Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsADHD medicatie aanvragen bij dokter

ADHD medicatie aanvragen bij dokter

142 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ze Herbs Mang zei:
Ben het eens met dat de medicatie maar ook de afhankelijkheid op lange termijn niet opwegen tegen de 'voordelen'. Ken zoveel mensen die er uiteindelijk weer mee stoppen. Als je leven zonder totaal onhandelbaar is begrijp ik het maar geldt dat ook voor jou?
Klik om te vergroten...
Onhandelbaar is het niet exact maar ik kan wel zeggen dat ik in een soort negatieve spiraal zit, waarbij ik wat wijzigingen wil maken in mijn leven.

Afhankelijkheid is zeker wel een dingetje, daarom probeer ik er geen dagelijks iets van te maken en er alleen gebruik van te maken wanneer ik dat nodig acht. Maar goed ik weet niet wat voor prescriptie en gebruiksaanwijzingen de huisarts zou voorschrijven mocht er een diagnose plaatsvinden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey @lientje amfetamientje

Ik wil best wat ervaringen delen, maar ik ben ook wel benieuwd of je openstaat voor andere begeleiding bij je klachten dan (of naast) medicatie?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
lientje amfetamientje zei:
Onhandelbaar is het niet exact maar ik kan wel zeggen dat ik in een soort negatieve spiraal zit, waarbij ik wat wijzigingen wil maken in mijn leven.

Afhankelijkheid is zeker wel een dingetje, daarom probeer ik er geen dagelijks iets van te maken en er alleen gebruik van te maken wanneer ik dat nodig acht. Maar goed ik weet niet wat voor prescriptie en gebruiksaanwijzingen de huisarts zou voorschrijven mocht er een diagnose plaatsvinden.
Klik om te vergroten...
Een diagnose voot adhd krijgen is niet zo moeilijk, die worden tegenwoordig bij een pakje boter gegeven bij wijze van. De vraag is meer of je je leven , zoals @ljuv zegt, misschien ook zonder medicatie maar met bijv. therapie een positieve draai kan geven. Ik ben geen dokter natuurlijk maar ik vindt medicatie echt een eindstation bij AD(H)D of gelijken.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ze Herbs Mang zei:
Een diagnose voot adhd krijgen is niet zo moeilijk, die worden tegenwoordig bij een pakje boter gegeven bij wijze van.
Klik om te vergroten...
Zo makkelijk is het niet.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lemmy zei:
Ja dat weet ik. Dus jijzelf MOEST wel, lees: het was gedwongen. Of anders een opname...
Klik om te vergroten...
Nee natuurlijk niet al dreigde ze wel met uithuisplaatsing als ik niet mee werkte maar goed niet echt zin om uitgebreid levensverhalen te vertellen no offence
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn zoon heeft veel baat gehad (en nog steeds) bij zijn ADHD-medicatie. We vermoedden eigenlijk al heel lang dat hij ADHD had, maar omdat hij prima functioneerde (gewoon een lekker chaotisch, impulsief, breedsprakig en vrolijk kind), nooit iets mee gedaan, totdat het halverwege het vwo stagneerde, omdat hij zo veel chaos in zijn hoofd had, dat plannen niet meer lukte, laat staan het afkrijgen van zijn toetsen Om extra tijd te krijgen bij proefwerken, moest hij toen dat hele traject doorlopen bij de kinderpsychiater om medicatie te krijgen. Ging echt niet over één nacht ijs. Het helpt hem momenteel enorm goed bij zijn school/studie, maar zodra hij vrij is en niets hoeft dat zijn focus nodig heeft, laat hij het lekker staan. Voelt-ie zich toch gewoon meer zichzelf.

Zelf heb ik vaak zat van de aanwezige ADHD-medicatie gebruik misbruik gemaakt (ik heb ook (gediagnosticeerde) ADHD, maar daar bovenop een bipolaire stoornis en die telt zwaarder, volgens de psychiater, dus nee, geen ADHD-medicatie voor dit dametje). Het was sowieso voor mij geen oplossing. Zeker niet een voor op de lange termijn. Inmiddels zoek ook ik mijn heil meer in middelen als meditatie, AppBlock (je schermtijd beperken), sporten en andere tools om rust te creëren en beter te leren plannen en focussen (want dat is echt huilen met de pet op hier: totale chaos of hyperfocus).

Ik wil maar zeggen: er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en medicatie is er slechts eentje van. :)

O, en wat ik ook nog even wil zeggen is dat ik echt kotsziek word van die fokking ADHD-fuik op social media zoals Instagram, waar iedereen met ook maar een tikkeltje gebrek aan focus op de ADHD-berg geflikkerd wordtt. Je reinste onzin. Leg je phone eens een paar dagen weg zou ik zeggen, eens kijken of je dan nog steeds tien miljoen keer per dag afgeleid wordt. Deze is niet persoonlijk voor TS hoor, maar meer in het algemeen, dat gedweep met ADHD, ik word er doodmoe van. :innocent: :upsidedown:
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je het probeert, vraag dan feedback aan mensen uit je omgeving. En dan bij mensen die je nu al respecteren zoals je bent. Of ze juist positieve dingen zien, of dat je stemmingswisselingen krijgt, afgevlakter bent etc
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bij mij is de diagnose ADHD gecombineerde type vandaag officieel. Ik voldeed aan 8 van de 9 criteria voor ADHD.
Nu deze en of volgende week afwachten wat ze met me van plan zijn.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Makelifegreatagain zei:
Ik zie hier het woord "Ritalin" veel voorbij komen.

Tegenwoordig word dat zga niet meer voorgeschreven.

Toevallig zit ik net aan het einde van mijn afstelling, dus ik zal even helder de procedure uitleggen.

1. Eerst moet je de officiële diagnose AD(H)D krijgen.

Dit doe je door een onderzoek aan te vragen. Dit kan bij diverse instellingen of praktijken bij je in de buurt, houd rekening met een wachttijd.

Dit onderzoek bestaat vaak uit een tweetal interviews, de eerste over je gedragingen als kind/jeugd, ze zullen vragen of je de mogelijkheid hebt iemand mee te nemen die toen dicht bij je stond en volwassen was, bijvoorbeeld een van je ouders.

De tweede bestaat uit vragen over je volwassen jaren, die worden dus heel gericht aan jou gesteld.

Let op: mocht je verslavingsproblematiek hebben, die je eerst ten minste 6 weken absinent te zijn alvorens dit traject kan worden gestart.

2. Je krijgt de diagnose AD(H)D, wat nu?

Als je daadwerkelijk de diagnose krijgt, word er gesproken over wat er aan gedaan kan worden, medicatie of wellicht cognitieve gedrag therapie.

Ik gok dat je dan de keuze medicatie zal kiezen, en aangezien dat ook is waar mijn ervaring hem in zit, kan ik je alleen daar wat meer over vertellen.

3. Instellen medicatie.

Voor iedereen is de juiste dosering verschillend, daardoor word je "ingesteld".

Instellen betekent dat je geleidelijk aan naar de juiste dosering gaat. Maw, het word opgehoogd tot voor jou de juiste dosering is gevonden.

Het meest gebruikte middel op dit moment (ook wat ik voorgeschreven krijg) is Concerta.

Net als bij Ritalin, is de werkzame stof bij Concerta "Methylfenidaat". Het verschil is dat Concerta een langwerkende medicatie is, Ritalin kortwerkend.

Concerta werkt zo'n 4 tot 6 uur, en de bedoeling is dat je circa 10 uur (0700 - 1700, 0800 - 1800, deze twee tijdsbestekken worden het meest aangehouden) de effecten merkt.

Daarnaast bouw je langzaam aan een "spiegel" op, waardoor je de rest van de uren in de dag ook nog profijt hebt van deze medicatie.

4. Persoonlijke ervaring

Mijn ervaringen met Concerta/Methylfenidaat zijn zeer positief, echter is dit echt persoonsafhankelijk.

Ik merk dat ik meer concentratie heb, taken die ik begin daadwerkelijk afmaakt, en de belangrijkste: ik ervaar rust in mijn hoofd.

Waar ik zonder deze medicatie (mijn hele leven, ik wou nooit aan voorgeschreven medicatie, een domme ongefundeerde houding waar ik veel spijt van heb maar dat terzijde) over alles lag te "malen", geen concentratie had en daardoor mijn studies heb moeten struggle, en ook op mijn toenmalige werk liep ik daar tegenaan, heb ik die rust nu wel.

Ik hoop je voldoende info te hebben gegeven, mocht je nog vragen hebben stuur maar een pb.
Klik om te vergroten...
Hoelang gebruik je inmiddels Concerta?
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#10
MDMAutist zei:
Hoelang gebruik je inmiddels Concerta?
Klik om te vergroten...

Ik ben in een eerdere opname begonnen met afstellen, echter heb ik toen niet de juiste afstelling bereikt, omdat het afstellen verder ging na die opname, en ik toen uiteindelijk ben teruggevallen.

Toen stopte ze met voorschrijven. Toen heb ik al met al een maand of 5 Concerta gekregen.

Het fijne van instellen binnen een kliniek is dat je arts dagelijks aanwezig is en ik hierdoor sneller verhoogd kan worden dan wanneer dit in een ambulante setting gebeurd.

Nu heb ik zo'n 2 maanden weer mijn medicatie, en zit ik bijna op een voor mij perfecte afstelling.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Makelifegreatagain zei:
Het meest gebruikte middel op dit moment (ook wat ik voorgeschreven krijg) is Concerta.
Klik om te vergroten...
Kleine toevoeging nog: Als er sprake is van verslaving of drugsmisbruik in het verleden (en dit is bekend bij de behandelaar) wordt er meestal gekozen voor Concerta of lisdexamfetamine, respectievelijk verlengde afgifte methylfenidaat en verlengde afgifte dexamfetamine, omdat je van de verlengde afgifte formules minder “high” wordt en de kans op misbruik dus kleiner is.

Verder is het in Nederland zo dat je altijd moet beginnen met Concerta/methylfenidaat. Pas als dit niet effectief blijkt kun je overstappen op lisdexamfetamine/dexamfetamine. Anders kan het zo zijn dat de lisdexamfetamine/dexamfetamine niet vergoed wordt door de verzekering (los van de eigen bijdrage).
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jazz35 zei:
Mijn zoon heeft veel baat gehad (en nog steeds) bij zijn ADHD-medicatie. We vermoedden eigenlijk al heel lang dat hij ADHD had, maar omdat hij prima functioneerde (gewoon een lekker chaotisch, impulsief, breedsprakig en vrolijk kind), nooit iets mee gedaan, totdat het halverwege het vwo stagneerde, omdat hij zo veel chaos in zijn hoofd had, dat plannen niet meer lukte, laat staan het afkrijgen van zijn toetsen Om extra tijd te krijgen bij proefwerken, moest hij toen dat hele traject doorlopen bij de kinderpsychiater om medicatie te krijgen. Ging echt niet over één nacht ijs. Het helpt hem momenteel enorm goed bij zijn school/studie, maar zodra hij vrij is en niets hoeft dat zijn focus nodig heeft, laat hij het lekker staan. Voelt-ie zich toch gewoon meer zichzelf.

Zelf heb ik vaak zat van de aanwezige ADHD-medicatie gebruik misbruik gemaakt (ik heb ook (gediagnosticeerde) ADHD, maar daar bovenop een bipolaire stoornis en die telt zwaarder, volgens de psychiater, dus nee, geen ADHD-medicatie voor dit dametje). Het was sowieso voor mij geen oplossing. Zeker niet een voor op de lange termijn. Inmiddels zoek ook ik mijn heil meer in middelen als meditatie, AppBlock (je schermtijd beperken), sporten en andere tools om rust te creëren en beter te leren plannen en focussen (want dat is echt huilen met de pet op hier: totale chaos of hyperfocus).

Ik wil maar zeggen: er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en medicatie is er slechts eentje van. :)

O, en wat ik ook nog even wil zeggen is dat ik echt kotsziek word van die fokking ADHD-fuik op social media zoals Instagram, waar iedereen met ook maar een tikkeltje gebrek aan focus op de ADHD-berg geflikkerd wordtt. Je reinste onzin. Leg je phone eens een paar dagen weg zou ik zeggen, eens kijken of je dan nog steeds tien miljoen keer per dag afgeleid wordt. Deze is niet persoonlijk voor TS hoor, maar meer in het algemeen, dat gedweep met ADHD, ik word er doodmoe van. :innocent: :upsidedown:
Klik om te vergroten...

Even een reactie op het laatste deel van je bericht, ik probeer het enigszins beknopt te houden (want moet hier zo even de deur uit en nog vanalles doen, OVERIGENS OOK NOG OP JOUW PB’S REAGEREN bedenk ik me (gaat echt nog gebeuren! 😁)), maar ben het wel met je eens over het ‘gedweep met ADHD’.

Ik denk dat dit er o.a. mee te maken heeft dat a) er veel aandacht voor is onder volwassenen omdat veel volwassenen simpelweg nu pas worden gediagnosticeerd, vanwege het feit dat ADHD, zeker de ADD-variant maar ook de reguliere variant bij vrouwen, in de jeugd vaak gemist is, toen er echt nog alleen van ADHD gesproken werd in geval van het stereotype ‘Duracel-jongetje dat stennis schopte op school’ terwijl de psychiatrie er nu achter is dat de stoornis veel complexer is en zich dus ook heel anders kan uiten dan dat. En dat b) veel van dat social media gebeuren Amerikaans is. Ik heb begrepen dat het diagnose-traject in het verknipte Amerikaanse gezondheidszorgsysteem vrijwel onbetaalbaar is voor een groot deel van de bevolking. Hierdoor krijg je een overload aan zelf-diagnoses. Met dit gevolg vandien.

Ik vind het ‘gedweep’ zelf vooral ook storend omdat het een bagatelliserend, te luchtig stigma aan de diagnose meegeeft van ‘oh, de zoveelste zich aanstellende special snowflake die lekker tof een labeltje wil hebben’. Terwijl het meerdere levensgebieden, je zelfbeeld en eigenlijk je hele ‘zijn’ serieus kan ontwrichten/hebben ontwricht als je daadwerkelijk met deze stoornis leeft. Zeker bij te late diagnose.

Ik zeg wel eens dat ik wat dat betreft liever een ASS-diagnose (autisme) had gehad, omdat dat doorgaans wél het gewicht krijgt - in hoe mensen erover denken/oordelen - dat het echt heeft, soms zelfs op een overdreven stigmatiserende manier de andere kant op.

In de praktijk hebben AD(H)D en ASS ook veel meer overlap met elkaar dan mensen beseffen (en zijn bovendien ook vaker comorbide dan men over het algemeen denkt).
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
MR_CHIP zei:
Ach medicatie is toch een vergif heb van me 4de tot 18de ritalin moeten slikken zonder zomerstop en zonder enige behandeling oid
al slik ik nu wel sinds 5 augustus een ssri doet geen reet is mijn gedachte maar mag er pas na 6 maanden mee stoppen
Klik om te vergroten...
En slik je nu geen ritalin of vervanging meer? Zoiezo op 4 jarige leeftijd, wie verzint zoiets 😅
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ze Herbs Mang zei:
En slik je nu geen ritalin of vervanging meer? Zoiezo op 4 jarige leeftijd, wie verzint zoiets 😅
Klik om te vergroten...
Eng idee dat ouders én medische specialisten dit toelaten.

Een jong kind dagelijks aan de stimulanten zetten en verwachten dat dit geen grote invloed op zijn/haar ontwikkeling zal hebben.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
In de praktijk hebben AD(H)D en ASS ook veel meer overlap met elkaar dan mensen beseffen (en zijn bovendien ook vaker comorbide dan men over het algemeen denkt).
Klik om te vergroten...
Zeker bij vrouwen🙈
Te midden van het gedweep [edit: lol ik maakte deze zin niet af, stuur door naar iemand die dit ook altijd heeft!!!!!] zag ik dus een video van een vrouw die een “genderreveal” taart had laten bakken voor de uitslag van haar diagnose: bordeline of adhd. Heel hilarisch😂

Merken jullie echt dat er door het “gedweep” een minder zware lading aan de diagnose gegeven wordt?
Want idk
 Ik vind het éígenlijk iets heel positiefs. Het deel dat ik voorbij zie komen dan, das natuurlijk ook maar een bepaald algoritme. Maar de diagnose wordt in mijn ervaring nu juist veel beter begrepen en serieus genomen dan vroeger. “Oja haha dan ben je gewoon beetje druk toch” hoor je wel echt steeds minder, omdat mensen een véél beter beeld van de diagnose hebben. Daarnaast vind ik het heel fijn en leuk om herkenbare dingen tegen te komen en die met bijvoorbeeld mijn nichtje te kunnen delen. Das sowieso fijn, want lotgenootjes, “je bent niet gek/alleen”, etc. Maar ook heel leerzaam: zijn er niet dingen waar ik onbewust tegenaanloop waar ik óók gewoon iets mee zou kunnen? En in Nederland moet uiteindelijk iemand toch gewoon gediagnosticeerd worden, dus volgens mij helpt het gedweep in die zin dan dat niet-gediagnosticeerde mensen inzien dat waar zij last van hebben er helemaal niet per se bij hoeft te horen. Het nodigt dus m.i. juist uit om dit bij jezelf te onderzoeken. Ik denk dat het dus ook enorm kan bijdragen aan dat vrouwen sneller gediagnosticeerd zullen worden, waar nu zo’n groot gapend gat in is.

En ik vind ook: diagnose of niet, die jongeren hebben het over hun mentale welzijn. Als we kijken naar het gemiddelde verzuim in NL, en uitval door overspanning en burn-out van de patatgeneratie en boomers
 Dan kunnen we toch alleen maar stellen dat het heel goed is dat deze kinderen/ jongeren erover praten? Fd had er een goed stuk over: https://financieel.headliner.nl/ite...-kunnen-er-alleen-beter-over-praten-fd-236424
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Ach, medicatie van de dokter of psychiater is evengoed verdoven. Maar success joh. Ik hoop dat je op korte termijn rust vindt. Heb je ooit meditatie geprobeerd?
Klik om te vergroten...
Ik was gisteren geforceerd om echt inwaarts te keren, oftewel: meditatie.

Het is me duidelijk geworden dat er geen echt alternatief voor meditatie is. Middelen van de dokter verdoven inderdaad evengoed en stellen hiermee echte heling/genezing zelfs uit. Zelfs therapie - hoewel nuttig en soms nodig - kan maar doordringen tot de uiterste oppervlakte van je wezen en heeft enkel betrekking op het verhaal dat je over jezelf vertelt over wie/wat je bent.

Het is in de diepe directe introspectie van je eigen wezen waarin gezien wordt dat datgene dat verwond en incompleet is, het personage is dat jij ziet, niet bent. Wat je bent is datgene dat ziet en wat je bent kan niet genezen worden omdat het door niets ooit aangetast is. Niets heeft ooit een spoor op dat nagelaten. Het is eeuwig compleet en vervuld in zichzelf.

We spelen een spel van uitstel van dieper doordringen in dit zien. We stellen het uit door middelengebruik, afleidingen, therapie.

Imo.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ik was gisteren geforceerd om echt inwaarts te keren, oftewel: meditatie.

Het is me duidelijk geworden dat er geen echt alternatief voor meditatie is. Middelen van de dokter verdoven inderdaad evengoed en stellen hiermee echte heling/genezing zelfs uit. Zelfs therapie - hoewel nuttig en soms nodig - kan maar doordringen tot de uiterste oppervlakte van je wezen en heeft enkel betrekking op het verhaal dat je over jezelf vertelt over wie/wat je bent.

Het is in de diepe directe introspectie van je eigen wezen waarin gezien wordt dat datgene dat verwond en incompleet is, het personage is dat jij ziet, niet bent. Wat je bent is datgene dat ziet en wat je bent kan niet genezen worden omdat het door niets ooit aangetast is. Niets heeft ooit een spoor op dat nagelaten. Het is eeuwig compleet en vervuld in zichzelf.

We spelen een spel van uitstel van dieper doordringen in dit zien. We stellen het uit door middelengebruik, afleidingen, therapie.

Imo.
Klik om te vergroten...
Het heeft mij veel gebracht om dagelijks te mediteren. Ik denk dat een combinatie sowieso een goed begin is. ADHD-medicatie voor een fundament om te oefenen met meer rust verkrijgen door levensstijl. En uiteindelijk een weg vinden die werkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Het heeft mij veel gebracht om dagelijks te mediteren. Ik denk dat een combinatie sowieso een goed begin is. ADHD-medicatie voor een fundament om te oefenen met meer rust verkrijgen door levensstijl. En uiteindelijk een weg vinden die werkt.
Klik om te vergroten...
Ja, zwart wit is het allemaal ook weer niet. Een combinatie is sowieso oneindig beter dan enkel en alleen maar leunen op medicatie.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ja, zwart wit is het allemaal ook weer niet. Een combinatie is sowieso oneindig beter dan enkel en alleen maar leunen op medicatie.
Klik om te vergroten...

Als mensen ‘alleen maar leunen op medicatie’ omdat dat het enige is dat effectief voor ze werkt, dan is dat ook helemaal prima. Uiteraard wel goed om eerst (een combinatie met) andere methoden te proberen.

Maar het één is niet beter dan het andere. Voor iedereen werkt weer iets anders - of niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Als mensen ‘alleen maar leunen op medicatie’ omdat dat het enige is dat effectief voor ze werkt, dan is dat ook helemaal prima.
Klik om te vergroten...
Tuurlijk is dat prima, maar daar bovenop momenten nemen om bewust naar "binnen" te gaan om alle gevoelens in jezelf te accepteren precies hoe deze zijn en zo te rusten en herstellen in je eigen wezen/zijn is béter.

Het is geen kritiek hĂš.

Uiteindelijk maakt het allemaal niks uit, want we kunnen niet meer onszelf worden dan we al zijn. Maar dat is uitéindelijk. We kunnen wel lijden onder onze identificatie met dat wat we niet (in essentie) zijn. Daarvoor helpt meditatie/introspectie om te kunnen onderscheiden wat we zijn en wat niet, om zo het lijden te verminderen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."