Ik snap ook dat heel veel dingen anders kunnen in de wmo. Een poetsvrouw zelf inhuren, scootmobiel kopen, traplift kopen kan ook prima als je genoeg binnen krijgt als verzamelinkomen (want daar gaat het om; verzamel inkomen).
Maar het gaat mij vooral om begeleiding en dagbesteding.
Ik heb drie uur per week een begeleider.
Hij helpt mij met de dingen die ik niet kan, en ook vooral hoe ik met ptss en een hersenbeschadiging daardoor + door de klappen op hoofd met mijn gezin kan om gaan en andersom.
Deze man is voor ons goud waard. Stuk ontlasting van mijn vrouw die bijna over loopt als mantelzorger.
Maar mij ook grotendeels regie geeft in alles, maar met sturing en controle omdat ik mij overschat ivm geen grens kennen.
Daarnaast wilt ik niet hele dagen voor de buis zitten. Ik werk naar arbeidsmatige dagbesteding toe, om vanuit daar te gaan ervaren en zoeken wat ik qua echt werk aan kan.
Gezien mijn vrouw 32 uur werkt hebben we geen slecht in komen. Maar het geld gaat maandelijks niet aan gekke dingen op. Gezin kost veel geld, maar ook dingen als 2x structureel eigen bijdrage / risico (vrouw heeft standaard medicijnen bv die maar deels vergoed worden).
328 euro EXTRA uitgeven per maand is voor ons als modaal inkomen heel veel.
Daarnaast zit ik in IVA herberekening en gaat mijn uitkering nog omlaag. Dat je dan iets moet opvangen lukt wel. Maar niet verlaging en 328 euro aan de wmo.
Als ik geen begeleiding krijg en ze mij laten kiezen 24/7 tussen vier muren ipv arbeidsmatig bezig zijn gaat dat fout.
En ik weet met mij heel veel anderen.
Dat ik wat meer zou moeten betalen aan wmo zou ik ook echt begrijpen en zeker geen probleem mee hebben.
Maar zo hard de lijn laten stijgen tot max 328 euro is bizar vind ik.
Meer info;
Zorgkosten voor mensen met een beperking of chronische ziekte zullen toenemen. Met minder bestaanszekerheid, meer armoede en meer zorgmijding tot gevolg.
iederin.nl
en
Het wetsvoorstel voor hervorming van de Wmo pakt nadelig uit voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, een inkomen tot modaal en/of een wisselend inkomen.
www.nibud.nl
Ik ben dit alles ook pas in gaan zien toen ik ziek werd. De hulp is echt goed vind ik. Maar ik heb er niet voor gekozen om ziek te worden. Dit soort * wetsvoorstellen zie ik als een straf voor het ziekenhuis zien: die hoge bedragen dan.
Niet dat ze er wat aan gaan veranderen. Dat is prima en nodig.
* De media schets al bijna of het door gaat. Maar het is pas een voorstel.
In die eerste link staat ook iets van een verdrag voor zieke mensen. Dat is getekend en zal kabinet zich mi ook aan moeten houden.
Ik weet wel dat ik gruwelijk veel spijt heb dat ik voor het land heb gevochten met tig bijna doodervaringen.
Had ik maar een simpel baantje gekozen. Dan had dat me een hoop medische shit bespaard. En straks met pech financiële shit.
Sorry ... Ik bedoel bovenstaande ook niet verkeerd. Maar ik hoop dat mijn rode lijn wordt gezien. Ziek zijn kost je al gewoon veel geld. Ziek zijn pakt je al je leven en van je naasten af; Dan zijn er gewoon top begeleiding thuis dingen en daginvulling projecten via wmo.
Maak die dan aub voor iedereen die het nodig heeft toegankelijk.
Ik struikel dus vooral over begeleiding thuis en dagbesteding.
De rest van wmo kan idd makkelijker in gedeeld. Vooral die huishoudelijke hulp en hulpmiddelen aanschaf.
Excuus.
Ben niet boos, want ik begrijp het wel als je het vanaf de zijkant bekijkt.