Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsADHD medicatie aanvragen bij dokter

ADHD medicatie aanvragen bij dokter

142 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
h
hansie24Lid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Ach, medicatie van de dokter of psychiater is evengoed verdoven. Maar success joh. Ik hoop dat je op korte termijn rust vindt. Heb je ooit meditatie geprobeerd?
Klik om te vergroten...
Nee nooit geprobeerd wil het uiteindelijk denk liever niet maar wil gewoon weten waar komt die drugsgebruik vandaan.... Snap mezelf soms niet is het je eigen verdoven of is het meer... Kan van mezelf heel slecht slapen 3-5uur per nacht en werk 6 dagen 15 uur per dag kom ik thuis kan ik nog niet slapen.. en heb voor ghb en diazepam , alcohol speed en coke in kliniek gezeten alles geprobeerd laatste x kliniek 5 jaar geleden maar toch af en toe terugval maar dan is het wel een gruwelijke terugval 15ml ghb per uur met bier erbij en coke of speed
hansie24 zei:
Ik ga over 2 weken naar Brijder om te onderzoeken of ik adhd heb... Overmatig druk slecht slapen na 15 uur werken in de bouw... Sochtends voor de wekker vroeg wakker..... Zo druk in me hoofd overal aan denken alles.... Maar als ik zo lees wil ik misschien liever geen medicatie ertegen.... Maar miss beter medicatie dan dat ik zelf me ga verdoven en nog meer en alleen maar ellende van kom....lastig!!
Klik om te vergroten...
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
0.1% om precies te zijn… Ik ben zelf psychotisch geworden van voorgeschreven lisdexamfetamine, dus het gebeurd, maar het komt niet vaak voor.
Klik om te vergroten...
Meer als ik dacht, alsnog zeer weinig kans.

Bedankt voor de correctie 👍🙂
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Welke analoog van Methylfeindaat had je geprobeerd?
Klik om te vergroten...

4F-MPH, kreeg er wel een soort focus van maar niet echt in een conventionele manier. Als ik een artikel of boek las voelde ik een vorm van focus maar je moet er nog wel soort van moeite voor doen. Voelde me ook een tikkeltje autistisch en had een wat korter lontje door het spul, dit was enkel thuis getest heb het op het werk niet gebruikt.

Geen extra energie of motivatie geeft me ook een beetje een kille persoonlijkheid. Voor de rest klamme handen, zweetplekken onder oksels, zwanus, strakke kaak, droge bek en geen eetlust. Maargoed het zou zomaar eens kunnen dat Concerta gewoon wat anders werkt dan zo'n RC'tje.

Mijn huisarts was er verbazend makkelijk over afgelopen donderdag ze wou de medicijnen al bijna meegeven maar ze zei in het geval dat de politie het aantreft in je auto tijdens een ongeluk of dat je het meeneemt op het vliegtuig kan nog weleens problemen opleveren. Dus eerst nog even een officiële diagnose aanvragen bij instellingen in de buurt
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Heb je mijn hele post gelezen waaruit je me citeert?

Heb er duidelijk in vermeld dat bij zowel Ritalin als Concerta (merknamen dus :wink:),
Methylfenidaat de werkzame stof is.
Klik om te vergroten...

Klopt. Ik citeerde eerdere die Ritalin schreven.

Ik wilde het alleen even duidelijk maken. Jouw mooie post verduidelijkt het meer.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ze Herbs Mang zei:
Bijzonder , is genoeg over te vinden op google. Dus knap dat jij er direct Fake News van maakt. Maarja, zo redeneert een groot deel van de kudde helaas.

Bij deze een bron

Ritalin verandert hersenstructuur bij kinderen

Het Functioneel Neurologisch Instituut is gespecialiseerd in de behandeling van mensen met neurologische aandoeningen en onverklaarbare klachten. Dit doen wij in de vorm van een intensief vijfdaags maatwerk behandelprogramma. Al na enkele dagen zult u een significante verbetering ervaren.
www.fninstitute.com www.fninstitute.com
Klik om te vergroten...

Een onderzoek gebaseerd op 50 deelnemers, ook nog eens alleen jongens en geen meisjes, is geen gedegen onderzoek. Zeker als het onderzoek maar 4 maanden heeft geduurd, en er ook nog eens niks word vermeld of de verandering in positieve, of negatieve zin veranderd.

Medicijnen gericht op je hersenen (of elders in het lichaam) , zijn gemaakt om iets te veranderen. Dus dat er een verandering plaatsvind is de bedoeling.

Maar om dat onderzoekje enigzins te weerleggen:

nieuws.umcg.nl

Geen schadelijke langetermijneffecten ADHD-medicatie op brein

Geen schade voor brein kinderen met ADHD door medicatie
nieuws.umcg.nl nieuws.umcg.nl

https://doktermedia.nl/kindergenees...blijvend-artsen-pleiten-voor-voorzichtigheid/

www.folia.nl

Ritalin verandert hersenen van jonge ADHD-patiënten

www.folia.nl www.folia.nl

icthealth.nl

Meer duidelijkheid over werking ADHD-medicatie | ICT&health

Al gedurende enige decennia hebben artsen kinderen met aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) behandeld met methylfenidaat. Een stimulerend middel dat wordt verkocht als Ritalin en Concerta, Daarmee is het een van de meest voorgeschreven medic
icthealth.nl icthealth.nl
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#6
lientje amfetamientje zei:
4F-MPH, kreeg er wel een soort focus van maar niet echt in een conventionele manier. Als ik een artikel of boek las voelde ik een vorm van focus maar je moet er nog wel soort van moeite voor doen. Voelde me ook een tikkeltje autistisch en had een wat korter lontje door het spul, dit was enkel thuis getest heb het op het werk niet gebruikt.

Geen extra energie of motivatie geeft me ook een beetje een kille persoonlijkheid. Voor de rest klamme handen, zweetplekken onder oksels, zwanus, strakke kaak, droge bek en geen eetlust. Maargoed het zou zomaar eens kunnen dat Concerta gewoon wat anders werkt dan zo'n RC'tje.

Mijn huisarts was er verbazend makkelijk over afgelopen donderdag ze wou de medicijnen al bijna meegeven maar ze zei in het geval dat de politie het aantreft in je auto tijdens een ongeluk of dat je het meeneemt op het vliegtuig kan nog weleens problemen opleveren. Dus eerst nog even een officiële diagnose aanvragen bij instellingen in de buurt
Klik om te vergroten...

Ik heb 4F-MPH wel eens geprobeerd, is echt heel anders.

Je krijgt er idd wel meer focus van, maar de rust in mijn hoofd ontbrak.

Daarnaast werd ik er lichtjes "vaag" van, dit heb je echt niet bij Methylfenidaat.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
0,1% om precies te zijn… Ik ben zelf psychotisch geworden van voorgeschreven lisdexamfetamine, dus het gebeurt, maar het komt niet vaak voor.
Klik om te vergroten...
De vraag is meer waar baseren ze dat op, hoe hebben ze dat onderzocht? Verder vind ik 1 op de 1000 mensen vrij veel als je gaat kijken naar hoe bijwerkingen geclassificeerd worden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
lientje amfetamientje zei:
Als ik een artikel of boek las voelde ik een vorm van focus maar je moet er nog wel soort van moeite voor doen.
Klik om te vergroten...
ADHD medicatie is geen wonder super power middel.
Bij alle moet je er echt zelf nog een hoop voor doen.


lientje amfetamientje zei:
Geen extra energie of motivatie geeft me ook een beetje een kille persoonlijkheid. Voor de rest klamme handen, zweetplekken onder oksels, zwanus, strakke kaak, droge bek en geen eetlust. Maargoed het zou zomaar eens kunnen dat Concerta gewoon wat anders werkt dan zo'n RC'tje.Mijn huisarts was er verbazend makkelijk over afgelopen donderdag ze wou de medicijnen al bijna meegeven
Klik om te vergroten...
Dat zijn bijwerking bij meestal te hoge dosering staat op internet.

Welke medicatie wilde je huisarts geven dan?
Ik vind het eerder verbazend dan verrassend dat je dokter zo makkelijk is.
Heb je wel eerlijk verteld dat je rc's gebruikt?
Want als je dokter met dat geweten je ZO medicatie wilde meegeven is imo verontrustend.

Doe eerst de volledige test en wacht af.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
ADHD medicatie is geen wonder super power middel.
Bij alle moet je er echt zelf nog een hoop voor doen.



Dat zijn bijwerking bij meestal te hoge dosering staat op internet.

Welke medicatie wilde je huisarts geven dan?
Ik vind het eerder verbazend dan verrassend dat je dokter zo makkelijk is.
Heb je wel eerlijk verteld dat je rc's gebruikt?
Want als je dokter met dat geweten je ZO medicatie wilde meegeven is imo verontrustend.

Doe eerst de volledige test en wacht af.
Klik om te vergroten...
Degene die mij heeft gediagnosticeerd omschreef het als volgt:

"Mensen zonder AD(H)D hebben 3 secretaresses in hun brein, voor de verwerking van informatie.

Iemand met AD(H)D maar 1 of 2.

Medicatie in juiste dosering geeft je die extra secretaresse, waardoor je een betere informatieverwerking krijgt".

Redelijk beknopt maar wel een simpele uitleg van wat het hoort te doen.

Echter hebben mensen door het vele misbruik er van door mensen zonder de diagnose een totaal verkeerd beeld van de werking.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ze Herbs Mang zei:
De vraag is meer waar baseren ze dat op, hoe hebben ze dat onderzocht?
Klik om te vergroten...
Ze hebben gewoon geturfd hoeveel mensen na het starten van de behandeling met methylfenidaat of (dex)amfetamine symptomen van een psychose ontwikkelden en daarvoor behandeld moesten worden. Geen lastig onderzoek denk ik. En ja, ik kan me voorstellen dat je 1 op de 1000 toch nog wel veel vindt. Het is zeker niet niks. Een psychose is ook een ingrijpende gebeurtenis.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Persoonlijk vind ik dat wel heel simpel denken, wellicht dat je er over kan mediteren en dan een niet zo generaliserend antwoord kan geven?
Klik om te vergroten...
😂

Ze Herbs Mang zei:
Ja en andere onderzoeken zeggen weer dat het bij kinderen het brein permanent veranderd, er verhoogde kans is op neerslachtigheid, psychose , stemmingswisselingen etc.
Klik om te vergroten...
welleke dan?

Ze Herbs Mang zei:
Bijzonder , is genoeg over te vinden op google. Dus knap dat jij er direct Fake News van maakt. Maarja, zo redeneert een groot deel van de kudde helaas.

Bij deze een bron

Ritalin verandert hersenstructuur bij kinderen

Het Functioneel Neurologisch Instituut is gespecialiseerd in de behandeling van mensen met neurologische aandoeningen en onverklaarbare klachten. Dit doen wij in de vorm van een intensief vijfdaags maatwerk behandelprogramma. Al na enkele dagen zult u een significante verbetering ervaren.
www.fninstitute.com www.fninstitute.com
Klik om te vergroten...
En hoe hebben zij dit onderzocht dan volgens jou?

Volgens mij ligt er namelijk helemaal geen onderzoek ten gronde aan deze uitspraken. Het onderzoek dat ze citeren gaat namelijk ook niet over lange termijn effecten. Daarnaast is het een site van een instituut dat alternatieve geneeswijze promoot bij hersenproblemen, en hebben ze dus ook een winstoogmerk bij deze uitspraken. Niet echt heel betrouwbaar dus.
Over het algemeen: De medicatie verandert inderdaad tijdelijk de hersenstructuur, maar vooralsnog blijkt uit onderzoek niet dat er lange termijn effecten op hersenstructuren zijn.

Het is natuurlijk helemaal niet erg, juist goed, om heel voorzichtig te zijn met medicatie. De bijwerkingen en uitzonderlijke ernstige gevolgen zijn geen kattenpis en ik heb er ook moeite mee als er lichtzinnig over gedaan wordt. En ook ik zou m’n kinderen niet zomaar onderstoppen. Maar het is wel degelijk een belangrijk en goed getest hulpmiddel als je de medicatie mindful gebruikt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dit artikel geeft een mooie samenvatting van wat we al wel en niet weten van lange termijn effecten van ADHD medicatie: https://childmind.org/article/know-long-term-effects-adhd-medications/

Dit is geschreven door een NGO, ze hebben dus er dus geen belang bij dat meer mensen medicatie zouden gaan gebruiken en ook niet dat ze juist andere hulpmiddelen of geneeswijzen zouden gebruiken.

Zoals ik al eerder in het topic zei: er wordt al vet lang onderzoek gedaan naar de lange termijn effecten van adhd medicatie. Het wordt ook al heel lang voorgeschreven, namelijk. Maar tot nu toe is er geen onderzoek waaruit effecten op lange termijn echt duidelijk worden. Het is dus obv onderzoek tot nu toe niet helemaal uit te sluiten dat er géén nadelige effecten zijn. Maar er is ook geen énkele bewijs dat er wél nadelige effecten zijn, ook niet voor kinderen die het tot aan hun volwassen leven slikken. De onderzoeken die er wel zijn spreken dit tegen, maar hebben belangrijke beperkingen.

Maar zoals ik ook al een paar keer aangaf: alles valt of staat met hoe je je behandeling benadert. Er is dus bijvoorbeeld wel bewijs dat de effecten van therapie bij ADHD véél beter zijn in combinatie met (goed gebruikte) medicatie. Nadelige effecten zijn tot nu toe ook vooral te zien bij mensen die hun medicatie niet "goed" nemen (inconsitent, te veel of te weinig, etc.). Daarnaast lopen veel onderzoekers ertegen aan dat het heel moeilijk is om te weten of bepaalde effecten aan de medicatie of aan de ADHD zelf toe te wijzen zijn. Daarnaast: de kans is groot dat mensen die zo lang medicatie gebruiken, ook met uitstek de meeste adhd klachten hebben dat ook veel invloed heeft om breinstructuren. Het is allemaal erg individueel en gaat over persoonlijke ervaringen, waarnemingen.

In the end gaat het om de vraag: wegen de bijwerkingen en andere nadelen van medicatie op tegen (het tegen gaan van) je ADHD klachten.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Degene die mij heeft gediagnosticeerd omschreef het als volgt:

"Mensen zonder AD(H)D hebben 3 secretaresses in hun brein, voor de verwerking van informatie.

Iemand met AD(H)D maar 1 of 2.

Medicatie in juiste dosering geeft je die extra secretaresse, waardoor je een betere informatieverwerking krijgt".

Redelijk beknopt maar wel een simpele uitleg van wat het hoort te doen.

Echter hebben mensen door het vele misbruik er van door mensen zonder de diagnose een totaal verkeerd beeld van de werking.
Klik om te vergroten...
Ik heb 10 secretaresses die elkaar tegenwerken en door elkaar schreeuwen 😅
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuffelaar zei:
Ik heb 10 secretaresses die elkaar tegenwerken en door elkaar schreeuwen 😅
Klik om te vergroten...

Jij hebt tenminste nog secretaresses. 🤣 Waar hangen de mijne uit? Ook bij jou, toevallig?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Jij hebt tenminste nog secretaresses. 🤣 Waar hangen de mijne uit? Ook bij jou, toevallig?
Klik om te vergroten...
Dat kan maar ze lijk allemaal op elkaar haha.

Voor mij is het eerder een geluids mixer met bv. 8 faders die allemaal helemaal openstaan.
Met dexamfetamine blijft er eentje openstaan en al de rest valt weg.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Snuffelaar zei:
Ik heb 10 secretaresses die elkaar tegenwerken en door elkaar schreeuwen 😅
Klik om te vergroten...
Erg herkenbaar, ik ben er ook niet van overtuigd dat ze allemaal dezelfde taal spreken, volgens mij maker eer een paar regelmatig ruzie in het Arabisch, en dat spreek ik niet
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Dit artikel geeft een mooie samenvatting van wat we al wel en niet weten van lange termijn effecten van ADHD medicatie: https://childmind.org/article/know-long-term-effects-adhd-medications/

Dit is geschreven door een NGO, ze hebben dus er dus geen belang bij dat meer mensen medicatie zouden gaan gebruiken en ook niet dat ze juist andere hulpmiddelen of geneeswijzen zouden gebruiken.

Zoals ik al eerder in het topic zei: er wordt al vet lang onderzoek gedaan naar de lange termijn effecten van adhd medicatie. Het wordt ook al heel lang voorgeschreven, namelijk. Maar tot nu toe is er geen onderzoek waaruit effecten op lange termijn echt duidelijk worden. Het is dus obv onderzoek tot nu toe niet helemaal uit te sluiten dat er géén nadelige effecten zijn. Maar er is ook geen énkele bewijs dat er wél nadelige effecten zijn, ook niet voor kinderen die het tot aan hun volwassen leven slikken. De onderzoeken die er wel zijn spreken dit tegen, maar hebben belangrijke beperkingen.

Maar zoals ik ook al een paar keer aangaf: alles valt of staat met hoe je je behandeling benadert. Er is dus bijvoorbeeld wel bewijs dat de effecten van therapie bij ADHD véél beter zijn in combinatie met (goed gebruikte) medicatie. Nadelige effecten zijn tot nu toe ook vooral te zien bij mensen die hun medicatie niet "goed" nemen (inconsitent, te veel of te weinig, etc.). Daarnaast lopen veel onderzoekers ertegen aan dat het heel moeilijk is om te weten of bepaalde effecten aan de medicatie of aan de ADHD zelf toe te wijzen zijn. Daarnaast: de kans is groot dat mensen die zo lang medicatie gebruiken, ook met uitstek de meeste adhd klachten hebben dat ook veel invloed heeft om breinstructuren. Het is allemaal erg individueel en gaat over persoonlijke ervaringen, waarnemingen.

In the end gaat het om de vraag: wegen de bijwerkingen en andere nadelen van medicatie op tegen (het tegen gaan van) je ADHD klachten.
Klik om te vergroten...
Er is genoeg te vinden maar deze is misschien wat betrouwbaarder:

De onderzoeks methode staat erin, wordt wel benoemd dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar langetermijn effecten maar dan nog, op jonge leeftijd drugs voeren aan hersens die volop in ontwikkeling zijn geeft logischerwijs gevolgen.

NIDA Study Shows That Methylphenidate (Ritalin) Causes Neuronal Changes in Brain Reward Areas

Similarities and Differences Compared to Cocaine were Found.
www.nih.gov www.nih.gov
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
Snuffelaar zei:
Ik heb 10 secretaresses die elkaar tegenwerken en door elkaar schreeuwen 😅
Klik om te vergroten...
Whaha ik dacht precies zo!!

Maar toen ben ik verder gaan denken wat ze ermee bedoelen. Een secretaresse neemt werk uit handen en verwerkt de boel. Neemt onnodige telefoontjes op (onnodige gedachtes), zorgt ervoor dat dossiers goed worden opgeslagen (geheugen), houdt de agenda bij (dus niet alles tegelijk zoals in onze hoofd) enz etc.

Als je het zo bekijkt dan missen wij adhd'ers zeker secretaresses zoals @Roze Olifant eigenlijk al zei 😅 .
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ze Herbs Mang zei:
Er is genoeg te vinden maar deze is misschien wat betrouwbaarder:

De onderzoeks methode staat erin, wordt wel benoemd dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar langetermijn effecten maar dan nog, op jonge leeftijd drugs voeren aan hersens die volop in ontwikkeling zijn geeft logischerwijs gevolgen.

NIDA Study Shows That Methylphenidate (Ritalin) Causes Neuronal Changes in Brain Reward Areas

Similarities and Differences Compared to Cocaine were Found.
www.nih.gov www.nih.gov
Klik om te vergroten...
Ik citeer: “Further studies are needed to determine the behavioral implications of these changes and to understand the mechanisms by which these drugs affect synapse formation”.

Tjah er zullen vast dus veranderingen zijn. Ergens klinkt dat ook niet helemaal onlogisch. Echter of deze veranderingen positief of negatief zijn weten we dus niet. Misschien zijn deze veranderingen die deze medicatie met zich mee brengt juist wel goed voor een brein met adhd...???
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mezelf zei:
Ik citeer: “Further studies are needed to determine the behavioral implications of these changes and to understand the mechanisms by which these drugs affect synapse formation”.

Tjah er zullen vast dus veranderingen zijn. Ergens klinkt dat ook niet helemaal onlogisch. Echter of deze veranderingen positief of negatief zijn weten we dus niet. Misschien zijn deze veranderingen die deze medicatie met zich mee brengt juist wel goed voor een brein met adhd...???
Klik om te vergroten...
Kan me niet voorstellen dat dit positief is eigenlijk maar dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen. Had ergens ooit ook gelezen dat er verstoringen optreden in het beloningscentrum wat vatbaarder maakt voor verslaving.

In dit artikel wordt beschreven dat uit onderzoek is gebleken dat een kleinere hippocampus een gevolg kan zijn. Kleinere hippocampus leid tot geheugenproblemen en emotieregulatie problemen bijvoorbeeld. Mensen met Alzheimer en depressie hebben ook een kleinere hippocampus.

Cumulative exposure to ADHD medication is inversely related to hippocampus subregional volume in children - PMC

Cumulative exposure to ADHD medication characterized as the product of lifetime duration and dose. Medication effects investigated on 51 subregional volumes. Smaller hippocampus CA1 volumes associated with higher medication exposure. Effects ...
pmc.ncbi.nlm.nih.gov pmc.ncbi.nlm.nih.gov

Al met al lijkt het mij zorgelijk om in ieder geval kinderen de adhd medicatie te geven wanneer het brein nog niet is volgroeid.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."