Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

Tabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

161 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Hypocriet omdat onze argumenten ook voor andere zaken gelden?
Klik om te vergroten...
Hypocriet omdat ik het nogal schijnheilig vind, inderdaad.
Zeker op een drugsforum waar we nagenoeg allemaal schreeuwen dat drugs gereguleerd moeten worden of zelfs gelegaliseerd moeten worden.

OtherShore zei:
maar autorijden levert de samenleving wel degelijk wat op.
Klik om te vergroten...
Zoals? En hoezo zou dat niet met minder vervuilend vervoer kunnen?
Je kan hoogstens zeggen dat woon-werkverkeer en transport van goederen een maatschappelijke meerwaarde heeft. Al het andere transport met een auto is puur voor het eigen gemak of plezier. Net als roken. Roken heeft daarentegen een gigantisch veel kleinere impact op onze schone lucht. Bovendien zijn de gezondheidseffecten vooral voor de roker zelf en eventuele naasten. Die 20-30% waar Plop het hierboven over heeft treden echt niet op als je 1 keer per dag toevallig langs een roker loopt, maar pas wanneer je regelmatig in de directe omgeving van een roker bent. De gevolgen van luchtvervuiling door verkeer zijn voor de hele maatschappij en uiteindelijk zelfs voor de hele wereld. Naast luchtvervuiling, heeft autorijden nog veel meer gevolgen op onze gezondheid door de ongelukken e.d. die worden veroorzaakt. Ik denk dat als je uiteindelijk de negatieve effecten op de schone lucht tegenover de meerwaarde voor een maatschappij zal zetten, roken er beter uit zal komen (maar dit is een aanname). De effecten van roken zijn er wel degelijk, maar die zijn eigenlijk best wel klein en vooral lokaal.

OtherShore zei:
Het enige wat roken oplevert is dat je een vieze gewoonte in stand houdt en je gezondheid beschadigd
Klik om te vergroten...
Nou en? Dát is toch een eigen, vrije keuze? Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet vies. En voor mij levert roken wel degelijk veel op. Durf wel te zeggen dat ik daar een hoop promoties heb uitgehaald bijvoorbeeld… Vriendschappen door heb kunnen sluiten. Stesmomenten heb kunnen verminderen.

En dat de overheid haar best doet die vrije keuze te beïnvloeden vind ik ook niet gek. Die is verantwoordelijk voor de volksgezondheid namelijk. En dat ze daarom de gezondheid van niet-rokers beschermt is al helemaal logisch… Maar die vrije keuze ontnemen zou wel gek zijn imho.

OtherShore zei:
De vergelijking gaat dus niet helemaal op. Er staat bij roken geen waarde tegenover de negatieve gevolgen. Bij autorijden is die waarde er wel.
Klik om te vergroten...
Vind jij ja. Dit is echt een subjectief standpunt en daarom vind ik het ook hypocriet…
Voor mij is er HEUL weinig meerwaarde bij autorijden. Maar ik vind ook niet dat je autorijden moet verbieden. Ik vind wél dat de overheid de inwoner mag (moet) stimuleren om minder vaak de auto te pakken, zoals ik ook vind dat de overheid mag stimuleren dat steeds minder mensen roken.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Verder is er voor een verbod op roken wel steeds meer draagkracht, maar voor een verbod op autorijden niet.
Klik om te vergroten...
Er was ook veel draagkracht voor de plannen van de PVV - maar dat bleken uiteindelijk ook kut ideeën te zijn die tegen onze rechten en vrijheden ingaan🤷🏻‍♀️
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik steek er nog maar 1 op dan
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
FredKroket zei:
Ik steek er nog maar 1 op dan
Klik om te vergroten...
That being said. Ik vind het prima dat er publieke plekken steeds minder gerookt mag worden. Ik merk aan mijzelf dat ik steeds minder tabak rook en blowen doe ik voornamelijk thuis.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
???? Hoe haal je dit er nou weer bij😂
Klik om te vergroten...
Dit topic gaat over Tabak, waarom wordt er iets anders bijgehaald, in dit geval door jou de auto?
In mijn ogen niet vergelijkbaar.
We kunnen vliegtuigen, voedingsindustrie, staalproductie en nog meer erbij halen. Dat zijn allemaal nuttige discussies op zich, maar waarom vergelijken, het leidt af van het onderwerp tabak.
Vind ik 😉

ljuv zei:
Hypocriet omdat ik het nogal schijnheilig vind, inderdaad.
Zeker op een drugsforum waar we nagenoeg allemaal schreeuwen dat drugs gereguleerd moeten worden of zelfs gelegaliseerd moeten worden.
Klik om te vergroten...
Dit topic gaat over Tabak, nu wordt het vergeleken met het reguleren van drugs, wat iets heel anders is.
Ik kan best heel anders over roken denken, dan over drugs. Maar het zijn sowieso verschillende onderwerpen.
Dat ik alles aan roken slecht vind wil nog niet zeggen dat ik hypocriet ben of schijnheilig, dat vind ik onzin.

ljuv zei:
Dit is echt een subjectief standpunt en daarom vind ik het ook hypocriet…
Klik om te vergroten...
Dat vind jij, prima.
Je woordkeuze dat je andere meningen weg zet als hypocriet en schijnheilig vind ik niet constructief.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik maak de vergelijking met autorijden, omdat ik me best heel goed kan inleven dat roken als niet roker als heel storend ervaren kan worden… Maar ík ervaar als iemand die vrijwel nooit met de auto gaat automobilisten als heel storend. Om diezelfde redenen.

En omwille van de volksgezondheid begrijp ik ook heel goed dat er maatregelen tegen roken in het openbaar worden genomen. Ik heb me, als zeer constructieve roker (😜), dan ook consistent in topic uitgesproken als voorstander van al deze maatregelen en van eventuele verdergaandere maatregelen. En ik heb mensen ook gewezen op de gevolgen van meeroken, bijvoorbeeld. (Ik was namelijk heel graag nooit begonnen met roken, ik vind het ook heel moeilijk om te stoppen, en ik denk dat als roken uit het straatbeeld verdwijnt dat zeker makkelijker voor mij en veel anderen zal zijn (geweest)).

Dus tot op dat punt, sta ik eigenlijk volledig aan de kant van de niet rokers. Maar wat mij triggert waren uitspraken als “Ik vind het niet teveel gevraagd om niet vergiftigd te worden door mijn medemens.” … Ja eh - vergiftig dan ook zelf je medemens niet? Dat is toch zo’n beetje een schoolvoorbeeld van hypocriet? (Wat weer een synoniem is voor scheinheilig, wist het gewoon niet anders uit te leggen🤷🏻‍♀️)

Tegen roken zijn is niks mis mee, inderdaad. Maar doen alsof rokers de wereld en hun omgeving vergallen? Echt onzin en mijns inziens echt extreem hypocriet haha.

Zeehond zei:
Dit topic gaat over Tabak, nu wordt het vergeleken met het reguleren van drugs, wat iets heel anders is.
Klik om te vergroten...
Iets heel anders? Want nicotine is geen drug en roken geen verslaving? Het zijn toch gewoon… dubbele standaarden?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Iets heel anders? Want nicotine is geen drug en roken geen verslaving? Het zijn toch gewoon… dubbele standaarden?
Klik om te vergroten...
Dus jij vindt dat iedereen een zelfde mening over alcohol, roken en drugs moet hebben, omdat we anders volgens jou dubbele standaarden hanteren?
Niet mee eens.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor de fanatieke rokers die hun sigaretten kopen in Nederland:
Is het nog op de een of andere manier betaalbaar, bv via xxl boxen?
Of voelt het alsof je de stofzuiger op de beurs zet?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Maar doen alsof rokers de wereld en hun omgeving vergallen? Echt onzin en mijns inziens echt extreem hypocriet haha.
Klik om te vergroten...
Nou ja, ik vind mensen die om me heen roken irritant ja, want ik heb er last van. Ik vind het gewoon super smerig 🤢

Wat rokers thuis doen moeten ze helemaal zelf weten, boeit me niks.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Tegen roken zijn is niks mis mee, inderdaad. Maar doen alsof rokers de wereld en hun omgeving vergallen? Echt onzin en mijns inziens echt extreem hypocriet haha.
Klik om te vergroten...
Ik vind het geen onzin. Ik heb oprecht veel last van rokers, meer dan van automobilisten 😉 Dat is een stukje subjectieve beleving, maar daar is niks mis mee.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeehond zei:
Wat rokers thuis doen moeten ze helemaal zelf weten, boeit me niks.
Klik om te vergroten...

Nadeel van rook is dat je het ook kan ruiken als iemand niet rookt, maar thuis heeft gerookt.
Morgenvroeg zal ik het weer ruiken bij een ex collega op sport.
Hij kan daar in die zool niet roken maar je ruikt hem van ver af aan komen en de hele zaal ruikt naar hem.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Nadeel van rook is dat je het ook kan ruiken als iemand niet rookt, maar thuis heeft gerookt.
Morgenvroeg zal ik het weer ruiken bij een ex collega op sport.
Hij kan daar in die zool niet roken maar je ruikt hem van ver af aan komen en de hele zaal ruikt naar hem.
Klik om te vergroten...
Dat is nou een mooi voorbeeld waarom je de stank en overlast van rokers en automobilisten niet kunt vergelijken met elkaar.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeehond zei:
Dus jij vindt dat iedereen een zelfde mening over alcohol, roken en drugs moet hebben, omdat we anders volgens jou dubbele standaarden hanteren?
Niet mee eens.
Klik om te vergroten...
Nee daar heb je gelijk in - dat vind ik inderdaad niet. Maar ik vind het wel heel vreemd dat ik in meerdere topics over drugsbeleid lees dat een grote meerderheid hier vind dat de overheid mbt drugs te betuttelend is en eigenlijk alles gewoon gelegaliseerd zou moeten worden terwijl dan toevallig de drug waar men zelf geen fan van is, daar een uitzondering op zou moeten zijn…

Zeehond zei:
Nou ja, ik vind mensen die om me heen roken irritant ja, want ik heb er last van. Ik vind het gewoon super smerig 🤢

Wat rokers thuis doen moeten ze helemaal zelf weten, boeit me niks.
Klik om te vergroten...
Maar das precies m’n punt… Even heel erg advocaat van de duivel (want ik snap wel dat dit te versimpeld is), maar eigenlijk zeg je: Alle drugs waar ik wat uithaal/verslaafd aan ben/ waarde uithaal: prima. Maar de drug die ík vies vind en waar anderen wat uithalen/ verslaafd aan zijn/ waarde uit halen: verbieden.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Zoals? En hoezo zou dat niet met minder vervuilend vervoer kunnen?
Je kan hoogstens zeggen dat woon-werkverkeer en transport van goederen een maatschappelijke meerwaarde heeft. Al het andere transport met een auto is puur voor het eigen gemak of plezier.
Klik om te vergroten...
ljuv zei:
De globale effecten van vervoer daarentegen, zijn enorm. En dan vinden we onze gezondheid ineens niet meer zo belangrijk, want ”gatfur ik ga toch niet met het ov”.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat veel mensen niet voor het OV kiezen omdat ze het “gatfur” vinden. Veel mensen kunnen niet anders dan de auto pakken.

Ten eerste is de prijs van het OV voor veel mensen simpelweg te hoog. Voor veel gezinnen en mensen met een lager inkomen kunnen de kosten voor treinkaartjes of abonnementen heel erg oplopen. Vooral als meerdere mensen samen reizen, is het OV vaak geen betaalbaar alternatief.

Ten tweede zijn de verbindingen buiten de steden in Nederland vaak dramatisch. Veel regio's, zoals de Betuwe, hebben weinig OV-opties. Mensen die met de auto binnen 30 minuten op hun bestemming zijn, kunnen met het OV maar zo drie uur onderweg zijn. Dit maakt het OV in zulke gevallen gewoon echt niet te doen.

Als we echt willen dat meer mensen de auto laten staan, moeten we het OV betaalbaar maken. Daarnaast zorgen voor betere en snellere verbindingen in landelijke gebieden, zodat het OV voor iedereen een aantrekkelijke keuze wordt.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Alle drugs waar ik wat uithaal/verslaafd aan ben/ waarde uithaal: prima. Maar de drug die ík vies vind en waar anderen wat uithalen/ verslaafd aan zijn/ waarde uit halen: verbieden.
Klik om te vergroten...
Nee dat zeg ik niet.
Wel dat je over roken, drugs, alcohol verschillende standpunten kunt hebben.
Ik zeg niet WAT ik waar van vind.
Alleen dat meningen over die zaken kunnen en mogen verschillen.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#16
De grens over duitsland kan al 40% schelen qua prijs.

luxemburg 70%.

of jaarlijks naar spanje met de auto, 2€ per pakje.

mensen gaan meer in buitenland halen.
Belgie kloot hier alleen maar hun eigen belastingsinkomsten mee.

en dan dat een trip na luxenburg of duitsland, voor vele bij de deur is.
Voor mezelf berekend betaald ik ipv van 700€ aan sigaretten, nu 200-300€z
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Ik vind het geen onzin. Ik heb oprecht veel last van rokers, meer dan van automobilisten 😉 Dat is een stukje subjectieve beleving, maar daar is niks mis mee.
Klik om te vergroten...
Dus ik moet me wel aan jou aanpassen maar jij niet aan mij?
Dit is ook een beetje advocaat van de duivel hoor - want ik heb best een beetje rookschaamte ontwikkeld en denk echt wel 10 keer na over waar ik m’n sigaretje nog opsteek.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Voor de fanatieke rokers die hun sigaretten kopen in Nederland:
Is het nog op de een of andere manier betaalbaar, bv via xxl boxen?
Of voelt het alsof je de stofzuiger op de beurs zet?
Klik om te vergroten...
Niets is meer betaalbaar als je je tabak legaal in Nederland koopt. Daarvoor moet je echt de straat op of naar het buitenland.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oke beetje te veel reacties in een keer nu om op te reageren😅😂 Doe ik misschien een andere keer wel.

Ik hoop dat ik goed duidelijk heb gemaakt dat ik heel ver met jullie mee kan gaan, fervent voorstander ben van anti-rook maatregelen, maar sommige reacties juist weinig constructief en te vergaand vond.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Dus ik moet me wel aan jou aanpassen maar jij niet aan mij?
Klik om te vergroten...
Als ik iets doe dat schadelijk is voor mijn medemens dan moet ik daar zeker mee ophouden of dan moeten we als samenleving regels opstellen die dat soort schadelijk gedrag tegengaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."