortdroge wangen
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Normale lichaamsverzorging is een belangrijke denk ik.
Dus een stoppelbaard kan best, maar dan wel bijgewerkt.
Of gewoon een net t-shirt en broek en schoenen, ipv vieze schoenen of losse zolen.

Het vrouwenoog wilt ook wat.
En dan denk ik niet aan de patser looks, maar aan gewoon normaal jezelf verzorgen.
Dus een lekker geurtje ipv een zweetlucht, een mond die fris ruikt ipv de shoarma van gisteravond etc. En misschien een lik gezichtscreme ipv gortdroge wangen
Klik om te vergroten...

Vervolgens gaat ze er met een ongewassen schrijver vandoor...
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Een beeldend voorbeeld om het wat beter uit te leggen:

Stel je houdt heel erg van vissen. Je kunt dan natuurlijk op Tinder een foto zetten met de grootste karper die je hebt gevangen, met de houding van 'ja dit is wie ik ben dus dan moet een potentiële match dat maar leuk vinden'. Maar de kans is groot dat veel vrouwen die karperfoto juist niet zo leuk vinden. Dat betekent niet dat ze nooit interesse zullen hebben in iemand die houdt van karpervissen. Het betekent slechts dat je in het begin misschien beter niet zoveel nadruk kunt leggen op je grootste passie.
Klik om te vergroten...

Je weet 't niet :) Stel je houdt het verborgen en je sma-tje in spé is overtuigd veganist dierenlover.

Kan het te maken hebben met de gewoonte van een grote groep mensen om elkaar een highlight reel van hun leven
voor te houden via Facebook? De overtuiging dat alles maar mooi en goed moet gaan? En groter en sterker dan de buurman? En
kijk mij eens? En de Instagram-boyfriend die met een camera achter z'n meissie aan hobbelt om 'r op z'n voordeligst vast te leggen
op het strand?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Je weet 't niet :) Stel je houdt het verborgen en je sma-tje in spé is overtuigd veganist dierenlover.
Klik om te vergroten...
Ik zeg dus niet dat je het verborgen moet houden!

Flirten draait heel erg om het doseren van wat je vertelt, op welk moment, en op welke manier. Juist door een beetje speels een klein tipje van de sluier te lichten, en dan weer doorgaan op een ander onderwerp, daar kan je spanning mee creëren. En dat is dus iets wat potentieel aantrekkelijk is. Aantrekkelijk is niet een uur lang praten over het aas wat je gebruikt om karpers te vangen.
_shikantaza zei:
Kan het te maken hebben met de gewoonte van een grote groep mensen om elkaar een highlight reel van hun leven
voor te houden via Facebook? De overtuiging dat alles maar mooi en goed moet gaan? En groter en sterker dan de buurman? En
kijk mij eens? En de Instagram-boyfriend die met een camera achter z'n meissie aan hobbelt om 'r op z'n voordeligst vast te leggen
op het strand?
Klik om te vergroten...
Onderdeel van de dynamiek is inderdaad mannen die dienen op te scheppen over hun veroveringen tegenover vrienden. Er zit een sterk cultureel minderwaardigheidsgevoel aan mannen die niet zo goed zijn in versieren. Ik weet niet of dat nou per se te relateren is aan sociale media.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ik zeg dus niet dat je het verborgen moet houden!

Flirten draait heel erg om het doseren van wat je vertelt, op welk moment, en op welke manier. Juist door een beetje speels een klein tipje van de sluier te lichten, en dan weer doorgaan op een ander onderwerp, daar kan je spanning mee creëren.
Klik om te vergroten...

Leuke skill om te hebben inderdaad.

Neo-Shulginist zei:
En dat is dus iets wat potentieel aantrekkelijk is. Aantrekkelijk is niet een uur lang praten over het aas wat je gebruikt om karpers te vangen.
Klik om te vergroten...
Boerenverstand 🙏
Neo-Shulginist zei:
Onderdeel van de dynamiek is inderdaad mannen die dienen op te scheppen over hun veroveringen tegenover vrienden. Er zit een sterk cultureel minderwaardigheidsgevoel aan mannen die niet zo goed zijn in versieren. Ik weet niet of dat nou per se te relateren is aan sociale media.
Klik om te vergroten...
Hoe het ook zij, ik kies m'n eigen weg wel.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Interessant onderwerp.
Hier heb je helaas wel gelijk in. Door mijn werkverleden kamp ik ook met veel onzekerheden in het leven. Zeg ik dit tegen lotgenoten wordt dat begrepen.
Zeg ik dit op een verjaardag dan ben je inderdaad al gauw het speel slijm uit een potje. Zwak en een makkelijke prooi. Even zwart wit gezegd dan.
Klik om te vergroten...

Zou je niet je kennissenkring een beetje verleggen? De (ex-)militairen die ik ontmoet zijn tot nu toe machtig mooie en fijne mensen geweest.

Anderen langs de meetlat leggen op verjaardagen is zelf een teken van onzekerheid.

En saaie verjaardagen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Neo-Shulginist zei:
Want hoe kan je precies zelfverzekerd zijn en initiatief tonen, maar dan op een leuke manier die geen grenzen overschrijdt? Volgens mij is dat de hamvraag.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Ik heb het idee dat dit mij vrij goed af gaat. Ik probeer nooit direct mijn intenties op tafel te leggen, nooit iemand ongewenst aanraken, nooit een vrouw benaderen met wie je geen oog contact hebt. Vaak heb ik voorafgaand aan iemand aan spreken ook geen intenties om iemand te versieren. Pas tijdens een gesprek kom ik erachter of ik diegene wel echt aantrekkelijk vind.

Feit is wel dat ik vaak word benaderd/versierd door vrouwen dus bovenstaande kan een vertroebelt beeld schetsen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casrus zei:
Om dames te 'scoren' moet je naar plaatsen waar 'scoorbare' dames komen.
Klik om te vergroten...
En waar komen die dames dan?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
alles gaat voorbij zei:
En waar komen die dames dan?
Klik om te vergroten...
Denk het klooster
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Oei… waar het vandaan komt kan ik wel een heel college over geven. Maar gechargeerd gezegd: dit zijn genderrollen die we als samenleving hebben “bedacht”. Eigenlijk om heel praktische redenen:
- Mannen met macht moesten die macht zien te behouden met nageslacht
- Voor nageslacht was een huwelijk nodig
- Vrouwen hadden een huwelijk nodig om überhaupt iets te kunnen en mogen
- Een huwelijk werd een heel kill contract
- Als er onechtelijke kinderen waren, maakten die ook aanspraak op die erfenis van macht
- Dus het was beter vrouwen niet te veel vrijheden te geven
- Om deze ideeën breed gedragen te maken door de hele samenleving heen, werd de kerk/ het geloof ingezet om deze waarden te verspreiden

Juist omdat religie is ingezet, worden dit heel geïnternationaliseerde “waarden” die moeilijk om te denken zijn in een hele samenleving. Project kerk heeft heel lng geduurd, en we kunnen de kerken wel afbreken, maar normen en waarden vervagen veel langzamer. Maar: inmiddels hebben vrouwen wel hun eigen bekwaamheid en geen man meer nodig om iets te kunnen en mogen (en dat bleken ze nog graag te willen ook…) Vrouwen kunnen dus veel kritischer zijn dan vroeger op wie ze als levenspartner kiezen, omdat het niet meer een puur economische of tactische afweging is. Dus die geïnstitutionaliseerde waarden botsen met de moderne realiteit.
Klik om te vergroten...

Ik lees net dat vrouwen onderdrukking al miljoenen jaren aan de gang is. Het is een natuurlijk fenomeen.


marcvermeersch.wordpress.com

De onderdrukking van de vrouw in historisch perspectief (6) geweld van mannen tegen vrouwen

Geweld van mannen tegen vrouwen Over heel de wereld is het duidelijk dat de mannen in de vroege geschiedenis de macht hadden en dat de vrouwen in een ondergeschikte positie stonden. Geweld is de ba…
marcvermeersch.wordpress.com marcvermeersch.wordpress.com

IMG_1640.jpeg
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
StraffeNeel zei:
Hier in huis zeldzame afstammelingen van de Bonobo's.
Klik om te vergroten...
We moeten meer bonobo-gen in ons dna zien te krijgen.
Dat is de enige manier om de mensheid te redden 😬
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#15
alles gaat voorbij zei:
Ik lees net dat vrouwen onderdrukking al miljoenen jaren aan de gang is. Het is een natuurlijk fenomeen.


marcvermeersch.wordpress.com

De onderdrukking van de vrouw in historisch perspectief (6) geweld van mannen tegen vrouwen

Geweld van mannen tegen vrouwen Over heel de wereld is het duidelijk dat de mannen in de vroege geschiedenis de macht hadden en dat de vrouwen in een ondergeschikte positie stonden. Geweld is de ba…
marcvermeersch.wordpress.com marcvermeersch.wordpress.com
Klik om te vergroten...
Hier in huis zeldzame afstammelingen van de Bonobo's.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
Nee, wat is er grappig aan dan?
Sletvrees kom idd voort uit onderdrukking maar dit speelt dus al veel langer dan wat jij zei.
Voor mij is dat een eyeopener.
Klik om te vergroten...
Vrouwenonderdrukking bestaat inderdaad al langer, maar vrouwenonderdrukking heeft ook bestaan zónder sletvrees. Seksuele vrijheid was heel normaal/veel normaler onder bijvoorbeeld de Romeinen en Germanen, hoewel in die samenlevingen wel degelijk onderdrukking een rol speelde. Die geïnstitutionaliseerde sletvrees die we nu nog kennen, waar jij naar vroeg, is wel degelijk een direct gevolg van de opkomst van de kerk.

Maar ik vind de blogposts nogal vooringenomen geschreven en slechte conclusies hebben… “Het is een natuurlijk fenomeen” is wat mij zo triggerde, niet op een grappige manier😅

Ten eerste trekt hij de conclusie dat vrouwenonderdrukking biologische verklaarbaar is obv de twee (???) boeken die hij noemt. Maar nergens in z'n blogs legt hij uit hoe biologische kenmerken de oorzaak zijn van genderongelijkheid of vrouwenonderdrukking… Hij begint met 2 hoofdstukken over apen, maar hierin legt hij alleen maar uit hoe de “set en setting”, ofwel de socio-economischecontext*, van deze apen het verschil verklaren in hoe ze met de vrouwtjes apen omgaan.

Vervolgens schetst hij een soort historisch perspectief, maar is hij hierbij heel selectief in welke voorbeelden hij aanhaalt. Ten eerste zijn er wel degelijk meerdere matriarchale samenlevingen geweest die meer succesvol waren dan de paar voorbeelden die hij noemt (zoals de Mosuo in China of de Minangkabau in Indonesië met volledige matriarchale samenlevingen of de Haudenosaunee, waar leiders vrouwen waren). Maar ook in onze eigen agrarische culturen waren er tijden en regio’s waarin vrouwen helemaal niet onderdrukt werden en op de boerderijen een even grote rol hadden als de man. Sterker nog, vaak waren ze belangrijker omdat mannen moesten vechten voor hun landbazen. Vrouwenonderdrukking kwam vooral voor onder de hogere klassen voor en was een middel om die macht te beschermen. En in de prehistorische tijdens, dus voordat bezit een rol begon te spelen, waren samenlevingen al helemaal egalitairder. Het beeld dat mannen op jacht gingen en vrouwen eten verzamelden, is al veel langer ontkracht… Hoeveel rechten en vrijheden vrouwen hadden, heeft dus altijd sterk verschilt.

Met andere woorden: in zijn blogpost gebruikt hij heel selectieve voorbeelden en wekt hij de indruk dat vrouwenonderdrukking universeler is dan daadwerkelijk het geval is. En hij wekt de indruk dat vrouwenonderdrukking een vaststaand gegeven is door de geschiedenis, maar negeert dat het altijd al een fluctuele dynamiek heeft gehad.

Daarmee wil ik niet zeggen dat biologie helemaal geen rol heeft gespeeld, maar in plaats van een oorzaak is is het eerder een ‘faciliterende’ factor: fysieke verschillen maakten bepaalde vormen van onderdrukking mogelijk, maar bepaalden niet dat onderdrukking móést gebeuren. Als mannen niet zo’n fysieke overmacht hadden gehad, konden ze vrouwen helemaal niet op de manieren die we kennen onderdrukken. En als vrouwen niet als enige konden baren, waren ze ook niet gedwongen om aan huis vast te zitten. Zonder sociale, economische en culturele structuren die deze ongelijkheid versterkten, zouden die biologische verschillen weinig impact hebben gehad.

* zoals dat de ene aapsoort beter is in “vrouwelijke coalities” smeden en dichter bij de oever woonden en dus betere leefomstandigheden had, wat hij als verklaring geeft voor minder conflict en dus minder vervelend doen tegen vrouwtjes aapjes
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Ik lees net dat vrouwen onderdrukking al miljoenen jaren aan de gang is. Het is een natuurlijk fenomeen.


marcvermeersch.wordpress.com

De onderdrukking van de vrouw in historisch perspectief (6) geweld van mannen tegen vrouwen

Geweld van mannen tegen vrouwen Over heel de wereld is het duidelijk dat de mannen in de vroege geschiedenis de macht hadden en dat de vrouwen in een ondergeschikte positie stonden. Geweld is de ba…
marcvermeersch.wordpress.com marcvermeersch.wordpress.com
Klik om te vergroten...
TRIGGERED maar je bedoelt dit als grapje toch?

Toch?
1741286095158.png
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
Ik lees net dat vrouwen onderdrukking al miljoenen jaren aan de gang is. Het is een natuurlijk fenomeen.
Klik om te vergroten...

Vooral die dikke vrouwen.

Die drukken je helemaal onder.

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
TRIGGERED maar je bedoelt dit als grapje toch?

Toch?
Bekijk bijlage 64499
Klik om te vergroten...
Nee, wat is er grappig aan dan?
Sletvrees kom idd voort uit onderdrukking maar dit speelt dus al veel langer dan wat jij zei.
Voor mij is dat een eyeopener.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb je openingspost nog een paar keer gelezen en je reactie nog een keer.
Krijg er de vinger niet helemaal op gelegd. :thinking:
Wil altijd graag weten waar die onzekerheid vandaan komt, het diepere erachter.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."