#1
Dat laatste is precies hoe ik erover denk, want ik heb al genoeg meegemaakt met dat soort lui op de middelbare school. Ik snap wat jullie bedoelen, maar je weet nooit wat iemand heeft meegemaakt. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en maken we allemaal vervelende dingen mee. Omdat ik wit ben betekent het niet dat iedere blanke zo bevoorrecht is als de ander. Niet alleen mensen met een kleurtje hebben thuis slechte financiële situaties gehad.Ik begrijp je punt, maar zie het in de praktijk heel gauw gebeuren dat dit juist voor verdeling zorgt. Dat mensen gaan denken, hee die groep wordt steeds voorgetrokken. Op basis van afkomst voorgetrokken worden, is dat niet net zo goed racisme als op basis van afkomst achtergesteld worden?
Of continue spanningen omdat je vader "te oud" was om een baan te krijgen. Ik heb jarenlang op schoenen met gaten gelopen, heb voor mijn moeder moeten zorgen toen ze zoveel last had van haar reuma dat ze zelfs haar vingers niet meer kon strekken. Sorry, maar dan schiet zo'n term als White Privilege toch wel een beetje in her verkeerde keelgat. Die white privilege geld misschien alleen als je veel geld hebt. In Nederland valt het echt reuze mee met de zogenaamde White Privilige. Als het erop aankomt ben je gewoon een mens. Er is dan eerder een "rich privilege".
En als er dan mensen mij komen vertellen hoe verwend en bevoordeeld ik ben, omdat ik wit ben? Zoals ik al zei; zolang er nog steeds mensen naar de voedselbank moeten, is het zo oneerlijk om bijvoorbeeld gelukszoekers uit andere landen hier zomaar komen profiteren van het geld? Die lui krijgen een huis, onderdak en alles aangeboden. Terwijl ik mijn ouders zag stressen over het feit dat ze de gasrekening niet konden betalen krijgt Jan en alleman alles van de overheid omdat ze zo "zielig" zijn. Ik kijk daar nu echt overheen, mensen zijn niet zielig omdat ze donker zijn. En ik ben ook niet bevoordeeld omdat ik wit ben. Ik blijf die mensen toch zien als mensen, die niks meer of minder waard zijn dan ik. Misschien komt dat wel doordat ik het een en ander heb meegemaakt.