#1
Maar met wiet is het zo dat het je subtiel nog lang wazig en ongemotiveerd achterlaat, lang na gebruik.
Het lijkt allemaal zo onschuldig tijdens en zelfs kort na gebruik, maar als je langere tijd bent gestopt zie je hoe het je hele leven heeft gesaboteerd. Het houdt je compleet tegen in je groei en het is heel makkelijk te gaan geloven dat het een soort medicijn is dat je geneest.
Het is echt geen medicijn in de zin van een geneesmiddel dat je beter maakt. Het maakt niets beter, maar geeft je alleen even tijdelijk dat gevoel en kan je heel sneaky middels je eigen gedachten overtuigen dat het je beter maakt. Het is simpelweg jezelf even verdoven zodat je je problemen niet écht hoeft te voelen en aan te pakken. Wiet gebruiken = terug in je comfortzone. Terwijl uit je comfortzone gaan de sleutel is tot persoonlijke groei. Helder al die gevoelens en pijn ondergaan is de weg.
Precies dit kan ik ook beamen. Toen ik nog blowde vond ik het allemaal super onschuldig. Ik had ook allerlei redenen om die onschuld te onderbouwen.
Van dat het slechts een plant is tot aan sommige wetenschappelijke onderzoeken die iets onderbouwden die mijn eigen motieven ondersteunden. Van onderzoeken die weerwoord gaven, hoefde ik niets te weten 🤣
Ik heb periodes heilig geloofd dat wiet niet verslavend was en dat ik prima kon stoppen. Ik heb periodes heilig geloofd dat ik vele malen beter auto reed wanneer ik stoned was, dan nuchter. Wanneer ik nuchter was, was ik gejaagder, haastiger en dus ging ik asocialer rijden. Dat was de gedachtegang. Dat laatste was misschien ook wel waar, maar om nu te zeggen dat ik er beter van ging rijden 😅
En ondertussen had ik het gevoel dat ik begon achterlopen op het leven. Qua ontwikkeling in emotionele connecties. Qua liefdesrelaties. Qua verantwoordelijkheden thuis of met geldzaken. Anderen leken dit veel beter te doen dan ik.
Pas achteraf kon ik zien dat ik geen vooruitgang boekte omdat ik altijd in die comfortzone bleef. Wiet knoopte een soort van touwtjes aan me vast die me telkens terugtrokken in diezelfde plek. En destijds vond ik dat prima en was ik er compleet blind voor. Maar ik voelde wel dat ik achter ging lopen. Ik begreep alleen niet waarom.
Emotioneel heb ik gewoon stil gestaan vanaf m'n 15/16e levensjaar.
