#1
Hypocriet omdat ik het nogal schijnheilig vind, inderdaad.Hypocriet omdat onze argumenten ook voor andere zaken gelden?
Zeker op een drugsforum waar we nagenoeg allemaal schreeuwen dat drugs gereguleerd moeten worden of zelfs gelegaliseerd moeten worden.
Zoals? En hoezo zou dat niet met minder vervuilend vervoer kunnen?maar autorijden levert de samenleving wel degelijk wat op.
Je kan hoogstens zeggen dat woon-werkverkeer en transport van goederen een maatschappelijke meerwaarde heeft. Al het andere transport met een auto is puur voor het eigen gemak of plezier. Net als roken. Roken heeft daarentegen een gigantisch veel kleinere impact op onze schone lucht. Bovendien zijn de gezondheidseffecten vooral voor de roker zelf en eventuele naasten. Die 20-30% waar Plop het hierboven over heeft treden echt niet op als je 1 keer per dag toevallig langs een roker loopt, maar pas wanneer je regelmatig in de directe omgeving van een roker bent. De gevolgen van luchtvervuiling door verkeer zijn voor de hele maatschappij en uiteindelijk zelfs voor de hele wereld. Naast luchtvervuiling, heeft autorijden nog veel meer gevolgen op onze gezondheid door de ongelukken e.d. die worden veroorzaakt. Ik denk dat als je uiteindelijk de negatieve effecten op de schone lucht tegenover de meerwaarde voor een maatschappij zal zetten, roken er beter uit zal komen (maar dit is een aanname). De effecten van roken zijn er wel degelijk, maar die zijn eigenlijk best wel klein en vooral lokaal.
Nou en? Dát is toch een eigen, vrije keuze? Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet vies. En voor mij levert roken wel degelijk veel op. Durf wel te zeggen dat ik daar een hoop promoties heb uitgehaald bijvoorbeeld… Vriendschappen door heb kunnen sluiten. Stesmomenten heb kunnen verminderen.Het enige wat roken oplevert is dat je een vieze gewoonte in stand houdt en je gezondheid beschadigd
En dat de overheid haar best doet die vrije keuze te beïnvloeden vind ik ook niet gek. Die is verantwoordelijk voor de volksgezondheid namelijk. En dat ze daarom de gezondheid van niet-rokers beschermt is al helemaal logisch… Maar die vrije keuze ontnemen zou wel gek zijn imho.
Vind jij ja. Dit is echt een subjectief standpunt en daarom vind ik het ook hypocriet…De vergelijking gaat dus niet helemaal op. Er staat bij roken geen waarde tegenover de negatieve gevolgen. Bij autorijden is die waarde er wel.
Voor mij is er HEUL weinig meerwaarde bij autorijden. Maar ik vind ook niet dat je autorijden moet verbieden. Ik vind wél dat de overheid de inwoner mag (moet) stimuleren om minder vaak de auto te pakken, zoals ik ook vind dat de overheid mag stimuleren dat steeds minder mensen roken.