Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Mindless zei: Ik geloof er zeker niet in dat het uit het niets komt. Het kan dan lijken alsof het uit het niets komt, maar heel veel van wat wij zijn zit in het onderbewuste. Voordat je iets denkt, voelt en doet is er al een heel proces waar je zelf niet bewust van bent. Werk je niet aan bewustwording van alle processen die in jou omgaan, dan zullen deze jou saboteren al voordat je er iets aan kunt doen. En in mijn ogen zijn dergelijke "fysieke depressies" vaak toch oorspronkelijk ontstaan vanuit de geest (psychosomatisch) en dan "uitgehard" tot lichamelijke patronen/kwalen dus. Ook het zoeken in het verleden van iemand naar de oorzaak van een kwaal is imo lang niet altijd afdoende om het probleem op te lossen. Vanaf een bepaald punt moet je over naar genezing op spiritueel niveau. Dan helpt graven in het verleden niet meer, maar alleen nog maar het in direct contact komen met de eigen essentie, waarbij je in dat proces je onderbewuste door je heen laat komen en stukje bij beetje oplost, zonder dat je per se concreet weet hoe dat daar is gekomen en wat de betekenis ervan is op persoonlijk vlak. Het enige dat telt is terugkeren naar het essentiële bewustzijn dat alreeds altijd zonder kwalen is. Allemaal slechts mijn mening maar natuurlijk, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Klik om te vergroten... Ok, ik wil gerust meegaan in de gedachtegang dat er altijd wel 'iets' is dat de trigger vormt. Zelfs al zit dat soms heel erg diep vanbinnen. Toch weet ik - uit eigen ervaring - dat het echt wel kàn dat er (zo goed als dan) geen aanleiding is. Ik sta op tijdens een normale week, op een normale dag, en zonder enige aanleiding voel ik mij wegzakken in een diepe depressie. Die kan een paar uur tot een paar maanden aanhouden, en gaat dan vanzelf weer weg. Ik heb een bipolaire stoornis. Dat betekent puur fysiek dat er problemen zijn in 'mijn bovenkamer', en dat depressies of manieën écht komen opzetten uit het niets. Niet altijd, maar soms wel. Maakt dat mijn depressies dan minder échte depressies? Ik denk het niet. Maar ik volg je voor 99% van de gevallen, dat er wel degelijk 'iets' speelt bij de val... Spitten naar de 'ware oorzaak' is inderdaad niet altijd de beste methode, maar het kan mensen wel helpen hun valkuilen te leren kennen. Zeer belangrijk in het helingsproces, maar ook naar hervalpreventie toe. Wat ik geleerd heb de laatste 32 jaar vol ziekte, artsen, medicatie en opnames, is dat er wel veel meer aandacht is voor dat essentiële bewustzijn. Het hier en nu. Zo heb ik altijd meditatie en yoga gekregen tijdens mijn opnames. Of mindfulness. Het zijn de eerste stappen naar nieuwere vormen van heling, die zeer zeker hun nut al bewezen hebben. Voor en na de meditatie-sessies wordt een spanningsscore opgevraagd bij de patiënten. Het is wonderbaarlijk hoe die vaak drastisch daalt na een uurtje meditatie of yoga. Bij mijn psychologe merk ik het ook. De focus ligt op 'hoe voel je je nu, en wat kunnen we doen om dat te veranderen', en er wordt vooruit gekeken, ipv enkel achteruit. Als je het vergelijkt met 30 jaar geleden, dan staan we écht wel een stuk verder naar mijn mening... Deze vele woorden, enkel maar om te zeggen dat ik je grotendeels gelijk geef. Zeker als het gaat om te leren terugkeren naar dat essentiële bewustzijn."
"Mezelf zei: Nee dat is natuurlijk onzin. Hier wordt er over middelen openlijk gesproken waardoor het hier een makkelijker te bespreken onderwerp is. In 2018 hebben meer dan 1,4 miljoen mensen in NL benzo's gehad. Antidepressiva 1,1 miljoen NL'ers. Schrik je van he Klik om te vergroten... Toch wel ja! In Amerika zijn de cijfers nog schrikwekkender. Een paar jaar geleden werd aangekondigd dat benzo's bovenaan staan in de verslavingsklinieken. En dan de sterfgevallen! In 1999 nog zo'n 1000 overdosissen per jaar, in 2015 al bijna 9000..."
"Op zichzelf zou ik ook niet meteen een avondje aan de benzo's gaan. Lijkt mij inderdaad wat zonde van de benzo's... Je gaat meestal OF weinig tot niks ervaren, OF gewoon nokkie gaan..."
"inner_search zei: Daar draaide men leven 10 jaar zowat rond. Elke avond benzo's icm met weed. Iedereen weet nu ondertussen wel hoe dat uitgedraaid is. Al ben ik een verslavings gevoelig (mag het woord junk niet gebruiken van men contactpersoon..) Dus dat verhaal kun je niet vergelijken met een avondje benzo's. Klik om te vergroten... Ik neem ze al jaaaren op voorschrift. Elke dag een Unitranxene van 15mg (al denk ik dat die na al die jaren meer als placebo werkt, maar goed...) en een Lorazepam van 2,5mg, indien nodig. Die laatste neem ik, afhankelijk van de periode, een paar keer per maand tot een paar keer per week, OF als ik eens een nachtje doorga op stims. Maar die Unitranxene, die krijgen we er maar niet uit. Telkens als we die proberen te stoppen komen de angstaanvallen me de oren uit! Het is soms nodig, maar er weer vanaf geraken is vaak een heel andere kwestie... OT: Een avondje benzo's met een wietje erbij kan inderdaad best gezellig zijn. Maar dan is het weer een combi. De enige die ik soms 'leuk' vond op zichzelf was Alprazolam in hoge dosis. Ik had ooit een knetter van een tolerantie en ging best lekker op 6mg... Maar dat is weer een heel ander verhaal..."
"0,5mg is idd niet veel, en je hebt nog uren de tijd. Dan is die al ver uitgewerkt hoor... Los daarvan zou ik niet gaan drinken na een binge met slapeloze nachten. Hou het dus maar beter bij dat ene glaasje..."
"Mensen zijn als de dood voor de dood. Nog steeds en dat zal zo blijven. Daarom dat zelfmoord gestigmatiseerd zal blijven vrees ik. Zelf heb ik al een handvol pogingen achter de rug. Het is niet iets laf, het toont moed, tonnen vol moed! Maar er zijn zoveel wegen uit het donkere bos. Van meditatie of therapie tot euthanasie bij psychisch lijden (geen idee hoe dat in NL heet). Mijn depressies bijvoorbeeld, hangen samen met mijn ziekte, en zijn daardoor biologisch van aard en moeilijker te behandelen. Maar bijna overal kom je uiteindelijk weer uit (mits begeleiding), maar dat geldt dus niet voor iedereen. Pijnpatiënten mogen al jaren zelf beslissen wanneer ze gaan. Wat is het verschil met chronische, psychische pijn??"
"Ik neem al jaren 2 x 15mg Unitranxene per dag. Dit o.a. tegen een angststoornis, en andere bipolaire bijwerkingen. Ik ben al een tijdje stabiel, dus ga ik binnenkort met de psychiater beginnen afbouwen. Maar ik ben zowaar bang... De laatste keer dat ik begonnen was met afbouwen is het na een paar weken al misgelopen. Ik herkende mijn huis niet, kon maar niet vatten waarom ze het verbouwd hadden, en nog meer van dit soort dissociatieve toestanden... Heeft nog iemand hier ervaring mee? Heb geen zin in nog zo'n episode... Alvast bedankt!"
"Jmths zei: Dikaliumclorazepaat (Tranxene) is een wat old school benzodiazepine, ik vermoed dat niet veel mensen hiermee ervaring zullen hebben. Benzodiazepine ontwenning tussen verschillende benzodiazepines verschilt echter niet zo bijster veel van elkaar meestal. Wellicht het belangrijkste aspect van de benzodiazepine ten opzichte van ontwenning is de werkingsduur van deze benzodiazepine en hoe lang je deze al gebruikt hebt. Waar de ontwenning van kort werkende benzodiazepine na een week zo goed als voorbij getrokken kan wezen kan de ontwenning van lang werkende benzodiazepines maanden aanhouden. Benzodiazepine ontwenning kan zeer heftig wezen en wordt dikwijls onderschat, des te meer wanneer deze al gebruikt wordt om reeds bestaande symptomen te onderdrukken. Via Google zie ik een aangegeven werkingsduur van 3 , 8 en 15 uur voor Dikaliumclorazepaat (Tranxene) voorbij komen waar ik niet veel wijzer van wordt. Mijn advies is om uitgebreid de tijd te nemen om af te bouwen, laat je vooral niet opnaaien om de afbouw te gaan haasten. Klik om te vergroten... Inderdaad, ééntje van de oude stempel. Maar is mij aangeraden door een psychiater, ter vervanging van Alprazolam. Volgens hem zou Tranxene (en al zeker Unitranxene) minder verslavend zijn. Ik vermoed dat dat bij mijn Unitranxene wel het geval zal zijn door de trage afgifte? Hoe dan ook, na zeker 4 jaar gebruik, zonder gewenning, en op mijn gemak zoals je zei, zal het wel lukken. Desalniettemin gaan ze ze sowieso weer inplanten als mijn symptomen terug komen. Mijn ziekte maakt dat ik weinig controle heb over mijn onrust en angsten. Wat yoga gaat weinig helpen..."
"Jmths zei: Lang werkende benzodiazepines komen met meer risico op lange termijn verslaving waar kort werkende benzodiazepines met meer risico komen op korte termijn verslaving. Klik om te vergroten... Compleet het tegenovergestelde van wat mijn - toenmalige - psychiater mij heeft verteld! Damn... Jmths zei: Ik ga er vanuit dat er een goede reden was waarom je medicatie voorgeschreven kreeg wat de afbouw van benzodiazepines nog zoveel zwaarder kan maken. Veel succes en sterkte gewenst in ieder geval. Klik om te vergroten... Er waren zelfs meerdere redenen. Alles wat mij uit balans kan halen zal zich in meerdere of mindere mate wreken. Dus als het niet lukt zullen ze terugkomen. Maar ik onthoud: een paar maanden volhouden, én succes en sterkte... Weg gaan ervoor! Thx"
"WoW, klinkt best heftig allemaal. Zo snel tolerantie ook! Ik neem al jaren lorazepam 2,5mg. Enkel indien nodig. Daardoor ook nooit last gehad van tolerantie. Momenteel net uit opname (ben mijn vriendin verloren, op 16 januari). Ik zit met vervelende onrust en angstaanvallen, ten gevolge van deze gebeurtenis. Ik nam in opname 5 tot 15mg per dag. Sinds ik thuis ben ben ik overgeschakeld naar 1,25-2,5 per dag, en zelfs stilaan dagen zonder. Ik heb een angststoornis sinds bijna 30 jaar, dus ik heb naast benzo's nog een heel arsenaal aan methoden om de angst te verdringen (sporten, meditatie,...). Het klopt ergens ook wel niet helemaal, die snelle toleranties. Ik ben ooit eens in de literatuur gedoken, over gewenning bij lorazepam, bij dagelijks gebruik. Na 30 dagen werkt het nog 80-90%, na 60 dagen nog 70-80%... De tolerantie zit dus vast en zeker ook tussen de oren. Belangrijk bij het afbouwen (taperen) van benzo's moet dat zo traag mogelijk gaan, om afkickringsverschijnselen te vermijden. Tijdens mijn flakka verslaving nam ik enorme hoeveelheden benzo's. Ben twee keer cold Turkey gegaan. Raad ik NIEMAND aan. De hel!"