Wel een goed punt, alleen krijg je geen uitkeringen en toeslagen bij de start van je leven.
Kinderen krijgen dat wel zeker als ze geboren worden of opgroeien in kansarme gezinnen. Ook zijn de gezinnen die eerst kansarm waren en daar uit hebben kunnen klimmen, dankzij uitkeringen en toeslagen, stabieler van aard en hebben de kinderen daarvan betere kansen in onze maatschappij wat weer een aanwinst is voor iedereen, arm en rijk.
maar het schaadt mij niet als een rijke vader zijn geld aan zijn kinderen geeft. Ook voor ons maakt dit geen verschil, integendeel zelfs: rijke families zorgen voor meer werkgelegenheid dan mensen die afhankelijk zijn van uitkeringen en subsidies.
Bewijs voor de deze 'trickle down economics' is er nauwelijks, onderzoeken tonen juist aan dat dit de ongelijkheid vergroot. Rijke mensen kunnen zich het immers veroorloven om samen met hun financiƫle middelen arme, kansloze mensen uit te buiten.
Heel bot gezegd zijn mensen met een uitkering niets waard voor onze samenleving, aangezien het geld wat ze betalen aan belasting, al uit belastinggeld van anderen bestaat.
Dit is een oprechte vraag: hoe denk je dat onze maatschappij er uit zou zien als deze mensen geen uitkeringen en toeslagen zouden krijgen? Waar zouden deze mensen naartoe gaan, wat zullen ze volgens jou gaan doen om te overleven? Hoe denk jij dat ze onder deze ongelooflijke onzekerheid en stress, die ze elke dag verlamt en dwingt om te overleven per die zelfde dag, op zoek naar iets basaal als voedsel en medicatie, een betere kans maken om te groeien en weer iets toe te voegen aan onze maatschappij?
Wat is er precies onwenselijk aan dat de 1% rijkste mensen, 22% van het geld hebben? Het feit dat de allerrijksten meer geld hebben, gaat er niet voor zorgen dat alles voor ons significant duurder wordt.
Het zorgt ervoor dat de rijken steeds rijker worden, dat er een steeds grotere groep armen komt en dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt waardoor de kans op aansluiting alsmaar kleiner wordt.
Het geld wat de rijken bezitten, en wat dus een steeds groter percentage van het geheel is, zit dit dus niet in de zakken van de overheid, armen of organisaties die hiermee hoofdzakelijk iets goeds voor de maatschappij kunnen betekenen. Het zit in middelen zoals aandelen, obligaties (ok, kan goed zijn voor de maatschappij, maar wordt eigenlijk vooral gebruikt om het geld van de rijken met een hogere zekerheid weg te kunnen zetten), vastgoed (hey, we kunnen als jong stel niet meer betaalbaar een huis kopen!), hedge funds en andere virtuele potjes waar je als maatschappij niet zoveel aan hebt.
Sterker nog: een aantal van die potjes zoals, hedge funds en vastgoedbeleggingen met hun krankzinnige huurprijzen en verzieking van de koophuizenmarkt zijn zelfs hoofdzakelijk bezig om over de rug van anderen, als nutteloze tussenpartij die een percentage afroomt, nog meer geld te verdienen.
Behalve als de EU heeeel veel gaat printen, wat de laatste jaren is gebeurd (corona, geld naar zuid-europa, toetreding van arme landen). Het feit dat het goed is voor de maatschappij is een utopisch punt, aangezien het geld voornamelijk NIET in de samenleving wordt gestopt.
De vermogensgroep die hier het meeste baad bij heeft gehad, zijn inderdaad degene die al veel geld hadden.
Elke extra miljoen gaat eerder naar NGO's, de EU of landen in oorlog. Je zal er niets van merken als de erfbelasting 100% worden, behalve dat je eventueel niets meer krijgt als iemand overlijdt.
Geld naar de EU betaald zich dik terug, we krijgen daar niet alleen vrije handel, verbeterde mensenrechten en een grotere vuist en slagkracht naar de rest van de wereld mee, maar vooral onbetaalbare interne stabiliteit wat de basis is voor een gezonde samenleving en minder interne oorlog.
Zonder NATO en vooral de EU was WW3 al lang voorbij.