Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva

Antidepressiva

296 antwoorden
36 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
geflipt zei:
Ik snap je ergens wel. Het wordt nog steeds iets té makkelijk voorgeschreven. Maar daar zijn redenen voor. Één van die redenen zijn de huisartsen. Mensen komen met hun klachten meestal eerst bij de huisarts terecht. Die huisarts kent hen waarschijnlijk goed, en bedoelt het ook goed, maar hij is geen psychiater. Doorverwijzen van patiënten met psychische klachten gebeurt simpelweg te weinig. Daarnaast is een huisarts vooral opgeleid om somatische problemen op te lossen door medicatie en/of rust voor te schrijven. Spijtig genoeg behandelen ze daardoor mensen met psychische klachten ook zo. Wat rust en een pilletje en alles komt goed. En dat lukt vaak ook wel, maar mensen komen zo moeilijker tot therapie, waardoor afbouwen of stoppen met AD vermoeilijkt wordt. Ik denk dat huisartsen daardoor één van de wortels van het probleem vormen, van een generatie die aan de pillen zit.

@Roze Olifant, ik volg je betoog volledig, maar er zitten wel degelijk hiaten in het systeem.

Wat betreft het druggebruik door mensen die AD nemen, het volgende: welke arts geeft zijn of haar patiënten advies rond druggebruik?? Op psychonautwiki staat hier en daar een waarschuwing, àls je daar al gaat kijken. Je moet dus alles zelf uitzoeken en dat weet of doet niet iedereen. Mensen zijn vaak ook te Beschaamd om het zelf te vragen. Drempelvrees. Misschien een idee om folders te maken met informatie rond veilig druggebruik icm medicatie... Ik ben zelf psychiatrisch patiënt, en ik slik ook medicijnen, maar ik heb flink mijn huiswerk gemaakt. En wat een opgave was me dat! Nu heb ik toevallig een stel hersens en flink wat koppigheid meegekregen, maar feit is en blijft dat veel mensen denken 'als de dokter niet zei dat het niet mocht, dan mag het gewoon'... Of mensen gaan richting trial & error, wat verstrekkende gevolgen kan hebben. Hoe je het ook draait of keert, AD 'doen' iets met je hoofd. Het zijn drugs. In de Engelse taal maken ze zelfs geen onderscheid tussen medicijnen en drugs. Die interageren sws met de rest dat je erin steekt.
Klik om te vergroten...

Ik ken de hiaten goed, ik ben psycholoog. Daarnaast ervaringsdeskundige met depressie. :wink:

Wel een interessante discussie, maar ik heb nu helaas niet de tijd om er diep verder op in te gaan (werk), kom misschien later nog eens terug. Wat ik wel nog even wil zeggen - lees het topic nog eens na, want ik heb dit al toegelicht - is dat ik geen ambassadeur ben voor AD, ik pleit er niet voor of wat dan ook. Ik zie de nadelen én de voordelen. Ik word alleen wat moe van het feit dat er een groep is tegenover wie je het altijd lijkt te moeten ‘verdedigen’. Alsof het niet al kut genoeg is om depressief te zijn word je steeds bekritiseerd, alsof je een of andere slappeling bent die het niet alleen wil doen. Ben daar af en toe goed klaar mee.

Anyway, ik ga mezelf in dit topic niet nog eens volledig herhalen, beetje zinloos. ^^ Je reactie ging hier ook niet echt over.

P.S.: Helemaal eens met het feit dat de huisarts moet doorverwijzen (gebeurde in mijn geval ook netjes) en dat de psychiater betere voorlichting moet geven!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Alsof ga leven en vertrouw op jezelf zeggen tegen iemand met een depressie wél een ‘oprechte fix‘ is. Nogal een open deur niet waar. :’) Dit is nu net wat met een depressie niet lukt. Als het zo makkelijk was, dan was depressie überhaupt niet zo’n groot probleem in onze samenleving.

Vind dit in dezelfde categorie vallen als mensen die zeggen ‘zie het eens wat meer van de zonnige kant’, ja ehhhhh, no shit Sherlock. Zo vermoeiend en soms ronduit kwetsend, dat soort (ongetwijfeld wel goed bedoelde) opmerkingen. Hierdoor voelen velen die aan mentale problemen lijden zich niet serieus genomen, het klinkt bagatelliserend. Alsof je loopt te zeuren en er zelf voor kiest om je zo te voelen.

Antidepressiva die op serotonine werken (SSRI’s, SNRI’s) staan erom bekend gewichtstoename te kunnen geven door meer hongergevoel.
Klik om te vergroten...
Snap je punt hier zeker. Zomaar even gewoon over je depressie heen stappen doe je doorgaans niet.

Maar toch denk ik dat @Martinus wel gelijk heeft. Depressie is denk ik heel vaak een kwestie van niet je hart volgen. Niet het leven leiden dat je diep van binnen eigenlijk wilt leiden. Het betekent ook niet dat dit in één keer moet gaan. Dit kan ook in (kleine) stapjes. En zelfs dan is dit is vaak ook vreselijk uitdagend/moeilijk...
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Het is een milde psychostimulans inderdaad, het remt de heropname van dopamine en noradrenaline net als bijvoorbeeld methylfenidaat, alleen doet bupropion het op een veel lichtere manier. Ik vind het zelf ook niet werken voor focus, daar zijn de stimulerende eigenschappen te soft voor, maar ik word er wel rustiger en meer geordend van. Het wordt heel zelden voorgeschreven bij AD(H)D als de meer reguliere medicatie niet goed bevalt. Ik weet toevallig dat 8.6 het naar tevredenheid nam voor ADHD.

Ik merk fysiek/bewust nu na maanden niks meer van de Wellbutrin 300 mg behalve een soms bittere smaak in m’n mond (volgens de psych een zeldzamere bijwerking) maar de eerste week dat ik ermee startte (150 mg) had ik wel degelijk stimulantachtige bijwerkingen. Niet kunnen slapen, beetje opgejaagd, wat hogere bloeddruk, in het begin zelfs lichte kaakspanning en de eerste twee dagen wat vergrote pupillen. Stabiliseerde gelukkig snel want dat vond ik wel wat ongemakkelijk, haha. Had toen met m’n tante en oom afgesproken in de stad en voelde me toch een beetje gedrogeerd. :wink:

Ik kwam toen van duloxetine af, dus het kan ook zijn dat de bijwerkingen van de bupropion erger waren door de afbouw van dat andere middel.

Wel apart dat jij geen bijwerkingen hebt gemerkt.
Klik om te vergroten...
Enigste bijwerking dat ik heb is een droge mond. Verder volgens mij niet echt iets.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Snap je punt hier zeker. Zomaar even gewoon over je depressie heen stappen doe je doorgaans niet.

Maar toch denk ik dat @Martinus wel gelijk heeft. Depressie is denk ik heel vaak een kwestie van niet je hart volgen. Niet het leven leiden dat je diep van binnen eigenlijk wilt leiden. Het betekent ook niet dat dit in één keer moet gaan. Dit kan ook in (kleine) stapjes. En zelfs dan is dit is vaak ook vreselijk uitdagend/moeilijk...
Klik om te vergroten...

Ja, hier kan ik me wel in vinden. :) Dit klinkt ook al heel anders dan wat je vaak hoort en hoe het in dit topic eerder werd gesteld.

Maar het lúkt soms niet om het leven te leiden dat je graag zou willen, om allerlei uiteenlopende en individuele redenen, als dat zo jaren doorgaat terwijl je wel je best doet, dan is depressie soms niet te voorkomen. Overigens komt depressie ook voor bij mensen die in principe hun gewenste leven leiden.

Sorry voor mijn beetje felle toon over dit onderwerp, het is een persoonlijke frustratie hoe zwart-wit er vaak geoordeeld wordt door mensen, maar dit is hier op dit moment niet perse aan de orde.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Zomaar even gewoon over je depressie heen stappen doe je doorgaans niet.

Maar toch denk ik dat @Martinus wel gelijk heeft. Depressie is denk ik heel vaak een kwestie van niet je hart volgen. Niet het leven leiden dat je diep van binnen eigenlijk wilt leiden. Het betekent ook niet dat dit in één keer moet gaan. Dit kan ook in (kleine) stapjes. En zelfs dan is dit is vaak ook vreselijk uitdagend/moeilijk...
Klik om te vergroten...
Een depressie is een kuil waar je in komt vast te zitten.
De weg naar beneden is meestal even lang als de weg weer naar boven.

Daarnaast sluit ik mij aan bij @Roze Olifant . Het komt ook voor bij mensen die alles voor mekaar hebben en blij en gelukkig waren. Ik heb er zoveel gezien tijdens mijn opnames. 'Fysieke' depressies noem ik ze altijd. Ze lijken geen psychische oorzaak te hebben, maar komen veeleer voort uit een ziektebeeld (manisch-depressiviteit, chronische depressie, borderline,...), of simpelweg uit het niets. Maar dat het soms/vaak, zoals je zegt, voortkomt uit het niet volgen van je hart, valt zeker ook iets voor te zeggen...
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#6
SpeedIsLekker zei:
Momenteel Sertraline en Trazodone, maar het plan is om ze allemaal af te bouwen.
2 weken geleden gestopt met Mirtazapine en eergisteren zowel Sertraline als Trazodone gehalveerd (met doktersoverleg uiteraard).

Slik ook nog wat anders maar zolang ik van de antidepressiva ben is het allemaal wel goed zo.
Klik om te vergroten...
Ik neem mirtazapine om te slapen.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
MDMAZING zei:
Ik neem mirtazapine om te slapen.
Klik om te vergroten...
Dat herinner ik me idd.
Welke dosering dan? Alleszins niet hoger dan 30mg vermoed ik?
Was bij mij ook om te slapen aangezien het in lage dosering niet echt als antidepressiva functioneert.
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ziet dan niemand hoe Prins Claus de man van voormalig Koningin Beatrix eruit begon te zien na het starten met antidepressiva? Afgezien van de typische Prins Claus grimas, ik heb helaas niemand kunnen zien bij wie de typische Prins Claus grimas zich als eindresultaat liet zien. Ik ken ook geen enkele drug zoals speed, heroïne, morfine, die zo'n blijvende grimas op iemands gezicht achterlaat. De behandeling van de zus van Koningin Maxima liet helaas hetzelfde zien, en die heeft suicide gedaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Farmaceutical Inc zei:
Ziet dan niemand hoe Prins Claus de man van voormalig Koningin Beatrix eruit begon te zien na het starten met antidepressiva? Afgezien van de typische Prins Claus grimas, ik heb helaas niemand kunnen zien bij wie de typische Prins Claus grimas zich als eindresultaat liet zien. Ik ken ook geen enkele drug zoals speed, heroïne, morfine, die zo'n blijvende grimas op iemands gezicht achterlaat. De behandeling van de zus van Koningin Maxima liet helaas hetzelfde zien, en die heeft suicide gedaan.
Klik om te vergroten...
Heb je pics om te laten zien wat je bedoeld?
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Heb je pics om te laten zien wat je bedoeld?
Klik om te vergroten...
Prins claus op google opzoeken geeft bijvoorbeeld wikipedia, maar dat is niet hoe hij er werkelijk uitzag, maar je ziet al wel dat het een Prins Claus grimas wordt. Zeker als je weet hoe blij hij voor de medicatie was. Op wikipedia en de uitzendingen op TV werd het gewoon steeds erger, daarom wordt het de Prins Claus look genoemd. Via google image search kan je meer afbeeldingen vinden. Je vind en ziet iemand die ogenschijnlijk een grimas heeft, maar in werkelijkheid zeer diep emotioneel was en zich voortdurend gepijnigd voelde.

Edit: Op de verschillende foto's zie je steeds weer die kenmerkende grimas, maar dat is pas begonnen na het starten van de behandeling, je moet goed kijken naar de datum van de afbeeldingen. Ze zijn makkelijk te vinden, op een gegeven moment zie je dat alle afbeeldingen hem laten zien met dezelfde 'dode' blik en ' dode' glimlach, waarvoor ' grimas' het enige woord lijkt te zijn. Maar prins claus heeft verschrikkelijk geleden net zoals de zus van Koninging Maxima die zelfmoord pleegde na het starten met antidepressivia.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Farmaceutical Inc zei:
Prins claus op google opzoeken geeft bijvoorbeeld wikipedia, maar dat is niet hoe hij er werkelijk uitzag, maar je ziet al wel dat het een Prins Claus grimas wordt. Zeker als je weet hoe blij hij voor de medicatie was. Op wikipedia en de uitzendingen op TV werd het gewoon steeds erger, daarom wordt het de Prins Claus look genoemd. Via google image search kan je meer afbeeldingen vinden. Je vind en ziet iemand die ogenschijnlijk een grimas heeft, maar in werkelijkheid zeer diep emotioneel was en zich voortdurend gepijnigd voelde.

Edit: Op de verschillende foto's zie je steeds weer die kenmerkende grimas, maar dat is pas begonnen na het starten van de behandeling, je moet goed kijken naar de datum van de afbeeldingen. Ze zijn makkelijk te vinden, op een gegeven moment zie je dat alle afbeeldingen hem laten zien met dezelfde 'dode' blik en ' dode' glimlach, waarvoor ' grimas' het enige woord lijkt te zijn. Maar prins claus heeft verschrikkelijk geleden net zoals de zus van Koninging Maxima die zelfmoord pleegde na het starten met antidepressivia.
Klik om te vergroten...
Pics or it didn't happen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kijk hier eens
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Voor 13
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Hallo13 dit topic bedoeld @joetsie
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#15
Farmaceutical Inc zei:
Ze zijn makkelijk te vinden, op een gegeven moment zie je dat alle afbeeldingen hem laten zien met dezelfde 'dode' blik en ' dode' glimlach, waarvoor ' grimas' het enige woord lijkt te zijn. Maar prins claus heeft verschrikkelijk geleden net zoals de zus van Koninging Maxima die zelfmoord pleegde na het starten met antidepressivia.
Klik om te vergroten...

Te zien aan je nickname ben je op een "missie", mensen "waarschuwen" voor die enge pillen middels bangmakerij.

Niemand dwingt jou om pillen te nemen en als mensen kiezen voor antidepressiva dan is dat hun eigen zaak.

Volgensmij heb ik het wel eens eerder voorgesteld, het zou mooi zijn als dergelijke medshaming/medicijnfobie hier niet toegestaan zou zijn. Dan kunnen mensen hun ervaringen en vragen over AD's uitwisselen in een prettige atmosfeer zonder vooroordelen en stemmingmakerij.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#16
ATGC zei:
Te zien aan je nickname ben je op een "missie", mensen "waarschuwen" voor die enge pillen middels bangmakerij.

Niemand dwingt jou om pillen te nemen en als mensen kiezen voor antidepressiva dan is dat hun eigen zaak.

Volgensmij heb ik het wel eens eerder voorgesteld, het zou mooi zijn als dergelijke medshaming/medicijnfobie hier niet toegestaan zou zijn. Dan kunnen mensen hun ervaringen en vragen over AD's uitwisselen in een prettige atmosfeer zonder vooroordelen en stemmingmakerij.
Klik om te vergroten...
Nou nou,niet overdrijven he?Jazeker ken ik mensen persoonlijk,zelfs iemand een nicht van mijn man.Maarrrr deze personen hebben al hun leven lang zelfmoord in hun achterhoofd zitten.Nichtje heeft alle opnames en pillen gehad,en zich toch opgehangen.Een buurvrouw is een meer ingelopen met zak stenen op haar rug en verdronken.Er zijn gewoon types niet te redden.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Farmaceutical Inc zei:
Prins claus op google opzoeken geeft bijvoorbeeld wikipedia, maar dat is niet hoe hij er werkelijk uitzag, maar je ziet al wel dat het een Prins Claus grimas wordt. Zeker als je weet hoe blij hij voor de medicatie was. Op wikipedia en de uitzendingen op TV werd het gewoon steeds erger, daarom wordt het de Prins Claus look genoemd. Via google image search kan je meer afbeeldingen vinden. Je vind en ziet iemand die ogenschijnlijk een grimas heeft, maar in werkelijkheid zeer diep emotioneel was en zich voortdurend gepijnigd voelde.

Edit: Op de verschillende foto's zie je steeds weer die kenmerkende grimas, maar dat is pas begonnen na het starten van de behandeling, je moet goed kijken naar de datum van de afbeeldingen. Ze zijn makkelijk te vinden, op een gegeven moment zie je dat alle afbeeldingen hem laten zien met dezelfde 'dode' blik en ' dode' glimlach, waarvoor ' grimas' het enige woord lijkt te zijn. Maar prins claus heeft verschrikkelijk geleden net zoals de zus van Koninging Maxima die zelfmoord pleegde na het starten met antidepressivia.
Klik om te vergroten...
Jou bedoel ik met mijn bericht.Maar ik geloof dat ik voor niks zit te lullen want je bent al weg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."