Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe Tweede Kamer stemt over het stofgroepenverbod

De Tweede Kamer stemt over het stofgroepenverbod

214 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Lemmy zei:
De meeste wel ja
Klik om te vergroten...
Mee eends
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het stofgroepenverbod is aangenomen door een grote meerderheid van de Tweede Kamer (SP, Denk, NSC, SGP, CU, CDA, VVD en PVV).
MAAR er is ook een amendement aangenomen dat een minister of staatssecretaris niet zomaar een stofgroep mag toevoegen aan de Opiumwet. De minister moet een dergelijk voorstel eerst voorleggen aan de Tweede Kamer, die dan vier weken de tijd krijgt om daarover te overleggen.

Persoonlijk was mijn hoop vooral op dat amendement gevestigd. Want zoals gezegd verwachtte ik al dat het stofgroepenverbod zou worden aangenomen. Maar in het wetsvoorstel zou een minister of staatssecretaris wel heel veel macht krijgen om ineens een stofgroep toe te voegen aan de Opiumwet. Dat kan dus nu niet. Kleine winst dus.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Dus nu starten de 🐹 weken!!!!

Inslaan als een malle!!!!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zeg; HAMSTEREN 🤣
Nog een kluis erbij: lifetime supply.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
N3K0 zei:
Dus nu starten de 🐹 weken!!!!

Inslaan als een malle!!!!
Klik om te vergroten...
Haha, nouja, het moet ook nog door de Eerste Kamer he. Duurt nog wel zeker een jaar hoor, voordat dit verbod is doorgevoerd.
Beetje rustig aan dus.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Haha, nouja, het moet ook nog door de Eerste Kamer he. Duurt nog wel zeker een jaar hoor, voordat dit verbod is doorgevoerd.
Beetje rustig aan dus.
Klik om te vergroten...
Duurt het echt een jaar?
Ik las ergens anders: deze zomer.
Maar dat is niet realistisch dus?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
Duurt het echt een jaar?
Ik las ergens anders: deze zomer.
Maar dat is niet realistisch dus?
Klik om te vergroten...
Als je zorgt dat je dan alles hebt wat je wil zit je wel goed :lolol:

Kzou zelf niet weten wat ik moet kopen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
Kzou zelf niet weten wat ik moet kopen
Klik om te vergroten...
Mwah, ik wel hoor 🤣🤣🤣
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kiloknallers!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Duurt het echt een jaar?
Ik las ergens anders: deze zomer.
Maar dat is niet realistisch dus?
Klik om te vergroten...
Nee joh, zo snel gaat dat niet. Bij lachgas duurde het ongeveer 1,5 jaar. En dat was een minder omvangrijk verbod.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeebats zei:
Kiloknallers!
Klik om te vergroten...
Plofketaminekip
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Zeehond zei:
Mwah, ik wel hoor 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Sharing is caring 😇
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jammer dat Nederland niet een verstandiger beleid volgt dan een stofgroepenverbod.

Ik vond het juist een teken van beschaving om pas iets te verbieden als duidelijk is dat (legale beschikbaarheid van) een stof een significant gevaar voor de volksgezondheid of individuen vormt.

Hoe het in praktijk uit gaat pakken is wel spannend. Wat valt er allemaal in een stoffengroep. Zijn drogisterijen straks ook de klos als er geen aminozuren meer mogen worden verkocht?
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hippie Langwaus zei:
Jammer dat Nederland niet een verstandiger beleid volgt dan een stofgroepenverbod.

Ik vond het juist een teken van beschaving om pas iets te verbieden als duidelijk is dat (legale beschikbaarheid van) een stof een significant gevaar voor de volksgezondheid of individuen vormt.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Maar dat is democratie. Ik vind het vooral heel jammer dat mensen in Nederland zo massaal blijven stemmen op politieke partijen die voorstander zijn van dit soort wetgeving.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Baas in eigen brein.
Wat ik tot mij neem heb ik geen toestemming voor nodig, van niemand niet.
Zeker niet van moralistische politici.
k
kipzonderkopzoektkopLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat raar dat de SP voor heeft gestemd. In hun verkiezingsprogramma stond nog dat ze hier tegen waren.

Dan nog, waarom lees ik die programma's überhaupt. Niemand houdt zich er aan...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
kipzonderkopzoektkop zei:
Wat raar dat de SP voor heeft gestemd. In hun verkiezingsprogramma stond nog dat ze hier tegen waren.

Dan nog, waarom lees ik die programma's überhaupt. Niemand houdt zich er aan...
Klik om te vergroten...
Het staat nogal bondig in het verkiezingsprogramma vermeld, maar als je een beetje tussen de regels door leest dan zie je wel dat de SP criminalisering (van rc-vendors) ondersteunt:

"De teelt en de verkoop van softdrugs voor gebruik in Nederland gaan we reguleren en legaliseren. Dit is de meest effectieve manier om drugscriminaliteit tegen te gaan. Zo kunnen we ook de veiligheid van softdrugs beter controleren en belasting innen bij een miljardenindustrie. Alle drugsgebruik ontmoedigen we, maar gebruikers van drugs criminaliseren we niet. We willen structureel onderzoek naar de schade van drugs, om de lijst met verboden harddrugs actueel te houden." p.26, SP Verkiezingsprogramma 2023

Dus het gebruik ontmoedigen maar niet bestraffen, maar de industrie beteugelen, onder meer door de Opiumlijst te actualiseren.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
kipzonderkopzoektkop zei:
Wat raar dat de SP voor heeft gestemd. In hun verkiezingsprogramma stond nog dat ze hier tegen waren.
Klik om te vergroten...
Viel mij ook tegen van de SP. Van de andere partijen die voor stemde had ik het wel verwacht.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eik zei:
Helemaal mee eens. Maar dat is democratie. Ik vind het vooral heel jammer dat mensen in Nederland zo massaal blijven stemmen op politieke partijen die voorstander zijn van dit soort wetgeving.
Klik om te vergroten...
Het spel kan best democratischer. Zo wordt de politie telkens gezien als belanghebbende in de besluitvorming over drugs, maar gebruikers en handelaren niet. Wat nogal gek is als je je bedenkt dat we officieel een trias politica hebben, en Shell bijvoorbeeld wel steevast aan tafel zit als het gaat om de energietransitie.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
VJ_LSD72 zei:
Mijn Duits is niet zo heel erg sterk maar hieronder de uitleg waarom 1D-LSD op dit moment niet op de lijst staat in Duitsland:

"Der Verordnungsgeber hat dort in 'Alkylcarbonyl (bis C10)-Cycloalkylcarbonyl- (Ringgröße C3 bis C6)' einen Bindestrich statt eines Kommas eingebracht." Es geht um den Bindestrich nach (bis C10).
"Der Bindestrich hätte bereits nach 'Alkylcarbonyl' gesetzt werden müssen", schreibt Sobota weiter. "Diese falsche Interpunktion hat inhaltliche Auswirkungen, weil ein Bindestrich zwischen den beiden Teilen eindeutig eine Gesamtgruppe ausdrückt, während mutmaßlich zwei einzelne Gruppen gemeint waren. In chemischer Hinsicht ist die formulierte Stoffgruppe 'Alkylcarbonylcycloalkylcarbonyl' etwas anderes als: 'Alkylcarbonylgrupppe' oder 'Cycloalkylcarbonylgruppe'. Das hat zur Folge, dass zahlreiche LSD-Derivate, die schon verboten wurden, nicht mehr erfasst sind."


@Neo-Shulginist jij kunt hier vast wel chocolade van maken?
Klik om te vergroten...
Hier heb je een Engelse vertaling :wink:

https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateien/3_Downloads/Gesetze_und_Verordnungen/GuV/N/NpSG_englisch.pdf

"The base structure 9,10-ergolene may be substituted at the positions shown in the figure
with the following atoms, branched or unbranched atom groups, or ring systems (residues
R1 to R4):
a) R1:
Hydrogen, alkyl- (up to C3) and alkyl carbonyl- (up to C4) groups.
b) R2:
Hydrogen, alkyl- (up to C4), allyl- and prop-2-in-1-yl- groups.
c) R3 and R4:
Hydrogen, alkyl- (up to C5), cyclopropyl-, allyl-, and 1-hydroxyalkyl- (up to C2) groups.
Furthermore, substances in which the amide nitrogen atom is part of a morpholino-,
pyrrolidino-, or dimethylazetidide- ring system are also included."

Dat betekent dus wat ik je net in gewone mensentaal probeerde uit te leggen :wink:
Neo-Shulginist zei:
In de Duitse wet staat heel letterlijk welke substituties onder de wet vallen, en welke niet. In het geval van LSD is alleen gezegd dat akyl en akylcarbonil groepen op R1 verboden zijn. Toen dacht de producent van, 'oh, nou, daar kan ik ook wat anders aan plakken', en zo hebben ze 1cP-LSD, 1V-LSD en 1D-LSD gemaakt.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."