Dit speelt door m’n hoofd. Ik ben iemand die weinig vertrouwen heeft in politiek en politici (op een enkeling na) en ik gebruik dan ook allerlei berichten die mij goed uitkomen om dat standpunt verder te verstevigen.Het spel kan best democratischer.
In duitsland zouden alle LSD-achtige stoffen op de lijst moeten staan maar toch is het weer gelukt om na het verbod op 1V-LSD de 1D-LSD wel van die lijst te houden. Dit zou te maken hebben met een typfoutje of zetfoutje waar ergens in de formulestructuur ipv een komma een streepje is gebruikt of andersom... Er is dus nog ruimte om te sjoemelen.Wel apart eigenlijk dat 'LSD-achtigen' dan juist niet onder dit sleepnetverbod vallen. Want dat zijn (al was het maar als afgeleiden) toch klassieke psychedelica.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Iemand gaf dit laatst al reactie op het verbod:
ze kunnen er gewoon een 1p-groep voor zetten, denk aan 1p-LSD, wat officieel geen LSD is en daardoor dus ook niet verboden is.
Maar volgensmij klopt dit niet toch?
Goeie vraag!!Maar hoe krijgen we dit democratischer voor elkaar?
Ik zou zeggen dat in de pen klimmen geen zin heeft. Kijk, de cynische ik in mij zegt wat je voor elkaar wil krijgen is dat mensen met macht een deel van hun macht opgeven zodat anderen kunnen meebeslissen. Je snapt al waarom dat een impopulaire wijziging is. Het probleem is dus ook dat er druk op beleidsmakers zal moeten komen om alsnog te doen wat eigenlijk niet in het belang van hun functie is. Dat ga je niet met een brief voor elkaar krijgen. Want die laten ze gewoon in een lade liggen en dan is de kous af.Moet ik nou echt in de pen klimmen als eenling, als onbelangrijke burger en een brief schrijven naar een kamerlid of ambtenaar?
Werkt dat echt zo?
Stigmatisering zit zo diep, hoe krijgen we dit ooit democratischer?
Ik vraag me af of democratisch wel juist is. Politieke standpunten wijzigen nauwelijks op dit punt.
Wetenschappers worden stelselmatig genegeerd. Alles is politiek.
Het doel wordt niet bereikt, weten we al.
En over een paar jaar gaan ze zelf evalueren, dat is ook lachwekkend. Want ze snappen er geen kloot van en lullen alles recht wat krom is.
Een mooi verhaal. Ik weet nu al dat ze over een paar jaar zeggen dat het stofgroepenverbod alleen maar winnaars kent, het is een van de grootste successen uit de historie. Wedje doen?
Maak ik me nou druk?
In duitsland zouden alle LSD-achtige stoffen op de lijst moeten staan maar toch is het weer gelukt om na het verbod op 1V-LSD de 1D-LSD wel van die lijst te houden. Dit zou te maken hebben met een typfoutje of zetfoutje waar ergens in de formulestructuur ipv een komma een streepje is gebruikt of andersom... Er is dus nog ruimte om te sjoemelen.
In de Duitse wet staat heel letterlijk welke substituties onder de wet vallen, en welke niet. In het geval van LSD is alleen gezegd dat akyl en akylcarbonil groepen op R1 verboden zijn. Toen dacht de producent van, 'oh, nou, daar kan ik ook wat anders aan plakken', en zo hebben ze 1cP-LSD, 1V-LSD en 1D-LSD gemaakt.Iemand gaf dit laatst al reactie op het verbod:
ze kunnen er gewoon een 1p-groep voor zetten, denk aan 1p-LSD, wat officieel geen LSD is en daardoor dus ook niet verboden is.
Maar volgensmij klopt dit niet toch?
Dat is op dit moment van toepassing op de Nederlandse opiumwet. Ik had het over de Duitse wet waar het stofgroepenverbod LSD-achtige stoffen in 1 klap zou moeten verbieden maar voor iedere aanpassing aan LSD nu de wet iedere keer toch weer aangepast moest worden. Nu hadden ze het zover ze dachten alles daarin wel dichtgetimmerd maar door een typfoutje in de structuurformule zitten ze daar nu met 1D-LSD in hun maag bij de regering en is dit niet volgens de huidige wetgeving zomaar snel even te verbieden zoals de bedoeling zou zijn van die wet.Iemand gaf dit laatst al reactie op het verbod:
ze kunnen er gewoon een 1p-groep voor zetten, denk aan 1p-LSD, wat officieel geen LSD is en daardoor dus ook niet verboden is.
Maar volgensmij klopt dit niet toch?
Mijn Duits is niet zo heel erg sterk maar hieronder de uitleg waarom 1D-LSD op dit moment niet op de lijst staat in Duitsland:In de Duitse wet staat heel letterlijk welke substituties onder de wet vallen, en welke niet. In het geval van LSD is alleen gezegd dat akyl en akylcarbonil groepen op R1 verboden zijn. Toen dacht de producent van, 'oh, nou, daar kan ik ook wat anders aan plakken', en zo hebben ze 1cP-LSD, 1V-LSD en 1D-LSD gemaakt.
Benzo's vallen niet onder het stofgroepenverbod.
Je hebt gelijk.
Ze zijn (nog) legaal.
(Benzo)diazepines​
- Bromazolam
- Bromonordiazepam
- Clonazolam
- Deschloroetizolam
- Desmethylflunitrazepam
- Flualprozolam
- Flubromazepam
- Flubrotizolam
- Fluetizolam
- Flunitrazolam
- Gidazepam
- Metizolam
- Meclonazepam
- Norflurazepam
- Pagoclone
- Pyrazolam
Eerlijk gezegd verbaasd het me wel.
Als je bv ziet wat die bromazolam voor ellende aanricht.
Ik had echt gedacht dat die als eerste eruit zouden gaan.
Waarom zouden deze nog legaal blijven?
Zit daar een speciale rede achter?
Omdat anders de producenten van legale benzo's ook wel in kunnen pakken.
Want zonder de centen van die producenten...
De reden is dat het rc benzo-gebruik redelijk beperkt is in Nederland en tot relatief weinig incidenten heeft geleid (die breeduit in de media zijn gepubliceerd). Daarnaast hebben verschillende experts waaronder een adviescommissie van het RIVM gewaarschuwd tegen een sleepnetverbod op alle drugs, en heeft de Raad van State nog eens herhaald dat het verbod niet te algemeen moet zijn.Je hebt gelijk.
Ze zijn (nog) legaal.
(Benzo)diazepines​
- Bromazolam
- Bromonordiazepam
- Clonazolam
- Deschloroetizolam
- Desmethylflunitrazepam
- Flualprozolam
- Flubromazepam
- Flubrotizolam
- Fluetizolam
- Flunitrazolam
- Gidazepam
- Metizolam
- Meclonazepam
- Norflurazepam
- Pagoclone
- Pyrazolam
Eerlijk gezegd verbaasd het me wel.
Als je bv ziet wat die bromazolam voor ellende aanricht.
Ik had echt gedacht dat die als eerste eruit zouden gaan.
Waarom zouden deze nog legaal blijven?
Zit daar een speciale rede achter?
Jawel daar geven de ministeries ontheffingen voor af. Dan moet er wel sprake zijn van een goedgekeurd geneesmiddel waarvan medisch-wetenschappelijk is aangetoond dat het voldoende veilig en effectief is. Of van wetenschappelijk onderzoek met de juiste veiligheidsmaatregelen.Begrijpelijk.
Maar neem aan dat ze bedrijven die legaal benzo's produceren toch wel een soort van certicaat kunnen geven, dat hun wel mogen produceren/leveren.
En de RC vendor's niet.
Maar wellicht is dat allemaal niet zo simpel![]()
Ook geen datum wanneer het wordt behandeld door de eerste kamer.
Dit (edit: de planning en manier waarop het wetsvoorstel moet verlopen bepalen) gebeurt altijd tijdens de eerste commissie waar t wetsvoorstel onder valt, VWS dus. Volgens mij zie ik die nog niet in de planning staan, maar zal niet lang duren. Kan wel zijn dat ze ook nog hele onderzoeken e.d. willen gaan uitzetten, en dan is de stemming nog heeeeeul ver weg.Ik heb nog even gecheckt, en de planning voor het bespreken van het stofgroepenverbod is nog niet ingedeeld. Dus het is onbekend wanneer de Eerste Kamer gaat stemmen over het wetsvoorstel.
Nah ze mogen ook een novelle indienen, das een beetje een variant op een amendement voor de EK (die indd daarnaast alleen wetten mag aannemen of verwerpen). Die moet eerst weer worden aangenomen door de TK dus wordt de stemming in de EK uitgesteld. Een novelle mag alleen niet politiek van aard zijn, maar gaat meer over de werking van de wet. Dus geen nieuwe stofgroepen gok ik maar een novelle is niet geheel ondenkbaar bij deze wet… maar zal wss niet. Ze mogen overigens wel moties indienen.De Eerste Kamer kan alleen kiezen: aannemen of verwerpen. Dus de wet moet in zijn volledigheid worden overgenomen. Andere drugs kunnen dus niet toegevoegd worden aan het huidige voorstel.
1P-LSD valt niet onder het stofgroepenverbod en blijft voorlopig legaal.
😂Benzo's vallen niet onder het stofgroepenverbod.
Voor een complete lijst:
![]()
Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective
Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.www.changingperspective.info
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."