Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

Tabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

161 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
En die bergen coke en die achterlijke discoballen en die flesjes poppers die in de airco werden geleegd... en die balkon's waar iedereen seks had.. en Bianca Jagger die op een wit paard de disco in gereden kwam...

Nee, dan die EDM van Calvin Klein overdoserende nepo-babies...
Klik om te vergroten...
Sorry ik volg je niet….
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeehond zei:
Sorry ik volg je niet….
Klik om te vergroten...
70's disco versus 20's club...
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeehond zei:
Bizar toch dat je vroeger in een vliegtuig mocht roken en in een discotheek/club?
Die stank van je kleren als je thuis kwam. Je huid en haren stonken naar de rook…van anderen….
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens dat een rookverbod in bv restaurants/cafe´s en andere gelegenheden wel op z´n plaats is.
Maar in het geval van ´grote´ clubs/discotheken of feestzalen vind ik het dan weer niet op z´n plaats, zulke ruimtes hebben meestal ´denk ik´ toch wel een goed ventilatie en afzuigsysteem.
En elke keer de muziek en het dansen achter moeten laten om buiten ´zelfs niet bij de inkom´ een sigaretje te mogen roken vind ik veel te ver gaan.
En je kleren stinken altijd wel na een nachtje uit, is het niet van de rook dan is het van de alcohol,zweet, vape, kots, rookmachine of weet ik veel wat.
Is het als niet-roker zo´n drama om in de stad een passant te hebben die rookt?
Zelf als ik iemand passeer met een indringende parfum hou ik ff mijn adem in tot ik voorbij ben.
En de uitstoot van de voertuigen zal wel veel meer schade doen dan de rook van een toevallige passant.

Wat ik veel meer mis... 'en een beter alternatief dan sommige regels´ is het begrip en respect dat in mensen zelf ´kan´ zitten. Dit geld rokers maar ook voor niet rokers.
Als ik als roker op een bankje zit naast andere mensen dan rook ik even niet of als ik al rook dan vraag ik ff of het stoort dat ik m´n sigaretje rook.
Zit ik op een terrasje waar de tafels vlak tegen elkaar staan dan vraag ik ook eerst aan het tafeltje naast me of het stoort als ik een sigaretje rookt.
Als een niet-roker me vraagt om m´n sigaretje uit te doen met een terechte reden en op een vriendelijke volwassen manier dan doof ik m´n sigaretje zonder erg.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
@mandragora ik was begonnen met een betoog, maar ik denk nu: laat maar.
We denken er totaal anders over, prima verder.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
mandragora zei:
En elke keer de muziek en het dansen achter moeten laten om buiten ´zelfs niet bij de inkom´ een sigaretje te mogen roken vind ik veel te ver gaan.
Klik om te vergroten...
In de tijd dat ik veel uitging moest ik iedere maand een nieuwe trui kopen. Er kwamen altijd gaten in door de rokers (vaak van mijn eigen peuk trouwens) 😅
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Waar ik me een beetje zorgen over maak is de mensen die niet kunnen of willen stoppen, en nu heel veel geld kwijt zijn aan roken. Denk aan de verstokte roker in de bijstand. Die zou zomaar in de schulden kunnen belanden vanwege een verslaving... en is dat wat we willen? Tegelijkertijd is de prijsprikkel wel een van de best werkende maatregelen om rokers te laten stoppen. Lastige balans dus!
Klik om te vergroten...
Ik ken ze idd genoeg, mensen die niet zoveel meer hebben maar wel genieten van hun sigaretje. Of die met alle drugs gestopt zijn en alleen nog shag hebben. Vind het toch erg duur nu.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
mandragora zei:
Maar in het geval van ´grote´ clubs/discotheken of feestzalen vind ik het dan weer niet op z´n plaats, zulke ruimtes hebben meestal ´denk ik´ toch wel een goed ventilatie en afzuigsysteem.
Klik om te vergroten...
Als iemand die nog wekelijks uitgaat: nee dat hebben ze echt totaal niet😂
En er zijn goede alternatieven om op andere plekken te roken met het uitgaan! Ik rook zelf 10.000 keer liever buiten dan binnen, echt goor. En elke keer dat ik was gestopt en weer begon, was op t terras. Als je in clubs mocht roken, zou ik het nog veuuuuul moeilijker hebben gehad.


mandragora zei:
Is het als niet-roker zo´n drama om in de stad een passant te hebben die rookt?
Klik om te vergroten...
Je schaadt wel degelijk de longen e.d. van die mensen. Maargoed. In dat geval vind ik dat automobilisten ook niet meer mogen rijden in een straal van 10 meter van niet-automobilisten😜 Is ook een keuze.

mandragora zei:
Als ik als roker op een bankje zit naast andere mensen dan rook ik even niet of als ik al rook dan vraag ik ff of het stoort dat ik m´n sigaretje rook.
Zit ik op een terrasje waar de tafels vlak tegen elkaar staan dan vraag ik ook eerst aan het tafeltje naast me of het stoort als ik een sigaretje rookt.
Als een niet-roker me vraagt om m´n sigaretje uit te doen met een terechte reden en op een vriendelijke volwassen manier dan doof ik m´n sigaretje zonder erg.
Klik om te vergroten...
💯
En dan ben ik nog een beetje geïrriteerd als dat tafeltje naast me inderdaad liever heeft dat ik niet rook want IK MOET NICOTINE maar dat respecteer ik uiteraard wel.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Overigens: ik zou er helemaal geen moeite mee hebben om niet in de buurt van niet-rokers te roken. Maar dan moet er volgens mij wel een alternatief geboden worden.
Klik om te vergroten...
Wel interessant dat je zegt dat jij vindt dat er volgens jou een alternatief geboden moet worden.
Waarom vind je dat?
Van mij hoeft er helemaal geen alternatief te zijn en mag je op sommige plekken gewoon niet roken, punt.
Maar goed, is ook maar een mening.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
Wel interessant dat je zegt dat jij vindt dat er volgens jou een alternatief geboden moet worden.
Waarom vind je dat?
Van mij hoeft er helemaal geen alternatief te zijn en mag je op sommige plekken gewoon niet roken, punt.
Maar goed, is ook maar een mening.
Klik om te vergroten...
Oh neuh op sommige plekken niet roken biedt al een alternatief, namelijk alle andere plekken.
Maar in Belgie en Milaan mag je nu helemaal niet meer in het openbaar niet roken. Waar ik eigenlijk best voorstander van ben, maar dan moeten er wel minstens een paar aangewezen plekken zijn waar het wel mag, mijns inziens.
Bijvoorbeeld in een stadspark: wijs een veldje aan waar rokers mogen losgaan in de zomer en dan mogen de niet-rokers hun longen gewoon lekker verkolen boven hun bbq in plaats van die heerlijke kankerstaafjes🤪
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Maar in Belgie en Milaan mag je nu helemaal niet meer in het opnbaar niet roken.
Klik om te vergroten...
Oei, als niet-roker mag ik daar dus niet meer komen😆 of ik moet wel een sigaretje opsteken… bah. bah.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeehond zei:
@mandragora ik was begonnen met een betoog, maar ik denk nu: laat maar.
We denken er totaal anders over, prima verder.
Klik om te vergroten...
Mijn reactie waarin ik je citeerde was alleen in de eerste regeltjes een reactie op jou bericht, de rest van m´n bericht heb ik m´n gedachte de vrije loop gelaten en neergeschreven en die waren vervolgens ook niet naar jou persoonlijk gericht mocht je dat da zo aangevoeld hebben, mijn excuses dan.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Als iemand die nog wekelijks uitgaat: nee dat hebben ze echt totaal niet😂
Klik om te vergroten...
In grote uitgaansgelegenheden heb ik dat nog nooit opgemerkt, de hinder van sigaretten.
Maar dat is dan misschien omdat ik zelf roker ben💁‍♂️
In cafe´s of restaurants merkte ik het wel, de stank en het rookgordijn dat door de ruimte golft
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
En dan ben ik nog een beetje geïrriteerd als dat tafeltje naast me inderdaad liever heeft dat ik niet rook want IK MOET NICOTINE maar dat respecteer ik uiteraard wel.
Klik om te vergroten...
Maar mij overkomt het niet vaak dat mensen na mijn vraag of het stoort dat ik een sigaretje opsteek het zeggen dat ze het liever niet hebben.
Daarom blijf ik voorstander van een gesprekje aan te gaan met mensen ipv dat mensen zich irriteren en onvriendelijk gaan doen omdat ze in de rook zitten.
Het voelt ook ergens leuker om te roken na je het gevraagd hebt dan te roken zonder het te vragen, dan word het sigaretje roken wat ongemakkelijk 😂
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Je hebt in de Efteling tegenwoordig afgesloten plekken waar je mag roken.
Klik om te vergroten...

Bij Draak Lichtgeraakt?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Zo erg dat je niet buiten kunt staan naast een roker? Zo erg dat er niet eens meer rookruimtes binnen mogen zijn?
Klik om te vergroten...
mandragora zei:
Is het als niet-roker zo´n drama om in de stad een passant te hebben die rookt?
Klik om te vergroten...
Ik vind het in principe altijd onacceptabel om rook te ruiken. Als ik rook ruik krijg ik het binnen en op dat moment adem ik dus giftige stoffen in die verspreid wordt door mijn medemens die verslaafd is aan nicotine. Ik vind het niet teveel gevraagd om niet vergiftigd te worden door mijn medemens.

ljuv zei:
Maar dan moet er volgens mij wel een alternatief geboden worden.
Klik om te vergroten...
Zeehond zei:
Wel interessant dat je zegt dat jij vindt dat er volgens jou een alternatief geboden moet worden.
Klik om te vergroten...
Hahaha, ik vind een alternatief voor rokers ook niet nodig. Waarom denken rokers daar recht op te hebben? Omdat rokers in het verleden veel rechten hadden en daardoor het gevoel hebben dat ze rechten worden ontnomen? Ik zie niet in waarom rokers een deel van onze planeet zouden mogen vervuilen.

mandragora zei:
In grote uitgaansgelegenheden heb ik dat nog nooit opgemerkt, de hinder van sigaretten.
Maar dat is dan misschien omdat ik zelf roker ben💁‍♂️
Klik om te vergroten...
Ja precies. Jij kiest ervoor om die troep over je longen te halen dag in dag uit. Nogal logisch dat je het niet zo erg vindt om een klein beetje mee te roken op een terrasje. Maar als je niet rookt is dat wel degelijk erg vervelend.

Maar even in het algemeen, misschien is onze houding tegenover alcohol hypocriet en misschien zouden we even tegen alcohol moeten zijn als tegen roken, maar dat is toch geen argument om niet tegen roken te zijn? Dat is enkel een argument om ook tegen alcohol te zijn. Tabak is wel degelijk erg schadelijk, ook voor mensen die niet roken maar die in bepaalde situaties gedwongen worden om mee te roken, en ik vind het goed dat we daar in onze maatschappij iets tegen doen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Toen ik nog alcohol dronk kreeg ik altijd wel enorme cravings in een sigaret.
Echt enorm!
En het is wel zo dat verreweg de meeste mensen die eens een glaasje drinken, geen misbruik maken van die drank alhoewel er veel mensen zijn, die niet met drank kunnen omgaan en lastig en vervelend worden. Dat wel. Ik was ook zo....
Ik vind dat alcohol te makkelijk verkrijgbaar is in winkels zoals een supermarkt, waar je al winkelende stapels flessen met drank tegenkomt die op strategische plaatsen is neergezet...
Alcohol sucks. Daar blijf ik bij.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Ik vind het in principe altijd onacceptabel om rook te ruiken. Als ik rook ruik krijg ik het binnen en op dat moment adem ik dus giftige stoffen in die verspreid wordt door mijn medemens die verslaafd is aan nicotine. Ik vind het niet teveel gevraagd om niet vergiftigd te worden door mijn medemens.
Klik om te vergroten...

Mr. Wineburger, Dawn Davenport is eating a meatball sandwich right out in class!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Waarom denken rokers daar recht op te hebben?
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Omdat rokers in het verleden veel rechten hadden en daardoor het gevoel hebben dat ze rechten worden ontnomen?
Klik om te vergroten...
Nouja, denken er recht op te hebben is bij mij het ding niet eens zo zeer. T gaat ook over haalbaarheid: op dit moment zijn er nog heel veel mensen verslaafd aan nicotine. En op dit moment heb ik gewoon nog het recht om, als het mij begeert, mijn sigarettenrook in je gezicht uit te blazen. We zijn nu gewoon nog afhankelijk van de degelijkheid van rokers in die zin, en als ik kijk hoeveel mensen in de Efteling al moeite hadden met de aangewezen rookplekken… Das echt niet alleen uit onwil, heel veel mensen zijn gewoon niet slim of geïnteresseerd genoeg om het probleem te zien. Ik denk dat als je verandering wil, je rokers wel tegemoet moet komen inderdaad. Anders gaan ze zich gewoon niet aan die regels houden.

OtherShore zei:
Ik vind het niet teveel gevraagd om niet vergiftigd te worden door mijn medemens.
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Ik zie niet in waarom rokers een deel van onze planeet zouden mogen vervuilen.
Klik om te vergroten...
😂 kidding right. Want dan mogen we heul veul meer gaan verbieden met dezelfde reden. Lijkt bíjna alsof je een beetje selectief bent in dit standpunt omdat je zelf niet rookt.

Ik maakte hier ergens de vergelijking met autorijden, niet zonder reden. Ik pak heel bewust het ov… al heel mn volwassen leven. Hoezo denken automobilisten het recht te hebben om onze planeet te vervuilen en mijn longen te vergallen? Of de grote kledingfabrieken van gangbare merken waar men bewust hun kleding koopt, terwijl ik al jaren heel bewust geen nieuwe kleding koop? Waar haal jij dat recht vandaan om mijn verspilde moeite teniet te doen en mijn en ieders gezondheid in gevaar te brengen?
Ik hoop dat dit allemaal ook niet meer normaal is over een tijd. Maar heb niet de illusie dat die verandering er snel komt, zelfs al zouden er wetten voor komen. Mensen blijven mensen en veranderen kost tijd.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Ik denk dat als je verandering wil, je rokers wel tegemoet moet komen inderdaad. Anders gaan ze zich gewoon niet aan die regels houden.
Klik om te vergroten...
Levenslang of vuurpeloton blijkt wel te werken.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Ik vind het in principe altijd onacceptabel om rook te ruiken. Als ik rook ruik krijg ik het binnen en op dat moment adem ik dus giftige stoffen in die verspreid wordt door mijn medemens die verslaafd is aan nicotine. Ik vind het niet teveel gevraagd om niet vergiftigd te worden door mijn medemens.
Klik om te vergroten...
Ik heb inmiddels wat opzoekwerk gedaan omtrent passief meeroken, over tweederangsrook en zelfs derderangsrook. (Nooit eerder gedaan....mss omdat ik een roker ben)
Ik ben op het punt gekomen dat ik niet anders kan dan je gelijk te geven, er is zelfs geen discussie over mogelijk.
Dus bij deze neem ik graag dingen terug die ik eerder neergeschreven heb.
Ik vond ´tot gisteren´ dat er soms toch wel een overdreven gezeur ontstaat bij niet rokers die een roker passeert en daar een ding van maken.
Na alle informatie te hebben gelezen kom ik tot de vaststelling dat ´dat gezeur´ geen gezeur is maar een terechte bezorgdheid.
Dus ik begrijp je volkomen ( net als andere niet rokers in dit topic)
net zoals ik begrijp dat je het zorgwekkend vind dat je giftige stoffen binnenkrijgt waar je niet voor kiest omdat een ander z´n sigaret wil roken.
Ik dacht altijd dat roken in de openlucht geen schade berokkend aan andere, alleen een stank die mss hinderlijk is.
En daarbij vond ik dan dat mensen dat ook kunnen negeren ipv te zaniken.
OtherShore zei:
Tabak is wel degelijk erg schadelijk, ook voor mensen die niet roken maar die in bepaalde situaties gedwongen worden om mee te roken, en ik vind het goed dat we daar in onze maatschappij iets tegen doen.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik me nu bewust van, dus nogmaals alle begrip.
Of het bijdraagt aan milieuvervuiling, dat zal idd wel zo zijn maar volgens mij een peulenschil met vele andere dingen die er zijn en blijven bestaan.
Ik gooi mijn peukjes nooit weg op straat oid, ik heb een portable ashtray omdat ik me bewust ben dat een peukje niet zomaar vergaat.
Maar dankzij dit topic heb ik wel een eye-opener gehad, wss iets dat al veel mensen wisten maar iets waar ik me niet bewust van was( of wilde zijn).

Over dat er alternatieven moeten geboden worden voor rokers, dat vind ik wel.
Hoezo kan je iets tegen alternatieven hebben als deze ervoor zorgen dat niet-rokers daardoor geen last hebben van rokers?
Vadertje staat verkoopt al langer dan ik besta tabak in elke winkel, mensen worden verslaafd... en het blijft bestaan, waarom? Omdat het een goudmijn is.
Zolang de staat tabak verkoopt vind ik ook dat de staat alternatieven moet bieden voor rokers ( als roker gezegd zijnde)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...456789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."