Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

Tabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

161 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Ik vind het geen onzin. Ik heb oprecht veel last van rokers, meer dan van automobilisten 😉 Dat is een stukje subjectieve beleving, maar daar is niks mis mee.
Klik om te vergroten...
Dus ik moet me wel aan jou aanpassen maar jij niet aan mij?
Dit is ook een beetje advocaat van de duivel hoor - want ik heb best een beetje rookschaamte ontwikkeld en denk echt wel 10 keer na over waar ik m’n sigaretje nog opsteek.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Voor de fanatieke rokers die hun sigaretten kopen in Nederland:
Is het nog op de een of andere manier betaalbaar, bv via xxl boxen?
Of voelt het alsof je de stofzuiger op de beurs zet?
Klik om te vergroten...
Niets is meer betaalbaar als je je tabak legaal in Nederland koopt. Daarvoor moet je echt de straat op of naar het buitenland.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Oke beetje te veel reacties in een keer nu om op te reageren😅😂 Doe ik misschien een andere keer wel.

Ik hoop dat ik goed duidelijk heb gemaakt dat ik heel ver met jullie mee kan gaan, fervent voorstander ben van anti-rook maatregelen, maar sommige reacties juist weinig constructief en te vergaand vond.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Dus ik moet me wel aan jou aanpassen maar jij niet aan mij?
Klik om te vergroten...
Als ik iets doe dat schadelijk is voor mijn medemens dan moet ik daar zeker mee ophouden of dan moeten we als samenleving regels opstellen die dat soort schadelijk gedrag tegengaan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Oke beetje te veel reacties in een keer nu om op te reageren😅😂 Doe ik misschien een andere keer wel.

Ik hoop dat ik goed duidelijk heb gemaakt dat ik heel ver met jullie mee kan gaan, fervent voorstander ben van anti-rook maatregelen, maar sommige reacties juist weinig constructief en te vergaand vond.
Klik om te vergroten...

En steek er nu maar lekker eentje op :)
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Goedkoper roken in de pijpleiding.
Blijven hele slimme mensen die tabakskopstukken
Klik om te vergroten...
Nu nog met DMT en ik ben verkocht!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ze Herbs Mang zei:
Doen ze tegenwoordig met een PowerBI dashboard die ze voor enkele tientallen miljoenen in elkaar hebben laten draaien door een paar overbetaalde consultants 🤣
Klik om te vergroten...
Weet niet eens wat dat is.

Kun je nagaan!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Maar de drug die ík vies vind en waar anderen wat uithalen/ verslaafd aan zijn/ waarde uit halen: verbieden.
Klik om te vergroten...
Roken is vies, maar niet verboden.
Alcohol is schadelijk, maar niet verboden.
De meeste drugs waar wij het hier op DF over hebben zijn al verboden…

Sowieso vind ik roken, alcohol en andere drugs niet zo makkelijk vergelijkbaar.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Ik hoop dat ik goed duidelijk heb gemaakt dat ik heel ver met jullie mee kan gaan, fervent voorstander ben van anti-rook maatregelen,
Klik om te vergroten...
Dat lees ik ook zeker.

ljuv zei:
maar sommige reacties juist weinig constructief en te vergaand vond.
Klik om te vergroten...
Dat mag je vinden.
Zelf vind ik het tegenovergestelde.
Kan gebeuren dat we elkaar niet vinden in onze meningen.
Ik respecteer je zeker.

Dus dank voor je bijdragen.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Als ik iets doe dat schadelijk is voor mijn medemens dan moet ik daar zeker mee ophouden of dan moeten we als samenleving regels opstellen die dat soort schadelijk gedrag tegengaan.
Klik om te vergroten...
Regels opstellen is zeker een goed idee, maar sommige regels werken niet naar mijn mening. Het verbod op rookhokken en het afschaffen van rookzones op stations bijvoorbeeld. Het is toch juist handig om de rokers bij elkaar te hebben, zodat niet-rokers er geen last van hebben? Op stations zie ik regelmatig dat mensen nu gewoon midden in de mensenmassa snel een sigaret opsteken, terwijl ze vroeger in de rookzone stonden, weg van de niet-rokers.

Daarnaast ben ik ook van mening dat de laatste tabaksaccijnsverhoging heel slecht uitpakt. Er zullen vast wat mensen zijn die hierdoor stoppen met roken. Maar in de praktijk gaan de meesten nu naar het buitenland voor hun sigaretten, gooien de tank vol en doen gelijk even de weekboodschappen. Alleen al door het verhogen van de tabaksprijs zijn de tabaksaccijns opbrengsten met honderden miljoenen gedaald. En aangezien mensen niet massaal stoppen met roken, lijkt mij dit een regel die snel teruggedraaid moet worden.

Daarnaast zijn er ook heel veel mensen die hun tabak nu bij dealers op straat halen. Weer een extra zwarte markt erbij!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neusje zei:
Regels opstellen is zeker een goed idee, maar sommige regels werken niet naar mijn mening.
Klik om te vergroten...
Eens!
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Toen ik stopte met (vast-)roken, bijna 6 jaar geleden. Was mijn shag (javaanse jongens 3/¼) 9,90 per pakje, als ik me niet vergis. Ik ben toen gestopt omdat ik vind dat het gezonder is om niet te roken.

Nu zie ik in mijn omgeving veel rokers die om de huidige Nederlandse prijs willen stoppen, maar vanaf hier gaan ze nu vrijwel allemaal, of laten anderen voor hen naar Duitsland gaan om sloffen goedkope shag/sigaretten in te slaan. Die zijn al 9,50 per goedkoop pakje. Dat is slechts 40 cent goedkoper dan mijn dure shag van vroeger.

Soms heb ik het dan weleens te doen met verslaafden daarin, helemaal als ik naar mijn moeder kijk: COPD, rookt al 50 jaar, moet stoppen maar kan het niet, heeft verder weinig, noem maar op...

Alhoewel, moeders is nu flink aan het turfen. Ze is van 3 a 4 pakken shag in de week terug op ongeveer 10 sjekkies per dag. Dus dat is na zo'n lange tijd ook wel iets om trots op te zijn, vind ik tenminste!😎
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
1736757034444.png
j
jonnaownsLid
01-01-2024, 00:00
#14
FredKroket zei:
Heb jij een glazen bol?
Klik om te vergroten...
een crystal left nut heb ik ja. maar komt wel in de beurt :)
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
MetalGuy zei:
Alhoewel, moeders is nu flink aan het turfen. Ze is van 3 a 4 pakken shag in de week terug op ongeveer 10 sjekkies per dag. Dus dat is na zo'n lange tijd ook wel iets om trots op te zijn, vind ik tenminste!😎
Klik om te vergroten...
Ja, knap hoor. Na ruim dertig jaar minstens een pakje per dag gerookt te hebben, rook ik nu de laatste twee maanden hooguit vier sigaretten per dag. Vaak rook ik er maar twee zelfs. Ik vape wel en gebruik ook Nicotinell tabletten. Maar ik sta er zelf van te kijken hoe makkelijk het ging tot nu toe en de bedoeling is natuurlijk helemaal er mee te stoppen.
Je mag terecht trots op je moeder zijn !
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Netjes @Deadwing

Dat ben ik ook zeker! Het blijft alleen lastig voor sommigen, dat roken. Ik heb dan zelf 12 jaar gerookt en had er geen moeite mee om te stoppen. Maar dat valt in het niet tegenover 30 of 50 jaar roken.

Jij mag ook terecht trots op jezelf zijn, bedoel: een pakje per dag... en dat was shag? Of sigaretten?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
MetalGuy zei:
Netjes @Deadwing

Dat ben ik ook zeker! Het blijft alleen lastig voor sommigen, dat roken. Ik heb dan zelf 12 jaar gerookt en had er geen moeite mee om te stoppen. Maar dat valt in het niet tegenover 30 of 50 jaar roken.

Jij mag ook terecht trots op jezelf zijn, bedoel: een pakje per dag... en dat was shag? Of sigaretten?
Klik om te vergroten...
Sigaretten. Ik heb nooit shag gerookt.

Dank je wel. Trots ben ik ook wel hoor. Ik sta er zelf ook van te kijken dat het toch zonder echt veel moeite is gelukt tot nu toe.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Scandinavian Tobacco Group heeft Mac Baren en Suttlif opgekocht en er gaan daardoor veel soorten pijptabak verdwijnen. Het aanbod in Nederland was al droevig, maar dit zou weleens de doodsteek kunnen zijn.

Hopelijk blijft de pijprook hobby nog een beetje levend in Duitsland. Dan koop ik daar af en toe wel een blikje.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Deadwing zei:
Sigaretten. Ik heb nooit shag gerookt.

Dank je wel. Trots ben ik ook wel hoor. Ik sta er zelf ook van te kijken dat het toch zonder echt veel moeite is gelukt tot nu toe.
Klik om te vergroten...
Het is ook een beetje een kwestie van ''die knop'' omzetten. Zodra je dat eenmaal hebt gedaan, gaat het eigenlijk bijna vanzelf.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bij onze zuiderburen is er een behoorlijke illegale fabriek opgerold:

www.hln.be

Grootste illegale sigarettenfabriek ooit ontmanteld in Lommel: 30 miljoen sigaretten gevonden

De Belgische douane heeft donderdagavond een illegale sigarettenfabriek ontmanteld in de Gerard Mercatorstraat in het Limburgse Lommel. Ter plaatse werden 30 miljoen sigaretten gevonden, goed voor 14,4 miljoen euro aan ontdoken rechten. Volgens de douane gaat het om de grootste illegale fabriek...
www.hln.be www.hln.be

Sinds de prijzen van tabak nog duurder is geworden vanaf 1 januari zal deze vorm van productie ook wel fors geëxplodeerd zijn.
Dit is dan wel Belgie, maar zo zal het ook gaan in ons land. Dus wat heeft de overheid bereikt met het verhogen van de accijns? Niks.

Zijn gewone sigaretten nog wel betaalbaar?
Vroeger had je nog wel wat merken die goedkoop waren in groot verpakkingen. Maar of die nog bestaan?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."