Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsI need my Benzo's NOW !!!

I need my Benzo's NOW !!!

129 antwoorden
81 weergaven
18-5-2026
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Timdiazepam zei:
Mooi artikel en duidelijk en herkenbaar geschreven. Ik ben al tien jaar afhankelijk van benzodiazepinen, dagelijks 20mg, oa voor alcohol remissie en abstinentie, depressie en paniek, en spierspanningen.
nu is er door een overdracht tussen artsen een geschil waardoor ik niet de reguliere repten voorgeschreven krijg. Ik moet een paar dagen cold turkey te zien overbruggen en zie er als een berg tegenop. Heeft iemand tips de GABA receptoren toch te blijven voorzien van voedsel om het centraal zenuwstelsel niet zo actief te laten blijven? Groeten uit Leeuwarden, Tim
Klik om te vergroten...
Als je dat gaat doen, blijf je de GABA receptoren overprikkelen.. Dus dat is geen optie... Daarom is bij een verslaving het middel totaal niet belangrijk, want het verslavingsmechanisme werkt in je brein altijd hetzelfde. Wat ik wel bizar vind is dat je cold turkey moet gaan overbruggen. Ik zou als ik jou was eens naar een verslavingsarts gaan 95% kans dat hij je wel een overbrugging gaat geven, want cold turkey bij benzo's is echt een dikke vette no go. Kan heel gevaarlijk zijn. En als ze daar niet in meegaan, sta er dan op dat ze met een verslavingsarts van Brijder bellen. Die weten precies waar ze het over hebben.
G
GriffinstewartLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heeft iemand ervaring met lorazepam verslaving en is hier vanaf gekomen (of is hiermee bezig)? Ik zoek eigenlijk iemand om mee wat ervaringen uit te wisselen/steun, mocht iemand anders ook behoefte hebben, stuur me een pb :)
e
eshaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fat Freddy's cat zei:
Valt wel mee hoor... is gewoon 3 dagen wakker blijven en neerliggen en dan ben je er lichamelijk[/] vanaf. Geestelijk is een ander verhaal, is me nog niet gelukt er blijvend af te blijven.
Klik om te vergroten...
Dan nam het het nog vast niet zo lang. Geen haren neem ik aan in hogere doseringen
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#4
esha zei:
Dan nam het het nog vast niet zo lang. Geen haren neem ik aan in hogere doseringen
Klik om te vergroten...
Je reageert op een post uit 2007. En haren in hoge doseringen innemen zou ik sowieso vermijden :wink:
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Griffinstewart zei:
Heeft iemand ervaring met lorazepam verslaving en is hier vanaf gekomen (of is hiermee bezig)? Ik zoek eigenlijk iemand om mee wat ervaringen uit te wisselen/steun, mocht iemand anders ook behoefte hebben, stuur me een pb :)
Klik om te vergroten...
Ja, Lorazepam heeft een midden-lange werking. Afkicken van Benzos moet je altijd doen met een langwerkend middel. Dus in dit geval Diazepam. Je hebt twee receptoren waar een benzodiazepine aan bindt GABA A en GABA B. Hier bindt ook alcohol aan, vandaar dat het gebruikt wordt om insults of een delier tegen te gaan bij alcohol afkick. Anyways, de pammetjes en de lammetjes hebben de neiging om beter aan GABA A te binden of GABA B (afhankelijk van de soort). Dus mocht je gaan afkicken (taperen) met een andere benzo die bv makkelijker aan GABA A bindt, en de benzo waar je verslaafd aan bent meer aan GABA B bindt... tja: sufheid op de ene receptor, ontwenning op de andere. Diazepam heeft als eigenschap om gemakkelijker aan zowel aan GABA A als aan GABA B te binden en is een langwerkende benzo. halfwaarde tijd is 18-24 uur maar het stapelt tot wel 100 ~ 120 uur. Daarom is het altijd verstandig om af te kicken met Diazepam.

Edit: Ik ben klinisch afgekick, Ik heb jarenlang 12-15 pilen Bromazolam per dag geslikt, omgerekend is dat zo'n 150 mg diazepam (dat is het equivalent van 20 mg lorazepam per dag). Dat is veel. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de afkick werkelijk een hel is als je zo hoog in de dosis zit. Zombie in je eigen lichaam, overgeven, brandende "steen" tussen je schouderbladen, niet slapen, zware hallucinaties (LSDis er echt niks bij). Ze hebben me in de kliniek van 150 mg diazepam direct terug gezet naar 45 mg. Nou dan ga je praktisch cold turkey. Na een week zei de arts dat ik moest stoppen en ben met een onderhoudsdosis naar huis gestuurd. 17 mei heb ik me weer laten opnemen om de rest af te bouwen via een normaal afbouwschema. Dat viel in vergelijking met mn eerdere ervaring erg mee, maar nog steeds, durf te zeggen een factor 10 erger dan alcoholontwenning... Benzos: zwaar onderschat. Ze scharen het onder het kopje morfine/heroine in de verslavingszorg. Begin er nooit aan, en zo wel: zorg dat je het zeer snel weer laat liggen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
mrorange zei:
Ik heb jarenlang 12-15 pilen Bromazolam per dag geslikt, omgerekend is dat zo'n 150 mg diazepam (dat is het equivalent van 20 mg lorazepam per dag). Dat is veel. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de afkick werkelijk een hel is als je zo hoog in de dosis zit.
Klik om te vergroten...
Ik heb ook een week of 8-6 bromazolam tot, wat zal het zijn, 30-50 mg gesllikt? En in zo'n korte tijd is de afkick al hel, minder dan bij natuurljik maar wel vreselijk. Zit in kliniek en bouw af met diazepam maar de eerste drie nachten... als een kip op het spit.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Ik heb ook een week of 8-6 bromazolam tot, wat zal het zijn, 30-50 mg gesllikt? En in zo'n korte tijd is de afkick al hel, minder dan bij natuurljik maar wel vreselijk. Zit in kliniek en bouw af met diazepam maar de eerste drie nachten... als een kip op het spit.
Klik om te vergroten...
Ja ik leef met je mee man, het is echt fucked up :(
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Griffinstewart zei:
Heeft iemand ervaring met lorazepam verslaving en is hier vanaf gekomen (of is hiermee bezig)? Ik zoek eigenlijk iemand om mee wat ervaringen uit te wisselen/steun, mocht iemand anders ook behoefte hebben, stuur me een pb :)
Klik om te vergroten...
Al is je bericht een tijd geleden: Ja.

Een jaar lang zelf benzo's besteld en in maart een paar keer een bizarre dosis geslikt, uiteindelijk heeft de apotheek de familie ingeseind. Ik heb een topic maar dat gaat nu meer over het proces en GGZ en familie en alles want qua benzo's is er nog steeds geen begeleiding en heb ik alleen een soort pre-intake gehad bij Brijder. Mijn medicatie is nu in beheer en ik bestel niets meer zelf. Wel gestopt met drinken sinds 4 mei.
En lorazepam nu 2,0 mg per dag.

Ben je zelf ook in een topic gaan schrijven?
B
BoldvandebuurtLid
01-01-2024, 00:00
#9
lysergine25 zei:
De oorspronkelijke bijlage downloaden
Mother’s little helper!


650.000 Nederlanders slikken dagelijks benzodiazepinen om hun angst- of slaapproblemen te bestrijden. Het slikken van deze middelen kost de Nederlandse gezondheidszorg ieder jaar zo’n 20 miljoen euro. Harddrugsverslaafden (25.000) en alcoholisten (350.000) worden in aantal ruim voorbijgestreefd door de benzoholics. Verborgen verslaafden zijn het. Ze stelen niet, liggen niet laveloos in een steeg en bezorgen niemand overlast. Ze krijgen hun ‘dope’ op recept en de dokter is hun dealer.


Benzodiazepinen (kortweg benzo’s) hebben zich vandaag de dag ontwikkeld tot een soort psychisch snoepgoed. Wat aanvankelijk een onschuldig receptje van de dokter lijkt, kan uitmonden in een geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid. De Rolling Stones zongen in 1966 al over afhankelijkheid van valium, de bekendste benzodiazepine. Zij noemden het middel Mother’s Little Helper, de kalmeringpil die moeder door haar drukke dag helpt. Veel mensen grijpen naar benzo’s om een leegte in hun bestaan te vullen of juist om rust te vinden in een hectisch leven. Naast het risico op verslaving, lopen benzoholics een grotere kans op ongelukken en kampen ze met depressie, concentratie- en geheugenproblemen. Benzo’s lossen geen problemen op, maar maskeren ze. Het aanpakken van de onderliggende problemen is uiteindelijk het beste medicijn.


Wat zijn benzodiazepinen? Het is een veelgebruikte groep kalmerende en angstverminderende middelen. De meest gebruikte benzodiazepinen zijn oxazepam, temazepam en diazepam. Ze verschillen onderling in de tijd dat ze in het bloed aanwezig zijn (de halfwaardetijd). Benzodiazepinen stimuleren de GABA-receptoren in de hersenen. De werking van GABA is inhibitoir, dat wil zeggen dat het de werking van andere neuronen remt. Benzo’s werken dus remmend op de hersenactiviteit. Ze verminderen de gevoeligheid van het brein voor prikkels van buitenaf. Benzo’s dempen angst, maken rustig en laten je lekker slapen. Onder mensen met angststoornissen en slaapproblemen zijn benzo’s dan ook razend populair. Benzoverslaafde Frans (48 jaar) is al twintig jaar verslaafd aan de oxazepam. ‘Ik word mijn hele leven al gekweld door angsten. Benzo’s maken mij rustig en lekker suf. Ik pieker niet meer zoveel en leef in een soort van dichte, geruststellende mist. Een leven zonder oxazepam zou ik me niet kunnen voorstellen. Ik zou helemaal gek worden.’


De benzodiazepinen werden in de jaren ‘60 met veel enthousiasme op de markt gebracht omdat ze veel minder schadelijk waren dan de tot dan toe gebruikte barbituraten. Benzo’s leken de oplossing te bieden voor allerhande klachten als nervositeit, angst- en slaapproblemen. Vooral vrouwen klopten met deze klachten aan bij de huisarts, waardoor de benzo’s bekend kwamen te staan als een huisvrouwendrug. Met merknamen die tot de verbeelding spraken (Seresta, Dormicum, Euhypnos, Tranxene) werden benzodiazepinen op grote schaal voorgeschreven. Wat kon er mis zijn met pilletjes waar de rust vanaf straalt en die huisartsen zo royaal voorschrijven? In de jaren ‘80 ontstond er een tegenbeweging. Er zouden veel nadelen kleven aan dit psychisch snoepgoed, met name bleken chronische gebruikers niet meer zonder hun pilletjes te kunnen. Benzodiazepinen bleken net als alcohol, cocaïne en barbituraten verslavend te zijn. Het werd niet enkel meer als kalmeringsmiddel gebruikt maar ook als genotsmiddel.


Psychiater Koos Smit, werkzaam bij de Brijder Verslavingszorg in Haarlem krijgt veel te maken met patiënten die afhankelijk zijn van de benzodiazepinen. ‘Benzo’s kunnen zeer verslavend zijn. Ze werken het beste wanneer ze kortdurend en incidenteel gebruikt worden. Wanneer iemand in een zware crisis zit en in extreme mate last heeft van angst en spanningen kunnen benzo’s uitkomst bieden.’ Volgens Koos Smit mogen ze niet langer dan dertig dagen worden voorgeschreven om de patiënt voor een verslaving te behoeden. Langdurig gebruik kan sporadisch voorkomen bij patiënten met schizofrenie, obsessief compulsieve stoornis, manie en catatonie (het helemaal niet, of doelloos overmatig bewegen). ‘Tijdens gebruik van benzo’s ga je in een schemertoestand door het leven. De klachten die na het stoppen van de benzo’s naar boven komen, moeten via een andere weg opgelost worden’, aldus Koos Smit. Als je benzodiazepinen gebruikt, steek je dus tijdelijk je kop in het zand. Je bent even bevrijd van je angsten en onrust. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen blijkt dat benzodiazepinenverslaafden nog steeds forse psychische klachten hebben. Ze denken dat de pillen hen nog op de been houden, maar die voegen in feite niets toe. Ze zorgen na langdurig gebruik voor een nieuwe balans in het lichaam, waarbij de oorspronkelijke klachten niet verdwenen zijn maar slechts verdoezeld. Deze aangename schemertoestand werkt een verslaving in de hand.


‘Voor de patiënt is het heel belangrijk dat hij dat pilletje in zijn binnenzak heeft’, zegt Koos Smit. In die zin kunnen mensen geestelijk afhankelijk raken van de benzodiazepinen. Ze voelen zich meer op hun gemak als het middel binnen handbereik is. Het pilletje geeft ze houvast. Dit placebo-effect is kenmerkend voor benzodiazepinengebruikers. Slaapmiddelslikkers vertellen vaak opgelucht hoe zij binnen enkele minuten heerlijk inslapen – na het nemen van een pil die pas na twintig minuten in het bloed is opgenomen.


Naast de geestelijke afhankelijkheid is er ook een sterke lichamelijke afhankelijkheid te zien. Net als bij veel andere middelen verergert het middel de kwaal bij langdurig gebruik en geeft als ontwenningsverschijnsel de klachten in het kwadraat terug. Te veel laxeermiddelen slikken leidt tot obstipatie, te veel neusspray leidt tot een verstopt gevoel en een teveel aan benzodiazepinen leidt tot stemmingsveranderingen, angst en rusteloosheid. De eerste paar weken zal de benzoslikker beter slapen. Daarna leidt het slikken niet meer tot beter slapen maar wel tot lichamelijke afhankelijkheid. Als de benzoslikker na een aantal maanden gebruik opeens een avond overslaat, zal hij de slaap niet kunnen vatten. Het lichaam is afhankelijk geworden en de slaapfunctie is ontregeld, met slapeloosheid als gevolg. Wie stopt, krijgt zijn oude klachten terug, maar dan heviger. Het is dit zogenaamde rebound-effect dat benzo’s zo verslavend maakt. Koos Smit: ‘Tijdens langdurig gebruik van benzodiazepinen worden er extra receptoren aangemaakt in je hersenen. Stopt iemand plotseling met gebruik, dan beginnen al die receptoren te schreeuwen. De oorspronkelijke klacht krijgt de patiënt vervolgens in alle hevigheid terug. De stap naar de pil in doordrukstrip is dan snel gemaakt.’


Net als cocaïne, alcohol, gokken, is er maar een klein percentage dat aan de benzo’s blijft hangen. Wat maakt dat de ene benzogebruiker wel en de andere niet verslaafd raakt? ‘Het risico om afhankelijk te worden van benzodiazepinen is groot. Wel zie je dat bepaalde mensen er gevoeliger voor zijn dan anderen. De oorzaak hiervoor moet je zoeken in persoonlijkheidskenmerken en genetische factoren,’ aldus Koos Smit. In een onderzoek naar benzodiazepineverslaving zijn verschillende rattenfamilies bestudeerd. Er zouden rattenfamilies zijn die hevige afkickverschijnselen krijgen na het stoppen met benzo’s en andere families zouden nergens last van hebben. Ook is onderzoek gedaan naar kinderen van alcoholisten die zelf nog geen alcohol consumeerden en zij bleken benzodiazepinen vele malen lekkerder te vinden dan proefpersonen uit de controlegroep. Alcohol werkt voor een deel op dezelfde receptor als benzo’s. Alcoholgebruik en benzodiazepineafhankelijkheid blijken in de praktijk ook vaak samen te gaan.


Om geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid te voorkomen mogen benzo’s alleen ingezet worden als remedie tegen een zware crisis, die gekenmerkt wordt door acute angsten en plotselinge extreme slapeloosheid. Dit voorschrift heeft echter veel stof doen opwaaien. Benzo’s verstoren je normale slaap. Je hebt geen REM-slaap meer, terwijl die nou juist de verwerking van emotionele problemen stimuleert. Mocht een dierbare overlijden dan is het beter niet direct naar de benzo’s te grijpen, maar de pijn gewoon te voelen. De REM-slaap is nodig om dit overlijden te verwerken. Tijdens de acute fase na een trauma mogen dan ook geen benzo’s worden voorgeschreven. Daarnaast zijn sommige deskundigen van mening dat benzo’s helemaal niet voorgeschreven moeten worden, omdat vervelende gebeurtenissen nou eenmaal bij het leven horen.


Accepteren van negatieve emoties en ze niet verstoppen met een pilletje, is ook het devies van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo. In dit ziekenhuis bevindt zich een kliniek die benzodiazepineverslaafden behandelt. Vroeger moesten ze behandeld worden tussen de alcoholisten en heroïnejunks, waardoor de drempel om af te kicken erg hoog lag. Het Twenteborg Ziekenhuis heeft een unieke aanpak ontwikkeld voor chronisch gebruikers van kalmeringsmiddelen. Ze krijgen gedurende tien weken groepsgesprekken, ontspanningsoefeningen en voorlichting, terwijl de dosering van de medicijnen langzaam wordt afgebouwd. Het blijkt zeer succesvol. Vrijwel iedereen die het programma volgt, redt het om de inname van de middelen af te bouwen tot vijfentwintig procent van de oorspronkelijke dosis. Heel diep wordt er niet ingegaan op de onderliggende problemen die soms bovenkomen. De boodschap is: zoek naar alternatieven voor het pilletje. Maak een wandeling, bel een vriend, ga iets leuks doen. ‘Dat is toch voor de hand liggend’, zal je denken! Voor de deelnemers aan de benzogroep is het nieuw.


Waarom blijven artsen zo massaal voorschrijven? Tijdgebrek, gemakzucht, onmacht zijn enkele van de verklaringen. Psycholoog dr. J. Couvée benaderde via diverse huisartsen 230 benzodiazepineverslaafden. Via hun huisarts konden ze een speciaal afbouwprogramma volgen. Tweederde van de benzoholics was na twee maanden clean. Ze waren lichamelijk en geestelijk afgekickt. Volgens Couvee ligt de sleutel tot dit succes in de actieve opstelling van de huisarts. Huisartsen moeten ervoor waken uit gemakzucht een herhalingsrecept uit te schrijven. Tegenstanders zeggen dat de patiënt zelf verantwoordelijk is. Maar je kunt je afvragen hoe verantwoordelijk een verslaafde nog is, die in schemertoestand door het leven gaat?



Kader:

Feiten over benzodiazepinen

Ouderen en vrouwen gebruiken de meeste benzodiazepinen: 45% van de recepten was voor personen van 65 jaar en ouder. Bij de mannelijke gebruikers is 35% 65 jaar of ouder, bij de vrouwelijke gebruikers is de helft ouder dan 65.
De meest gebruikte benzodiazepinen zijn oxazepam, temazepam en diazepam.
Een op de tien Nederlanders krijgt eens per jaar benzodiazepine voorgeschreven.
Wereldwijd zijn er naar schatting 75 miljoen benzodiazepine-verslaafden.
In Nederland overlijden jaarlijks 35 mensen in het verkeer ten gevolge van benzogebruik.
Benzodiazepinegebruik leidt tot concentratieproblemen, geheugenstoornissen, hoofdpijn, vermoeidheid, een katerig of leeg gevoel, duizeligheid, depressiviteit en een verlaagd libido.
Klik om te vergroten...
Benzo’s worden niet gezien als medicijn maar als symptoombestrijding en worden daarom niet vergoed. Dus no worries compadre
b
butterfreeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoop dat ik het in het goeie topic zet,
Ik ben deze week begonnen met het afbouwen van alprazolam 2x1mg per dag (volgens de Ashton methode en onder begeleiding van mijn psychiater). Nu slik ik als nachtdosis 0,5mg alprazolam en 10mg diazepam. Ik heb last van wat bijwerkingen, namelijk enorm depressief en futloos zijn, de hele dag willen slapen, het lijkt wel alsof de 10mg diazepam veel sterker is dan 0,5mg alprazolam. Heeft iemand ook deze ervaring? Misschien dat ik gewoon extra gevoelig ben voor diazepam, dat zou natuurlijk ook kunnen. Trekt dit op een gegeven moment weg?

Ik stuur deze week ook even een berichtje met dezelfde vraag naar m’n psychiater, maar hij is pas vanaf donderdag weer bereikbaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."