Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe heeft drugs jou negatief beïnvloed?

Hoe heeft drugs jou negatief beïnvloed?

79 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voor mijn PTSS behandeling heeft het de scherpe delen geremd.
Was dit de juiste manier? Nee dat denk ik zeker niet.
Maar heeft het me veel schade berokkend? Nee ook dat niet.

Maar ik geloof wel dat een drugsvrij leven beter zal en kan zijn.
Het ligt ook vooral aan je rem. Heb je die of heb je die niet. Kun je die bedienen of niet. Is die stroef genoeg om de voet erop te houden of zit er een dot glijmiddel op
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Poeh, interessante vraag. Hier zou ik uren over kunnen doorpraten. Ik denk dat het er in de kern voor heeft gezorgd dat ik op onevenwichtige wijze mijn voldoening, genoegen en vervulling op kunstmatige wijze, op afroep en instantly bevredigend van buiten naar binnen haalde, in plaats van binnen naar buiten.

Het heeft mij zeker een jaar geheelonthouding gekost voordat ik weer écht vanuit een nieuwe balans natural highs kreeg van bijvoorbeeld sporten, een lentezonnetje, het bieden van een helpende hand aan een vriend of de kleine dingen als de geur van nat asfalt door regen op een warme zomerochtend.
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Aangezien veel van ons nog relatief 'nieuwe' of sporadische gebruikers zijn, kan het goed zijn om bepaalde negatieve consequenties te herkennen om erger te voorkomen.

De vraag voor (ex)gebruikers: Op welke manier heeft drugs jou negatief beïnvloed (op fysiek, mentaal, sociaal niveau)?

Persoonlijk merk ik het vooral aan mijn tanden. Ik had (en heb nog steeds) een keurig gebit, echter heb ik door mijn gebruik de spalkjes achter mijn tanden praktisch weggelikt. Dit kan op lange termijn zorgen voor scheefgroei van de tanden. Ook begint mijn tandvlees terug te trekken, wat denk ik ook drugs-gerelateerd is.
Ook heb ik een halfjaar vertraging opgelopen bij mijn studie, omdat ik destijds regelmatig aan de (redelijk grote hoeveelheden) speed zat. Hierdoor sliep ik vaak drie a 4 nachten per week niet. Gelukkig was dit van korte duur en is alles nu onder controle.

Drugs kan hartstikke leuk zijn, helaas zitten er ook nadelen aan vast. Het is belangrijk dit te tijdig te herkennen. :boxleft2:
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Damius zei:
Poeh, interessante vraag. Hier zou ik uren over kunnen doorpraten. Ik denk dat het er in de kern voor heeft gezorgd dat ik op onevenwichtige wijze mijn voldoening, genoegen en vervulling op kunstmatige wijze, op afroep en instantly bevredigend van buiten naar binnen haalde, in plaats van binnen naar buiten.

Het heeft mij zeker een jaar geheelonthouding gekost voordat ik weer écht vanuit een nieuwe balans natural highs kreeg van bijvoorbeeld sporten, een lentezonnetje, het bieden van een helpende hand aan een vriend of de kleine dingen als de geur van nat asfalt door regen op een warme zomerochtend.
Klik om te vergroten...
Mooi, diep antwoord! Herken mij er zelf ook wel in, aangezien ik het lastig vind om 'in het moment' te leven. Naast drugs denk ik ook dat de mobiele telefoon hier een groot aandeel in heeft. Thanks voor je respons
P
PistebullyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Door mijn ghb verslaving van 1jaar iedere dag gebruik icm benzo's toch wel op sociaal vlak achteruit gegaan. Ik ben inmiddels 7 jaar clean en het gaat steeds beter gelukkig. Veel sporten, gezonde voeding doet wonderen met mij. En oohja een flinke Ayahuasca sessie in Spanje heeft veel doen veranderen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tijdloos zei:
10mg 3-ho-pcp met 6mg bromazolam
Klik om te vergroten...

Verkeerd topic Tijdloos.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
ldb123 zei:
Gelukkig was dit van korte duur en is alles nu onder controle.
Klik om te vergroten...
Daar heb ik mijn twijfels over als ik mijn eigen leven moet evalueren.
Je leeft gewoon door en controle is een subjectief gevoel misschien, maar ik denk dat mijn leven zonder verdovende middelen er heel anders had uitgezien.
Mijn studie kwam wel af en redelijk snel, maar de rest van mijn carrière heeft nog niet echt bestaan.. 😅.
En dan krijg je die gedachtes van: "Jeetje, wat gaat het leven snel tegenwoordig".
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Manu76 zei:
Daar heb ik mijn twijfels over als ik mijn eigen leven moet evalueren.
Je leeft gewoon door en controle is een subjectief gevoel misschien, maar ik denk dat mijn leven zonder verdovende middelen er heel anders had uitgezien.
Mijn studie kwam wel af en redelijk snel, maar de rest van mijn carrière heeft nog niet echt bestaan.. 😅.
En dan krijg je die gedachtes van: "Jeetje, wat gaat het leven snel tegenwoordig".
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, dat blijft zo. Zelf denk ik na het gebruik van speed ook "moest dit nou?", aangezien effecten als slapeloosheid zo lang aanblijven. Niemand is perfect en zolang ik het gebruik goed plan, ben ik tevreden. Waar ik voorheen nog wel eens opdrachten voor mijn studie wilde maken tijdens een pep-nacht, zijn die fratsen wel verleden tijd.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
En mij maakt het niet uit hoe je jezelf verdooft, kan alcohol zijn, wiet, simpel baantje aan het strand, harddrug ... maar het weerhoudt ons ervan echt doelgericht en positief te leven misschien.
Klik om te vergroten...

Wat is nou het doel van het leven?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
ldb123 zei:
ben ik tevreden
Klik om te vergroten...
Dat is de gevaarlijkste gedachte die er bestaat misschien. (Ik spreek over mijzelf dan). Want zolang ik verdoofd was, dacht ik tevreden te zijn. Ik nam dan laatste jaren 3 tot 5 gram wiet per dag oa.
En mij maakt het niet uit hoe je jezelf verdooft, kan alcohol zijn, wiet, simpel baantje aan het strand, harddrug ... maar het weerhoudt ons ervan echt doelgericht en positief te leven misschien.
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Manu76 zei:
Dat is de gevaarlijkste gedachte die er bestaat misschien. (Ik spreek over mijzelf dan). Want zolang ik verdoofd was, dacht ik tevreden te zijn. Ik nam dan laatste jaren 3 tot 5 gram wiet per dag oa.
En mij maakt het niet uit hoe je jezelf verdooft, kan alcohol zijn, wiet, simpel baantje aan het strand, maar het weerhoudt ons ervan echt actief te leven misschien.
Klik om te vergroten...
Gaat bij mij vooral over de uppers, maar het punt blijft inderdaad hetzelfde. Toen ik nog minstens drie dagen per week pep gebruikte en vaak nachten oversloeg, was ik mentaal gezien weinig waard. Dit was 'gelukkig' tijdens corona, waardoor alle lessen digitaal werden opgenomen en ik geen wekker hoefde te zetten. Zou het niet over willen doen tho, zonde van de tijd aangezien je op feesten na niets wil doen.

Hoe staat het nu met je alcohol/wiet consumptie?
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
En mij maakt het niet uit hoe je jezelf verdooft, kan alcohol zijn, wiet, simpel baantje aan het strand, harddrug ...
Klik om te vergroten...
Hmmn, het gaat niet per sé om simpele baantjes versus ingewikkelde posities. Ook met een prestigieuze tijdvretende baan in de corporate wereld of aan de ZuidAs kun je jezelf verdoven.

Juist in dat opzicht kunnen drugs ook een bron van ontwaken zijn. Maar ja, dan is "maat houden" wel belangrijk om niet in een andere verdoving te geraken.

Ik ben er in de eerste jaren van gebruik sociaal soepeler van geworden.
Uiteraard ligt het gevaar van die andere verdoving wel toenemend op de loer. Die verdoving/verlokking door de zang van drugs, zoals Odisseus door de Sirenen verlokt dreigde te worden.
Zo nu en dan (="met enige regelmaat") doe ik dus onder invloed dingen die niet 100% verstandig zijn. Vooral te laat opblijven, daten of uitgaan.
(korte uitleg op : https://klassieken.nu/2019/01/14/odysseus-en-de-sirenen/ ).
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Casrus zei:
Wat is nou het doel van het leven?
Klik om te vergroten...
Leven!
g
guapLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casrus zei:
Wat is nou het doel van het leven?
Klik om te vergroten...
Welke doelen je zelf belangrijk vindt! De ene hecht veel waarde aan de wereld rond reizen, de ander maakt hun werk hun passie, en sommige streven naar een gezin oprichten.
Het doel van je leven bepaal je zelf😁

Maar wat iedereen zou moeten doen is genieten van de kleine dingetjes zoals kijken naar de zonsondergang, genieten van lekker weer, gezellige tijd met vrienden/ geliefden spenderen en nog een hele hoop meer. :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Door veel, heel veel blowen depressief geworden.
Hetgeen mij naast veel geld uiteraard der zaak, mij mijn superrelatie kostte.
Nu vele jaren met blowen gestopt.
Waarna ik in andere verslavingen viel. Dat dan weer wel.
P
PinnacleLid
01-01-2024, 00:00
#16
Verschilt heel erg per middel. Alcohol heeft weinig goeds gedaan voor m'n gezondheid (gewicht, en vast ook wel ergens wat schade op mn organen), idem met coke. Zeker de combinatie van de twee is ooit vrij giftig geweest en zorgde voor domme keuzes. Speed was ook geen fantastisch idee voor mijn hart gok ik, alhoewel ik dit nooit zo veel heb gebruikt dat dit erg merkbaar was, maar goed misschien kom ik daar achter als ik 50 ben.

LSD en truffels hebben louter positieve effecten gehad, ik ben er altijd beter uitgekomen dan ik erin ben gegaan, zelfs op momenten dat ik niet lekker ging, heeft het me veel geholpen om wat meer rust te creëren en dingen in perspectief te plaatsen.

XTC heeft veel empathie voor anderen gecreërd en mijn relatie meer diepgang gegeven, maar heeft ook diepe dalen wat betreft katers, ook heb ik het idee dat het fysiek wel zijn sporen heeft getrokken op mijn lichaam, met name m'n geheugen, want dat is altijd een zeef een week na XTC gebruik.

Alle andere middelen zijn een beetje neutraal of licht positief, maar de grootste negatieve die ik kan bedenken is wel dat ik niet echt zonder drugs kan. Als ik niet af en toe iets gebruik op een feestje oid merk ik toch dat ik het leven wat minder boeiend vind. Het idee van ooit niks meer moeten gebruiken staat me ook totaal niet aan. Het is wel een verrijking, maar het maakt zo veel andere dingen zo saai.
l
ldb123Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Pinnacle zei:
Verschilt heel erg per middel. Alcohol heeft weinig goeds gedaan voor m'n gezondheid (gewicht, en vast ook wel ergens wat schade op mn organen), idem met coke. Zeker de combinatie van de twee is ooit vrij giftig geweest en zorgde voor domme keuzes. Speed was ook geen fantastisch idee voor mijn hart gok ik, alhoewel ik dit nooit zo veel heb gebruikt dat dit erg merkbaar was, maar goed misschien kom ik daar achter als ik 50 ben.

LSD en truffels hebben louter positieve effecten gehad, ik ben er altijd beter uitgekomen dan ik erin ben gegaan, zelfs op momenten dat ik niet lekker ging, heeft het me veel geholpen om wat meer rust te creëren en dingen in perspectief te plaatsen.

XTC heeft veel empathie voor anderen gecreërd en mijn relatie meer diepgang gegeven, maar heeft ook diepe dalen wat betreft katers, ook heb ik het idee dat het fysiek wel zijn sporen heeft getrokken op mijn lichaam, met name m'n geheugen, want dat is altijd een zeef een week na XTC gebruik.

Alle andere middelen zijn een beetje neutraal of licht positief, maar de grootste negatieve die ik kan bedenken is wel dat ik niet echt zonder drugs kan. Als ik niet af en toe iets gebruik op een feestje oid merk ik toch dat ik het leven wat minder boeiend vind. Het idee van ooit niks meer moeten gebruiken staat me ook totaal niet aan. Het is wel een verrijking, maar het maakt zo veel andere dingen zo saai.
Klik om te vergroten...
Enorm herkenbaar ja. Ik ben sinds mijn 16e al een stevige drinker, maar tot mijn +-21e levensjaar was het louter alcohol (en heel veel sigaretten). Toen waren de sigaretten ingeruild voor oppeppers bij de alcohol :sweatsmile:. Tegenwoordig heb ik minder vaak de neiging om tijdens het drinken een envelopje te bestellen dan voorheen. Misschien is het voor mij een idee om wat te gaan minderen met alcohol, afijn.

Momenteel meer geïnteresseerd in de verschillende 'tripmiddelen': belast het lichaam een stuk minder en kan zelfs functioneel zijn. Dat is toch wat anders dan de afterparty's van anderhalve dag op 3mmc en speed.

Al met al heb ik het ervoor over om wellicht eerder te sterven met dit leven. Wat moet ik anders in mijn vrije tijd? :wink:
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zou er heel veel over kunnen zeggen.

Het belangrijkste voor mij is dat het me sociaal verandert heeft. Ik had een aantal nep-vrienden, bleek toen ik hulp zocht. Hen raakte ik kwijt. Omdat ze nep waren, én omdat ikzelf verandert was in contact met hen.

Ik denk dat drugs ervoor zorgen dat mijn omgeving me minder opvalt en op dat moment minder belangrijk wordt. Op het moment van onder invloed zijn.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Drugs hebben mij zowel fantastische momenten als ook de nodige misère gebracht. De negatieve kant van de medaille zit 'm bij mij in de ontwikkeling van een stevige angststoornis, die ik vervolgens met nog meer drugs (alcohol, benzo's) ben gaan bestrijden. Kwaad met kwaad dus. Dweilen met de kraan open. Dit heeft mij heel lang op een negatieve manier beïnvloed. In je eentje knokken tegen paniek terwijl niemand het van je weet, heel treurig eigenlijk.
Pas nu ik de veertig gepasseerd ben, leer ik heel langzaam beter en gezonder omgaan met mijn angsten. Er gaat een wereld voor me open en ik gun het bange meisje in mij dat ik dit vijftien of twintig jaar eerder had ontdekt. Hiernaast hebben de eindeloze slapeloze nachten in mijn écht wilde jaren (want enigszins wild ben ik nog steeds :relieved:) mijn slaap-waakritme dusdanig beïnvloed dat ik zo'n twintig jaar lang met bijzonder weinig succes tegen insomnia heb gevochten. Zijn deze dingen alleen te danken aan drugs? Vast niet. Bepaalde traumatische gebeurtenissen hebben als trigger gewerkt, mijn karakter en bipolariteit zullen zeker hebben meegespeeld. Maar drugs (met name het blowen, maar ook de eindeloze weekends doorhalen met X en speed) hebben absoluut als katalysator gewerkt. Met de kennis van nu zou ik absoluut geen geheelonthouder zijn geweest hoor. Zo heilig ben ik niet. Ik heb genoten van drugs en dat doe ik nog steeds. Wél zou ik beter voor mezelf gezorgd hebben. Die driemaandenregel, hahahaha, die bestond niet man. Drie dagen was al netjes. Sja, tel uit je winst als je dat jaren achtereen doet. Kortsluiting in je hersenen. De prijs die ik (nog steeds!) iedere dag betaal voor mijn gebruik.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Raver zei:
Verkeerd topic Tijdloos.
Klik om te vergroten...

Is it though? 🤣🫣

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."