Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva

Antidepressiva

296 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vandaag dag 5 van mijn afbouw van de Duloxetine naar de 60 mg.
Ik merk dat ik de spieren in mijn rechterbeen weer constant aan het aanspannen ben.
Soms lijkt het of er een soort schokjes door mijn scheenbeen gaan.
Verder voel ik me op en leeg van binnen.
Dit zal hoogswaarsch komen door de discusies met mijn dochter.
Ik ben enorm moe, heb nog steeds hoofdpijn en mijn ogen zijn enorm gezwollen.
Tis in ieder geval geen goede combi ad afbouwen en conflicten met je kind.
Maar goed we gaan gewoon weer door, maandag starten we met de prozac.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Syl zei:
Vandaag dag 5 van mijn afbouw van de Duloxetine naar de 60 mg.
Ik merk dat ik de spieren in mijn rechterbeen weer constant aan het aanspannen ben.
Soms lijkt het of er een soort schokjes door mijn scheenbeen gaan.
Verder voel ik me op en leeg van binnen.
Dit zal hoogswaarsch komen door de discusies met mijn dochter.
Ik ben enorm moe, heb nog steeds hoofdpijn en mijn ogen zijn enorm gezwollen.
Tis in ieder geval geen goede combi ad afbouwen en conflicten met je kind.
Maar goed we gaan gewoon weer door, maandag starten we met de prozac.
Klik om te vergroten...
Heeft je dochter nog moeilijk gedaan vandaag? Hopelijk draait ze snel een beetje bij en ziet ze in dat het niet eerlijk is geweest wat ze allemaal heeft gezegd tegen je. Komt vast goed Syl. ❤️
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
Spyro zei:
Heeft je dochter nog moeilijk gedaan vandaag? Hopelijk draait ze snel een beetje bij en ziet ze in dat het niet eerlijk is geweest wat ze allemaal heeft gezegd tegen je. Komt vast goed Syl. ❤
Klik om te vergroten...

Heb der vanochtend kort gesproken omdat ze naar huisarts was geweest.
Heb gevraagd hoe het was gegaan.
Verder heb ik der niet gesproken.
Ze kan ook beter ff uit mijn buurt blijven vandaag.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Syl zei:
Vandaag dag 5 van mijn afbouw van de Duloxetine naar de 60 mg.
Ik merk dat ik de spieren in mijn rechterbeen weer constant aan het aanspannen ben.
Soms lijkt het of er een soort schokjes door mijn scheenbeen gaan.
Verder voel ik me op en leeg van binnen.
Dit zal hoogswaarsch komen door de discusies met mijn dochter.
Ik ben enorm moe, heb nog steeds hoofdpijn en mijn ogen zijn enorm gezwollen.
Tis in ieder geval geen goede combi ad afbouwen en conflicten met je kind.
Maar goed we gaan gewoon weer door, maandag starten we met de prozac.
Klik om te vergroten...
Ach meis..jammer die coflicten met je dochter.Heel herkenbaar voor mij.Soms moet je barsten of buigen.En wat doe ik???Buigen....Die schokjes heb ik altijd na iname en die strakke spieren,hoofdpijn krijg je dan.Paracetamol nemen?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Syl zei:
Net een heel lang en goed gesprek gevoerd met mijn dochter.
We hebben veel dingen uitgepraat.
Ook elkaar goed kunnen uitleggen waar het volgens de ander steeds mis loopt.
Mijn schoonzoon komt niet hier slapen.
Dit gesprek moest er van komen want ik trok het niet meer.
Blij dat we dit gedaan hebben dat lucht enorm op.
Klik om te vergroten...
Super fijn. Blij voor jullie! 💪🏻💕
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#6
Syl zei:
Heb toch even navraag gedaan bij de psychiater.
Heb gister alvast de prozac opgehaald.
Op het doosje staat, dagelinks 1 caps van 20 mg.
Ik dacht dat ik gelijk ging starten met 60 mg.
Ook omdat ik stop met de Duloxetine op de 60 mg.

Kreeg zojuist mail terug van de psychiater :

"De startdosering van fluoxetine is 20 mg. Dus hiermee gaan we eerst kijken of je het goed verdraagt en of het na 4 weken al wat effect geeft.

Pas na 4 weken beoordelen we of we verder gaan ophogen, de maximale dosering van fluoxetine is 60 mg."

Dus ik start gewoon met 20 mg.

Vind het best spannend om van de 60 mg duloxetine naar de 20mg prozac te gaan.
Deze ook de tijd nodig heeft
Klik om te vergroten...
Ik dacht wel dat ze gingen opbouwen. 60mg is niet min. Blijven vechten Syl!
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
geflipt zei:
Ik dacht wel dat ze gingen opbouwen. 60mg is niet min. Blijven vechten Syl!
Klik om te vergroten...

❤️
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#8
Al vanf vanacht enorme hoofdpijn aan rechter voorzijde.😝😝😝
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Syl zei:
Al vanf vanacht enorme hoofdpijn aan rechter voorzijde.😝😝😝
Klik om te vergroten...
Afwisselen? Ik heb links!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
joetsie zei:
Migraine?
Klik om te vergroten...

Kan niet zomaar door de fluoxitine (prozac) komen. Zou het even melden bij de huisarts voorleggen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gister mijn laatste Duloxetine 60 mg gehad.
Vandaag gestart met de fluoxitine (prozac) 20 mg.
Voel me vandaag verders goed.
Heb straks telefonisch contact gehad met de psychiater.
Ze wou weten hoe de 2 weken afbouw was verlopen.
Over ong een maand heb ik een afspraak in de praktijk met haar.
Dan word er gekeken hoe of het gaat met de ad.
We zullen het gaan zien 😊
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sinds een maand slik ik nu prozac.
Heb hiervoor 120 mg duloxetine geslikt.
Ben gestart met 20 mg prozac en ik kreeg echt een opleving.
Ik voelde me echt lekker en had echt zin in de dag.
Na ong 2 weken hiervan enorm genoten te hebben viel ik terug in het depressieve gevoel.
Geen zin meer om op te staan, geen zin inde dag.
Maandag bij de psychiater geweest en hier over gesproken.
Ze zei dat dit vaak voor komt, dat je even een opleving krijgt en dan weer terug valt.
Ze stelde voor om de prozac op te hogen naar 40 mg.

Ook ben ik gister voor het eerst sinds maart weer naar psycholoog geweest.
Dit is mijn nieuwe psycholoog en ik voelde direct een klik.
We hebben de punten besproken waar we aan gaan werken.
Vanaf nu weer wekelijks theraphie dus.
Ben super tevrede met nieuwe psycholoog en heb er erg goed gevoel bij. 😊
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Sinds een maand slik ik nu prozac.
Heb hiervoor 120 mg duloxetine geslikt.
Ben gestart met 20 mg prozac en ik kreeg echt een opleving.
Ik voelde me echt lekker en had echt zin in de dag.
Na ong 2 weken hiervan enorm genoten te hebben viel ik terug in het depressieve gevoel.
Geen zin meer om op te staan, geen zin inde dag.
Maandag bij de psychiater geweest en hier over gesproken.
Ze zei dat dit vaak voor komt, dat je even een opleving krijgt en dan weer terug valt.
Ze stelde voor om de prozac op te hogen naar 40 mg.

Ook ben ik gister voor het eerst sinds maart weer naar psycholoog geweest.
Dit is mijn nieuwe psycholoog en ik voelde direct een klik.
We hebben de punten besproken waar we aan gaan werken.
Vanaf nu weer wekelijks theraphie dus.
Ben super tevrede met nieuwe psycholoog en heb er erg goed gevoel bij. 😊
Klik om te vergroten...
Een maand is erg kort.Fijn dat het verder goed gaat!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een goede hulpverlener is vaak zijn gewicht in goud waard.
De ellende van het systeem van de hulpverlening is wel het feit dat je in de loop der tijd er waarschijnlijk vele van zult verslijten.
Want bij deze mensen hoort overplaatsing.
Promoveren. Rn hiertoe dus regelmatig een ander hulpverleners traject in gaan.
Met als direct gevolg, dat je van voren af aan weer je hele doopceel kunt gaan vertellen.
Ik heb nogal lang vele malen dit soort hulpverleners zien komen, en gaan.
En iedere keer weer van voren af aan je problemen gaan toelichten.
Bah. Hoe immens vervelend was dit....
Maar, het hoort klaarblijkelijk tot het systeem van de hulpverlening.
Leer er maar mee leven zegt men.
Het is niet anders ...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
geflipt zei:
Een depressie is een kuil waar je in komt vast te zitten.
De weg naar beneden is meestal even lang als de weg weer naar boven.

Daarnaast sluit ik mij aan bij @Roze Olifant . Het komt ook voor bij mensen die alles voor mekaar hebben en blij en gelukkig waren. Ik heb er zoveel gezien tijdens mijn opnames. 'Fysieke' depressies noem ik ze altijd. Ze lijken geen psychische oorzaak te hebben, maar komen veeleer voort uit een ziektebeeld (manisch-depressiviteit, chronische depressie, borderline,...), of simpelweg uit het niets. Maar dat het soms/vaak, zoals je zegt, voortkomt uit het niet volgen van je hart, valt zeker ook iets voor te zeggen...
Klik om te vergroten...
Ik geloof er zeker niet in dat het uit het niets komt. Het kan dan lijken alsof het uit het niets komt, maar heel veel van wat wij zijn zit in het onderbewuste. Voordat je iets denkt, voelt en doet is er al een heel proces waar je zelf niet bewust van bent. Werk je niet aan bewustwording van alle processen die in jou omgaan, dan zullen deze jou saboteren al voordat je er iets aan kunt doen.

En in mijn ogen zijn dergelijke "fysieke depressies" vaak toch oorspronkelijk ontstaan vanuit de geest (psychosomatisch) en dan "uitgehard" tot lichamelijke patronen/kwalen dus. Ook het zoeken in het verleden van iemand naar de oorzaak van een kwaal is imo lang niet altijd afdoende om het probleem op te lossen. Vanaf een bepaald punt moet je over naar genezing op spiritueel niveau. Dan helpt graven in het verleden niet meer, maar alleen nog maar het in direct contact komen met de eigen essentie, waarbij je in dat proces je onderbewuste door je heen laat komen en stukje bij beetje oplost, zonder dat je per se concreet weet hoe dat daar is gekomen en wat de betekenis ervan is op persoonlijk vlak. Het enige dat telt is terugkeren naar het essentiële bewustzijn dat alreeds altijd zonder kwalen is.

Allemaal slechts mijn mening maar natuurlijk, gebaseerd op mijn eigen ervaring.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hierover kan ik ook meepraten, aangezien ik zeer zware depressies heb mogen of beter, lees: moeten doorstaan.
Dit is de allerlaatste en zwartste periode in mijn leven geweest.
En hoe kwam dit:

Op een gegeven moment liep ik vast, na en tijdens een enorme burn-out.
Deze ontstonden mede, adhv een relatiebreuk, reeds elders beschreven, voorts na ruim 6 jaren in krijgsdienst te zijn geweest.
En niet de eerste, de beste...

En dan kom je, links, of rechtsom, in een hulptraject terecht.
Ik weet nog precies hoe eea tot stand kwam. Allerlei verwerkingsprocessen, ptss, slapeloosheid, en nog wat...en fit kreeg ik op mijn bordje.o
Psychiaters. Psychologen.
Maatschappelijk werkers.
De een nog weirder, linkser, rechtser, dan de ander.
Vele mensen uit deze richting heb ik versleten.
Diepgraverij.
Therapievormen. Bijna tot de dood erop volgde.
Dit klinkt raar, maar als je 5 dagen in de week in psychotherapie bent, dan kan ik zeggen dat dit zo ontzettend veel energie kost dat het weer naar huis rijden na zo'n dag mij bijna de das omdeed in het verkeer.

Ik nam mij toen één ding voor.
Nooit en te nimmer meer dergelijke therapievormen te gaan proberen.
Ne jamais!
Dus, verder op zoek...
Na lange, lange tijd kwam er een medicatie pakket uit.
Dit pakket geeft een ondersteuning.
Nog altijd.
Nu er allerlei slijtage ellende met veel pijn op mijn pad komt, zal dat pakket wel weer aangepast moeten gaan worden....
en nou die Covid ellende weer.

Van alle diepgraverij zeg ik uit ervaring dat deze voor sommige mensen heel misschien iets kan bieden. Wie, ik zou het niet weten, maar als niemand ermee geholpen zou kunnen worden, dan was dit project allang weer gestopt, nietwaar?
Het verleden, dus.
Opnieuw er doorheen. Waarom toen juist dit, en dus niet dat? Helpt dit, echt waar?

Alleen. Je kunt er niets meer aan veranderen, passé is passé. Toch?
Anyway,
Van de 10 mensen waarmee wij in een groep begonnen met die dagelijkse zware kost heb ik er twee zien verbeteren in hun toestand.
6 bleven min of meer gelijk, en 2 tot 3 groepsleden draaiden een psychiatrisch ziekenhuis in....

Ik ben er dus niet positief over. Dwze hulp vorm, dus. Nee.
Integendeel.

Je moet alles uiteindelijk z e l f doen, beste mensen, en enige begeleiding hierbij kan werken.
I.i. g. Niet op de bank gaan liggen, en de ene joint of pijp na de andere opsteken. Want helpt je bijna gegarandeerd de vernieling in.
Probeer met kleine, niet te moeilijke bezigheden afleiding te vinden, mij heeft dit toch wel aardig op de rit geholpen.
Anderen helpen, sat deed me i.i.g goed...
En zo ga ik verder.
That's life.
C'est la vie!
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zonder ad had ik allang zelfmoord gepleegd. :) Ik moet over 2 weken weer naar de psycholoog. Geen leuke gesprekken, maar het MOET!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
En dit laatste bericht
onderstreep ik.
Volledig.
Zonder farmacie....
Geen Legio meer.
Al heel lang niet meer zelfs.
Endogene depressiviteit is een vorm van depressiviteit die ontstaat bij de ene persoon wél,
En de andere niet.
Die ander heeft dan mazzel.
De eerstgenoemde heeft gewoon domme pech.
En de gang, die hem dan te wachten staat, deze heb ik geprobeerd om te verwoorden.
Jazeker.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Legio Patria Nostra zei:
En dit laatste bericht
onderstreep ik.
Volledig.
Zonder farmacie....
Geen Legio meer.
Al heel lang niet meer zelfs.
Endogene depressiviteit is een vorm van depressiviteit die ontstaat bij de ene persoon wél,
En de andere niet.
Die ander heeft dan mazzel.
De eerstgenoemde heeft gewoon domme pech.
En de gang, die hem dan te wachten staat, deze heb ik geprobeerd om te verwoorden.
Jazeker.
Klik om te vergroten...
mee eens
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
NiandraLades zei:
Mijn visie op depressie en AD:

Verdriet hoort bij het leven. Depressie hoort, voor sommigen, ook bij het leven. Wij hebben ons als doel gesteld gelukkig te zijn, een fijn, comfortabel leven te leiden. Kijk maar naar de jaargetijden: we krijgen te maken met zonneschijn, wind, bewolking, warmte, kou, regen… dat is net zoals de cyclus van het leven, feitelijk. We kunnen schuilen voor de regen, iets warms aantrekken als het koud is, maar de kou zelf kunnen we niet wegnemen. We accepteren dat kou nou eenmaal bestaat, en vertrouwen erop dat het warme weer ook weer zal komen. Net als de boom die al zijn blaadjes verliest, zo kan een mens ook ineens niets meer hebben, maar de boom oordeelt niet en wacht geduldig op betere tijden…

Het is verdriet wat gehoord wil worden, erkent wil worden. Zelfs omarmd moet worden op een gegeven moment.
Juist door die depressie te gaan bestrijden met allerlei middelen, onderdrukken wij hem. We zeggen in feit tegen onszelf: nu is het klaar, nu mag je niet meer depressief zijn, vaak speelt ook mee dat we van onszelf en/of van onze omgeving weer moeten functioneren. Het kan dan een tijd goed gaan, maar je komt nooit bij de bron, en lost het dus ook nooit echt op… Je bestrijdt alleen de symptomen, misschien wel je hele leven waardoor je best een oké leven kan lijden, maar nooit volledig bij je ware zelf komt. Als je AD neemt in combinatie met therapie of er andere herstelbevorderende dingen bij doet kun je wel degelijk vooruit komen, maar door de AD onderdruk je wel je ware gevoel.

We hebben alles gekregen wat we nodig hebben. We hebben allemaal zwaktes, het is de kunst om daarmee om te leren gaan. Soms hoor ik: ik heb dit medicijn nodig, anders ben ik te chaotisch om te kunnen werken. Dan is er niets mis met jou: dan is er iets mis met de maatschappij. Niet jij moet veranderen, maar de maatschappij moet verbreden zodat we er allemaal in kunnen functioneren. Als we onszelf steeds maar aan gaan passen zodat we binnen de maatschappij functioneren, gaat deze nooit veranderen.
Het is zoeken naar een balans tussen je moeilijkheden en je krachten. Die ligt bij iedereen anders, maar de chaoot kan bijvoorbeeld als kracht hebben dat hij ondernemend is, een initiatiefnemer, bijzondere dingen meemaakt door zijn impulsiviteit… Daar kunnen de gestructureerde mensen onder ons dan weer van leren, en de gestructureerde persoon kan samenwerken met de chaoot om samen tot resultaat te komen… We zijn een netwerk met zijn allen, we kunnen elkaars krachten gebruiken om allemaal vooruit te komen.
En je zou ook een tijd te verdrietig mogen zijn om te kunnen werken. Het leven draait niet om werken… het leven draait om onszelf te leren kennen, in al onze facetten… En als we zo gestrest raken van werken, moeten we ons dan niet eens afvragen of dit systeem wat we bedacht hebben wel werkt?

In mijn ogen zit de oplossing in naar jezelf luisteren… Vaak heeft depressie te maken met vervreemding van jezelf. We weten vaak ook echt niet meer wie we zijn, we zijn de connectie met onze roots kwijt. Dit komt door de manier waarop het hedendaagse leven is ingericht, daar kunnen wij zelf meestal niks aan doen.
Echt naar jezelf luisteren, dus loskomen van je omgeving, loskomen van je televisie of andere afleidingen, loskomen van alles wat je hebt geleerd, van alles wat je moet, van alles wat je dacht te zijn en te weten. Luisteren naar wat je diepe zelf je wilt vertellen. Er zijn meerdere wegen voor, psychedelica en plantmedicijnen zijn een open deur, je kunt ook denken aan meditatie, yoga, natuurretraites, rituelen, bepaalde literatuur, diepe open gesprekken, creatieve expressies, net wat bij je past… Er de tijd voor nemen die er voor nodig is. Lief zijn voor jezelf, jezelf niet pushen, uitzoeken naar waar jij levenslust uit zou kunnen halen, misschien eens kijken naar wat de natuur je te bieden heeft om je leed wat te verzachten (maar dan niet als symptoombestrijding!). De liefde die je in jezelf hebt opnieuw vinden, en de verbinding met jezelf en alles om je heen (waar jij onderdeel van uitmaakt) herstellen. Het interessante is dat als we onszelf en de staat waarin we verkeren eenmaal volledig kunnen accepteren… dat het dan zijn functie heeft vervuld, en zal verdwijnen. Soms (vaak) betekent dat ook het maken van radicale keuzes in onze levens, zodat we het leven kunnen leiden wat we werkelijk willen leven.

Dat gezegd hebbende, weet ik dat er wel wat kanttekeningen zijn. Ik weet ook dat je zo diep kunt zitten, dat je jezelf er absoluut niet meer toe kunt verzetten om nog iets te proberen/ondernemen. Dan heb je als het ware een soort kickstart nodig om te beginnen. In dat geval, als dus echt niets anders lukt, zie ik wel de voordelen van tijdelijk (!) antidepressiva nemen. Zodra dit ervoor zorgt dat je je bed weer uit kunt komen en met je herstel bezig bent, kun je het het beste weer op eigen krachten gaan doen, in mijn ogen.

Dit komt trouwens van iemand die gedurende 2 jaar een zware depressie heeft gehad, en in die tijd sertraline, citalopram, quetiapine, mirtazapine, opiaten en een bak benzo’s heeft gebruikt, dus ik denk niet lichtzinnig over depressie en ken de valkuilen maar al te goed.

Een heel ander punt wat me overigens ook erg tegenstaat, is de farmaceutische industrie die gericht is op winst, en zeker niet op het beter maken van mensen. Daar hou ik mij het liefst zo ver mogelijk vandaan. Maar dat terzijde.
Klik om te vergroten...

Goed uitgedrukt Niandra, mooie visie, grotendeels eens. Ook zeker met je laatste punt, bias ten gevolge van de farmaceutische industrie. Zelf kritisch blijven is belangrijk. Weinig aan toe te voegen.

Wat ik wel nog wilde zeggen: de insteek van het nemen van antidepressiva is volgens mij vrijwel altijd dat het tijdelijk is. Het is wel zo dat ze een bepaalde periode aanraden na een eerste depressieve episode, en dat die aangeraden periode langer wordt wanneer er nog een tweede of derde episode volgt. Dat doen ze ook niet voor niets. Te vroeg stoppen kan gevaarlijk zijn met het oog op terugval. De schade is dan uiteindelijk blijkbaar vaak groter dan wanneer je globaal de geadviseerde periode aanhoudt (uiteraard kan dat altijd in overleg korter of langer zijn) en daarmee met een grotere kans een terugval voorkomt.

Ik denk dat het heel simpel is: iedereen moet lekker voor zichzelf beslissen hoe hij/zij met depressie en andere psychiatrische problemen omgaat. Waarom moeten we altijd maar heftige ‘meningen’ hebben over wat een ander doet? Ik heb ook geen mening over of iemand die psychotische verschijnselen heeft daar al dan niet medicatie voor gaat nemen. Als het de kwaliteit van leven verbetert: doen. Zo niet, werkt iets anders beter, dan niet doen. De ene depressie is de andere niet, net als dat de ene persoon de andere persoon niet is. Open deur, maar ik heb soms wel het idee dat dit even vergeten wordt. Wij kunnen niet voor een ander denken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."