Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsADHD medicatie aanvragen bij dokter

ADHD medicatie aanvragen bij dokter

142 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ze Herbs Mang zei:
Ja en andere onderzoeken zeggen weer dat het bij kinderen het brein permanent veranderd, er verhoogde kans is op neerslachtigheid, psychose , stemmingswisselingen etc.

Er wordt heel veel geld aan verdiend. Als er een negatief bericht in een krant komt zal je zien dat er binnen enkele dagen of weken een tegenstrijdig bericht wordt geplaatst. Dat de farmaceutische industrie 'wetenschappers' en 'medici' betaald om positieve artikelen te publiceren is oud nieuws
Klik om te vergroten...
Geen medicatie kan zaken ook erger maken.
Maar goed heb geen energie voor dit.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ze Herbs Mang zei:
Ja en andere onderzoeken zeggen weer dat het bij kinderen het brein permanent veranderd, er verhoogde kans is op neerslachtigheid, psychose , stemmingswisselingen etc.

Er wordt heel veel geld aan verdiend. Als er een negatief bericht in een krant komt zal je zien dat er binnen enkele dagen of weken een tegenstrijdig bericht wordt geplaatst. Dat de farmaceutische industrie 'wetenschappers' en 'medici' betaald om positieve artikelen te publiceren is oud nieuws
Klik om te vergroten...
Het zou interessant zijn als je bovenstaand kan onderbouwen met (medische) bronnen.

En dan specifiek dat het het brein permanent veranderd. Ik classificeer dit namelijk vrij duidelijk als fake news.

De kans op psychose, neerslachtigheid en stemmingswisselingen daarintegen klopt wel. De psychose is echt een 0,0??% kans, dus die is mijn inziens verwaarloosbaar.

Indicaties van neerslachtigheid en stemmingswisselingen wijzen daarintegen in ofwel niet de juiste dosering, inname momenten of het middel blijkt niet passend voor de desbetreffende persoon/kind.

Op het moment dat kinderen worden gemediciceert, ligt daar een grote verantwoordeling voor de ouders om hier goed op te monitoren, en met de bevindingen naar de desbetreffend behandelend arts te gaan. Dan kan er worden bijgestuurd, beter gedoseerd of er kan een conclusie komen dat er wellicht andere behandelmethoden moeten worden toegepast.

Je onderste alinea kan ik niet eens serieus nemen. Er is uiteraard een lobby oor de farmaceutische industrie, maar zoals jij het zegt is belachelijk
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Het zou interessant zijn als je bovenstaand kan onderbouwen met (medische) bronnen.

En dan specifiek dat het het brein permanent veranderd. Ik classificeer dit namelijk vrij duidelijk als fake news.

De kans op psychose, neerslachtigheid en stemmingswisselingen daarintegen klopt wel. De psychose is echt een 0,0??% kans, dus die is mijn inziens verwaarloosbaar.

Indicaties van neerslachtigheid en stemmingswisselingen wijzen daarintegen in ofwel niet de juiste dosering, inname momenten of het middel blijkt niet passend voor de desbetreffende persoon/kind.

Op het moment dat kinderen worden gemediciceert, ligt daar een grote verantwoordeling voor de ouders om hier goed op te monitoren, en met de bevindingen naar de desbetreffend behandelend arts te gaan. Dan kan er worden bijgestuurd, beter gedoseerd of er kan een conclusie komen dat er wellicht andere behandelmethoden moeten worden toegepast.

Je onderste alinea kan ik niet eens serieus nemen. Er is uiteraard een lobby oor de farmaceutische industrie, maar zoals jij het zegt is belachelijk
Klik om te vergroten...
Bijzonder , is genoeg over te vinden op google. Dus knap dat jij er direct Fake News van maakt. Maarja, zo redeneert een groot deel van de kudde helaas.

Bij deze een bron

Ritalin verandert hersenstructuur bij kinderen

Het Functioneel Neurologisch Instituut is gespecialiseerd in de behandeling van mensen met neurologische aandoeningen en onverklaarbare klachten. Dit doen wij in de vorm van een intensief vijfdaags maatwerk behandelprogramma. Al na enkele dagen zult u een significante verbetering ervaren.
www.fninstitute.com www.fninstitute.com
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Snuffelaar zei:
Geen medicatie kan zaken ook erger maken.
Maar goed heb geen energie voor dit.
Klik om te vergroten...
Deze raakt helemaal kant of wal. Alle medicatie kent bijwerking, van licht tot ernstig. Ikzelf ben bijna dood geweest door bijwerkingen van medicatie maar er zijn genoeg gevallen bekend waar medicatie tot ernstige complicaties leid.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
De psychose is echt een 0,0??% kans, dus die is mijn inziens verwaarloosbaar.
Klik om te vergroten...
0,1% om precies te zijn… Ik ben zelf psychotisch geworden van voorgeschreven lisdexamfetamine, dus het gebeurt, maar het komt niet vaak voor.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Dank je!
Klik om te vergroten...
Dex zorgt voor meer dopamine niet dat het langer blijft dan moet je een NDRI hebben zoals Wellbutrin


Two other types of NDRI medications are dexmethylphenidate (Focalin®) and methylphenidate (Ritalin®), both of which are used to treat ADHD.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
MR_CHIP zei:
Dex zorgt voor meer dopamine niet dat het langer blijft dan moet je een NDRI hebben zoals Wellbutrin
Klik om te vergroten...
Bupropion werkt maar zeer minimaal op dopamine en wordt ook snel omgezet in andere stoffen die nauwelijks op dopamine werken. Kijk maar op Wikipedia. Effectief is bupropion meer een NRI dus, hoewel officieel een NDRI.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Bupropion werkt maar zeer minimaal op dopamine en wordt ook snel omgezet in andere stoffen die nauwelijks op dopamine werken. Kijk maar op Wikipedia. Effectief is bupropion meer een NRI dus, hoewel officieel een NDRI.
Klik om te vergroten...
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
MR_CHIP zei:
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft
Klik om te vergroten...
Ik hoop dat het gaat werken man!
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft
Klik om te vergroten...
Volgens mij werkt het niet op dopamine, de dopaminehypothese lijkt niet meer houdbaar volgens recente onderzoeken.
En het effect op de sigma receptor was nieuw voor me.
Maar ik kan hierover geen onderzoeken vinden op mensen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Ik hoop dat het gaat werken man!
Klik om te vergroten...
tis wel irri (mede door mij drugs gebruikt, al denk ik dat dit de enige reden is (doe/deed 4 gram 3m per dag voor 4 dagen achter elkaar met daarbij snuiven van pink cocaine (met sos crystal meth mdma 3m) ) en het abrupt zomaar switchen van een ssri naar ndri lijkt niet echt lekker te zijn vaak duizelig / brain schocks
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat het effect het gevolg is van heropname van noradrenaline en het daarmee behoort tot de NRI klasse , maar dat maakt gelukkig in de praktijk niet uit, is hoofdzakelijk farma bla bla voor geïnteresseerden. :grin:
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
Relmuis zei:
Volgens mij werkt het niet op dopamine, de dopaminehypothese lijkt niet meer houdbaar volgens recente onderzoeken.
En het effect op de sigma receptor was nieuw voor me.
Maar ik kan hierover geen onderzoeken vinden op mensen.
Klik om te vergroten...
wat is hier dan nu het effect van aangezien het blijkbaar geen NDRI meer is
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
Relmuis zei:
Dat het effect het gevolg is van heropname van noradrenaline en het daarmee behoort tot de NRI klasse , maar dat maakt gelukkig in de praktijk niet uit, is hoofdzakelijk farma bla bla voor geïnteresseerden. :grin:
Klik om te vergroten...
@Neo-Shulginist is daar ook goed in
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
The occupancy of dopamine transporter (DAT) by bupropion (300 mg/day) and its metabolites in the human brain as measured by several positron emission tomography (PET) studies is approximately 20%, with a mean occupancy range of about 14 to 26%.[127][28][29][30] For comparison, the NDRI methylphenidate at therapeutic doses is thought to occupy greater than 50% of DAT sites.[30] In accordance with its low DAT occupancy, no measurable dopamine release in the human brain was detected with bupropion (one 150 mg dose) in a PET study.[127][28][29][128] Bupropion has also been shown to increase striatal VMAT2, though it is unknown if this effect is more pronounced than other DRIs.[129] These findings raise questions about the role of dopamine reuptake inhibition i
R
RoerbakgroenteLid
01-01-2024, 00:00
#16
Misschien wat late to the party, maar hier mijn ervaring:

Ik heb zelf van 2021 t/m 2023 ADHD medicatie gebruikt op voorschrift van de dokter.
Ik ben begonnen met Ritalin en dit beviel in eerste instantie goed, maar ik kwam er al gauw achter dat de ups en downs te heftig waren voor mij. Of extreem hoog of extreem laag in energie.

Hierna overgestapt op Medikinet wat een betere keuze was. Heeft een langdurige afgifte dus het was wat subtieler.
Ik merkte na een jaar dat ik nog weleens de neiging had om wat extra bij te nemen, het gevaar voor verslaving ligt dus wel op de loer.

goed om te weten dat de medicijnen zelf niet DE oplossing zijn maar dat je ook je levensstijl zal moeten aanpassen. Ik ben inmiddels gestopt, heb mijn levensstijl aangepast en het gaat beter dan toen ik wel medicatie slikte.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
mijn korte (tldr dan)ervaring met ritalin en concerta
van 4de tot 18de geslikt voelde me al die jeugdige jaren een zombie toen uiteindelijk zonder afbouwen gestopt en alles ging totaal anders maar wel beter in zekere zin dat ik pas dan mijn leven is begonnen met heel veel vallen en opstaan
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Bupropion werkt maar zeer minimaal op dopamine en wordt ook snel omgezet in andere stoffen die nauwelijks op dopamine werken. Kijk maar op Wikipedia. Effectief is bupropion meer een NRI dus, hoewel officieel een NDRI.
Klik om te vergroten...
ben wel weer benieuwd wat quetiapine die ik in de avond neem om te slapen daarmee doet werkt dat niet elkaar tegen
Lower dosages primarily affect histaminergic (H1) and alpha 1 and alpha 2 adrenergic receptors


leuk ding gevonden
quetiapine

1734207594664.png

bupropion


1734207544334.png
sorry teveel offtopic .. zal erover ophouden
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ben het eens met dat de medicatie maar ook de afhankelijkheid op lange termijn niet opwegen tegen de 'voordelen'. Ken zoveel mensen die er uiteindelijk weer mee stoppen. Als je leven zonder totaal onhandelbaar is begrijp ik het maar geldt dat ook voor jou?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Eng idee dat ouders én medische specialisten dit toelaten.

Een jong kind dagelijks aan de stimulanten zetten en verwachten dat dit geen grote invloed op zijn/haar ontwikkeling zal hebben.
Klik om te vergroten...
Ja wcht onbegrijpelijk. En dan al die suikers erin proppen. Begint al bij de babyvoeding of melk. En dan het raar vinden dat je kind druk is 🤣

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."