Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe Tweede Kamer stemt over het stofgroepenverbod

De Tweede Kamer stemt over het stofgroepenverbod

214 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Begrijpelijk.
Maar neem aan dat ze bedrijven die legaal benzo's produceren toch wel een soort van certicaat kunnen geven, dat hun wel mogen produceren/leveren.
En de RC vendor's niet.

Maar wellicht is dat allemaal niet zo simpel :)
Klik om te vergroten...
Jawel daar geven de ministeries ontheffingen voor af. Dan moet er wel sprake zijn van een goedgekeurd geneesmiddel waarvan medisch-wetenschappelijk is aangetoond dat het voldoende veilig en effectief is. Of van wetenschappelijk onderzoek met de juiste veiligheidsmaatregelen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Snuffelaar zei:
Heeft iemand een recente bron van bevestiging hiervan?
Klik om te vergroten...
Er is eigenlijk niks veranderd, ook al doet deze vendor dat zo voorkomen. Al de genoemde stoffen zaten al wel/niet in het verbod, alleen komt deze vendor er iets later achter. A-PiHP en MDPHP vielen bijvoorbeeld onder het kopje cathinonen en zouden dus sowieso al verboden worden.
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Snuffelaar zei:
Een wel bekende vendor heeft het volgende vandaag geplaatst. Heeft iemand een recente bron van bevestiging hiervan?

Wat een fijn gevoel wel.
Klik om te vergroten...
Ik zie bij die ene vendor bij de 'bijna' verboden ook een tryptamine zoals 4-HO-MET staan. Hoe zit dat dan precies? Of kletst die 'wetenschapper' uit z'n nek?Schermafbeelding 2024-02-27 om 13.39.52.png
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
VJ_LSD72 zei:
Ik zie bij die ene vendor bij de 'bijna' verboden ook een tryptamine zoals 4-HO-MET staan. Hoe zit dat dan precies? Of kletst die 'wetenschapper' uit z'n nek?Bekijk bijlage 57663
Klik om te vergroten...
Neh - is vendors onzin: Het gaat om fenetylamines, cannabinoïden en 4-aminopiperidines. En pyrro’s vallen daar onder (cathinonen), tryptamines niet.

Dit artikel (staat al een paar keer in dit topic en nog vaker in andere) geeft een heel overzicht met welke stoffen er wel en welke stoffen er niet ondervallen: https://www.changingperspective.info/nieuws/lijst-stoffen-verboden/
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
VJ_LSD72 zei:
Die lijst heb ik al 100.000x voorbij zien komen maar is inmiddels bijna 4 jaar oud dus dat is geen actueel verhaal meer.
Klik om te vergroten...
Hij is nogsteeds accuraat want het gaat nogsteeds om dezelfde stofgroepen🤓 Edit: en anders hadden @Neo-Shulginist en ik m niet gedeeld natuurlijk… wij zijn vrij accuraat meestal hahaha.
Bovendien wordt het steeds geüpdatet vgm. Dit wisten ze voor 23 januari niet namelijk:1709041792855.png
Wel jammer dat je op de website niet kunt zien wanneer het artikel voor het laatst is aangepast, maar goed. Bietje nadenken kan geen kwaad haha.

VJ_LSD72 zei:
Ook heeft de vendor het over juli 2024 maar ik kan dat ook nergens terugvinden. Allemaal aannames tot nu toe.
Klik om te vergroten...
Dat is inderdaad onzin en nog helemaal niet duidelijk… die website hierboven heeft geen winstoogmerk, vendors wel haha:
Neo-Shulginist zei:
De partijen die voor het stofgroepenverbod hebben gestemd in de Tweede Kamer hebben een ruime meerderheid in de Eerste Kamer. De kans is daarom heel groot dat de wet wordt aangenomen. De Eerste Kamer kan alleen kiezen: aannemen of verwerpen. Dus de wet moet in zijn volledigheid worden overgenomen. Andere drugs kunnen dus niet toegevoegd worden aan het huidige voorstel.

Ik heb nog even gecheckt, en de planning voor het bespreken van het stofgroepenverbod is nog niet ingedeeld. Dus het is onbekend wanneer de Eerste Kamer gaat stemmen over het wetsvoorstel. Juni 2024 lijkt mij een veel te vroege verwachting, aangezien er nog flink wat geregeld moet worden door de ministeries voordat de wet er kan komen. Zo moet het NFI meer capaciteit krijgen om drugstests te doen, en moeten bedrijven allerlei ontheffingen krijgen zodat ze niet ineens onbedoeld strafbaar handelen. Daarnaast wil de Kamer ook een brede voorlichtingscampagne opzetten om alle drugsgebruikers te informeren over de gevaren van alle drugs. Ik zie niet hoe het kabinet die dingen allemaal al geregeld gaat krijgen voor juni. Een aangepaste begroting (die nodig zal zijn) wordt pas op Prinsjesdag gepresenteerd voor 2025. Als de ministeries en de Eerste Kamer dus echt heel erg hun best gaan doen om de wet heel snel door te voeren, dan wordt de wet dus op 1 januari 2025 ingevoerd. Maar vroeger dan dat acht ik onwaarschijnlijk. En later dan 1 januari 2025 zou me ook totaal niet verbazen.

Doe dus nog maar even rustig aan. Dat idee van 'nu kopen, of anders verboden' is precies de marketing die rc-vendors nu gaan inzetten om nog even vette winsten te maken. Denk dus kritisch na over wat je allemaal wil kopen, en of je dat echt nodig hebt. Want vaak ga je ook meer drugs gebruiken als je meer hebt liggen.
Klik om te vergroten...
ljuv zei:
Dit (edit: de planning en manier waarop het wetsvoorstel moet verlopen bepalen) gebeurt altijd tijdens de eerste commissie waar t wetsvoorstel onder valt, VWS dus. Volgens mij zie ik die nog niet in de planning staan, maar zal niet lang duren. Kan wel zijn dat ze ook nog hele onderzoeken e.d. willen gaan uitzetten, en dan is de stemming nog heeeeeul ver weg.

Verder helemaal eens met Neo’s inschatting. Januari 2025 op zn vroegst.
Klik om te vergroten...
ljuv zei:

Verslag van de vergadering van de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op 30 januari 2024

www.eerstekamer.nl www.eerstekamer.nl

Gelijk aan het begin!
Leuk grapje van de voorzitter ook die erg graag de stoffen wil onderzoeken vgm😂
De meeste EK leden willen inbreng doen of vragen stellen, maar willen zich eerst nog verder inlezen. Ze zijn ook “allemaal overspamd door heel veel mails”. Hihi. Ze willen mensen spreken die hun benaderd hebben!
Over een maand wordt de wet behandeld in de commissievergadering. Daarna nog plenair maar is nog niet duidelijk wanneer.

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36159_tegengaan_productie_van_en hier wordt tzt de stand van zaken geüpdatet.
Klik om te vergroten...
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Neh - is vendors onzin: Het gaat om fenetylamines, cannabinoïden en 4-aminopiperidines. En pyrro’s vallen daar onder (cathinonen), tryptamines niet.

Dit artikel (staat al een paar keer in dit topic en nog vaker in andere) geeft een heel overzicht met welke stoffen er wel en welke stoffen er niet ondervallen: https://www.changingperspective.info/nieuws/lijst-stoffen-verboden/
Klik om te vergroten...
Die lijst heb ik al 100.000x voorbij zien komen maar is inmiddels bijna 4 jaar oud dus dat is geen actueel verhaal meer. Ook heeft de vendor het over juli 2024 maar ik kan dat ook nergens terugvinden. Allemaal aannames tot nu toe.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Overigens, zojuist de eerste procedurele behandeling in de commissie VWS te zien geweest vanaf 1 minuut 50. Geen idee waarom het beeld het niet doet maar je kan het wel horen:

https://www.eerstekamer.nl/vod_debat_gemist?id=vma5bjbnjvuh


Je hoort dat verschillende partijen een (schriftelijke) inbreng doen binnen twee weken (de datum is weer verlengd, want de woordvoerder van de VVD is ziek.) Hierop moet de regering (Pia Dijkstra inmiddels) antwoord geven, en pas na dat antwoord wordt er een besluit genomen over de procedure.
Dat kan betekenen dat het meteen voor een plenaire vergadering zal worden geagendeerd, dus op zijn vroegst over 3 weken op 19 maart. Maar het kan ook betekenen dat er nog meer vragen gaan worden gesteld, die dan weer moeten worden beantwoord.
Duuuuuuus.... duurt allemaal nog wel ffkes.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
VJ_LSD72 zei:
Die lijst heb ik al 100.000x voorbij zien komen maar is inmiddels bijna 4 jaar oud dus dat is geen actueel verhaal meer. Ook heeft de vendor het over juli 2024 maar ik kan dat ook nergens terugvinden. Allemaal aannames tot nu toe.
Klik om te vergroten...
Ik heb het hele verslag van de zitting gelezen.
Er werd ook gesproken over een ban voor tryptamines maar die is nog niet bevestigd.

Zie hier:

Snuffelaar zei:

Plenaire verslagen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Het is het volledige verslag van de zitting van 20 dec. 2023 waar ook uitgebreid over nps werd gepraat. Zo komt er op 1 juli ook een verbod op fenethylamines, synthetische cannabinoïden en fentanyl analogen. Ze willen ook een blanket ban op trip middelen maar dat staat nog niet op punt.

Het is een lang stuk om te lezen, duurde wel een paar uur voor ik er door zat. Hier heb je een pdf van 177 pagina's dat wat makkelijker leest:

Dropbox

www.dropbox.com www.dropbox.com


3-mmc naar lijst I


Bekijk bijlage 57130
Klik om te vergroten...
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De tryptamines als stofgroep verbieden zien ze dus niet zitten (ja op de SGP na dan want er is maar 1 god en de weg ernaartoe is iedere zondag naar de kerk ipv een trip in je mik). Maar ze willen middels de spoedprocedure wel pogen middelen waarvan de schadelijkheid is vastgesteld, zoals ze met 3mmc gedaan de mogelijkheid hebben om bepaalde tryptamines te kunnen verbieden. Maar dus eerst nadat de schadelijkheid is vastgestd en er signalen daarvan uit de samenleving zijn opgemerkt.

Gelukkig zijn tryptamines niet zo makkelijk te ‘misbruiken’ zoals de meeste pepmiddelen, benzos of (synthetische) opiaten en treedt tolerantie snel op. Tja, zo nu en dan raken mensen in psychische nood door tripmiddelen maar vaak en meestal hebben die mensen al psychische
problemen dus is de oorzaak moeilijk vast te stellen. Was het de drugs? of zat de persoon die straks in de krantenkoppen onder invloed van tripmiddel x of y verongelukt toch al in de problemen en hebben bijvoorbeeld de Ggz of gezondheidszorg hierin al gefaald?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
VJ_LSD72 zei:
De tryptamines als stofgroep verbieden zien ze dus niet zitten (ja op de SGP na dan want er is maar 1 god en de weg ernaartoe is iedere zondag naar de kerk ipv een trip in je mik). Maar ze willen middels de spoedprocedure wel pogen middelen waarvan de schadelijkheid is vastgesteld, zoals ze met 3mmc gedaan de mogelijkheid hebben om bepaalde tryptamines te kunnen verbieden. Maar dus eerst nadat de schadelijkheid is vastgestd en er signalen daarvan uit de samenleving zijn opgemerkt.

Gelukkig zijn tryptamines niet zo makkelijk te ‘misbruiken’ zoals de meeste pepmiddelen, benzos of (synthetische) opiaten en treedt tolerantie snel op. Tja, zo nu en dan raken mensen in psychische nood door tripmiddelen maar vaak en meestal hebben die mensen al psychische
problemen dus is de oorzaak moeilijk vast te stellen. Was het de drugs? of zat de persoon die straks in de krantenkoppen onder invloed van tripmiddel x of y verongelukt toch al in de problemen en hebben bijvoorbeeld de Ggz of gezondheidszorg hierin al gefaald?
Klik om te vergroten...
Het verbodsvoorstel voor tripmiddelen gaat niet over misbruik of schadelijkheid. Wel gaat het over het feit dat de meeste labos in Nederland voornamelijk tryptamines produceren en daar willen ze van af.

Er wordt veel geëxporteerd naar buitenlandse markten en de politie kan er niks tegen doen. Onlangs hadden ze een grote voorraad in beslag genomen met miljoenen euros in straatwaarde. Maar omdat die tryptamines niet illegaal waren moesten ze het netjes teruggeven wat veel frustratie opbrengt.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Snuffelaar zei:
Het verbodsvoorstel voor tripmiddelen gaat niet over misbruik of schadelijkheid. Wel gaat het over het feit dat de meeste labos in Nederland voornamelijk tryptamines produceren en daar willen ze van af.

Er wordt veel geëxporteerd naar buitenlandse markten en de politie kan er niks tegen doen. Onlangs hadden ze een grote voorraad in beslag genomen met miljoenen euros in straatwaarde. Maar omdat die tryptamines niet illegaal waren moesten ze het netjes teruggeven wat veel frustratie opbrengt.
Klik om te vergroten...

Weer maar eens reden om al die shit gewoon te legaliseren. Kunnen ze zich 'n keer bezig houden met andere criminaliteit (buiten snelheidscontroles dan).
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Had ik het goed begrepen dat in deze nieuwe wetgeving ook wordt ingezet op zogenaamde "voorlichting"?
Zo ja, weet iemand hier wie of welke organisatie hier input of vorm aan gaat geven?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#13
JeetjeMineetje zei:
Had ik het goed begrepen dat in deze nieuwe wetgeving ook wordt ingezet op zogenaamde "voorlichting"?
Zo ja, weet iemand hier wie of welke organisatie hier input of vorm aan gaat geven?
Klik om te vergroten...

Wij gaan dat doen, ik geef cursus.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Weet iemand wat de laatste update is van het verbod? Is er al meer bekend?
Klik om te vergroten...
Er wordt nogsteeds gewacht op de nota nav de vragen!
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Er wordt nogsteeds gewacht op de nota nav de vragen!
Klik om te vergroten...
Eind april zou er over de voorlichting over het gebruik van NPS vergaderd worden. Dit is vanwege tijdgebrek uitgesteld.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jammer dat Nederland niet een verstandiger beleid volgt dan een stofgroepenverbod.

Ik vond het juist een teken van beschaving om pas iets te verbieden als duidelijk is dat (legale beschikbaarheid van) een stof een significant gevaar voor de volksgezondheid of individuen vormt.

Hoe het in praktijk uit gaat pakken is wel spannend. Wat valt er allemaal in een stoffengroep. Zijn drogisterijen straks ook de klos als er geen aminozuren meer mogen worden verkocht?
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hippie Langwaus zei:
Jammer dat Nederland niet een verstandiger beleid volgt dan een stofgroepenverbod.

Ik vond het juist een teken van beschaving om pas iets te verbieden als duidelijk is dat (legale beschikbaarheid van) een stof een significant gevaar voor de volksgezondheid of individuen vormt.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Maar dat is democratie. Ik vind het vooral heel jammer dat mensen in Nederland zo massaal blijven stemmen op politieke partijen die voorstander zijn van dit soort wetgeving.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Baas in eigen brein.
Wat ik tot mij neem heb ik geen toestemming voor nodig, van niemand niet.
Zeker niet van moralistische politici.
k
kipzonderkopzoektkopLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat raar dat de SP voor heeft gestemd. In hun verkiezingsprogramma stond nog dat ze hier tegen waren.

Dan nog, waarom lees ik die programma's überhaupt. Niemand houdt zich er aan...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
kipzonderkopzoektkop zei:
Wat raar dat de SP voor heeft gestemd. In hun verkiezingsprogramma stond nog dat ze hier tegen waren.

Dan nog, waarom lees ik die programma's überhaupt. Niemand houdt zich er aan...
Klik om te vergroten...
Het staat nogal bondig in het verkiezingsprogramma vermeld, maar als je een beetje tussen de regels door leest dan zie je wel dat de SP criminalisering (van rc-vendors) ondersteunt:

"De teelt en de verkoop van softdrugs voor gebruik in Nederland gaan we reguleren en legaliseren. Dit is de meest effectieve manier om drugscriminaliteit tegen te gaan. Zo kunnen we ook de veiligheid van softdrugs beter controleren en belasting innen bij een miljardenindustrie. Alle drugsgebruik ontmoedigen we, maar gebruikers van drugs criminaliseren we niet. We willen structureel onderzoek naar de schade van drugs, om de lijst met verboden harddrugs actueel te houden." p.26, SP Verkiezingsprogramma 2023

Dus het gebruik ontmoedigen maar niet bestraffen, maar de industrie beteugelen, onder meer door de Opiumlijst te actualiseren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."