Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote benzo topic !

Het grote benzo topic !

627 antwoorden
200 weergaven
18-5-2026
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#1
speeseend zei:
Er zijn zelfs mensen :wink: die het medicijnen noemt LOL
Klik om te vergroten...

Ghehe :)
R
RattyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik weet niet of de link wel eens eerder is doorgegeven, maar een nuttig "boekje" over dit soort middelen is het Farmacotherapeutisch Kompas. Staat een mooie tabel in met verschillende benzo's:
http://www.fk.cvz.nl/inleidendetekstFrameset.asp?bestandsnaam=inl benzodiazepinen

Ratty
R
RattyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindgamer zei:
Om toch openbaar te kunnen spreken, zonder rood te worden en clichematig te gaan doen?

Mijn tedere zieltje, word niet graag geperforeert door onbekende blikken.
Klik om te vergroten...

10 mg is meestal gebruikelijk om mee te beginnen...

Je hebt geen spierziekte zoals myasthenia gravis o.i.d.?

En pas wel op dat je je tekst niet vergeet :grin: Een van de bijwerkingen van benzo's is de anterograde amnesie (dingen vergeten tijdens de werking van de benzo). Die anterograde amnesie zorgt bij sommige mensen nog wel eens voor een onbedoelde overdosis, gewoon omdat ze waren vergeten dat ze al een zepammetje hadden ingenomen :wink:

Verslaving... Hangt helemaal af van het soort benzo en de persoon die ze slikt. Ik krijg diazepam 5 mg voorgeschreven als "spierrelaxerend" middel. Er wordt gezegd dat diazepam behoorlijk verslavend is, maar ik laat het gemakkelijk staan en gebruik het soms weken niet. Daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat ik maar 1 tabletje van 5 mg 's avonds neem. Dat is wat anders dan 30 - 60 mg per dag natuurlijk... Het maakt zelfs verschil of je zo'n middel consequent gebruikt (dus volgens voorschrift, ook al heb je het op dat moment niet nodig) of een tabletje pakt wanneer je denkt er eentje nodig te hebben. Dat laastste kan een eventuele verslaving sneller in de hand werken.

Ik heb nog wel eens dat ik er humeurig van word als het uitgewerkt is.

Diazepam wordt trouwens in het lichaam omgezet in oxazepam en een aantal niet-actieve metabolieten :wink:

Ratty
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ratty zei:
Ik weet niet of de link wel eens eerder is doorgegeven, maar een nuttig "boekje" over dit soort middelen is het Farmacotherapeutisch Kompas. Staat een mooie tabel in met verschillende benzo's:
http://www.fk.cvz.nl/inleidendetekstFrameset.asp?bestandsnaam=inl benzodiazepinen
Ratty
Klik om te vergroten...

Bekende kompas inderdaad. Gebruiken we op het werk ook.
Heel handig om even wat na te zoeken over bepaalde medicatie.

@Mindgamer:
Als je nog nooit benzo's hebt genomen zou ik eens beginnen met 5 a 10 mg oxazepam.
Maar schaam je niet om langs de huisarts te gaan als je van bovengenoemde last hebt, die kan je er vast en zeker ook wat voor geven
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#5
benzo's in verhouding tot 10 mg. Diazepam

Ik vind deze op zich ook super, voor een leek zoals ik. Wiki is my friend :wink:

List of benzodiazepines van Wiki

@ de rat; interessante shit:

Diazepam wordt trouwens in het lichaam omgezet in oxazepam en een aantal niet-actieve metabolieten :wink:

Ratty
Klik om te vergroten...
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Mindgamer:
Als je nog nooit benzo's hebt genomen zou ik eens beginnen met 5 a 10 mg oxazepam.
Klik om te vergroten...
Jaa, ik heb weleens een tablet van 10 mg genomen, maar daar merkte ik niks van. Morgen ga ik even wat experimenteren met benzo's :sunglasses:

Maar schaam je niet om langs de huisarts te gaan als je van bovengenoemde last hebt, die kan je er vast en zeker ook wat voor geven
Klik om te vergroten...
Dan geeft hij zijn vrouw zeker aan mij mee :mrgreen:

Nee, geintje. Hij zal vast wel meerdere middelen hebben of manieren om er beter ermee om te gaan, maar dan word het weer zoiets groots :beer: Terwijl ik achteraf altijd denk; was dit alles? :tearsofjoy:
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: benzo's in verhouding tot 10 mg. Diazepam

speeseend zei:
@ de rat; interessante shit:

Diazepam wordt trouwens in het lichaam omgezet in oxazepam en een aantal niet-actieve metabolieten :wink:

Ratty
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Dat soort shit kan je ook in het Kompas vinden :)
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn kompas blijft maar naar het Noorden wijzen :wink: Ik zal deze dan maar eens goed checken.

Ik heb vluchtig gekeken, 't leek op 't eerste oog nogal herhalende shit. Op zich is die prensentatie wel koel.

M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gister nam ik, 2 tabletten van 10 mg per stuk, in. Ik heb langer dan 14 uur geslapen. Wat een lekker spul is dit, zeg! Ik ga me nu maar eens verdiepen, in de gevaren ervan, want dat had ik nog niet gedaan :sunglasses:
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#10
liever lachgas maar dan met de complete lading slagroom erbij :wink:
M
MarretjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb eigenlijk een vraag. Ik gebruik nu sinds 1 week diazepam ivm paniekaanvallen. Nou de paniekaanvallen zijn er niet meer. Ik ben wel onrustig en soms flink zweterig maar het loopt niet meer uit naar paniek. Twee weken voordat ik met de diazepam begon heb ik heel slecht geslapen. Maar nu na het innemen voel ik me honds en honds moe. Ik heb absoluut geen zin om ook maar iets te doen en heb zwabberbenen. Wie heeft hier ervaring mee? En hoelang duurt het voordat je een beetje aan de diazepam gewend bent?
A
A_J_Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoi Marretje,

Diazepam wordt meestal alleen voorgeschreven als er sprake is van niet meer kunnen functioneren door angstklachten. Het wordt meestal niet langer dan 2 weken voorgeschreven, omdat gewenning snel optreedt waardoor je de dosis moet verhogen. Zodra dat het geval is ben je inderdaad al snel verslaafd en als je niet uit kijkt moet je afkicken, wat niet gemakkelijk schijnt te zijn (Diazepam = Valium).

Het is daarom belangrijk dat nu je iets rustiger bent en wat beter gaat slapen, je naar de oorzaken van de stress gaat kijken om die weg te nemen. Eventueel zou je ook andere medicatie zoals SSRI's kunnen gebruiken, dat zijn anti-depressiva die ook helpen tegen angst en die zou je wel langere tijd kunnen gebruiken.

Maar wat ik je het meest aanraadt om eens naar een psycholoog te gaan, kijken waar de stress/angst/paniek vandaan komt en hoe je hier zonder medicijnen mee om kunt leren gaan. Op de lange termijn zijn meds niet echt de oplossing, is wat ik geloof.

Sterkte ermee!

Arjan
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben het niet helemaal met A_J eens, diazepam word in veel gevallen voor allerlei verschillende aandoeningen voorgeschreven afhankelijk van de klachten en de dokter. Word als slaapmiddel tot spierverslapper voorgeschreven. Ook dat ze meestal maar 2 weken worden voorgeschreven is niet helemaal waar. Er staat in de bijsluiter wel dat je ze éigenlijk niet langer als 2 weken mag gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ze ook niet langer worden voorgeschreven.

Zelf heb ik een hele tijd een berg oxazepam per dag voorgeschreven gekregen, en dat kostte me ongeveer 1 tot 1,5 week voordat ik er aan gewend was en zonder het suffe gevoel gewoon kon funktioneren. In totaal heb ik het 3,5 maand ofzo in die mate gehad. Erna afgebouwd en intussen weer benzo-clean.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Spor zei:
Er staat in de bijsluiter wel dat je ze éigenlijk niet langer als 2 weken mag gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ze ook niet langer worden voorgeschreven.
Klik om te vergroten...

Correct, maar dit is wel een veelgemaakte fout in de medische wereld. Het gebeurt wel, maar dat rechtvaardigt het natuurlijk niet direct.

Ik ben het in grote lijnen wel met A_J eens, (dan heb ik het even niet over de indicaties om diazepam voor te schrijven), bij klachten omtrent angst/paniekaanvallen zal hopelijk vaak gekozen worden voor een SSRI (zoals A_J al zegt). Puur omdat deze op de langere termijn beter voor je zijn dan diazepam. Het duurt echter vaak even voordat zo'n antidepressivum goed werkt en juist om die tijd te overbruggen kunnen benzodiazepines weer handig zijn. Dit lijkt mij persoonlijk veruit de beste aanpak om een angststoornis of iets dergelijks aan te pakken. Beter dan iemand gewoon volknallen met diazepam (want dat spul werkt wel ofcourse..), om vrijwel zeker verslaafd te raken, en dan later weer afbouwen, wat erg ellendig kan zijn.

Dus Spor.. je hebt absoluut gelijk dat het vaak genoeg gebeurt, benzo's voorgeschreven krijgen op de langere termijn. Maar ik zou het persoonlijk niet doen als ik arts was... en ik ken zeker een aantal artsen die daar precies hetzelfde over denken.

@ Marretje: Hoe lang je precies last zal hebben van die bijwerkingen is lastig te zeggen, hangt van de doses af die je krijgt en gewoon je persoonlijke gevoeligheid. Het is totaal niet uitgesloten dat het een half jaar of een jaar duurt voordat het over is, als het al over gaat..

Heeft je arts precies gezegd wat zijn idee is met het verstrekken van diazepam? Ten eerste natuurlijk om die paniekaanvallen te onderdrukken. Maar verder? Je hele leven diazepam slikken? Tegelijkertijd een SSRI slikken en daar op overstappen zodra deze serieus begint te werken (over een paar weken) ?
Tijdelijk diazepam slikken en ondertussen naar een psycholoog gaan om de kern van het probleem aan te pakken? En dan binnen nu en een maandje weer stoppen met de valium?

Nouja, aantal vragen die me te binnen schieten.
M
MarretjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat fijn al jullie reacties! Vandaag een aantal belangrijke beslissingen genomen. ik gebruik namelijk al een SSRI (Efexor) maar blijkbaar laat die me iedere keer terugstorten in aan paniek/angstaanval. Ik heb een verwijsbrief naar de psychiater gevraagt zodat hij kan kijken naar mijn medicijn gebruik. Duurt ongeveer een week of 3 voordat je een afspraak hebt. Bij de psycholoog loop ik ook en dat is vrij heftig waarschijnlijk ook daarom dat ik vaak terugval. Maar daarmee stoppen is echt geen optie. ik vraag me alleen af of Efexor goed voor mij werkt. En die Diazepam, volgende week weer een afspraak en ik ga dan vragen of ik al mag minderen. Ik bracht vanmorgen mijn husband naar het station en had nog niets ingenomen en voelde me stukken beter. Een uur later Dia ingenomen en direct loom, slap en vooral heel heeel heeeeel erg moe. Reacties zijn natuurlijk van harte welkom. Groet, Marretje
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#16
acidboy zei:
Maar ik zou het persoonlijk niet doen als ik arts was... en ik ken zeker een aantal artsen die daar precies hetzelfde over denken.
Klik om te vergroten...

Ik geef je ook gelijk, maar jammer genoeg ligt het niet altijd zo simpel :) Ik heb tegelijkertijd dat ik oxazepam kreeg voorgeschreven, mirtazepine (anti depressiva) voorgeschreven. En zelfs toen de AD werkte, kreeg ik nog een hele tijd gewoon die berg oxazepam erbij. Op dat moment was het gewoon écht nodig om mij "plat" te gooien. Als ze dat niet hadden gedaan, had ik in de bizarre situatie waar ik in zat waarschijnlijk acties begaan die niet door de beugel konden, en waar ik later spijt van zou hebben...

Ik zou in mijn situatie toendertijd, ook werkelijk geen andere oplossing geweten hebben (achteraf gezien, want van tevoren wist ik nog bijna nix over benzo's). Dus ondanks dat ik het met je eens ben, ben ik zelf bijzonder blij dat ze me dat toen gegeven hebben. En 5×10mg oxazepam per dag is echt belachelijk veel voor 18 jarige.

Mijn afkick, een hele tijd later viel trouwens (gelukkig!) ontzettend mee. Afkick van benzo's kan heel naar zijn, maar ik heb op wat slapeloosheid na nergens last van gehad. Maar daar heb ik gewoon geluk mee gehad, dat besef ik me maar al te goed.

Tegenwoordig gebruik ik ze slechts nog sporadisch, maar heb altijd wel wat in huis, en als ik "ver weg" ga, ook meestal wel wat op zak, want een paniekaanval kan in een klein hoekje zitten.
L
LizzLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hey Marretje, vraag die psychiater niet of je af ''mag'' bouwen, want dat laat al een afhankelijkheid zien. Zolang je er moe en loom van wordt is oke en valt er alleen op te bouwen. Neem ze ALLEEN wanneer je denkt ze nodig te hebben. Zal veelal niet eens nodig zijn namelijk. Als je ze vlg. de aanwijzing van verpakkung of arts gebruikt, denk je aan een medicament. Iets dat je vlg de regels in te nemen hebt en dat is het veraderlijke. Het lijkt zo onschuldig.

Kijk uit oke ? :wave:
A
A_J_Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ha die Spor,

Eigenlijk is het niet zo heel verschillend wat we schrijven, ik denk dat we het er over eens zijn dat benzo's geen lange termijn oplossing kunnen zijn. Het zou idd best kunnen dat langer dan 2 weken gebruik niet gelijk een desastreus effect heeft voor veel mensen, maar ik heb ook veel verhalen gelezen op forums met mensen met angststoornissen die echt enorm veel moeite kregen met afkicken, zeker als t gaat om Diazepam en Xanax. Je schrijft zelf ook dat je vindt dat je geluk hebt gehad dat je relatief makkelijk hebt kunnen afbouwen (relaxed voor je overigens :)) maar het is idd behoorlijk persoonsgebonden, de 1 is ook veel verslavingsgevoeliger dan de ander.

Even nog iets anders. Ik heb wel t een en ander gelezen hier dat je niet snel overdosed met benzo's. Hoeveel Xanax denk je dat je max kunt nemen?

Ik had trouwens nog een grappig momentje met de medische wereld. Ik had toch nog even met mijn arts overlegt over dat ik 5 maanden naar Zuid Afrika ga, en dus wat meer Xanax mee wilde voor de zekerheid. Ik kreeg later de assistente aan de lijn die zei dat t ok was en vroeg hoeveel ik wilde. Ze deed zelf een voorstel van 1 pakje per 2 weken, dus 10 pakjes (da's 300 pillen van 0,5 mg). Dat was meer dan ik verwachtte, dus ik dacht: prima! Toen ik bij de apotheek aankwam, ging een vrouwtje daar de lading voor me klaarmaken, totdat ze werd aangesproken door het baasje van de toko. Ik hoorde hem iets zeggen over benzo's en ik voelde al wat nattigheid... Ze riep mijn naam en vertelde dat schijnbaar van de verzekeraar niet meer dan een maand voorgeschreven mag worden. :( Uiteindelijk kreeg ik dus 3 pakjes mee. Op zich moet dat wel genoeg zijn want ik wil ze alleen sporadisch gebruiken.

Anyway, vrijdag is de vlucht dus voel me niet echt heel relaxed. Ik hoop toch echt dat die zooi gaat werken.

Goedenacht en slaap wel
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#19
spor zei:
Tegenwoordig gebruik ik ze slechts nog sporadisch, maar heb altijd wel wat in huis, en als ik "ver weg" ga, ook meestal wel wat op zak, want een paniekaanval kan in een klein hoekje zitten.
Klik om te vergroten...

Ik ben altijd bepakt en bezakt met Benzo's en Opiaten. Dat gevoel van "veiligheid", daar draait het eigenlijk om, voor mij. niet om ze werkelijk onderweg te gebruiken. Soms gebruik ik wel eens een Seresta'tje of Valiumpje voor belangrijke gesprekken, maar verder nooit.

Overigens zit ik nu op ongeveer vijf mg. Diazepam per dag. Het afbouwen gaat langzaam, maar zeker! Ik krijg nu die witte Diazepam van twee mg. dat maakt het doseren gemakkelijker. Helaas blijft de Buprenorfine al een tijdje steken op twee mg.

Groetjes,

Eend
L
LizzLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn geest zegt tegen mij dat ik geen diazepam nodig heb. ik wil helder zijn, waarnemen en bewust zijn. Vanaf dat moment had mijn geest de macht. En neem de diazepam alleen nog maar, als mijn lichaam erom roept. Soms minder dan vaker, maar ik luister wel. Zo krijg ik minder aandachts vragen van dit gevaarlijke goedje.

Alleen soms bij vlagen opeens die afkik, en stil het onmiddelijk. Ik hoef dus niet bang te zijn, dat is alles....ook in het opzicht waarop ik eraan begon...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...32
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."