Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsI need my Benzo's NOW !!!

I need my Benzo's NOW !!!

129 antwoorden
80 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Griffinstewart zei:
Heeft iemand ervaring met lorazepam verslaving en is hier vanaf gekomen (of is hiermee bezig)? Ik zoek eigenlijk iemand om mee wat ervaringen uit te wisselen/steun, mocht iemand anders ook behoefte hebben, stuur me een pb :)
Klik om te vergroten...
Al is je bericht een tijd geleden: Ja.

Een jaar lang zelf benzo's besteld en in maart een paar keer een bizarre dosis geslikt, uiteindelijk heeft de apotheek de familie ingeseind. Ik heb een topic maar dat gaat nu meer over het proces en GGZ en familie en alles want qua benzo's is er nog steeds geen begeleiding en heb ik alleen een soort pre-intake gehad bij Brijder. Mijn medicatie is nu in beheer en ik bestel niets meer zelf. Wel gestopt met drinken sinds 4 mei.
En lorazepam nu 2,0 mg per dag.

Ben je zelf ook in een topic gaan schrijven?
B
BoldvandebuurtLid
01-01-2024, 00:00
#2
lysergine25 zei:
De oorspronkelijke bijlage downloaden
Mother’s little helper!


650.000 Nederlanders slikken dagelijks benzodiazepinen om hun angst- of slaapproblemen te bestrijden. Het slikken van deze middelen kost de Nederlandse gezondheidszorg ieder jaar zo’n 20 miljoen euro. Harddrugsverslaafden (25.000) en alcoholisten (350.000) worden in aantal ruim voorbijgestreefd door de benzoholics. Verborgen verslaafden zijn het. Ze stelen niet, liggen niet laveloos in een steeg en bezorgen niemand overlast. Ze krijgen hun ‘dope’ op recept en de dokter is hun dealer.


Benzodiazepinen (kortweg benzo’s) hebben zich vandaag de dag ontwikkeld tot een soort psychisch snoepgoed. Wat aanvankelijk een onschuldig receptje van de dokter lijkt, kan uitmonden in een geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid. De Rolling Stones zongen in 1966 al over afhankelijkheid van valium, de bekendste benzodiazepine. Zij noemden het middel Mother’s Little Helper, de kalmeringpil die moeder door haar drukke dag helpt. Veel mensen grijpen naar benzo’s om een leegte in hun bestaan te vullen of juist om rust te vinden in een hectisch leven. Naast het risico op verslaving, lopen benzoholics een grotere kans op ongelukken en kampen ze met depressie, concentratie- en geheugenproblemen. Benzo’s lossen geen problemen op, maar maskeren ze. Het aanpakken van de onderliggende problemen is uiteindelijk het beste medicijn.


Wat zijn benzodiazepinen? Het is een veelgebruikte groep kalmerende en angstverminderende middelen. De meest gebruikte benzodiazepinen zijn oxazepam, temazepam en diazepam. Ze verschillen onderling in de tijd dat ze in het bloed aanwezig zijn (de halfwaardetijd). Benzodiazepinen stimuleren de GABA-receptoren in de hersenen. De werking van GABA is inhibitoir, dat wil zeggen dat het de werking van andere neuronen remt. Benzo’s werken dus remmend op de hersenactiviteit. Ze verminderen de gevoeligheid van het brein voor prikkels van buitenaf. Benzo’s dempen angst, maken rustig en laten je lekker slapen. Onder mensen met angststoornissen en slaapproblemen zijn benzo’s dan ook razend populair. Benzoverslaafde Frans (48 jaar) is al twintig jaar verslaafd aan de oxazepam. ‘Ik word mijn hele leven al gekweld door angsten. Benzo’s maken mij rustig en lekker suf. Ik pieker niet meer zoveel en leef in een soort van dichte, geruststellende mist. Een leven zonder oxazepam zou ik me niet kunnen voorstellen. Ik zou helemaal gek worden.’


De benzodiazepinen werden in de jaren ‘60 met veel enthousiasme op de markt gebracht omdat ze veel minder schadelijk waren dan de tot dan toe gebruikte barbituraten. Benzo’s leken de oplossing te bieden voor allerhande klachten als nervositeit, angst- en slaapproblemen. Vooral vrouwen klopten met deze klachten aan bij de huisarts, waardoor de benzo’s bekend kwamen te staan als een huisvrouwendrug. Met merknamen die tot de verbeelding spraken (Seresta, Dormicum, Euhypnos, Tranxene) werden benzodiazepinen op grote schaal voorgeschreven. Wat kon er mis zijn met pilletjes waar de rust vanaf straalt en die huisartsen zo royaal voorschrijven? In de jaren ‘80 ontstond er een tegenbeweging. Er zouden veel nadelen kleven aan dit psychisch snoepgoed, met name bleken chronische gebruikers niet meer zonder hun pilletjes te kunnen. Benzodiazepinen bleken net als alcohol, cocaïne en barbituraten verslavend te zijn. Het werd niet enkel meer als kalmeringsmiddel gebruikt maar ook als genotsmiddel.


Psychiater Koos Smit, werkzaam bij de Brijder Verslavingszorg in Haarlem krijgt veel te maken met patiënten die afhankelijk zijn van de benzodiazepinen. ‘Benzo’s kunnen zeer verslavend zijn. Ze werken het beste wanneer ze kortdurend en incidenteel gebruikt worden. Wanneer iemand in een zware crisis zit en in extreme mate last heeft van angst en spanningen kunnen benzo’s uitkomst bieden.’ Volgens Koos Smit mogen ze niet langer dan dertig dagen worden voorgeschreven om de patiënt voor een verslaving te behoeden. Langdurig gebruik kan sporadisch voorkomen bij patiënten met schizofrenie, obsessief compulsieve stoornis, manie en catatonie (het helemaal niet, of doelloos overmatig bewegen). ‘Tijdens gebruik van benzo’s ga je in een schemertoestand door het leven. De klachten die na het stoppen van de benzo’s naar boven komen, moeten via een andere weg opgelost worden’, aldus Koos Smit. Als je benzodiazepinen gebruikt, steek je dus tijdelijk je kop in het zand. Je bent even bevrijd van je angsten en onrust. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen blijkt dat benzodiazepinenverslaafden nog steeds forse psychische klachten hebben. Ze denken dat de pillen hen nog op de been houden, maar die voegen in feite niets toe. Ze zorgen na langdurig gebruik voor een nieuwe balans in het lichaam, waarbij de oorspronkelijke klachten niet verdwenen zijn maar slechts verdoezeld. Deze aangename schemertoestand werkt een verslaving in de hand.


‘Voor de patiënt is het heel belangrijk dat hij dat pilletje in zijn binnenzak heeft’, zegt Koos Smit. In die zin kunnen mensen geestelijk afhankelijk raken van de benzodiazepinen. Ze voelen zich meer op hun gemak als het middel binnen handbereik is. Het pilletje geeft ze houvast. Dit placebo-effect is kenmerkend voor benzodiazepinengebruikers. Slaapmiddelslikkers vertellen vaak opgelucht hoe zij binnen enkele minuten heerlijk inslapen – na het nemen van een pil die pas na twintig minuten in het bloed is opgenomen.


Naast de geestelijke afhankelijkheid is er ook een sterke lichamelijke afhankelijkheid te zien. Net als bij veel andere middelen verergert het middel de kwaal bij langdurig gebruik en geeft als ontwenningsverschijnsel de klachten in het kwadraat terug. Te veel laxeermiddelen slikken leidt tot obstipatie, te veel neusspray leidt tot een verstopt gevoel en een teveel aan benzodiazepinen leidt tot stemmingsveranderingen, angst en rusteloosheid. De eerste paar weken zal de benzoslikker beter slapen. Daarna leidt het slikken niet meer tot beter slapen maar wel tot lichamelijke afhankelijkheid. Als de benzoslikker na een aantal maanden gebruik opeens een avond overslaat, zal hij de slaap niet kunnen vatten. Het lichaam is afhankelijk geworden en de slaapfunctie is ontregeld, met slapeloosheid als gevolg. Wie stopt, krijgt zijn oude klachten terug, maar dan heviger. Het is dit zogenaamde rebound-effect dat benzo’s zo verslavend maakt. Koos Smit: ‘Tijdens langdurig gebruik van benzodiazepinen worden er extra receptoren aangemaakt in je hersenen. Stopt iemand plotseling met gebruik, dan beginnen al die receptoren te schreeuwen. De oorspronkelijke klacht krijgt de patiënt vervolgens in alle hevigheid terug. De stap naar de pil in doordrukstrip is dan snel gemaakt.’


Net als cocaïne, alcohol, gokken, is er maar een klein percentage dat aan de benzo’s blijft hangen. Wat maakt dat de ene benzogebruiker wel en de andere niet verslaafd raakt? ‘Het risico om afhankelijk te worden van benzodiazepinen is groot. Wel zie je dat bepaalde mensen er gevoeliger voor zijn dan anderen. De oorzaak hiervoor moet je zoeken in persoonlijkheidskenmerken en genetische factoren,’ aldus Koos Smit. In een onderzoek naar benzodiazepineverslaving zijn verschillende rattenfamilies bestudeerd. Er zouden rattenfamilies zijn die hevige afkickverschijnselen krijgen na het stoppen met benzo’s en andere families zouden nergens last van hebben. Ook is onderzoek gedaan naar kinderen van alcoholisten die zelf nog geen alcohol consumeerden en zij bleken benzodiazepinen vele malen lekkerder te vinden dan proefpersonen uit de controlegroep. Alcohol werkt voor een deel op dezelfde receptor als benzo’s. Alcoholgebruik en benzodiazepineafhankelijkheid blijken in de praktijk ook vaak samen te gaan.


Om geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid te voorkomen mogen benzo’s alleen ingezet worden als remedie tegen een zware crisis, die gekenmerkt wordt door acute angsten en plotselinge extreme slapeloosheid. Dit voorschrift heeft echter veel stof doen opwaaien. Benzo’s verstoren je normale slaap. Je hebt geen REM-slaap meer, terwijl die nou juist de verwerking van emotionele problemen stimuleert. Mocht een dierbare overlijden dan is het beter niet direct naar de benzo’s te grijpen, maar de pijn gewoon te voelen. De REM-slaap is nodig om dit overlijden te verwerken. Tijdens de acute fase na een trauma mogen dan ook geen benzo’s worden voorgeschreven. Daarnaast zijn sommige deskundigen van mening dat benzo’s helemaal niet voorgeschreven moeten worden, omdat vervelende gebeurtenissen nou eenmaal bij het leven horen.


Accepteren van negatieve emoties en ze niet verstoppen met een pilletje, is ook het devies van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo. In dit ziekenhuis bevindt zich een kliniek die benzodiazepineverslaafden behandelt. Vroeger moesten ze behandeld worden tussen de alcoholisten en heroïnejunks, waardoor de drempel om af te kicken erg hoog lag. Het Twenteborg Ziekenhuis heeft een unieke aanpak ontwikkeld voor chronisch gebruikers van kalmeringsmiddelen. Ze krijgen gedurende tien weken groepsgesprekken, ontspanningsoefeningen en voorlichting, terwijl de dosering van de medicijnen langzaam wordt afgebouwd. Het blijkt zeer succesvol. Vrijwel iedereen die het programma volgt, redt het om de inname van de middelen af te bouwen tot vijfentwintig procent van de oorspronkelijke dosis. Heel diep wordt er niet ingegaan op de onderliggende problemen die soms bovenkomen. De boodschap is: zoek naar alternatieven voor het pilletje. Maak een wandeling, bel een vriend, ga iets leuks doen. ‘Dat is toch voor de hand liggend’, zal je denken! Voor de deelnemers aan de benzogroep is het nieuw.


Waarom blijven artsen zo massaal voorschrijven? Tijdgebrek, gemakzucht, onmacht zijn enkele van de verklaringen. Psycholoog dr. J. Couvée benaderde via diverse huisartsen 230 benzodiazepineverslaafden. Via hun huisarts konden ze een speciaal afbouwprogramma volgen. Tweederde van de benzoholics was na twee maanden clean. Ze waren lichamelijk en geestelijk afgekickt. Volgens Couvee ligt de sleutel tot dit succes in de actieve opstelling van de huisarts. Huisartsen moeten ervoor waken uit gemakzucht een herhalingsrecept uit te schrijven. Tegenstanders zeggen dat de patiënt zelf verantwoordelijk is. Maar je kunt je afvragen hoe verantwoordelijk een verslaafde nog is, die in schemertoestand door het leven gaat?



Kader:

Feiten over benzodiazepinen

Ouderen en vrouwen gebruiken de meeste benzodiazepinen: 45% van de recepten was voor personen van 65 jaar en ouder. Bij de mannelijke gebruikers is 35% 65 jaar of ouder, bij de vrouwelijke gebruikers is de helft ouder dan 65.
De meest gebruikte benzodiazepinen zijn oxazepam, temazepam en diazepam.
Een op de tien Nederlanders krijgt eens per jaar benzodiazepine voorgeschreven.
Wereldwijd zijn er naar schatting 75 miljoen benzodiazepine-verslaafden.
In Nederland overlijden jaarlijks 35 mensen in het verkeer ten gevolge van benzogebruik.
Benzodiazepinegebruik leidt tot concentratieproblemen, geheugenstoornissen, hoofdpijn, vermoeidheid, een katerig of leeg gevoel, duizeligheid, depressiviteit en een verlaagd libido.
Klik om te vergroten...
Benzo’s worden niet gezien als medicijn maar als symptoombestrijding en worden daarom niet vergoed. Dus no worries compadre
b
butterfreeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoop dat ik het in het goeie topic zet,
Ik ben deze week begonnen met het afbouwen van alprazolam 2x1mg per dag (volgens de Ashton methode en onder begeleiding van mijn psychiater). Nu slik ik als nachtdosis 0,5mg alprazolam en 10mg diazepam. Ik heb last van wat bijwerkingen, namelijk enorm depressief en futloos zijn, de hele dag willen slapen, het lijkt wel alsof de 10mg diazepam veel sterker is dan 0,5mg alprazolam. Heeft iemand ook deze ervaring? Misschien dat ik gewoon extra gevoelig ben voor diazepam, dat zou natuurlijk ook kunnen. Trekt dit op een gegeven moment weg?

Ik stuur deze week ook even een berichtje met dezelfde vraag naar m’n psychiater, maar hij is pas vanaf donderdag weer bereikbaar.
r
raizeredgeLid
01-01-2024, 00:00
#4
hee luitjes al die dingen ken je tog alleen op recpet krijgen of ook gewoon in de aphoteker
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind Lormetazepam ( Loramet/Noctamid) 2 mg wel een goede benzo om door te slapen en niet met een kater wakker te worden, de halfwaardetijd is ongeveer 8-10 uur, dus als je die tijd slaapt dan word je minder suf wakker dan bij nitrazepam ( Mogadon) of flunitrazepam.

Alprazolam en Lorazepam vind ik de beste benzo's tegen angst en stress overdag en om nog te kunnen functioneren.

Alprazolam komt in 0.25, 0.5, 1 en 2 mg tabletten.
De 0.5 vind ik ideaal , de gulden middenweg, oftewel 1 mg, 3 x daags

Lorazepam ( Temesta ( Expidet) komt in 1 en 2.5 mg. Ik vind de Expidet tabletten wel handig, werken iets sneller dan de 'gewone' en 1 mg 3 x daags lijkt me geschikt. Maar je kan ze ook breken, dan heb je 0.5 mg of 1.25 mg


Alprazolam 0.5 mg= Diazepam 10 mg
Lorazepam 1-1.50 mg = Diazepam 10 mg
Oxazepam 15 mg = Diazepam 10 mg
Nitrazepam 5-10 mg - Diazepam 10 mg
Clonazepam 0.5 mg - Diazepam 10 mg
Bromazepam 9 mg - Diazepam 10 mg
c
consciousnessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik neem heel af en toe oxazepam, omdat ik die over heb van een paar jaar geleden. Laatst kon ik niet slapen vanwege hoofdpijn (maar die medicijnen daarvoor waren op) en nam ik er 2 (volgens mij is dat 20 mg uit m'n hoofd). Ik had maar tijd om 7 uurtjes te slapen of zo. De volgende dag voelde ik mij wat verward, en herinnerde mij ook dingen verkeerd/mijn geheugen werkte niet helemaal goed. Op de bijsluiter staat ook dat je last kan krijgen van geheugenproblemen bij minder dan 8 uur slaap. Dus voor mij geen benzo's meer als ik niet uit kan slapen! :wink:
n
nikeheelsaheadLid
01-01-2024, 00:00
#7
hee luitjes al die dingen ken je tog alleen op recpet krijgen of ook gewoon in de aphoteker
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
nikeheelsahead zei:
hee luitjes al die dingen ken je tog alleen op recpet krijgen of ook gewoon in de aphoteker
Klik om te vergroten...

Klopt alleen op recept verkrijgbaar. Als je bijvoorbeeld last van angsten / epilepsie / etc hebt. En volgens de regels niet langer dan x aantal weken maximaal achterelkaar, op uitzonderingen na :wink:
d
dronecastLid
01-01-2024, 00:00
#9
hoeveel doosjes schrijft jullie doktor jullie max per keer voor en hoeveel mag hij max . voorschrijven ( doosjes zelf )
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Volgens een bevriende arts is de regel 1 maand, met eventueel herhaal recepten die je dan ook pas na 1 maand kan ophalen. Niet elke apotheek/arts handelt zo maar strikt is het wel de (nieuwe inmiddels al wat ouder eigenlijk) regel bij artsen/apotheken.
L
LilNerdLid
01-01-2024, 00:00
#11
Misschien een oude topic openen maar lees berichten dat sommige mensen zeggen dat benzo afkick niet zo erg is.

Zit je aan de Oxazepam Temazepam enz oke, dan snap ik het, maar er zijn mensen zoals ik zelf waar ik veel spijt van heb die verslaafd zijn aan Flunitrazepam, Lormetazepam, 200mg Valium in 1x weg op een avond, maanden lang.

Geloof mij, de afkick hiervan is alles behalve onschuldig!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Terechte waarschuwing..

Ben daar ook geweest , nu andere groep incidenteel om te slapen.

Afkick ging langzaam en vooral erg lastig / klote als je veel gebruikt vooral de 'sterkere' benzo's als flunitrazepam , diazepam,flurazepam etc.

'Geniet' met mate , hoewel er veel (rond de 310.000 benzo gebruikers in NL via dokter recept) mensen zijn die het nodig hebben voor iets.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Verraderlijk spul die benzo's ja. Jaren geleden heb ik zelf dagelijks Rivotril (Clonazepam/Klonopin) gebruikt. Ik heb zelf chronische hyperventilatie en in die tijd had ik het heel erg (nu is het bijna niet meer te merken). Mijn vader heeft zijn hele leven al last van zijn rug en dit is soms extreem pijnlijk voor hem. Het is een zenuwprobleem en hij krijgt daarvoor van de dokter Rivotril voorgeschreven. Destijds heeft hij me ook eens een pilletje gegeven omdat het spul je ook kalmeert. Dit werkte hartstikke goed en zolang ik het nam kon ik praktisch normaal ademen in plaats van constant naar adem te snakken en pijn op de borst te hebben. Je kan je wel voorstellen dat ik vaker zo'n pilletje wilde en omdat normaal voor hyperventilatie geen benzo's voorgeschreven worden, kreeg ik ze van mijn vader. Dat was overigens geen probleem, want hij had potten vol met die dingen... Maar goed, ik merkte natuurlijk al snel dat mijn emoties enorm werden afgevlakt door de clonazepam en ik er een ander mens door werd. Botte opmerkingen tegen anderen en gewoon nergens meer om geven en zo. Uiteindelijk was ik dat na een jaar ongeveer zo zat dat ik er helemaal mee ben gestopt. Nog allemaal dingen geprobeerd tegen de hyperventilatie waarvan niets hielp behalve uiteindelijk meditatie.

Maar goed, mijn vader is al die jaren dagelijks(!) clonazepam blijven gebruiken. Vreemd genoeg komt hij niet emotioneel afgevlakt over. Maar toch, hoe goed kan dit zijn? Ik heb 'm al gezegd dat 'ie in plaats van clonazepam wiet olie kan gebruiken tegen de zenuwpijn in de rug, maar hier wil hij allemaal ook niet mee opschieten. Wiet is immers een echte drug, clonazepam is een medicijn... -_-' Ik schrik er werkelijk van dat er honderdduizenden Nederlanders dagelijks deze rotzooi gebruiken. Aan de ene kant ook weer niet, omdat dokters zo makkelijk gewoon even wat pilletjes voorschrijven. Dan is het allemaal opgelost toch? Beetje jammer allemaal.
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#14
dronecast zei:
hoeveel doosjes schrijft jullie doktor jullie max per keer voor en hoeveel mag hij max . voorschrijven ( doosjes zelf )
Klik om te vergroten...

Een arts mag in principe een jaarrecept voorschrijven voor welk middel dan ook.
De apotheek mag in de regel maximaal voor 3 maanden afleveren, als de arts dat zodanig voorschrijft.
Ga je op vakantie dan mag de apotheek voor maximaal een half jaar (6 maanden) aan je afleveren, heb je de medicatie voor langere tijd nodig, dan kan dat niet door de Nederlandse verzekeringen, die vinden dan dat je dan beter in het buitenland verzekerd kunt zijn.

Nieuw protocol van huisartsen is eigenlijk dat een benzo in bepaalde gevallen gegeven kan worden als psychopharmacum, het advies naar de huisartsen luidt: geef oxazepam of temazepam kortdurend, maximaal voor 10 dagen.

Tegenwoordig wordt er zeker door huisartsen en voor nieuwe patiënten minder benzo's voorgeschreven en voor kortere periodes. De redenen laten zich raden.

Maar, een arts mag hiervan afwijken. Mag...
L
LiesetteLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hieperdepiep hoera de meds zijn binnen ik ben best wel onder de indruk van de kwaliteit van alles.
Niet dat ik al een benzo junk ben maar af en toe heb ik medicijnen nodig die alleen een arts of psychiater wil voorschrijven. Kan er wel een jaartje mee toe gelukkig, sinds het verzonden was iedere dag aan de Xanax tegen de angsten van de douane etc etc ....

Lorazepam
Xanax
Valium
Zolpidem
Modalert Modifinil

shit ik ben er eentje vergeten waarschijnlijk de knaller der knallers

:hearteyes:
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pas je op Liesette?

Dergelijke verschillende voorraden helpen snel gewenning en tolerantie in de hand.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ga nu stoppen voor een tijdje want het begint uit de hand te lopen. Hopelijk krijg ik niet teveel last. Want ik heb bijna dagelijks last van slaapverlamming en realistische nachtmerries soms als ik uit die nachtmerrie ben dan denk ik dat ik wakker ben, maar nee dan krijg ik weer 1 en soms zijn het er meerdere achter mekaar. Als ik soms roep (als het lukt) in me nachtmerrie van angst kan me vader me horen en maakt ie me wakker maar dan ben ik meestal nog zo 5 seconden tot 1 minuut niet echt wakker. Heb al verschillende slaapmedicatie geprobeerd maar het helpt er niet tegen, het helpt gewoon voor langer te slapen.
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tijdloos zei:
Volgens een bevriende arts is de regel 1 maand, met eventueel herhaal recepten die je dan ook pas na 1 maand kan ophalen. Niet elke apotheek/arts handelt zo maar strikt is het wel de (nieuwe inmiddels al wat ouder eigenlijk) regel bij artsen/apotheken.
Klik om te vergroten...

De NHG heeft laatst huisartsen opgeroepen om chronisch gebruik van benzodiazepines te verminderen door minder voor te schrijven en chronisch gebruik vast te stellen en dit af te bouwen.
Laatst is dan ergens dit jaar als ik het goed heb.

Om de zoveel jaar wordt er weer eens extra gewaarschuwd voor benzo's en het chronische gebruik ervan.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#19
Door mijn wietverslaving weet ik dat ik moet uitkijken met alle andere drugs. Natuurlijk heb ik met verschillende soorten drugs geexperimenteerd. Maar mijn cannabisverslaving was in feite al 1 teveel. Daardoor was ik stukken voorzichtiger met sommige andere drugs. De eerste keer dat ik een benzo pakte was van mijn zus, omdat ik naar de tandarts moest. Mijn zus zei dat het angst deed afnemen. Dus ik vroeg: kun je er verslaafd aan raken als je het 1 keer gebruikt? En volgens mijn zus kon dat niet. Dus ik ingenomen, en een half uur later zat ik op de fiets naar de tandarts. Ik merkte dus dat het angstremmend was en een prettige euforie gaf. Daarna ging ik zo heel af en toe eens eentje pakken als mijn zus een extreme paniekaanval had, om mezelf rustig te houden. En af en toe ook voor recreatief gebruik. Verders wilde ik er zoveel mogelijk vanaf blijven. Nu gebruik ik ze helaas al wel een tijdje chronisch i.v.m. bepaalde klachten. Ik wil er wel mee stoppen, maar ik vraag me eigen af welk medicijn mijn klachten dan wel kan aanpakken? Als ik die klachten niet zou hebben zou ik er a-la-minute mee af durven te bouwen. Ik ben niet eens zo heel bang voor de onthoudingsklachten of ontwenningsverschijnselen. Mij gaat het gewoon puur om het feit dat als ik die dingen niet inneem zodra ik de klachten voel opkomen, ik zware paniekaanvallen krijg. Ik kan op sommige dagen nog steeds onder de voorgeschreven dosis blijven. Als mijn klachten minder zijn, kan ik ze makkelijker links laten liggen. Helaas worden de dagen dat ik meer nodig heb i.p.v. minder steeds vaker. Buitenom ik gewoon slaperig en kalm wordt van alprazolam , doet het niks leuks op recreatief gebied. Geen euforie in tegenstelling tot lorazepam die mij wel euforie gaf. En ergens ben ik hier wel blij om, want dit houdt het voor mij makkelijker om te stoppen, als de klachten zouden afnemen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
vraag je arts je eerlijke gebruik om te rekenen naar diazepam. spreek ook af hoe je af gaat bouwen, en gebruik liever even zo min mogelijk andere middelen, niks zou ideaal zijn.

diazepam werkt erg lang, waardoor elke week een stukje afbouwen goed te doen is. het laatste beetje is het moeilijkst, ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het laatste beetje opgeven vooral psychisch moeilijk is. dat zal voor de meesten bestaan uit 1 a 2 maal daags een half 5mg tabletje.

stop alsjeblieft zo snel mogelijk, je zal jezelf eeuwig dankbaar zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."