Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsADHD medicatie aanvragen bij dokter

ADHD medicatie aanvragen bij dokter

142 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snuffelaar zei:
Same, en die vermindering van cravings naar andere middelen is voor mijn psychiater deels een goede reden om het te nemen.

Dex verhoogt je dopamine naar het niveau van de gemiddelde mens waardoor er genoeg dopamine aanwezig is. Dan ben ik liever nuchter en rustig in m'n hoofd dan high en afwezig. Het voelt ook meer belonend om kleine taken uit te voeren of te plannen. Zo'n gevoel zou ik zonder medicatie in andere drugs zoeken.

Af en toe gebruik ik nog graag hoor, maar mijn hoofd in het hier en nu hebben geeft de geest minder kans om af te dwalen naar die cravings.
Klik om te vergroten...
Geldt dat ook voor Methylfenidaat?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Die zijn er wel, maar met gemengde resultaten.


🤝🏼🤝🏼🤝🏼
Kameraad

Overigens: het feit dat we de exacte lange termijneffecten niet weten is al een heel legitieme reden jezelf en je kinderen van dergelijke medicatie weg te houden vind ik. Tel daar nog je eigen negatieve ervaringen bij op. Maar er bestaan gewoon veel onwaarheden en mythes over adhd (medicatie) en tis ook gevaarlijk die zomaar aan te nemen. Het is in the end gewoon een persoonlijke afweging en héél belangrijk dat je de tijd neemt de juiste hoeveelheid voor jou te ontdekken.


Google Scholar

scholar.google.nl scholar.google.nl
www.sciencedaily.com

ADHD medication for amphetamine addiction linked to reduced risk of hospitalization and death, study finds

The ADHD medication lisdexamfetamine was associated with the lowest risk of hospitalization and death in people with amphetamine addiction, when medications generally used among persons with substance use disorders were compared, according to a new study.
www.sciencedaily.com
Among others
Klik om te vergroten...
Dank je wel!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Misschien hebben ze wel ADHD. Ooit Ritalin overwogen? :wink:
Klik om te vergroten...

De Dunne zei:
Geldt dat ook voor Methylfenidaat?
Klik om te vergroten...
Ja. Methylfenidaat zorgt ervoor dat dopamine langer blijft, maar maakt zelf geen extra dopamine aan. Dex doet beide.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#4
Snuffelaar zei:
Ja. Methylfenidaat zorgt ervoor dat dopamine langer blijft, maar maakt zelf geen extra dopamine aan. Dex doet beide.
Klik om te vergroten...
Dit wist ik niet

Vandaar dat de combi sport in de ochtend, sport in de middag en volledig instelling Methylfenidaat tot dusver voor mij echt een gouden combi is.

Ik heb amper tot geen zucht namelijk.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Bij mij is de diagnose ADHD gecombineerde type vandaag officieel. Ik voldeed aan 8 van de 9 criteria voor ADHD.
Nu deze en of volgende week afwachten wat ze met me van plan zijn.
Klik om te vergroten...
Positief toch?

Kan er gericht een plan gemaakt worden waarmee je aan je klachten kan werken!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Positief toch?

Kan er gericht een plan gemaakt worden waarmee je aan je klachten kan werken!
Klik om te vergroten...
Ja is zeker positief. Nu kan er via de officiele weg gekeken worden ipv dat ik maar met zelfmedicatie aan de gang blijf.
Ik wist dit altijd wel eigenlijk maar wilde deze stempel niet. Echter merk ik sinds ik zo goed als altijd nuchter ben, ik er veel meer last van heb. Elke dag is een hele strijd om niks te nemen en of om uberhaupt in actie te komen iets te doen en niet thuis te blijven hangen.
Ben nu 5 maanden zo goed als clean maar het wordt alleen maar lastiger niet naar de middelen te grijpen. Dus er moet gewoon wat gebeuren anders ligt een terugval niet ver weg ben ik bang. Ik doe hier en daar al een stick (gem 1 a 2x per maand) om die dag alle eventuele achterstanden weg te werken. Klinkt gek voor de meeste waarschijnlijk maar bij mij werkt wiet zowat als oppep middel. Terwijl ik weet dat ik nog scherper, beter, leuker kan zijn en ook nóg meer gedaan krijg als ik nuchter de dingen zou kunnen doen als wat ik nu alleen kan als ik geblowd heb.

Ergens blijven opmerkingen die onbewust worden gemaakt als: Nou voor mij is het ook lastig maar ik zet "gewoon"door en dan lukt het toch, of, dat heeft toch gewoon met discipline te maken of doorzettingvermogen, of dan ga je toch gewoon sporten, mediteren, wandelen, naar sociale activiteiten? Het woordje "gewoon" valt de laatste tijd wel erg op hoe makkelijk dat gezegd wordt door mensen die dit niet hebben.
Maar ondanks dit opvalt bij andere, hoor ik ook 1 van de vele stemmen in me hoofd zeggen.... Ja ze hebben gelijk! Stel je niet aan! Hup aan de slag!
Maar ja he! Paar uur later denk je ach het is nu al te laat dus is er zo een hele dag weer niks gedaan.

Ik stop voordat ik door blijf ratelen 😅
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Maar ondanks dit opvalt bij andere, hoor ik ook 1 van de vele stemmen in me hoofd zeggen.... Ja ze hebben gelijk! Stel je niet aan! Hup aan de slag!
Maar ja he! Paar uur later denk je ach het is nu al te laat dus is er zo een hele dag weer niks gedaan.
Klik om te vergroten...
Dit typisch uitstelgedrag herken ik heel erg. Soms lukt dat op jezelf inpraten goed maar meestal niet bij mij..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuffelaar zei:
Ja. Methylfenidaat zorgt ervoor dat dopamine langer blijft, maar maakt zelf geen extra dopamine aan. Dex doet beide.
Klik om te vergroten...
Dank je!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Dank je!
Klik om te vergroten...
Dex zorgt voor meer dopamine niet dat het langer blijft dan moet je een NDRI hebben zoals Wellbutrin


Two other types of NDRI medications are dexmethylphenidate (Focalin®) and methylphenidate (Ritalin®), both of which are used to treat ADHD.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
Dex zorgt voor meer dopamine niet dat het langer blijft dan moet je een NDRI hebben zoals Wellbutrin
Klik om te vergroten...
Bupropion werkt maar zeer minimaal op dopamine en wordt ook snel omgezet in andere stoffen die nauwelijks op dopamine werken. Kijk maar op Wikipedia. Effectief is bupropion meer een NRI dus, hoewel officieel een NDRI.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Bupropion werkt maar zeer minimaal op dopamine en wordt ook snel omgezet in andere stoffen die nauwelijks op dopamine werken. Kijk maar op Wikipedia. Effectief is bupropion meer een NRI dus, hoewel officieel een NDRI.
Klik om te vergroten...
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
MR_CHIP zei:
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft
Klik om te vergroten...
Ik hoop dat het gaat werken man!
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
MR_CHIP zei:
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft
Klik om te vergroten...
Volgens mij werkt het niet op dopamine, de dopaminehypothese lijkt niet meer houdbaar volgens recente onderzoeken.
En het effect op de sigma receptor was nieuw voor me.
Maar ik kan hierover geen onderzoeken vinden op mensen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Ik hoop dat het gaat werken man!
Klik om te vergroten...
tis wel irri (mede door mij drugs gebruikt, al denk ik dat dit de enige reden is (doe/deed 4 gram 3m per dag voor 4 dagen achter elkaar met daarbij snuiven van pink cocaine (met sos crystal meth mdma 3m) ) en het abrupt zomaar switchen van een ssri naar ndri lijkt niet echt lekker te zijn vaak duizelig / brain schocks
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat het effect het gevolg is van heropname van noradrenaline en het daarmee behoort tot de NRI klasse , maar dat maakt gelukkig in de praktijk niet uit, is hoofdzakelijk farma bla bla voor geïnteresseerden. :grin:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#16
lientje amfetamientje zei:
Geen officiële diagnose
Klik om te vergroten...
Het zou best kunnen dat je ADHD hebt, maar dat moet dan eerst getest worden (en dat is een heel proces). Zonder een officiële diagnose gaat een arts je waarschijnlijk geen ADHD medicatie voorschrijven.
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Het zou best kunnen dat je ADHD hebt, maar dat moet dan eerst getest worden (en dat is een heel proces). Zonder een officiële diagnose gaat een arts je waarschijnlijk geen ADHD medicatie voorschrijven.
Klik om te vergroten...
Zoiets had ik al begrepen, ik heb nog nooit een traject doorgelopen bij de huisarts voor fysieke of mentale problemen omdat ik dat nooit nodig achtte. Maar na een hoop zelfreflectie en de ervaringen die ik heb opgedaan over de jaren heen, wil ik het toch weleens proberen. Ik heb het gevoel dat dit een echte "gamechanger" zou kunnen zijn. Maar goed ik heb mijn amfetamine gebruik altijd beperkt tot het weekend en niet als doordeweeks hulpmiddel.

MDMAutist zei:
Ik zou alleen medicatie gaan gebruiken als je niet anders kan. Het kan je persoonlijkheid enorm veranderen. Dient het jouzelf of anderen? Moet je voldoen aan wat anderen van je verwachten? Dat wil zeggen, anderen vinden je dan eigenlijk niet goed zoals je bent.
Stimulantia is veel minder onschuldig dan men doet voorkomen! Dat weet ik uit eigen ervaring en ik zie wat het bij anderen kan aanrichten.
Klik om te vergroten...
Dat is een hele goede vraag van jou. Mijn vrienden weet ik goed in elkaar steek en accepteren dat ook, maar voor de meeste familieleden en collega's op het werk loop ik over het algemeen rond met een bepaalde façade waar ik door de jaren heen bijna onbewust aan vast blijf houden.

Maar toch lijken sommigen mij te beschouwen als een laks en ietwat afstandelijk figuur, terwijl ik eigenlijk een vrij complex individu ben met wat persoonlijke problemen, maar ondanks dat probeer ik wel gewoon het beste uit mijzelf te halen en ga ik niet bij de pakken neerzitten

Mijn werk vereist voor een langere tijd focus en motivatie en vereist op de meeste dagen ook een hoop fysieke arbeid. daarbij is de gemiddelde werkdag 10 tot 11 uur per dag, wat best moeilijk kan zijn.

Ik ben zelf behoorlijk bekend met de gevaren van stimulanten en de tol die het eist zowel lichamelijk als mentaal. Maar toch merk ik op "baseline", compleet sober en al, mijn persoonlijke tekortkomingen maar al te vaak ondanks meerdere pogingen om mijn zwakke punten te verbeteren.
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ze Herbs Mang zei:
Ben het eens met dat de medicatie maar ook de afhankelijkheid op lange termijn niet opwegen tegen de 'voordelen'. Ken zoveel mensen die er uiteindelijk weer mee stoppen. Als je leven zonder totaal onhandelbaar is begrijp ik het maar geldt dat ook voor jou?
Klik om te vergroten...
Onhandelbaar is het niet exact maar ik kan wel zeggen dat ik in een soort negatieve spiraal zit, waarbij ik wat wijzigingen wil maken in mijn leven.

Afhankelijkheid is zeker wel een dingetje, daarom probeer ik er geen dagelijks iets van te maken en er alleen gebruik van te maken wanneer ik dat nodig acht. Maar goed ik weet niet wat voor prescriptie en gebruiksaanwijzingen de huisarts zou voorschrijven mocht er een diagnose plaatsvinden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hey @lientje amfetamientje

Ik wil best wat ervaringen delen, maar ik ben ook wel benieuwd of je openstaat voor andere begeleiding bij je klachten dan (of naast) medicatie?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#20
lientje amfetamientje zei:
Onhandelbaar is het niet exact maar ik kan wel zeggen dat ik in een soort negatieve spiraal zit, waarbij ik wat wijzigingen wil maken in mijn leven.

Afhankelijkheid is zeker wel een dingetje, daarom probeer ik er geen dagelijks iets van te maken en er alleen gebruik van te maken wanneer ik dat nodig acht. Maar goed ik weet niet wat voor prescriptie en gebruiksaanwijzingen de huisarts zou voorschrijven mocht er een diagnose plaatsvinden.
Klik om te vergroten...
Een diagnose voot adhd krijgen is niet zo moeilijk, die worden tegenwoordig bij een pakje boter gegeven bij wijze van. De vraag is meer of je je leven , zoals @ljuv zegt, misschien ook zonder medicatie maar met bijv. therapie een positieve draai kan geven. Ik ben geen dokter natuurlijk maar ik vindt medicatie echt een eindstation bij AD(H)D of gelijken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."