Benzodiazepine, ik heb de vragen, wie heeft de antwoorden ?
Hallo iedereen,
Ik was op zoek naar informatie over de stof benzodiazepine en kwam uit bij het topic “i need my benzo’s now”. Daarom leek het me een goed idee om mijn vragen hier te stellen, ook al is dit een drugsforum en gebruik ik het eigenlijk niet als drugs. Ik gebruik het om te kunnen functioneren. Ik ben niet onbekend met benzodiazepine, en al helemaal niet met drugs dus ik ken de algemene termen wel, maar tot voor kort gebruikte ik alleen oxazepam (seresta) om in te slapen en soms nitrazepam (mogadon) om in te slapen. Het werkte altijd gewoon zonder dat ik er een “actief” effect van had en heb me er dus verder ook niets bij afgevraagd.
Toen gebruikte ik ze alleen als ik ergens mee zat en moeilijk kon slapen. Nu is mijn situatie jammer genoeg heel anders en kan niet meer normaal functioneren zonder (niet vanwege een verslaving, maar vanwege alle nare gebeurtenissen om me heen) en probeer ik een beetje uit te vissen welke benzo voor welk moment geschikt is. Ik heb nog een shitload of oxazepam ( meer dan 250) en die doen hun werk wel prima, maar werken zo kort (moet er 5 per dag á 10mg slikken) bovendien word ik hier ook wel trager van (logisch ook want staat op de doos) maar dit is om die reden geen oplossing om voorlopig mee door te gaan. Omdat het er niet uit ziet alsof de situatie beter word en ik toch mijn dingen moet kunnen doen heb ik daarom deze vragen.
Ik heb nu zelf voor algemeen gebruik oxazepam, een “kalmerend middel”. Dit gebruik ik dus de hele dag door (niet stationair, ik pak er een wanneer ik paniek of stress op voel komen) en als de situatie om mij heen zich niet verergerd heeft dan doet hem dit meestal wel voor het inslapen / doorslapen. Als dat echter niet het geval is neem ik een temazepam (normison) van 20mg (capsule) voor het inslapen of wederom een nitrazepam voor het doorslapen. Uiteraard heb ik dan de volgende morgen weer het zelfde probleem met opstaan als ik de avond ervoor had met naar bed gaan. Vooral de nitrazepam duurt lang voordat deze is afgebroken (30 uur) en vroeg me af of er een “doorslaper” is die minder lang werkt… ?
Ook vraag ik me erg af hoe het zit met de hoeveelheden van de stof per pil. Ik heb zelf bijvoorbeeld oxazepam 10mg, en nitrazepam 5mg, terwijl ik het idee heb dat nitrazepam veel sterker is. Nou “weet” ik dus zeg maar dat er “kalmeerders”, “inslapers” en “doorslapers” zijn, maar vraag ik me nog af hoe het zit met bijvoorbeeld Diazepam. Van oxazepam bestaan 10 en 50mg pillen. Van diazepam 2, 5 en 10mg… Het doel zou het zelfde zijn (kalmerend) alleen zou diazepam tot 100 uur werken ipv de 6-8 van oxazepam. Ik vraag me nu dus af hoe het zit met de verhoudingen, want de lichtste oxazepam bevat evenveel van de werkende stof als de zwaarste diazepam. En is het verschil tussen 10 en 50mg alleen hoe rustig ik er van word, of is ook de duur verschillend ? Ik slikte er vroeger namelijk ongeveer 1 per maand, en nu al 5 per dag, maar kan me nog steeds moeilijk voorstellen wat voor problemen mensen hebben die tabletten van 50mg in een keer moeten nemen… ?
Verder krijg ik er erg moeilijk hoogte van welk midden wanneer verslavend is… Het loopt op verschillende sites uit een 2 weken tot 2 maanden voor verslaving optreed. En ook verschilt het per site of er verteld word of er steeds meer nodig is voor het zelfde effect. Uit eigen ervaring eigenlijk niet, maar ik wil het wel graag “zeker” weten.
Kort samengevat vraag ik me dus af:
- welke benzo in welke situatie ?
- hoe zit het met de verhoudingen van werkzame stof onderling ?
- vanaf wanneer werken ze verslavend / hoe merk ik dat ?
- heb ik nou eigenlijk steeds meer nodig voor het zelfde effect ?
Ik weet niet of het relevant is voor de vragen, maar ik blow ook iedere dag, om dezelfde reden, heeft dit enig extra effect ?
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven
Met vriendelijke groet, Yori