#1
Heel hypocriet, i know... Minpuntje van MIJ!Ik herken het volledig! En ik ben dan ook nog een Belg!!!![]()
Heel hypocriet, i know... Minpuntje van MIJ!Ik herken het volledig! En ik ben dan ook nog een Belg!!!![]()
Zijn we tegenwoordig al perfectionisten als we graag correct Nederlands zien? Een zorgelijk iets als dat echt de heersende opvatting wordt... Het is gewoon storend zo'n verkeerde titel, daar hoef je toch geen perfectionist of autist voor te zijn.en wellicht voor het algemeen beeld van de Nederlandse taal (zou jammer zijn als die verloedert; het is echt storend voor perfectionisten).
Maar nee, hun hebben altijd gelijk!Heel hypocriet, i know... Minpuntje van MIJ!
No worries! Iedereen is welkom op het forum... ook "taalnazi's" en "spelling-autisten". Zelf heb ik het nooit zo goed begrepen. Wat mij betreft gaat het erom dat de ander begrijpt wat je zegt en is al de rest irrelevant. De enige reden die ik zie om opmerkingen te maken over iemand anders zijn taalgebruik is om die ander te kleineren en/of daardoor mezelf superieur te kunnen voelen. Ik zie daar het nut niet zo van in. Ik stoor me dan eerder aan teksten die dusdanig warrig/onsamenhangend zijn geschreven dat ik oprecht niet meer begrijpt wat diegene probeert duidelijk te maken...Ja sorry ik kan ook zo een taal nazi zijn. Terwijl ik zelf ook niet foutloos NL typ. (Dus lekker hypocriet) Vooral dat “me” ipv mijn of m’n. Me huis, me auto... Doet me gewoon zeer als ik het lees of hoor hahahaha.
Of hun ipv zij.. “Ja maar hun doen dat ook.” Neeeeee ZIJ doen dat ook.
OMG, ik stel me aan...![]()
No worries! Iedereen is welkom op het forum... ook "taalnazi's" en "spelling-autisten". Zelf heb ik het nooit zo goed begrepen. Wat mij betreft gaat het erom dat de ander begrijpt wat je zegt en is al de rest irrelevant. De enige reden die ik zie om opmerkingen te maken over iemand anders zijn taalgebruik is om die ander te kleineren en/of daardoor mezelf superieur te kunnen voelen. Ik zie daar het nut niet zo van in. Ik stoor me dan eerder aan teksten die dusdanig warrig/onsamenhangend zijn geschreven dat ik oprecht niet meer begrijpt wat diegene probeert duidelijk te maken...![]()
Nee, maar wel beter in wiskunde!Dat is toch totaal het nut niet van iemand anders op een (grote) spelfout wijzen? Ik neem aan dat het nut vooral is om iemand te helpen zijn spelling te verbeteren, en wellicht voor het algemeen beeld van de Nederlandse taal (zou jammer zijn als die verloedert; het is echt storend voor perfectionisten). Als diegene zich daar superieur door voelt/dat doet om een ander te kleineren dan ligt dit toch echt meer aan diegene zelf? Ik vind dat nogal vergezocht eigenlijk.Als ik beweer dat 2 + 2 = 5 en jij zegt, da’s onjuist, ‘t is 4, voel je je dan superieur?
Zo komt het op mij wel over... Maar misschien is dat omdat ik het belang van perfecte spelling gewoon niet zie. Voor mij is taal een middel om een boodschap over te brengen. En voor mij was volstrekt duidelijk waar dit topic over ging ook al was de spelling incorrect. Verder snap ik de angst voor het 'verloederen' van de Nederlandse taal niet. Maar goed ik zal er niet te diep op ingaan want we hebben deze hele discussie met voor- en tegenstanders van "taalfacisme" al eerder gehad op het forum...Dat is toch totaal het nut niet van iemand anders op een (grote) spelfout wijzen?
Heeft inderdaad geen zak met autisme te maken... wilde er gewoon een beetje de draak mee steken.Ik vind spelling-autisten ook een nogal negatief woord hier, wat heeft dit met autisme te maken? Maar je zult het vast niet zo bedoelen.![]()
Zijn we tegenwoordig al perfectionisten als we graag correct Nederlands zien? Een zorgelijk iets als dat echt de heersende opvatting wordt... Het is gewoon storend zo'n verkeerde titel, daar hoef je toch geen perfectionist of autist voor te zijn.Ik begrijp op zich dat het het belangrijkst is om de bedoeling over te brengen, maar heb je helemaal geen standaard meer, dan ben ik bang dat mensen uiteindelijk zo gaan typen zoals wij vroeger met sms'en deden en dat lijkt mij persoonlijk echt niet wenselijk.
Ik begrijp het hele 'grammar nazi' fenomeen ook niet. Als ik iets verkeerd zeg, word ik daar graag op gewezen, dan kan ik het corrigeren en in het vervolg goed doen.![]()
Precies dit heb ik ook. Ik kan me al mateloos irriteren als iemand geen interpunctie of verkeerde interpunctie gebruikt. Ook bij gebrek aan hoofdletters krijg ik al een storing. Ik vind het persoonlijk ook heel belangrijk hoe een stuk tekst geschreven is. Zegt vaak ook veel over de persoon zelf, naar mijn idee.Ik bedoelde het meer om te voorkomen dat andere mensen wellicht denken dat dit de juiste spelling is. Het gaat mij niet zozeer om iemand te verbeteren maar juist om een goed stukje tekst te verspreiden. De taal waarin de boodschap verpakt is is zo belangrijk. Bij veel taal en spelfouten haak ik eigenlijk snel af omdat ik me daar aan stoor (wat de reden ook moge zijn). Misschien is dat wel een tikkeltje autistisch, volgens mij zijn we dat allemaal wel op sommige vlakken.
Ik vind het juist prettig als iemand mij wijst op een fout, mits dat op een acceptabele manier gebeurt.
Ben benieuwd met afbouwen.Ik heb paroxetine van 20 mg 1 per dag.Volgens internet is prozac hetzelfde?Zojuist gesprek gehad bij de psychiater over mijn ad.
Ik heb aangegeven dat ik sowieso denk dat de dosis te hoog is.
Ik voel me kwa emoties zo afgevlakt dat er geen verschil zit in verschillende emoties die er zijn.
Het gene waar ik het meest mee zit is de enorme vermoeidheid.
De psychiater heeft nu voorgesteld om vanaf morge van 120 mg naar 90 mg te gaan.
Naar een week van 90 mg naar 60 mg.
Na een week op 60 mg helemaal te stoppen met de duloxetine.
Ik start dan met Prozac wat ook niet hoger word dan 60 mg.
Ik reageer erg traag door de duloxetine.
Dit veroorzaakt steeds vaker ruzies tussen mijn dochter en mij.
Ze zegt mij iets, maar tegen de tijd dat het bij mij binnendringt is zij kwaad op mij.
Wamt zegt ze dan, ik negeer haar gewoon.
Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ik dit niet bewust doe maar wat ik ook zeg het heeft geen nut.
Dan zit ik er ff zwaar door heen en sluit mezelf op in mijn slaapkamer.
Van mij hoeft het dan niet meer.
Ik vind het best spannend de afbouw.
Mijn doel is natuurlijk een leven zonder ad.
Het is mij voorgeschreven als ondersteuning in mijn herstel in combine met theraphie.
Mijn theraphie ligt al maanden stil, en ik kan pas half aug het weer oppakken.
Ik hoop het ook!.
Maar na vandaag heb ik weer wat meer hoop voor de toekomst.
Ben vandaag bij een podo-therapheut geweest ivm scheenbeen klachten.
Hieruit is gebleken dat mijn bekken gekanteld staat.
Hierdoor komt dus waarsch ook mijn lage rugpijn, bekkenpijn en shin splint.
Word nu doorverwezen naar een goede fysiotherapeut.
Wat dus voor mij betekend dat de kans er gewoon in zit dat ik in de toekomst pijnvrij kan bewegen.
Dit is een super goed vooruitzicht!!. 😊
Hey Syl,Wat heb ik veel gedroomd vanacht zeg.
Daar waar ik altijd best mooie leuke dromen heb was het dit x heel anders.
Het waren heel zwaar beladen dromen.
Zo ging het over mijn ex (daar droom ik heel vaak over maar ik werd nu met hartkloppingen wakker).
Ook droomde ik dat ik weer samen was met mijn jongste zusje.
Het voelde weer als van ouds en ooh wat voelde ik me intens gelukkig.
Tot dat ik wakker werd en besefte dat het maar een droom was.
Heb nog steeds soort hartkloppingen van mijn dromen over mijn ex en voel me best verdrietig over de droom van mijn zusje.
Zullen deze zwaar beladen dromen te maken hebben met mijn afbouw van de ad?.
Vandaag dag 2 dat ik op de helft zit.
Mijn dochter is zojuist vertrokken voor dagje naar haar vriend.
Heb dus ff lekker dagje huis voor mij alleen.
Ja gaat op een angststoornis. Ik wil van de medicijnen af, bouw het langzaam af. Ben zoals je al hebt opgemerkt, bijna klaar! Het gaat iets beter met me, en ik heb het gevoel dat ik zonder kan. Bovendien heb ik het gevoel dat de paroxetine mij een klein beetje afsluit van mijn emoties, wat het moeilijker maakt hieraan te werken en mij te ontwikkelen. Maar wat akelig om af te bouwen jezus...Hey fiets, 2 mg?? dat is praktisch niets. Zeer vreemd...
wil je er vanaf, of wil je gewoon niet meer afhankelijk zijn? Heb je al andere dingen geprobeerd?
Ik vermoed dat het om een angststoornis gaat?
Dat afstompen van je emoties zal het zeker doen, maar kijk hoe ver je al gekomen bent. Je bent er bijna vanaf. Dat laatste beetje loslaten kàn nog een beetje pikken, maar je gaat je bevrijd voelen!Ja gaat op een angststoornis. Ik wil van de medicijnen af, bouw het langzaam af. Ben zoals je al hebt opgemerkt, bijna klaar! Het gaat iets beter met me, en ik heb het gevoel dat ik zonder kan. Bovendien heb ik het gevoel dat de paroxetine mij een klein beetje afsluit van mijn emoties, wat het moeilijker maakt hieraan te werken en mij te ontwikkelen. Maar wat akelig om af te bouwen jezus...
Goed dat je even nagevraagd hebt dus!Heb toch even navraag gedaan bij de psychiater.
Heb gister alvast de prozac opgehaald.
Op het doosje staat, dagelinks 1 caps van 20 mg.
Ik dacht dat ik gelijk ging starten met 60 mg.
Ook omdat ik stop met de Duloxetine op de 60 mg.
Kreeg zojuist mail terug van de psychiater :
"De startdosering van fluoxetine is 20 mg. Dus hiermee gaan we eerst kijken of je het goed verdraagt en of het na 4 weken al wat effect geeft.
Pas na 4 weken beoordelen we of we verder gaan ophogen, de maximale dosering van fluoxetine is 60 mg."
Dus ik start gewoon met 20 mg.
Vind het best spannend om van de 60 mg duloxetine naar de 20mg prozac te gaan.
Deze ook de tijd nodig heeft
Ik ben ook benieuwd!Bij de meeste AD krijg je 20 mg.Ik denk dat ze gaan helpen.Ik heb alle emoties nog van huilen,medelijden,word er niet vlak van.Maar de angst is weg!Heb toch even navraag gedaan bij de psychiater.
Heb gister alvast de prozac opgehaald.
Op het doosje staat, dagelinks 1 caps van 20 mg.
Ik dacht dat ik gelijk ging starten met 60 mg.
Ook omdat ik stop met de Duloxetine op de 60 mg.
Kreeg zojuist mail terug van de psychiater :
"De startdosering van fluoxetine is 20 mg. Dus hiermee gaan we eerst kijken of je het goed verdraagt en of het na 4 weken al wat effect geeft.
Pas na 4 weken beoordelen we of we verder gaan ophogen, de maximale dosering van fluoxetine is 60 mg."
Dus ik start gewoon met 20 mg.
Vind het best spannend om van de 60 mg duloxetine naar de 20mg prozac te gaan.
Deze ook de tijd nodig heeft
Ja maar wees gerust want in theorie zou 20mg Fluoxetine sterker kunnen zijn dan 60mg Duloxetine. Gewicht zegt wat dat betreft helemaal niks.Vind het best spannend om van de 60 mg duloxetine naar de 20mg prozac te gaan.
Deze ook de tijd nodig heeft
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."