Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsADHD medicatie aanvragen bij dokter

ADHD medicatie aanvragen bij dokter

142 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Mijn ouders en zus nemen het gelukkig wel heel serieus, want voor hen verklaart het gewoon heel veel. Hoewel tevens een van de eerste reacties van mijn pa was: “Als ze het nu maar niet als excuus overal voor gaat gebruiken.” 🤦‍♀️ Ik heb mezelf juist héél duidelijk voorgenomen om dat níet te doen, direct toen ik buiten stapte na de diagnose. Een bestaande oorzaak (voor een neiging tot bepaalde dingen/gedragingen) is iets anders dan een excuus.
Klik om te vergroten...

Mijn diagnose voelt soms wel als een (slap) excuus voor wanneer ik weer eens dingen of mensen vergeet, voor onbepaalde tijd compleet van de aardbodem verdwijn, obsessief in nieuwe mensen, materie, activiteiten en/of middelen duik, afspraken afzeg vanwege een beroerde planning en een hoofd dat overstroomt, over mensen heen wals met mijn onuitputtelijke gedachtenstromen et cetera. Dan schaam ik me kapot. En ik wil het niet als excuus gebruiken, maar soms voel ik dat ik er steken door laat vallen, bijvoorbeeld in het contact met vrienden. Wat dan (op z'n minst deels) veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld een manie of ADHD (soms lastig van elkaar te onderscheiden).
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Als je de uitgang gevonden hebt hmu want ik leef al jaren in de doomscrolldagen😂
Klik om te vergroten...
Haha, ik heb sinds een week AppBlock geïnstalleerd op mijn telefoon. Ik schrok me KAPOT van het aantal uren dat ik achter dat scherm doorbracht. Nu probeer ik dat met heel wat tijd te reduceren en ik moet zeggen: niet meer gedoomscrold sindsdien. Ja, soms vijf minuutjes, maar zeker niet langer! Aanrader!
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Hey @lientje amfetamientje

Ik wil best wat ervaringen delen, maar ik ben ook wel benieuwd of je openstaat voor andere begeleiding bij je klachten dan (of naast) medicatie?
Klik om te vergroten...
Sorry voor de late reactie. Sta er zeker voor open hoor, ik loop al jaren te worstelen met diverse mentale problemen, wellicht is het gewoon tijd om erover te praten met een professional. Donderdag heb ik een afspraak gemaakt met mijn huisarts en ga ik gewoon open kaart spelen en ik zie wel wat er uit voortvloeit.

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de informatie en de interessante discussies zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten van het traject. Net zoals @Mezelf zal ik af en toe wat updates plaatsen over de voortgang van het traject.

Ik ben in ieder geval al blij dat ik deze stap heb durven zetten en eindelijk wat mentale problemen kan proberen te tackelen zodat beter in m'n vel kan zitten en hopelijk ook een nieuw hoofdstuk kan openen voor mezelf. Ik heb als twintiger al aardig wat jaren verkwist aan alcohol en drugs en daarbij ook het vermijden van de mentale problematiek, maar volgend jaar moet het toch echt anders gaan verlopen. :laughing:
h
hansie24Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Ach, medicatie van de dokter of psychiater is evengoed verdoven. Maar success joh. Ik hoop dat je op korte termijn rust vindt. Heb je ooit meditatie geprobeerd?
Klik om te vergroten...
Nee nooit geprobeerd wil het uiteindelijk denk liever niet maar wil gewoon weten waar komt die drugsgebruik vandaan.... Snap mezelf soms niet is het je eigen verdoven of is het meer... Kan van mezelf heel slecht slapen 3-5uur per nacht en werk 6 dagen 15 uur per dag kom ik thuis kan ik nog niet slapen.. en heb voor ghb en diazepam , alcohol speed en coke in kliniek gezeten alles geprobeerd laatste x kliniek 5 jaar geleden maar toch af en toe terugval maar dan is het wel een gruwelijke terugval 15ml ghb per uur met bier erbij en coke of speed
hansie24 zei:
Ik ga over 2 weken naar Brijder om te onderzoeken of ik adhd heb... Overmatig druk slecht slapen na 15 uur werken in de bouw... Sochtends voor de wekker vroeg wakker..... Zo druk in me hoofd overal aan denken alles.... Maar als ik zo lees wil ik misschien liever geen medicatie ertegen.... Maar miss beter medicatie dan dat ik zelf me ga verdoven en nog meer en alleen maar ellende van kom....lastig!!
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Ach, medicatie van de dokter of psychiater is evengoed verdoven. Maar success joh. Ik hoop dat je op korte termijn rust vindt. Heb je ooit meditatie geprobeerd?
Klik om te vergroten...
Ik was gisteren geforceerd om echt inwaarts te keren, oftewel: meditatie.

Het is me duidelijk geworden dat er geen echt alternatief voor meditatie is. Middelen van de dokter verdoven inderdaad evengoed en stellen hiermee echte heling/genezing zelfs uit. Zelfs therapie - hoewel nuttig en soms nodig - kan maar doordringen tot de uiterste oppervlakte van je wezen en heeft enkel betrekking op het verhaal dat je over jezelf vertelt over wie/wat je bent.

Het is in de diepe directe introspectie van je eigen wezen waarin gezien wordt dat datgene dat verwond en incompleet is, het personage is dat jij ziet, niet bent. Wat je bent is datgene dat ziet en wat je bent kan niet genezen worden omdat het door niets ooit aangetast is. Niets heeft ooit een spoor op dat nagelaten. Het is eeuwig compleet en vervuld in zichzelf.

We spelen een spel van uitstel van dieper doordringen in dit zien. We stellen het uit door middelengebruik, afleidingen, therapie.

Imo.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ik was gisteren geforceerd om echt inwaarts te keren, oftewel: meditatie.

Het is me duidelijk geworden dat er geen echt alternatief voor meditatie is. Middelen van de dokter verdoven inderdaad evengoed en stellen hiermee echte heling/genezing zelfs uit. Zelfs therapie - hoewel nuttig en soms nodig - kan maar doordringen tot de uiterste oppervlakte van je wezen en heeft enkel betrekking op het verhaal dat je over jezelf vertelt over wie/wat je bent.

Het is in de diepe directe introspectie van je eigen wezen waarin gezien wordt dat datgene dat verwond en incompleet is, het personage is dat jij ziet, niet bent. Wat je bent is datgene dat ziet en wat je bent kan niet genezen worden omdat het door niets ooit aangetast is. Niets heeft ooit een spoor op dat nagelaten. Het is eeuwig compleet en vervuld in zichzelf.

We spelen een spel van uitstel van dieper doordringen in dit zien. We stellen het uit door middelengebruik, afleidingen, therapie.

Imo.
Klik om te vergroten...
Het heeft mij veel gebracht om dagelijks te mediteren. Ik denk dat een combinatie sowieso een goed begin is. ADHD-medicatie voor een fundament om te oefenen met meer rust verkrijgen door levensstijl. En uiteindelijk een weg vinden die werkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Het heeft mij veel gebracht om dagelijks te mediteren. Ik denk dat een combinatie sowieso een goed begin is. ADHD-medicatie voor een fundament om te oefenen met meer rust verkrijgen door levensstijl. En uiteindelijk een weg vinden die werkt.
Klik om te vergroten...
Ja, zwart wit is het allemaal ook weer niet. Een combinatie is sowieso oneindig beter dan enkel en alleen maar leunen op medicatie.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Ja, zwart wit is het allemaal ook weer niet. Een combinatie is sowieso oneindig beter dan enkel en alleen maar leunen op medicatie.
Klik om te vergroten...

Als mensen ‘alleen maar leunen op medicatie’ omdat dat het enige is dat effectief voor ze werkt, dan is dat ook helemaal prima. Uiteraard wel goed om eerst (een combinatie met) andere methoden te proberen.

Maar het één is niet beter dan het andere. Voor iedereen werkt weer iets anders - of niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Als mensen ‘alleen maar leunen op medicatie’ omdat dat het enige is dat effectief voor ze werkt, dan is dat ook helemaal prima.
Klik om te vergroten...
Tuurlijk is dat prima, maar daar bovenop momenten nemen om bewust naar "binnen" te gaan om alle gevoelens in jezelf te accepteren precies hoe deze zijn en zo te rusten en herstellen in je eigen wezen/zijn is béter.

Het is geen kritiek hè.

Uiteindelijk maakt het allemaal niks uit, want we kunnen niet meer onszelf worden dan we al zijn. Maar dat is uitéindelijk. We kunnen wel lijden onder onze identificatie met dat wat we niet (in essentie) zijn. Daarvoor helpt meditatie/introspectie om te kunnen onderscheiden wat we zijn en wat niet, om zo het lijden te verminderen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
Maar het één is niet beter dan het andere. Voor iedereen werkt weer iets anders - of niet.
Klik om te vergroten...
Verschil van mening maar oneens.

Misschien tijdelijk even: dan ja.

Maar uiteindelijk zal niets behalve de berusting in de diepte van je eigen wezen je vervullen.

Imo.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Verschil van mening maar oneens.

Misschien tijdelijk even: dan ja.

Maar uiteindelijk zal niets behalve de berusting in de diepte van je eigen wezen je vervullen.

Imo.
Klik om te vergroten...
Verplaatsen in een ander is ook heel lastig als je veel met jezelf bezig bent.
Iedereen is gewoon anders. Iemand met verlamde benen ga je ook niet zeggen dat die rolstoel maar een tijdelijke oplossing is.
Zo dus ook niet met iemand die een handicap in zijn hoofd heeft.
Niet te zien aan de buitenkant dus begrijp dat je daarin verplaatsen moeilijker is dan iemand met een rolstoel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Verschil van mening maar oneens.

Misschien tijdelijk even: dan ja.

Maar uiteindelijk zal niets behalve de berusting in de diepte van je eigen wezen je vervullen.

Imo.
Klik om te vergroten...

Maar die berusting kan hem ook zitten in de acceptatie dat iemand medicatie nodig heeft om het leven draaglijk te maken.

Je kunt niet altijd voor een ander spreken.

Verder alles wat @Mezelf zegt.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ik was gisteren geforceerd om echt inwaarts te keren, oftewel: meditatie.

Het is me duidelijk geworden dat er geen echt alternatief voor meditatie is. Middelen van de dokter verdoven inderdaad evengoed en stellen hiermee echte heling/genezing zelfs uit. Zelfs therapie - hoewel nuttig en soms nodig - kan maar doordringen tot de uiterste oppervlakte van je wezen en heeft enkel betrekking op het verhaal dat je over jezelf vertelt over wie/wat je bent.

Het is in de diepe directe introspectie van je eigen wezen waarin gezien wordt dat datgene dat verwond en incompleet is, het personage is dat jij ziet, niet bent. Wat je bent is datgene dat ziet en wat je bent kan niet genezen worden omdat het door niets ooit aangetast is. Niets heeft ooit een spoor op dat nagelaten. Het is eeuwig compleet en vervuld in zichzelf.

We spelen een spel van uitstel van dieper doordringen in dit zien. We stellen het uit door middelengebruik, afleidingen, therapie.

Imo.
Klik om te vergroten...

Op welke middelen van de dokter doel jij dan, mbt "verdoven".

Aangezien je dit schrijft binnen een topic welke gaat over AD(H)D medicatie, beter te verstaan als "Methylfenidaat", kraam je echt onzin uit.

Als je namelijk net als mij behoorlijke klachten hebt van je AD(H)D, dan doet deze medicatie namelijk precies het tegenovergestelde.

Het verdoofd mij niet, het geeft mij juist de rust en helderheid van geest, om mij open te kunnen stellen voor zaken als creativiteit, (het voor jou volgensmij heilige graal der genezing) meditatie, zaken als studie en werk beter kunnen doen etc etc.

Ik ga er vanuit dat je voornamelijk je eigen ervaring mbt voorgeschreven medicatie projecteert en daarmee generaliseert.

Persoonlijk vind ik dat wel heel simpel denken, wellicht dat je er over kan mediteren en dan een niet zo generaliserend antwoord kan geven?

Aangezien je mod bent, nemen (sommige) lezers jou reacties serieuzer dan die van andere, houd daar rekening mee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
Verplaatsen in een ander is ook heel lastig als je veel met jezelf bezig bent.
Iedereen is gewoon anders. Iemand met verlamde benen ga je ook niet zeggen dat die rolstoel maar een tijdelijke oplossing is.
Zo dus ook niet met iemand die een handicap in zijn hoofd heeft.
Niet te zien aan de buitenkant dus begrijp dat je daarin verplaatsen moeilijker is dan iemand met een rolstoel.
Klik om te vergroten...
Iedereen zijn personage is anders. Maar uiteindelijk zal iedereen terug moeten keren naar dat wat het personage ziet, en dat ís hetzelfde voor iedereen. Maar dat is mijn overtuiging en ik begrijp dat het dat niet voor iedereen is.

Waarom denk je dat ik me lastig in anderen kan verplaatsen? Denk je niet dat ik niet duizenden keren mijn 'faith' heb verloren? Dat ikzelf de wanhoop daar niet van heb ervaren? Juist dáárom is het belangrijk om te delen dat er een oplossing is die van binnenuit komt, zonder bijwerkingen, altijd en overal beschikbaar. Hetgeen dat iedereen zoekt: jezelf, ontdaan van alles dat aan je toegevoegd is.

Roze Olifant zei:
Maar die berusting kan hem ook zitten in de acceptatie dat iemand medicatie nodig heeft om het leven draaglijk te maken.
Klik om te vergroten...
Enige berusting zeker ja. Ik zeg ook niet dat dat niet waardevol is. Thank god bestaat dat.

Roze Olifant zei:
Je kunt niet altijd voor een ander spreken.
Klik om te vergroten...
Zeker kan ik dat lang niet altijd.

LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Op welke middelen van de dokter doel jij dan, mbt "verdoven".

Aangezien je dit schrijft binnen een topic welke gaat over AD(H)D medicatie, beter te verstaan als "Methylfenidaat", kraam je echt onzin uit.

Als je namelijk net als mij behoorlijke klachten hebt van je AD(H)D, dan doet deze medicatie namelijk precies het tegenovergestelde.

Het verdoofd mij niet, het geeft mij juist de rust en helderheid van geest, om mij open te kunnen stellen voor zaken als creativiteit, (het voor jou volgensmij heilige graal der genezing) meditatie, zaken als studie en werk beter kunnen doen etc etc.

Ik ga er vanuit dat je voornamelijk je eigen ervaring mbt voorgeschreven medicatie projecteert en daarmee generaliseert.

Persoonlijk vind ik dat wel heel simpel denken, wellicht dat je er over kan mediteren en dan een niet zo generaliserend antwoord kan geven?

Aangezien je mod bent, nemen (sommige) lezers jou reacties serieuzer dan die van andere, houd daar rekening mee.
Klik om te vergroten...
Ik ging door op @_shikantaza zijn post over dat deze middelen verdoven in plaats van meditatie dat de confrontatie met jezelf aangaan is.

Uiteraard begrijp ik dat dit geen strikte verdovingsmiddelen zijn en @_shikantaza uiteraard ook, maar het ís iets van buiten waarmee je iets vanbinnen wilt genezen. Het blijft áltijd een externe afhankelijkheid en een behelpen, is wat ik met mijn post bedoelde. Het is niet de oplossing die in jezelf verscholen ligt. Het is niet hetgeen dat je naar zich terug zal blijven trekken totdat je thuis bent.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Iedereen zijn personage is anders. Maar uiteindelijk zal iedereen terug moeten keren naar dat wat het personage ziet, en dat ís hetzelfde voor iedereen. Maar dat is mijn overtuiging en ik begrijp dat het dat niet voor iedereen is.

Waarom denk je dat ik me lastig in anderen kan verplaatsen? Denk je niet dat ik niet duizenden keren mijn 'faith' heb verloren? Dat ikzelf de wanhoop daar niet van heb ervaren? Juist dáárom is het belangrijk om te delen dat er een oplossing is die van binnenuit komt, zonder bijwerkingen, altijd en overal beschikbaar. Hetgeen dat iedereen zoekt: jezelf, ontdaan van alles dat aan je toegevoegd is.


Enige berusting zeker ja. Ik zeg ook niet dat dat niet waardevol is. Thank god bestaat dat.


Zeker kan ik dat lang niet altijd.


Ik ging door op @_shikantaza zijn post over dat deze middelen verdoven in plaats van meditatie dat de confrontatie met jezelf aangaan is.

Uiteraard begrijp ik dat dit geen strikte verdovingsmiddelen zijn en @_shikantaza uiteraard ook, maar het ís iets van buiten waarmee je iets vanbinnen wilt genezen. Het blijft áltijd een externe afhankelijkheid en een behelpen, is wat ik met mijn post bedoelde. Het is niet de oplossing die in jezelf verscholen ligt. Het is niet hetgeen dat je naar zich terug zal blijven trekken totdat je thuis bent.
Klik om te vergroten...

Het doel van mediteren is me duidelijk, en ondanks mijn ietswat plagende opmerking over het reageren na een sessie mediteren, ben ik zelf binnen meditatie/mindfulness op ontdekkingsreis en zie ik echt de meerwaarde er van in.

Zeker voor verslaafden in herstel of mensen die worstelen met hun mentale welzijn vind ik het echt een aanrader!

Echter moeten er wel aan bepaalde voorwaarden op mentaal gebied worden voldaan om je hiervoor te kunnen openstellen.

Bij een grote groep mensen waaronder mijzelf, kan dit worden gedaan dmv medicatie.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Waarom denk je dat ik me lastig in anderen kan verplaatsen? Denk je niet dat ik niet duizenden keren mijn 'faith' heb verloren? Dat ikzelf de wanhoop daar niet van heb ervaren? Juist dáárom is het belangrijk om te delen dat er een oplossing is die van binnenuit komt, zonder bijwerkingen, altijd en overal beschikbaar. Hetgeen dat iedereen zoekt: jezelf, ontdaan van alles dat aan je toegevoegd is.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat omdat je dat hier precies weer bewijst helaas. Ja jij hebt je hobbels en diepe dalen gehad. Ja jou oplossing is de antwoorden vanuit binnenuit zoeken. MAAR NEE zo werkt dat niet voor iedereen zoals je dit zo stellig zegt.

Jij lijkt gewoon niet te begrijpen dat rust in jezelf vinden door bijvoorbeeld meditatie niet bij "iedereen" zo werkt. Prima als dit voor jou of mij zo kan werken, maar neem nou eens gewoon aan dat er geeeeen universele oplossing is voor iedereen. Al helemaal niet meditatie. Het zijn allemaal tools die voor de 1 meer werkt als voor de ander.

Als je je wel kan verplaatsen dan zou je weten dat het voor sommige mensen gewoon onmogelijk is om zonder medicatie te leven. Voor jou of mij misschien niet ookal kan het leven zwaar zijn. Maar er zijn nou eenmaal gevallen waarbij er gewoon medicatie nodig is. Medicatie zowel geestelijk als lichamelijk. Hersenen zijn namelijk een deel van ons lichaam en heeft soms wat (medische) ondersteuning nodig net zoals iemand die medicatie slikt ivm slechte nieren. Ik noem maar wat. Aangezien de hersenen ook nog eens ongelofelijk ingewikkeld zijn, kunnen foutjes in die grijze hersenmassa zo ontstaan en of aangeboren zijn.

Hoe erg ik ook in de helende kracht van meditatie geloof, geloof ik ook dat aangeboren defecten, stoornissen en dat soort niet door meditatie genezen kunnen worden of tenminste niet zonder hulp van medicatie.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#17
Normaal post ik geen zaken wat herleidbaar kan zijn naar mijn persoon, maar ik maak even een kleine uitzondering.

Hieronder een voorbeeld wat mijn medicatie metij doet op het gebied van creativiteit, en de rust en helderheid die je nodig hebt om deze te verwerken op papier.

Onderstaande tekening is voor ik mijn medicatie kreeg:

IMG_20241124_160533.jpg

Onderstaande is met (opgebouwde spiegel en volledig ingestelde medicatie) :

IMG_20241124_160620.jpg
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
MDMAutist zei:
Ik zou alleen medicatie gaan gebruiken als je niet anders kan. Het kan je persoonlijkheid enorm veranderen. Dient het jouzelf of anderen? Moet je voldoen aan wat anderen van je verwachten? Dat wil zeggen, anderen vinden je dan eigenlijk niet goed zoals je bent.
Stimulantia is veel minder onschuldig dan men doet voorkomen! Dat weet ik uit eigen ervaring en ik zie wat het bij anderen kan aanrichten.
Klik om te vergroten...
Als je levenslang de medisch voorschreven dosis neemt en dit niet misbruikt is er geen lichamelijke schade.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
Snuffelaar zei:
Als je levenslang de medisch voorschreven dosis neemt en dit niet misbruikt is er geen lichamelijke schade.
Klik om te vergroten...
Ik heb daar mijn twijfels over. Ik ken er genoeg die, a. Als ze het niet nemen helemaal van het padje raken en b. Er zijn geen langetermijn onderzoeken omdat het medicijn simpelweg nog niet lang genoeg bestaat.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ze Herbs Mang zei:
Ik heb daar mijn twijfels over. Ik ken er genoeg die, a. Als ze het niet nemen helemaal van het padje raken en b. Er zijn geen langetermijn onderzoeken omdat het medicijn simpelweg nog niet lang genoeg bestaat.
Klik om te vergroten...
Het is geen mening.

IMG_4156.png

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...345678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."